Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign 2.02
Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 22-06-03 20:41

Hej Alle Grafikere.

1. Hvorfor er InDesign 2.02 så sløvt et program ??
2. Hvorfor er tekstvisningen så elendig ??

Jeg har lavet en tabel på ca 13-15 sider. Tabellen skal siden sættes
ind i et dokument på ca 250 sider. Når jeg prøver at bladre i tabellen
går det ikke særlig hurtigt - Teksten flimrer - oftest ruller jeg
forbi den
på forhånd udtænkte side - det er ikke til at arbejde med.
Det er det samme andre steder i teksten, når der er EPS grafik eller
PDF billeder.
Jeg tør slet ikke tænke på hvad der sker når rapporten er klar - ca.
200
EPS grafer + 25 PDF + 25 sider tabeller.

Jeg ved godt at InDesign ikke er en tekstbehandler, men jeg syntes
altså ikke
teksten står særlig skarpt - ikoner og toolbars står glimragende.

Hvad er der dog galt ?? Min maskine er State of the Art.

Kom med nogle ideer/indstillinger/hacks/tips.

Hilsen Mikkel

Dual Xeon 2,4 HT GHz på 7505 chipset, 2 Gbyte RAM, Mylex ExtremeRaid
1100,
10 x 10K rpm scsiraid 5 og 0, Matrox Parphelia, Eizo F980

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-06-03 21:00

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> writes:
>Hej Alle Grafikere.
>
>1. Hvorfor er InDesign 2.02 så sløvt et program ??
>2. Hvorfor er tekstvisningen så elendig ??
He he, det er jo store spørgsmål...

> [...]
>Jeg tør slet ikke tænke på hvad der sker når rapporten er klar - ca.
>200
>EPS grafer + 25 PDF + 25 sider tabeller.
Det lugter langt væk af for lidt ram til programmet InDesign er
forslugent og ikke udmærket ved ta være specielt hurtigt.

>Jeg ved godt at InDesign ikke er en tekstbehandler, men jeg syntes
>altså ikke
>teksten står særlig skarpt - ikoner og toolbars står glimragende.
Noget med skærmopløsning

>Hvad er der dog galt ?? Min maskine er State of the Art.
Njarhhh, det skal man nu aldrig sige om noget så flygtigt som computere.
Jeg har ikke de samme problemer med en go' gammel mac (G3 233 mhz, OS
9.2.2 lige omkring 500 MB ram) jeg tildeler blot InDesign 150 MB ram og
alt foregår i et fornuftigt tempo (og vi taler om reel, kommerciel
produktion). Jeg har ingen problemer med visningen af siderne
Med andre ord, State of The Art er noget ret udefinerbart noget, når der
gælder computere og virkelig produktion.
Det du kører med, ser jo bestemt fornuftigt ud (og den var selvironisk)

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 22-06-03 21:26

Frank Løkkegaard wrote:

> He he, det er jo store spørgsmål...

> Det lugter langt væk af for lidt ram til programmet InDesign er
> forslugent og ikke udmærket ved ta være specielt hurtigt.

InDesign allokerer ca. 60 Mbytes når min 15 siders tabel er indlæst.
WinXP ialt 170 Mbytes, så det er næppe min RAM mængde det er galt med,
snarere brugen af den.

Mikkel

Fra : Studio Smalbro

Dato : 22-06-03 21:50

Hej
Jeg ved godt det betragtes som "bad form" at foreslå et helt andet program,
men alligevel! Jeg syntes du skal vælge at lave din rapport i et program der
egner sig til mange sider, tabeller ol. RagTime - som er gratis kunne være
et godt valg. Pærenemt at bruge og lynhurtigt og har den grafiske verdens
suverænt bedste wordfilter. Ventura eller FrameMaker er også gode
muligheder. InDesign er godt til mange ting, men ikke til mange sider,
figurer, figurhenvisninger, stikord, formler - kort sagt alle de ting der
typisk går i rapportskrivning.
Kh
Bjørn

