størelsen på harddisk er forskellig i bios~
Fra : A & B Linneberg

Dato : 23-06-03 22:19

Hej

Jeg har lige installeret XP på min nye harddisk på 160 GB, i min bios står
der at harddisken er på 160041 så langt så godt. Men da jeg installere xp
kan jeg kun få lov lave partition på ca. 130GB som blev delt i to hvorfor
kan jeg ikke få lov til at bruge de sidste 30 GB. Udover den på 160 GB har
jeg min gamle harddisk i som også er delt i to på hver 15 GB

Hilsen Brian

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 23-06-03 22:33

A & B Linneberg wrote:
> [...]
> delt i to hvorfor kan jeg ikke få lov til at bruge de sidste 30 GB.
> Udover den på 160 GB har jeg min gamle harddisk i som også er delt i

Problemet er XP, den kender ikke harddiske større end 130GB, inden en lille
fix. Hvis i kigger lidt tilbage i news:dk.edb.system.ms-windows vil i se
løsningen. bruge evt http://groups.google.com/groups?group=dk&hl=da kan dog
ikke lige finde løsningen

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 23-06-03 22:37

Hej Brian. Det er et problem med XP. Jeg har selv ikke kunne finde nogen
løsning, men søger du på nettet vil du se, at det er et kendt problem.

--

Jesper Ryskin, ejer af Webconsult
Din PC støjer! Gør noget ved det på asp.webconsult.dk eller

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 25-06-03 13:54

A & B Linneberg wrote:

> [...]
> kan jeg ikke få lov til at bruge de sidste 30 GB. Udover den på 160 GB har
> jeg min gamle harddisk i som også er delt i to på hver 15 GB

Hej, jeg ville påstå at du kun har ATA100 controller der max. kan klare
128GB størrelser.. og det er derfor IKKE et problem med XP..

Du skal have en ATA133 controller for at kunne klare større end 130GB
diske..

her er en mere professionel forklaring:
http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/bios/sizeGB128.html

vh,
Dennis

Fra : Roland Hansen

Dato : 25-06-03 17:10

"Dennis Jakobsen" <brunis@[nospam]thegreenboard.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 128GB størrelser.. og det er derfor IKKE et problem med XP..
>
> Du skal have en ATA133 controller for at kunne klare større end 130GB

Hej!

Det kommer vel også an på controlleren. Jeg har en "PROMISE ULTRA100 TX2"
og den kan efter en opdatering klar harddiske op til 200-250MB, så vidt jeg
husker.

Roland

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 26-06-03 01:45

Roland Hansen wrote:

> [...]
> og den kan efter en opdatering klar harddiske op til 200-250MB, så vidt jeg

Der er også langt fra 250 MegaByte til 130 GigaByte.. ;)

men seriøst!

Det forklares også på det link jeg gav at der findes omveje ved bios
opdateringer, men det er vist de færreste controllere hvor det kan lade
sig gøre.

Dennis