Andet multimedie
bentjuul 3670
ID duer ikke.. Hvad så ??
Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 23-06-03 18:19

Efter at have rodet med ID et stykke tid, er jeg nået til den
erkendelse at det ikke duer til formålet. Det er ganske enkelt for
langsomt. Mit formål er at lave en rapport på ca. 250 sider. Der skal
ud over teksten være ca 200 grafer i EPS, 20 sider tabeller og ca 25
PDF maps. Grafer, maps, tabeller og tekst er næsten klar.
Jeg har prøvet et freeware program der hedder Ragtime, men det går ned
(ustabilt), kan ikke importere mine EPS grafer rigtigt. Jeg er heller
ikke meget for at skulle starte forfra med at lære et nyt program at
kende. Er der nogen der kender et mere velegnet program til formålet
?? Framemaker ?? Hvad bruger professionelle DTP'ere ??
Hilsen Mikkel

Fra : Studio Smalbro

Dato : 23-06-03 19:41

Der flere muligheder:
FrameMaker er velegnet fordi det er uhyggeligt stabilt og sagtens kan
håndtere de tekst og billedmængder du har. Det kan lave tabeller der kører
over flere sider og det har mulighed for krydsreferencer, stikord og meget
masser af lag i stikordet. Det kører hurtigt og har en nem og god
bogfunktion.

Ventura er lidt billigere og kan det samme og en del mere til. Venturas
brugerflade er IMHO meget mere moderne end FrameMakers og ting som
farveintegration og printstyring er astronomisk meget bedre end FrameMakers.

PageMaker kan også du' Det er stabilt og forudsigeligt, men bøvlet til
bogproduktion med mange billeder fordi styringen af indlænkede billeder er
dårligt. Selve lænkekontrolen er god, men det er lidt kejtet at sætte
billeder ind i teksten syntes jeg, Og så er der ingen kontroller til
krydsreferencer ligesom running header and footer også er noget kummerlig´.

Jeg ved ikke hvorfor Ragtime er ustabilt for dig. Jeg har prøvet det flere
gange og fandt det stabilt, men der kan jo være en million årsager.

Jeg ville nok personligt vælge Ventura. Det er lynhurtigt og behageligt at
arbejde med. På www.venturabruger.dk kan du finde ud af mere om programmet.
Der plejer gerne at hænge nogle Venturafolk ud her i gruppen du kan spørge
til råds.
Kh
Bjørn

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 23-06-03 19:51

Studio Smalbro wrote:
> [...]
af
> mere om programmet. Der plejer gerne at hænge nogle Venturafolk ud

Hej Bjørn

Jeg henter prøveudgaven af ventura, så må vi se om det falder i min
smag.
Umidelbart se det lovende ud. Tak for hjælpen og hilsen;

Mikkel

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 24-06-03 06:49

> Jeg henter prøveudgaven af ventura, så må vi se om det falder i min
> smag.
> Umidelbart se det lovende ud. Tak for hjælpen og hilsen;
>
> Mikkel

Hej Mikkel

Tillykke med din beslutning om at hente Corel Ventura. Til din orientering
så følger der et lille program med (sammen med Ventura) som hedder Database
publisher. Med Databasepublisher kan du lyn hurtigt lave tabeller ud fra
database filer, det betyder at du er fri for at skulle taste data ind i
rapporten (går ud fra at data ligger i en database).

Database publisher er formentligt ikke med i den frie trail version.

Et af de områder hvor Ventura er stærk (i forhold til ID, Pagemaker, Quark
etc.) er Tag funktionen, og den styrke som ligger i denne funktion. Da du
udover afsnit også har mulighed for at tag'ge Rammer. Når du går i gang med
din rapport, så HUSK at ankre dine billeder (eps'er) til teksten. Det gør
det meget lettere, hvis du senere skal lave nogle ændringer.

Men eller så skal jeg til sidst ønske dig held og lykke med et fantastisk
program, og hvis du savner muligheder og insigt i Ventura, så kan jeg
anbefale dig at hente den danske lyn manual på www.venturabruger.dk (ligger
under Ventura 8).

Hvis du har spørgsmål til Ventura så spørg.

Mvh
Anders

Fra : Palle Bruselius

Dato : 24-06-03 10:29

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> over flere sider og det har mulighed for krydsreferencer, stikord og meget
> masser af lag i stikordet. Det kører hurtigt og har en nem og god

Det kan jeg helt tilslutte mig.

> [...]
> billeder ind i teksten syntes jeg, Og så er der ingen kontroller til
> krydsreferencer ligesom running header and footer også er noget

Hvem siger at du skal sætte billeder ind i teksten? Du kan da også placere
dem selvstændigt.

InDesign er da udmærket til store publikationer. Som Kirsten Bjørneboe
skriver i et indlæg i samme tråd, så bør man opdele publikationer efter
devisen 1 fil pr. kapitel og bruge bogfunktionen til at samle den færdige
publikation. Så bliver det hele lidt lettere at holde styr på.

Palle

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 24-06-03 09:40

On Mon, 23 Jun 2003 19:18:50 +0200, "Jens Mikkel Lausten"
> [...]