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-06-03 22:24

> [...]
>InDesign allokerer ca. 60 Mbytes når min 15 siders tabel er indlæst.
>WinXP ialt 170 Mbytes, så det er næppe min RAM mængde det er galt med,
Tjaaa, det kan jeg ikke udelukke, i og med at det foregår i et
Windows-miljø. Der har jeg ingen erfaringer. I det mac-miljø jeg arbejder
i, er det ikke noget problem. Det indikerer da bestemt at det er
håndteringen der er problemet.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-06-03 22:26

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> writes:
> [...]
>muligheder. InDesign er godt til mange ting, men ikke til mange sider,
>figurer, figurhenvisninger, stikord, formler - kort sagt alle de ting der
Hmm, det forstår jeg nu ikke rigtig. Det er et professionelt
sideombrydningsprogram, der uden vanskeligheder skulle kunne håndtere den
slags.
Hvad er det lige du mener med wordfiltre?

Fra : Studio Smalbro

Dato : 23-06-03 07:07

> Hmm, det forstår jeg nu ikke rigtig. Det er et professionelt
> sideombrydningsprogram, der uden vanskeligheder skulle kunne håndtere den
> slags.

Ja, det er jo godt nok professionelt, men derfor kan det jo godt være
langsomt. Jeg vil ikke kloge mig en hel masse på inDesign, men det har været
min erfaring at det egner sig bedst til mindre jobs a la brochuer ol og ikke
bogopgaver med mange billeder og tekst. Jeg har ganske vist set at der er en
del katalogproduktion der er rykket til ID, men jeg begriber ærligt talt
ikke hvordan de får det til fungere, for programmet virker altså for sløvt
og kejtet IMHO. Det udelukker jo ikke at det har en verden af smarte
features og at det sikkert er fremtiden for mange anyway.
Med "wordfiltre" mener jeg et importfilter, så man kan importere en wordfil.
DTPprogrammer kan normlt imporere word uden de store problemer. Problemere
ogstår først når det er komplekse wordfiler hvor der brugt ole-objekter,
billledlænker, tabeller og alt muligt andet wordguf. Ragtim kan hente sådan
et job ind uden at det hele tilter. Eks. bliver wordtabeller til
Ragtimetabeller.

Kh
Bjørn

Fra : Studio Smalbro

Dato : 23-06-03 07:43
Fra : Morten Lind

Dato : 23-06-03 08:26

Studio Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:

> http://www.prepressure.com/pete/pete04.htm

))) Nærmer sig mobning, gør det ikk´? )))
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Karsten Nygaard

Dato : 22-06-03 23:05

> Kom med nogle ideer/indstillinger/hacks/tips.

Under menupunktet view kan du sætte indstillingen på visningen til at stå på
high quality display.

Yderligere kan du optimere indstillingerne under Edit - preferences -display
performance.

Et andet tip kan være at gemme filen med et andet navn - somme tider når man
arbejder længe i det samme Indesigndokument (bygger oven på) virker det som
om det stiger uforholdsmæssigt meget i str. Det trick har jeg selv haft
meget gavn af når jeg har lavet 24 siders boligaviser med mange billeder i -
hvad den logiske forklaring er kan jeg ikke give.

Held og lykke med det.

Karsten Nygaard

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 22-06-03 23:14

Karsten Nygaard wrote:

> Under menupunktet view kan du sætte indstillingen på visningen til
at
> stå på high quality display.
Er gjort
> Yderligere kan du optimere indstillingerne under Edit - preferences
> -display performance.
Ditto
> [...]
> har jeg selv haft meget gavn af når jeg har lavet 24 siders
> boligaviser med mange billeder i - hvad den logiske forklaring er
Har prøvet - ingen forskel desværre.

Hilsen Mikkel

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 23-06-03 10:49

Jens Mikkel Lausten wrote:
> [...]

Hvordan med dine indstillinger/swapfile ?? Memmorymanagement ??

