/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Kvalitetsforringelse ved cut+paste?
Fra : Kirsten Bjorneboe


Dato : 22-06-03 08:57

Jeg har nogle bitmap-tif-billeder i 300 ppi. Det er skanninger af
bogsider fra en gammel bog med gotisk skrift. Tif'erne er simpelt hen
sort/hvide. (måske er alt dette indlysende, men for mig er det nyt).

1) Jeg åbner siderne en for en i Photoshop 7, konverterer til
greyscale for at kunne rotere dem lidt, da nogle af siderne er skævt
skannede. Jeg kan tilsyneladende ikke rotere et bitmap-billede som det
er. Eller er der en hemmelighed?

2) Efter roteringen konverterer jeg tilbage til bitmap. Her bliver jeg
spurgt om det skal være med diffussion dither og andre valg - hvad
skal jeg vælge for at billedet skal vende tilbage til sin oprindelige
stand før greyscalingen? (som greyscale fylder billedet otte gange så
meget).

3) Derefter bruger jeg en fast markering, der lige godt og vel rummer
sidens klumme, vælger invert selection og cutter det af billedet, der
nu er markeret - med hvis som baggrundsfarve i paletten - og så
forsvinder alle de grimme sorte kanter fra skanningen.

Så langt så godt.

4) Til sidst vil jeg faktisk gerne have klummen til at stå midt på
siden. Dertil bruger jeg det gamle trick med cut+paste, så står
selektionen nydeligt midt i billedet. Men jeg synes jeg kan ane en
kvalitetsforringelse. Har jeg ret? Og hvis så, hvordan forhinmdrer jeg
det?

Jeg har 727 sider, og jeg vil gerne til sidst samle dem som en
pdf-fil, altså en e-bog, men med press-kvalitet. For i bogen er der en
masse datoer skrevet med lille super- og subscript, og de bliver
ulæselige, hvis kvaliteten ikke er den allerbedste. Og filstørrelsen
betyder ikke så meget.

Vil nogen have en prøveside til test?

http://www.varpelev.dk/Wiberg/Wiberg_20004.zip (155 KB)


Håber nogen har nogle gode råd og tips

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk
Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

 
 
emj (22-06-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 22-06-03 09:42

On Sun, 22 Jun 2003 09:56:55 +0200, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

>Vil nogen have en prøveside til test?
>
>http://www.varpelev.dk/Wiberg/Wiberg_20004.zip (155 KB)

Der ligger ikke noget på den adresse.
Hilsen emj


Kirsten Bjorneboe (22-06-2003)
Kommentar
Fra : Kirsten Bjorneboe


Dato : 22-06-03 09:46

On Sun, 22 Jun 2003 10:42:16 +0200, emj <emj@stofanet.dk> wrote:

>On Sun, 22 Jun 2003 09:56:55 +0200, Kirsten Bjorneboe
><varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:
>
>>Vil nogen have en prøveside til test?
>>
>>http://www.varpelev.dk/Wiberg/Wiberg_20004.zip (155 KB)
>
>Der ligger ikke noget på den adresse.
>Hilsen emj

Oops - sorry -der manglede lige en underscore i stedet for et
mellemrum. Nu passer linket vist.

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk
Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

emj (22-06-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 22-06-03 10:05

On Sun, 22 Jun 2003 10:46:07 +0200, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

>Oops - sorry -der manglede lige en underscore i stedet for et
>mellemrum. Nu passer linket vist.

I PSP kan den uden videre behandling roteres frit. Skal det gøres i
PS?
Hilsen emj


Kirsten Bjorneboe (22-06-2003)
Kommentar
Fra : Kirsten Bjorneboe


Dato : 22-06-03 10:20

On Sun, 22 Jun 2003 11:05:23 +0200, emj <emj@stofanet.dk> wrote:


>I PSP kan den uden videre behandling roteres frit. Skal det gøres i
>PS?

Ja. Jeg har ikke PSP.

