Fra Las Vegas til Hollywood - Råd ønskes
Fra : Mose

Dato : 23-06-03 17:32

Vi er nogle stykker, der til september skal køre fra Vegas til Hollywood i
bil.

Er der nogen, der kan give nogle gode råd om f.ex:

- Steder der er værd at stoppe ( afstikker til Death Vally ??? eller
andre steder)
- Rejsetid
- Andre praktiske ting (hastighed - politi - etc.)

Mose

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 23-06-03 20:18

Mose wrote:

> Er der nogen, der kan give nogle gode råd om f.ex:
>
> - Steder der er værd at stoppe ( afstikker til Death Vally ??? eller
> andre steder)

Death Valley kan jeg anbefale.

Jeg mener at afstanden ml. LV til LA er nogle få hundrede km.
Men prøv at kigge på et kort.!!

Der findes iøvrigt en del sider på nettet hvor folk har beskrevet deres
tur rundt i USA.

Mvh. Jørgen

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 24-06-03 14:58

> [...]
> andre steder)
> - Rejsetid
> - Andre praktiske ting (hastighed - politi - etc.)

Tag en google søgning i denne gruppe. Det skulle give rigeligt! med
læsestof. Et par ting som kun sjældent nævnes (nu du spørger) er politi. Der
er masser af det. Fra LA til Grand Canyon lå der pludselig en politibil i
midterrabatten bag en busk! Der er ikke meget trafik og vejen er flot og
bred. Det inviterer til at køre stærkt men kan ikke anbefales. Vi kørt ca.
10 miles over fartgrænsen og kørte klart hurtigere end alle andre.

Mht. de øvrige spørgsmål er det, som ofte nævnt, umuligt uden at kende jeres
interesser! Det nytter ikke at foreslå Grand Canyon hvis I er dårligt gående
og Hoover Dam hvis man er til det finkulturelle. Death Valley er OK, men
Grand Canyon bedre. I det hele taget kan Canyon området anbefales.

Kennet

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-06-03 19:50

Pernille og Kennet Föh wrote:

klip

> midterrabatten bag en busk! Der er ikke meget trafik og vejen er flot og
> bred. Det inviterer til at køre stærkt men kan ikke anbefales. Vi kørt ca.
> 10 miles over fartgrænsen og kørte klart hurtigere end alle andre.

Ja, danskere finder derovre ud af at det er en lidt særpræget ide man
har herhjemme, med konsekvent at køre et stykke over max. tilladt.

Jeg har længe undret mig over hvorfor amerikanerne kører så pænt.
Er det fordi de har haft biler i mange år, og der ingen prestige er i at
køre stærkt.?
Det tror jeg at det er. - hvis man skal vise at man er en vigtig
person, har man travlt.
Ergo overskrider mange danskere hastighedsgrænserne.

Amerikanerne er iøvrigt langt mere hensynsfulde end danske billister.
Prøv bare at forestille dig krydsene med ubetinget vigepligt i alle
retningerne blev indført i Danmark.
Der ville danskerne forsøge at snyde sig forrest.!!

(Men i USA kører den der først kommer frem til krydset først. Stille og
roligt.)

Mvh. Jørgen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 24-06-03 23:44

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote in message

> Ja, danskere finder derovre ud af at det er en lidt særpræget ide man
> har herhjemme, med konsekvent at køre et stykke over max. tilladt.

Det finder man nu også i USA. Det er rigtigt, at mange kører lige præcis den
tilladte hastighed, men det er ikke unormalt at se folk, der kører ca. 10
mph mere.

Ekstremerne finder man også. Et godt eksempel er Highway 5, som går mellem
LA og Sacramento. Jeg har kørt turen mange gange, og der bliver kørt rigtigt
stærkt! 180-200 km/t kan man sagtens opleve, specielt om aftenen, hvor
trafikken er stilnet af. Radardetektor er standardudstyr

> [...]
> person, har man travlt.
> Ergo overskrider mange danskere hastighedsgrænserne.

Modsat, hvad de fleste tror, så er amerikanerne generelt meget lovlydige
(selvom det naturligvis ikke er det indtryk man får fra film og fjernsyn).
Så mange mennesker tager hastighedsgrænserne for pålydende. Her hvor jeg
bor, kører de fleste stille og roligt om dagen, det kan simpelthen ikke
betale sig at drøne afsted, man kommer jo med garanti til at holde i kø på
et eller andet tidspunkt. Om aftenen går det lidt stærkere, specielt de
steder, hvor vi ved at politiet sjældent kommer. Jeg tror, at netop folks
frygt for at blive stoppet er en medvirkende årsag. Dels koster det point i
kørekortet at blive taget for at køre for stærkt, og dels kan
bilforsikringen bliver dyrere. Desuden er det for mange en ubehagelig ting
at blive stoppet.

> [...]
> Der ville danskerne forsøge at snyde sig forrest.!!
>
> (Men i USA kører den der først kommer frem til krydset først. Stille og

Helt enig, et "4 way Stop" ville ikke virke i Damark. Sjovt nok virker det
perfekt her, det er sjældent, at der er nogen, som prøver på at snyde.

Hvis jeg skal brokke mig over noget, så er det folk i det yderste spor, som
absolut skal ligge og snegle sig afsted med 10-15 mph under
hastighedsgrænsen. De fatter slet ikke, at de trækker en mega lang hale af
biler efter sig, som ikke kan komme forbi, fordi der er biler i de andre
baner...