>kende. Er der nogen der kender et mere velegnet program til formålet
>?? Framemaker ?? Hvad bruger professionelle DTP'ere ??

Jeg er dpt'er/layouter - i dag dog "kun" freelance. Og jeg har for
nylig lavet en bog til tryk i InDesign 2. Det var en bog på ca. 250
sider, med masser af farver, billeder, grafer og tabeller. Og der var
ingen problemer i det, bortset fra dem, der skyldtes, at jeg lige
skulle lære Indesign at kende.

Jeg brugte den indbyggede bog-funktion og holdt hvert kapitel i sin
egen fil. ID kunne selv holde styr på sidenummereringen.

Og jeg ville da til enhver tid bruge InDesign igen til en sådan
opgave. Men kun i de sidste udgaver af bogen - ikke som en slags
tekstbehandlingsprogram.

Jeg har bestemt ikke noget stort system: Pentium 3 500 Mhz og 389 MB
ram (mere kan bundkortet ikke læse). Og bogen blev lavet, mens jeg
kørte WindowsME.

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-06-03 10:22

Kirsten Bjorneboe <varpelev-delete@tdcadsl.dk> writes:
> [...]
>sider, med masser af farver, billeder, grafer og tabeller. Og der var
>ingen problemer i det, bortset fra dem, der skyldtes, at jeg lige
Jamen det er jo herligt at høre. Rart når noget fungerer som det skal.

Samtidig er det et glimrende eksempel på, hvor vanskeligt det er at
rådgive sikkert og retvisende.
Kirsten sidder med gode erfaringer fra et program, hun har oplevet det som
let og hurtigt at arbejde med. Jens Mikkel har siddet med det samme
program og oplevet at det var tungt og uendeligt langsomt (og det samme
har jeg, se tidligere i tråden).

I virkeligheden skal man jo have styr på en lang række forskellige
faktorer i disse rådgivninger.
Er det hastighed?
- Og her spiller maskinernes konfiguration, platform osv. en ganske
central rolle. Eksempelvis var der en lang periode hvor QuarkXpress til
Windows var en ret trist affære. Til gengæld kørte det ekstremt stabilt på
Mac. Det omvendte har såvidt jeg husker været gældende for PageMaker.
Er det sammenlignelige opgaver?
- for eksempel kompleksitet, opløsning, forhold mellem tekst, tabeller og
illustrationer, billedformater osv.
Interface
- Hvad er man vant til, fortrolig med. For QuarkXpress-brugere kan ID
virke som en noget rodet affære. Omvendt kan ID brugere opleve Quark som
alt for genvejsbaseret og med for få muligheder i paletterne. Er skiftet
til ID sket fra PageMaker, hvor der er en del sammenfald i strukturen osv.
Produktion eller "for sjov" (ja ja, skal altså forstås helt fredsommeligt,
kunne bare ikke lige finde en bedre formulering)
- Bruges programmerne i daglig produktion, hvor der skal kunne faktureres
på hver eneste minut, eller er det til hobbybrug, hvor det ikke er så
afgørende om der går et par timer mere eller mindre
Osv osv.

Og for at forebygge enhver form for religionskrig (for det findes der jo
osse...):
Jeg bruger selv både ID, Quark og PageMaker samt PhotoShop, Illustrator
mv. Platformen er Mac, men kan sagtens bruge Win-maskiner. Jeg sidder med
regulær porduktion.

Tjaaa, blot nogle overvejelser, der efter min opfattelse er gode at have i
baghovedet når man skal give et godt råd eller vejledning.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Studio Smalbro

Dato : 24-06-03 14:13

Vise ord! Grunden til jeg i dette tilfælde valgte Ventura var nogle
Venturafaciliteter som er jeg syntes ville være egnede her.
Der skal mange billeder/figurer i. Ventura kan lave billedrammer hvor hvor
der på forhånd er monteret en figurtekstramme nedenunder.
Der er tale om et stykke faglitteratur. Derfor kan man sikkert forvente
figurreferencer - det kan Ventura også håndtere
Der er tale om et stykke faglitteratur. Derfor kan man - muligvis - forvente
formler. Ventura har en formeleditor.
Der er tale om et stykke faglitteratur. Derfor skal man forvente et
komplekst stikord. Kan man også i Ventura
Der er sikkert kun laserprint til slut. Venturas printengine er formidabel
og kan lave udskydning, så man selv kan styre et tryk.

Men når alt det er sagt er det jo stadig rigtigt at der findes løsninger i
InDesign hvor man - tildels - kan løse de samme problemstillinger. Jeg er
aldrig selv nået helt til bunds i Ventura. Det er afsindigt omfattende og
kan de mest forbløffende ting.
Kh
Bjørn

Fra : Souly

Dato : 24-06-03 18:10

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaaa, blot nogle overvejelser, der efter min opfattelse er gode at have i
> baghovedet når man skal give et godt råd eller vejledning.
>
> --

enig i sidste ende kan man nok konkludere at det er meget en smagssag
personligt synes jeg at QE er elendig men det men det er igen nok kun fordi
jeg har arbejdet med pagemaker og AI siden aldus tiden og ikke kan QE..

Morten