Venlig hilsen
Kirsten


--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk
Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

emj (22-06-2003)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 22-06-03 10:28

On Sun, 22 Jun 2003 11:19:59 +0200, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

>Ja. Jeg har ikke PSP.
Det er jo mest synd for dig
Jeg ved ikke, hvordan man skal behandle filen i PS6
Hilsen emj


Kirsten Bjorneboe (22-06-2003)
Kommentar
Fra : Kirsten Bjorneboe


Dato : 22-06-03 11:08

On Sun, 22 Jun 2003 11:28:25 +0200, emj <emj@stofanet.dk> wrote:


>>Ja. Jeg har ikke PSP.
>Det er jo mest synd for dig
>Jeg ved ikke, hvordan man skal behandle filen i PS6

Det ved jeg heller ikke - jeg har PS7

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk
Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

Tomasz (22-06-2003)
Kommentar
Fra : Tomasz


Dato : 22-06-03 11:20


"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:jrmafv4l7kvggtsf29vff5uhpjp2qjdm44@4ax.com...

Hej

Når du nu har skannet billede og har det på skrivebord i Photoshop så tryk
Ctrl + T, der får du mange muligherder. Og konbinerer de funktioner med Crop
Tool.
Du behover ikke at konverterer til greyscale.

MVH
Tomasz



Steen Larsen (22-06-2003)
Kommentar
Fra : Steen Larsen


Dato : 22-06-03 13:11

In article <jrmafv4l7kvggtsf29vff5uhpjp2qjdm44@4ax.com>, Kirsten Bjorneboe wrote:
> Jeg har nogle bitmap-tif-billeder i 300 ppi. Det er skanninger af
> bogsider fra en gammel bog med gotisk skrift. Tif'erne er simpelt hen
> sort/hvide. (måske er alt dette indlysende, men for mig er det nyt).
>
> 1) Jeg åbner siderne en for en i Photoshop 7, konverterer til
> greyscale for at kunne rotere dem lidt, da nogle af siderne er skævt
> skannede. Jeg kan tilsyneladende ikke rotere et bitmap-billede som det
> er. Eller er der en hemmelighed?
>
Det er korrekt at Photoshop ikke vil rotere bitmaps - heller ikke med
Free Transform.

> 2) Efter roteringen konverterer jeg tilbage til bitmap. Her bliver jeg
> spurgt om det skal være med diffussion dither og andre valg - hvad
> skal jeg vælge for at billedet skal vende tilbage til sin oprindelige
> stand før greyscalingen? (som greyscale fylder billedet otte gange så
> meget).
>
Du skal vælge 50% threshold.

> 3) Derefter bruger jeg en fast markering, der lige godt og vel rummer
> sidens klumme, vælger invert selection og cutter det af billedet, der
> nu er markeret - med hvis som baggrundsfarve i paletten - og så
> forsvinder alle de grimme sorte kanter fra skanningen.
>
> Så langt så godt.
>
> 4) Til sidst vil jeg faktisk gerne have klummen til at stå midt på
> siden. Dertil bruger jeg det gamle trick med cut+paste, så står
> selektionen nydeligt midt i billedet. Men jeg synes jeg kan ane en
> kvalitetsforringelse. Har jeg ret? Og hvis så, hvordan forhinmdrer jeg
> det?
>
Jeg har svært ved at forestille mig at det ikke er noget du bilder dig ind.
Kan du teste med 2 udgaver og placere dem i layers og lægge difference-
funktion på?

> Jeg har 727 sider, og jeg vil gerne til sidst samle dem som en
> pdf-fil, altså en e-bog, men med press-kvalitet. For i bogen er der en
> masse datoer skrevet med lille super- og subscript, og de bliver
> ulæselige, hvis kvaliteten ikke er den allerbedste. Og filstørrelsen
> betyder ikke så meget.
>
Det er vel blot et spørgsmål om at opløsningen er høj nok.