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 25-06-03 19:40

> [...]
> biler efter sig, som ikke kan komme forbi, fordi der er biler i de andre
Helt enig, det var klart den ting der irriterede os mest ved de amerikanske
bilister - nok også fordi vi kom med den europæiske indstilling om at
yderbanen var til dem der ville frem over stepperne. Vi slap på mirakuløs
vis uden fartbøder - vi så flere gange fartkontrollen i den modsatte
retning.

Henrik

Fra : Morten Seeberg

Dato : 15-07-03 20:20

> [...]
> Er det fordi de har haft biler i mange år, og der ingen prestige er i at
> køre stærkt.? Det tror jeg at det er. - hvis man skal vise at man er en

Jeg mener at hvis man kommer x % over hastighedsbegrænsningen straffes det
med fængsel, hvilket jo nok kunne afholde selv dem med penge fra at prøve
alt for tit.

Der er dog rigtig mange der kører for stærkt, men der er jo også så tit kø
at det er umuligt.

Fra : jo

Dato : 16-07-03 10:45

"Morten Seeberg" <Xmorten@seeberg.dk> skrev i en meddelelse
> vigtig
Når man sætter cruisekontrollem til 70 miles så kører den jo 70 miles i
timen både op og ned af bakken . Hverken mere eller mindre. Jeg synes også
at amerikanerne kører pænt i forhold til os.
> Jeg mener at hvis man kommer x % over hastighedsbegrænsningen straffes det
> med fængsel, hvilket jo nok kunne afholde selv dem med penge fra at prøve
> alt for tit.
Hver gang de får en hastighedsbøde går det videre til ens
forsikringsselskab, som så forlanger mere i præmie fordi risikoen er større
for uheld, ved høj fart. Man kan også risikere at blive smidt ud af sit
selskab. Der er selskaber som vil forsikre men til helt andre priser.

> Der er dog rigtig mange der kører for stærkt, men der er jo også så tit kø
> at det er umuligt.
Det er egentlig ikke mit indtryk. Nu har jeg kun arfaring fra Californien og
Arizona. Især i Arizona syntes jeg der er mange mange highway patruljer. Så
man bliver knaldet ret sikker hvis man kører alt for stærkt.
jesper

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 25-06-03 09:39

"Mose" <Igam@sol.dk> wrote in message
> [...]
> andre steder)
> - Rejsetid
> - Andre praktiske ting (hastighed - politi - etc.)

Andre har gjort opmærksom på noget der hedder "4 way stop", det er et
vejkryds hvor der er fuld stop fra alle veje. Man skal blot huske at den bil
der kører frem og holder stille først må kører først. Det virker forøvrigt
fint.

Hastighed: Normalt ligger jeg på det tilladte eller 5-10 miles over. Der er
en del highway patrols.

Amerikanere: Normalt kører de pænt og roligt og forventer at andre gør det
samme, men hvis du kommer til at lave en lille bummert, flipper mange totalt
ud og råber,skriger og dytter efter dig. Har været udsat for at en dame, der
mente at jeg havde presset hende lidt, kører op på siden af mig og tage et
billede. (tog dog også lige et billede af hende med mit engangs kamera)..

Kan ikke huske om det også er gældende i Californien, men i Florida må man
overhale højre-om på to-sporede veje. Men da der ikke er en desideret
overhalings bane kan man godt komme ud for at der kilometer efter kilometer
ligger to autocampere side om side med 10-20 miles under det tilladte. Det
er træls og man kan som dansker godt sidde og hidse sig op.

Politiet: Er kun blevet stoppet et par gange, men normalt bliver de meget
flinke når de finder ud af at man kommer fra Denmark.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 26-06-03 15:03

Har i løbet af de sidste 5 år kørt ca. 30.000 km i USA og har ikke fået én
eneste bøde !!!
Følg de store trucks der kører overalt. De snakker sammen og ved besked med
politiet før de når derhen, så den er helt sikker at færdes efter.
Et godt råd når man kører meget i USA: Køb en flamingo-køler i det nærmeste
supermarked (2-5 $) og en pose is. På alle moteller er der ismaskiner, og du
fylder bare lidt is i hver morgen.Så er der kolde drikkevarer (eller
madvarer) hele tiden. Bl.a. i Las Vegas og Death Valley bliver man MEGET
tørstig

Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Lars Ehlers

Dato : 27-06-03 05:28

"Niels Hejnfelt" <hejnfelt@email.com> wrote in message
> Har i løbet af de sidste 5 år kørt ca. 30.000 km i USA og har ikke fået én
> eneste bøde !!!

Jeg har kørt langt over 200.000 km i USA de sidste 7 år (sikkert en del
mere, da jeg også har kørt trucks mellem SF og LA i en 5 måneders periode
mens jeg var arbejdsløs i IT brancen).

Jeg har kun fået en enkelt bøde for at køre for stærkt, men den blev
heldigvis klaret i "Traffic School" (8 timers "undervisning" på en lørdag)
og min 18 måneders "probation" er forlængst overstået

> Følg de store trucks der kører overalt. De snakker sammen og ved besked
med
> politiet før de når derhen, så den er helt sikker at færdes efter.

Tag det stille og roligt. Det er de færreste CHP (California Highway Patrol)
betjente som gider tage sig af mindre overskridelser af
hastighedsbegrænsningerne.

> [...]
> fylder bare lidt is i hver morgen.Så er der kolde drikkevarer (eller
> madvarer) hele tiden. Bl.a. i Las Vegas og Death Valley bliver man MEGET

Rigtig god ide. Jeg har selv køletasker til kolde drinks, og det kan godt
betale sig. Men lad endelig være med at have alkohol i bilen (smid det i
bagagerummet), det er nem'lig forbudt at have åbne øl osv i bilen mens man
kører (også selvom det ikke er føreren der drikker)!

--
Lars Ehlers, San Francisco