Hilsen Mikkel

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-06-03 08:37

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> writes:
>Med "wordfiltre" mener jeg et importfilter, så man kan importere en
>wordfil.
Det er jeg klar over

> [...]
>sådan
>et job ind uden at det hele tilter. Eks. bliver wordtabeller til
OK, det er jo interessant, rigtig interessant.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-06-03 08:45

mortenlind@mac.com (morten lind) writes:
>))) Nærmer sig mobning, gør det ikk´? )))
Den er sguda god - og at InDesign er langsom, er en kendsgerning.
Er jo også derfor jeg foretrækker et andet program.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-06-03 09:02

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Den er sguda god - og at InDesign er langsom, er en kendsgerning.
> Er jo også derfor jeg foretrækker et andet program.

Jamen, den er da sød, Frank......min ID er altså ikke langsom, men jeg
har heller ikke presset den endnu - i forhold til, hvad jeg kan læse
hér.

Jeg troede iøvrigt, du slet ikke havde ID? Men det har du altså))

Og så gik projektet med de to skærme fint - det er godt nok fancy
nu må jeg spare sammen til en skærm, jeg har plads til - det har jeg
nemlig ikke nu - der kan ikke stå 2 CRTskærme på mit lille bord

Hej fra
Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-06-03 10:06

mortenlind@mac.com (morten lind) writes:
>Jamen, den er da sød, Frank......min ID er altså ikke langsom, men jeg
>har heller ikke presset den endnu - i forhold til, hvad jeg kan læse
>hér.
Den er langsom, ligeså snart den presses og skal arbejde med store filer.
Jeg oplever specielt at det går helt galt når der bruges mange
illustrationer

>Jeg troede iøvrigt, du slet ikke havde ID? Men det har du altså))
Jo jo, det har jeg da. Jeg har også PageMaker og Ragtime, men foretrækker
Quark.

>Og så gik projektet med de to skærme fint - det er godt nok fancy
>nu må jeg spare sammen til en skærm, jeg har plads til - det har jeg
>nemlig ikke nu - der kan ikke stå 2 CRTskærme på mit lille bord
Jeg bruger da bare en gammel 14", det er udelukkende til paletter i
Photoshop, Quark, InDesign osv.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11

Fra : Morten Lind

Dato : 23-06-03 10:32

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg bruger da bare en gammel 14", det er udelukkende til paletter i
> Photoshop, Quark, InDesign osv.

Ja, det var jo også meningen, men 125cm. x 60cm., hvorpå der allerede
står en Studio17" er altså ikke særlig meget)

Der ligger jo også et tastatur og noget papir og står et blyantsbæger og
en kaffekop, så mon ikke det indirekte tvinger mig over i noget fladt?

Måske kommer 20"´eren med samme teknologi som HD23"?

Så ku´ det jo blive rigtigt sjovt - har du prøvet 23"´eren? (savle - man
kan så godt som ikke se, det ikke er en CRT-skærm)
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Kurt Lund

Dato : 23-06-03 10:41

Morten Lind skrev:

> Ja, det var jo også meningen, men 125cm. x 60cm., hvorpå der allerede
> står en Studio17" er altså ikke særlig meget)

Måske et nyt og større skrivebord ville være den bedste løsning

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-06-03 12:55

Kurt Lund <kl@fabel.dk> wrote:

> Måske et nyt og større skrivebord ville være den bedste løsning

Splendid idea))) Jeg bor desværre til leje hér og kan ikke indrage
mere plads, desværre.....meeeeen når jeg flytter))))))Så skal du se
bord))
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-06-03 10:59

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> writes:
>Måske et nyt og større skrivebord ville være den bedste løsning
Det havde du vist ikke tænkt på, hva' Morten )

Fra : Morten Lind

Dato : 23-06-03 12:57

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Det havde du vist ikke tænkt på, hva' Morten )

Hæ, hæ.....nåeh, tanken havde nu strejfet mig i et svagt øjeblik, men
jeg er da ikke bleg for at indrømme, at jeg gerne så både et større bord
OG en ekstra skærm....hvordan er det nu min sign. er....????)))
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)