> Vil nogen have en prøveside til test?
>
> http://www.varpelev.dk/Wiberg/Wiberg_20004.zip (155 KB)
>
>
> Håber nogen har nogle gode råd og tips
>
> Venlig hilsen
> Kirsten

Madsen (22-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 22-06-03 13:27

Kirsten Bjorneboe skrev:

> 1) Jeg åbner siderne en for en i Photoshop 7, konverterer til
> greyscale for at kunne rotere dem lidt, da nogle af siderne er
> skævt skannede. Jeg kan tilsyneladende ikke rotere et
> bitmap-billede som det er. Eller er der en hemmelighed?

Det er rigtigt. Du kan ikke rotere vilkårligt / arbitrary på et
billede som står i bitmap-mode i Photoshop.

> 2) Efter roteringen konverterer jeg tilbage til bitmap. Her bliver
> jeg spurgt om det skal være med diffussion dither og andre valg -
> hvad skal jeg vælge for at billedet skal vende tilbage til sin
> oprindelige stand før greyscalingen? (som greyscale fylder
> billedet otte gange så meget).

Jeg ved ikke om du har bemærket det, men hvis du konverterer fra
Bitmap til Grayscale og derefter roterer billedet, så vil Photoshop
tilføje anti-alias på grafikken. Den vil altså forsøge at udjævne
kanter for at undgå at den bliver endnu mere kantet end den er i
forvejen.

Teksten vil se sådan her ud før:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/bitmap/wiberg_foer.png>

Og sådan her efter:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/bitmap/wiberg_efter.png>

Bemærk at teksten er blevet lidt "blødere" i kanten. Det er pga.
anti-aliasing.

Hvis du ikke ønsker anti-aliasing, så kan du gå et par trin ned
fra Grayscale til Indexed Color. Det giver ikke noget kvalitets-
tab i dette tilfælde når det kun handler om sort tekst på hvid
baggrund.

Du kan altså starte med at konvertere fra Bitmap til Grayscale og
videre ned til Indexed Color. Prøv så at rotere billederne i den
tilstand i stedet.

Før rotering:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/indexed/wiberg_foer.png>

Efter rotering:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/indexed/wiberg_efter.png>

Når du er færdig kan du så gå tilbage til Grayscale og til sidst
til Bitmap Mode igen. Det burde ikke ændre nævneværdigt på teksten
næsten uanset hvad du vælger som metode, men stil den til den samme
opløsning som originalbilledet er i. Altså 300 ppi i dette tilfælde.

Undersøg evt. om modtageren kan åbne LZW-komprimerede TIFF-filer.
Kan vedkommende det så kan du reducere filstørrelsen en hel del ved
at slå det til når du gemmer som TIFF. LZW-komprimering er tabsløs.

> 3) Derefter bruger jeg en fast markering, der lige godt og vel
> rummer sidens klumme, vælger invert selection og cutter det af
> billedet, der nu er markeret - med hvis som baggrundsfarve i
> paletten - og så forsvinder alle de grimme sorte kanter fra
> skanningen.

Så ville det være nemmere at stille beskæringsværktøjet til at
beskære til sidens størrelse tror jeg.

> 4) Til sidst vil jeg faktisk gerne have klummen til at stå midt på
> siden. Dertil bruger jeg det gamle trick med cut+paste, så står
> selektionen nydeligt midt i billedet. Men jeg synes jeg kan ane en
> kvalitetsforringelse. Har jeg ret? Og hvis så, hvordan forhinmdrer
> jeg det?

Kvalitetsforringelsen opstår sikkert fordi at der bliver tilføjet
anti-aliasing når du roterer i Grayscale Mode. Set fra Photoshops
synspunkt er det ikke en forringelse, men det vil resultere i at
teksten ikke står så skarpt aftegnet, hvis man ellers kan kalde det
skarpt aftegnet når tekst ligner trappetrin i kanten. ;)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Kirsten Bjorneboe (22-06-2003)
Kommentar
Fra : Kirsten Bjorneboe


Dato : 22-06-03 14:09

On Sun, 22 Jun 2003 14:26:32 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:


>Jeg ved ikke om du har bemærket det, men hvis du konverterer fra
>Bitmap til Grayscale og derefter roterer billedet, så vil Photoshop
>tilføje anti-alias på grafikken. Den vil altså forsøge at udjævne
>kanter for at undgå at den bliver endnu mere kantet end den er i
>forvejen.

