Forskellen på 2- og 3d
Fra : Yoda

Dato : 22-06-03 11:34

Hej....

Et lille spørgsmål. Hvad er forskellen på 2- og 3d? Jeg tænker på, hvorledes
det kommer til udtryk i film. Hvad er den ekstra dimension i 3d?

Mvh Robert

Fra : Peter Lind

Dato : 22-06-03 12:33

"Yoda" <yoda@galnet.dk> wrote in message
> Hej....
>
> Et lille spørgsmål. Hvad er forskellen på 2- og 3d? Jeg tænker på,
hvorledes
> det kommer til udtryk i film. Hvad er den ekstra dimension i 3d?

Dybde.

Et biograflærred eller en fjernsynsskærm har højde og bredde, altså to
dimensioner.
Hvis man med et eller andet trick, også kan vise dybde, så har man tre
dimensioner.

Mvh
Peter Lind

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-06-03 13:28

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> writes:

> Et biograflærred eller en fjernsynsskærm har højde og bredde, altså to
> dimensioner.
> Hvis man med et eller andet trick, også kan vise dybde, så har man tre
> dimensioner.

Er 2001 en 3D-film, så? Den er ret dyb.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : ML-78

Dato : 22-06-03 13:43

> Er 2001 en 3D-film, så? Den er ret dyb.

Desuden foregår den i rummet, som jo er givet ved 3 dimensioner.

ML-78

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-03 14:11

ML-78 wrote:

> Desuden foregår den i rummet, som jo er givet ved 3 dimensioner.

Så må Star Trek IV være en 4D-film, den foregår både i rummet og i
tiden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-06-03 23:00

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> writes:

> Desuden foregår den i rummet, som jo er givet ved 3 dimensioner.

4.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : ML-78

Dato : 23-06-03 01:14

> 4.

Der er kun 3 rumlige dimensioner. Den 4. dimension er tiden.

ML-78

Fra : David T. Metz

Dato : 24-06-03 15:50

ML-78 kalligraferede, i news:bd5gni$1uar$1@news.cybercity.dk

> Der er kun 3 rumlige dimensioner. Den 4. dimension er tiden.

Ignorer mit andet svar, men nej det geniale er da at den illustrerer tiden
rumligt.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : David T. Metz

Dato : 24-06-03 15:49

ML-78 kalligraferede, i news:bd487u$2lst$1@news.cybercity.dk

> Desuden foregår den i rummet, som jo er givet ved 3 dimensioner.

Lige præcis den film illustrerer da tydeligt at der er fire (tiden som 4.)

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : ML-78

Dato : 22-06-03 14:02

> Et lille spørgsmål. Hvad er forskellen på 2- og 3d? Jeg tænker på, hvorledes
> det kommer til udtryk i film. Hvad er den ekstra dimension i 3d?

En 2D-film er en almindelig film. Ved 3D-film optages scenerne med to kameraer,
der er lidt forskudt i forhold til hinanden. Ved visning af filmen kan man, ved
at lade billederne fra højre og venstre kamera ramme henholdsvis højre og
venstre øje (f.eks. ved brug af 3D-briller), skabe en dybde-illusion. Det var
mest brugt i 50'erne for at få folk væk fra TV derhjemme og ind i biograferne.

ML-78

Fra : Louise KL

Dato : 22-06-03 16:07

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
var
> mest brugt i 50'erne for at få folk væk fra TV derhjemme og ind i

Tjaaa... en 3D film er vel også en film med forgrund, mellemgrund og
baggrund. Det giver i hvert fald dybde.