Overspille galmle LP'er til eMac
Fra : Leif Hesselberg

Dato : 19-06-03 23:07

Hej

Jeg har en eMac.
Vil gerne overspille mine gamle LP'er til CD.
Hvilke kabler skal jeg have for at dette er muligt?
Hvilke programmer

mvh.

Leif

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-03 05:45

Hej Leif

Leif Hesselberg wrote:

> Jeg har en eMac.
> Vil gerne overspille mine gamle LP'er til CD.
> Hvilke kabler skal jeg have for at dette er muligt?

Det kommer an på, hvorfra du vil overspille... Er det fra en forstærker,
skal du bruge et kabel med 2 RCA phono stik i den ene ende og et 3.5 mm
stereominijackstik i den anden.

Svjv. har eMac'en alm. minijack til mikrofontilslutning, og det er samme
indgang til 'LINE IN'. (stik til mic. er bare lidt længere).

Forbind minijackstikket til computerens mic/line indgang og forbind
phonostikkene til forstærkerens båndoptager _udgang_. Sæt forstærkerens
'Record Selector på 'Source' eller 'Phono' (pladespiller).

Vælger du at sætte pladespilleren direkte til computeren skal du bruge
en RIAA forforstærker. Forbind pladespiller til forforstærkerens indgang
og brug ovennævnte kabel til forforstærkerens udgang og forbind den til
computer. HUSK - at pladespillerens stel skal forbindes til et eller
andet, der har jordforbindelse - fx. en radiator eller lign..

På nogle computere er der en del ekstra brum selv om den er forbundet
korrekt. Dette brum kan du let fjerne ved at forbinde en jordledning til
et sted på computerens chassis og til igen fx. radiatoren, så forsvinder
brum ligeledes.

Bruger du fx. en lille mixer (Monacor eller lign.), så skal du blot b
ruge et alm. phonokabel til forforstærkerens forb. til mixer - og igen
phono/minijack til computeren. - Husk også her den ekstra jordledning.

> Hvilke programmer

Det kommer an på dit styresystem. Hvis det er ren klassisk Mac OS, så er
der masser af muligheder både i freeware og shareware samt fuldt
professionelle progreammer til mange tusind kroner.

Et godt valg med masser af både redigerings- og filtreringsmuligheder er
Amadeus II 3.6.1 (ny ver., der kom i går). Den har masser af prof
faciliteter, men er let at bruge. Den er fuldt VST kompatibelt, så man
kan bruge næsten alle VST plugins til det. Den kan gemme i en masse
formater inkl. AIFF, som bruges til CD, mp3, WAVE, o.m.a.

Et andet program er Coaster 1.1.3. Den er freeware. Den er ganske
rimelig med en del indstillinger, men den er ikke pugin kompatibel. -
Både Amadeus og Coaster kan du finde på www.versiontracker.com under Mac
OS.

Stadig, hvis det er klassisk Mac OS, er der også det gamle, men stadig
ret så suveræne SoundEdit 16 II. Det kører faktisk godt på selv Mac OS
9.2.2. Det er et topprof program med masser af indstillinger og
muligheder - bl.a. også multitracks, - svjh. op til 16 kanaler, - men
den laves desværre ikke mere, så hvis du vil have fat i det, skal du ud
på brugtmarkedet.

ProTools Free kunne være en mulighed, men der kan meget let være endda
enorme problemer med at få den til at køre pålideligt.

Jeg bruger selv Amadeus og SoundEdit til netop CD mastering og
indspilning af LP til CD. Til mere krævende ting, bruger jeg af og til
også Deck II eller Bias Peak i lidt ældre versioner. Jeg har lige nu
afsluttet en hasteopgave for en klient, der rejser til Spanien nu her om
et par timer, - de ville gerne have noget af deres gamle musik med i
bilen. - Det var lidt af en opgave, da flere af pladerne var så fyldte
med store hak, så det var/er en gru at høre på. Selv med Amadeus er det
muligt at lave så fine 'beskæringer', så kun selve hakket fjernes og
almindeligvis vil du end ikke kunne høre, hvor hakket er klippet ud, så
længe hakkets varighed holder sig under 25/1000 sek.

Er dit styresystem OS X, - så er det billigste valg helt klart Spark MX.
Den er gratis og kan downloades enten direkte eller via
www.versiontracker.com under Mac OS X. Amadeus II 3.6.x findes ligeledes
i en OS X version.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener, at hvis man har Amadeus II
Classic, så er det billigere at købe og reg. en X version. Classic
versionen kan dog godt køre native under OS X fra og med ver. 3.6, da
det er et fuldt carbon program.

Hvis du bor i Århusområdet er du velkommen til at kigge forbi og se og
høre, hvordan man lettest kan gøre det, så du må gerne kontakte mig
off-list, hvis du er interesseret.

mvh. Erik Richard