Tak! Så er det altså ikke mine øjne der er noget i vejen med. Selve
tekstbilledet bliver såmænd meget nydeligt med anti-aliasing, men det
forringer muligheden for at læse de små datoer.

>
>Hvis du ikke ønsker anti-aliasing, så kan du gå et par trin ned
>fra Grayscale til Indexed Color. Det giver ikke noget kvalitets-
>tab i dette tilfælde når det kun handler om sort tekst på hvid
>baggrund.

>
>Du kan altså starte med at konvertere fra Bitmap til Grayscale og
>videre ned til Indexed Color. Prøv så at rotere billederne i den
>tilstand i stedet.

Tak. Det vil jeg gøre. Ikke noget stort ekstra arbejde, for jeg laver
actions (hurra for dem).

>Undersøg evt. om modtageren kan åbne LZW-komprimerede TIFF-filer.
>Kan vedkommende det så kan du reducere filstørrelsen en hel del ved
>at slå det til når du gemmer som TIFF. LZW-komprimering er tabsløs.

Modtageren er mig selv og Adobe Acrobat 5.0


>Så ville det være nemmere at stille beskæringsværktøjet til at
>beskære til sidens størrelse tror jeg.

Jo, måske. Men jeg vil gerne have, at det endelige resultat ligner
bogsider, og så skal der lidt "papir" uden om.


>Kvalitetsforringelsen opstår sikkert fordi at der bliver tilføjet
>anti-aliasing når du roterer i Grayscale Mode. Set fra Photoshops
>synspunkt er det ikke en forringelse, men det vil resultere i at
>teksten ikke står så skarpt aftegnet, hvis man ellers kan kalde det
>skarpt aftegnet når tekst ligner trappetrin i kanten. ;)

Det er lidt af et mirakel, at teksten trods alt er så pæn og læselig,
som den er. Det drejer sig om en bog fra ca. 1850. I 1950 blev den
fotografisk genoptrykt med lidt tab af kvalitet. Senere blev siderne
fotokopieret, og derefter blev fotokopierne skannet. Og det er vist
disse skanninger, der er blevet til de tif-filer jeg har. Jeg har
endda haft alle billeder en tur gennem Photoshop for at kunne gemme i
et andet tif-format, fordi det oprindelige ikke kunne læses af
Acrobat'en. Den gang troede jeg, at jeg ville lave min pdf-fil med
billederne, som de er ud at rette dem op og fjerne sorte kanter.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk
Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

Madsen (22-06-2003)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 22-06-03 14:25

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Selve tekstbilledet bliver såmænd meget nydeligt med
> anti-aliasing, men det forringer muligheden for at læse de små
> datoer.

Ja, det kan godt være et problem.

> Ikke noget stort ekstra arbejde, for jeg laver actions (hurra for
> dem).

De er helt klart en stor hjælp.

> Modtageren er mig selv og Adobe Acrobat 5.0

Ok. Nå, men så er der ingen problemer med LZW-komprimerede TIFF-
filer.

> Jo, måske. Men jeg vil gerne have, at det endelige resultat ligner
> bogsider, og så skal der lidt "papir" uden om.

Hvis den metode du bruger giver det ønskede resultat, så er det jo
også fint nok. :)

> Det er lidt af et mirakel, at teksten trods alt er så pæn og
> læselig, som den er. Det drejer sig om en bog fra ca. 1850. I 1950
> blev den fotografisk genoptrykt med lidt tab af kvalitet. Senere
> blev siderne fotokopieret, og derefter blev fotokopierne skannet.
> Og det er vist disse skanninger, der er blevet til de tif-filer
> jeg har.

Ja, så er det egentlig utroligt at den er så flot som den er, for
den kan jo sagtens læses.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste