Hvilket skærmkort til 8600
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 19-06-03 08:50

Til min 8600/250 søger jeg et pci skærmkort. Den indbyggede videoram er på 4
Mb og det er ikke tilstrækkeligt at kunne udnytte den højeste opløsning i
min skærm.

Den pågældende skærm (CRT) kan trække op til 1600 x 1200, og der kan mine 4
Mb slet ikke følge med.

Hvilket pci-kort (nyt/brugt) kan anbefales, som kan give mig den fulde
opløsning i millioner af farver?

Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 19-06-03 10:23

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> [...]
> Mb slet ikke følge med.
>
> Hvilket pci-kort (nyt/brugt) kan anbefales, som kan give mig den fulde

Hej Henrik

Sådan et har jeg! Ring til mig på 267 33 267

--
med venlig hilsen Birgitte

http://www.behrendt.dk/
ftp://80.197.181.14/ in action from 9 am - 0.30 am CET

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 19-06-03 12:15

> [...]

> Mb slet ikke følge med.
>
> Hvilket pci-kort (nyt/brugt) kan anbefales, som kan give mig den fulde

Tja, der er et par ATI modeller at vælge mellem, både med Radeon chip og
den ældre Rage 128, kortene hedder noget i stil med Xclaim, Radeon?
eller Orion. Derudover findes der 3dfx Vodoo3 2000 og 3000, disse kan
både fås i PC og Mac udgaver og begge kan bruges, PC udgaven skal dog
have flashet ROM'en først. Eftersom 3dfx ikke længere findes er der ikke
noget officiel support til disse kort. Til sidst findes der Formac
Proformance3.

Hastigheden af kortene er næsten ens, til 3d (spil) er 3dfx kortet
hurtigst og Proformance3 langsomst. Til 2d (grafik og video) er
Proformance3 hurtigst og 3dfx kortet langsomst.

Jeg har selv brugt et ATI Rage 128 og et Proformance3 kort, og de var
ca. lige gode i min erfaring.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-06-03 13:54

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> Proformance3 hurtigst og 3dfx kortet langsomst.
>
> Jeg har selv brugt et ATI Rage 128 og et Proformance3 kort, og de var

Birgittes er et VoodooMAC 5500 PCI i original æske

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-03 04:05

Hej Magnus

Magnus Marius Rohde wrote:

> [...]
> have flashet ROM'en først. Eftersom 3dfx ikke længere findes er der ikke
> noget officiel support til disse kort. Til sidst findes der Formac

Du har glemt et af de kendteste kort.. - Matrox Millenium Mac Edition PCI

> Hastigheden af kortene er næsten ens, til 3d (spil) er 3dfx kortet
> hurtigst og Proformance3 langsomst. Til 2d (grafik og video) er
> Proformance3 hurtigst og 3dfx kortet langsomst.

- Og Millenium kortet er lige hurtigt stort set til begge formål... Det er et
rigtig godt kort, og det er nærmest ikke til at få fingre i brugt. - Dukker der
et op, er det væk, næsten før man får trykket på 'Reply'...

> Jeg har selv brugt et ATI Rage 128 og et Proformance3 kort, og de var
> ca. lige gode i min erfaring.

Hvor meget VRAM var der på dem? - Den IXMicro, der sidder i den her 9600/350 har
8mb og den kører fint med 1600x1200@75hz i millioner af farver på en 19" Dell
P991. Og i ops. 1024x768@85hz er den helt eminent til mange ting. - Man skal bare
huske at slå CloseView fra, hvis man vil opnå max. udbytte.. Det har jeg fundet
ud af..

mvh. Erik Richard

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 20-06-03 13:02

> [...]
> til mange ting. - Man skal bare huske at slå CloseView fra, hvis man vil
> opnå max. udbytte.. Det har jeg fundet ud af..

Dem jeg har prøvet var med hhv. 16 og 32 MB RAM, jeg ved ikke hvor høj
opløsning de kort kan køre med da det var min skærm der var den
begrænsende faktor.

Hvis man vil læse lidt mere om diverse grafikkort kan man se på:
< http://www.xlr8yourmac.com/

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is