Tyg kødben som en hund
Fra : Bo Warming

Dato : 21-06-03 16:34

Tyg kødben som en hund

At ½ af danskerne taber ½ af tænderne skyldes idag ikke at karies kræver
rydning og gebis, men at paradentose pga lavt immunforsvar ætser
rodhindefibre væk, så de bliver løse med en murrende småsmerte og den ældre
halvdel af befolkningen lader dem extrahere, en efter en. Nogen får
gingivitis og følgesygdommen paradentose, nogle gør ikke - ligesom nogle får
kræft og andre får noget andet.

Min søn sagde som en af sine første sætninger "jeg kan lide blød mad" og
hvorfor skulle vi spilde timer med at tygge hårde skorper og rødder, som
stenaldermanden gjorde, hvilket ifølge bl.a. Vedbæk-gravfund gav ham perfekt
bevarelse af tænderne - nul paradentose.?

I stenalderen gik der mode i at efterligne patriarken der skulle have maden
tygget for sig - så blød mad blev fin mad, og møllere fik overbonde-status
ved at skabe luksusmel til fint, hvidt , blødt brød - ikke fibergrovbrød.

Man kan sagtens klare sig med nul tænder sådan som snacks og brød osv er
idag - og gummer kan forhornes så gamle kan tygge hårde "beskøjter" , er der
undersøgelser på.

Men der er glæde ved, at mad ikke glider ned som var det sondemad eller
suppe og mos til en tandløs.

Fuldkornsbrød har i disse årtier opblomstgring (mens kartofler er på vej ud
af dansk kost) for der er lidt "illusion om motion" i at _tygge længe_

- og "præstere et resultat" : At en humpel bliver nedglidelig.

Jeg er af den gamle skole, hvis mødre sagde "tænk på de kineserbørn, der
aldrig ville smide ud, hvad du levner".

Når jeg æder kylling så bider jeg derfor bruskenden af knoglen, og tygger
det hele i mig. For sportens skyld. Bensplinter sætter sig sjældent fast
nogen steder.

Jeg tror at de supermarkeds-topfolk og
fødevare-Research&Development-direktører, der idag udtænker
konkurrencedygtige snacks, arbejder med hård tyggekrævende mad, for det er
der fremtid i.

"Det man ikke dør af, bliver man stærkere af" (Nietzsche ) og at blive stærk
er at adlyde "viljen til magt".

Det er sejt. Det er velsmagende. Og madglæde må godt vare de ekstra
minutter, som gebis-motioneringen tager, når ikke alt er blendet og
gennemkogt.

"Kan du lide risene bløde eller "mit ein biss" sagde en tysk restaurantejer
i Kabul, hvor jeg engang spiste meget. Men der skal hårdere "boller på
suppen" end blot at nedsætte kogetiden

- og lade kort stegetid for bøffen give lidt seje sener at massere i stykker
ved at lege hund nogle ekstra minutter.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-06-03 17:09

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> halvdel af befolkningen lader dem extrahere, en efter en. Nogen får
> gingivitis og følgesygdommen paradentose, nogle gør ikke - ligesom nogle

Du siger det ikke direkte, men jeg fornemmer, at du mener, at man ikke får
paradentose hvis man tygger hård mad ??

> [...]
perfekt
> bevarelse af tænderne - nul paradentose.?

Og du husker lige hvor gammel han var, da han døde ??

Og du ved også hvor stor en %del af den nuværende befolkning _i samme alder_
er plaget af paradentose ??

Sjovt som spørgsmålstegnene sidder løst i dag - måske har de ikke fået
tilstrækkelig
hård kost -

Mvh
Ole

Fra : Bo Warming

Dato : 21-06-03 22:49

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> får
>
> Du siger det ikke direkte, men jeg fornemmer, at du mener, at man ikke får

Det er velkendt at når man mister halvdelen af tænderne, så kommer de
resterende til at side så fast - med så trænede rodhindefibre, at de aldrig
bliver løse af paradentose.
Erfarne tandlæger siger at når en sådan tand skal hives ud (for at rydde
munden til gebis), så kræver det langt større træk.end normalt
Hvad mener du?

> perfekt
>
> Og du husker lige hvor gammel han var, da han døde ??

Vedbæk-forskerne er enige om at den hårde mad hindrede tandtab.
Alders-statistik har jeg ikke i hovedet, men har du? Det vil være
interessant om Nationalmuseeet som så ofte lyver lodret?

> Og du ved også hvor stor en %del af den nuværende befolkning _i samme
alder_
> er plaget af paradentose ??

Fortæl hvad du ved?

> Sjovt som spørgsmålstegnene sidder løst i dag - måske har de ikke fået
> tilstrækkelig
> hård kost -

Jeg tror ikke at den stadig vigtigere folke- og civilisations-sygdom,
paradentose kan stoppes eller mindskes væsentligt, at hård tygning - eller
af tandrensning. Eller af tandbørstning.

Men jeg finder behag i hård tygning og tror vi har et behov som bl.a.
fremgår af glæden ved fiberbrød.
Blødt hvid sigtebrød uden rigtig sprød skorpe var populært i min barndom,
men associeres nu med oldgamle svagpissere der dypper småkager i kaffen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-06-03 07:27

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

Af anstændighedsgrunde må jeg hellere afsløre at jeg er tandlæge og at jeg
anser mig for ret velorienteret.

> [...]
> Erfarne tandlæger siger at når en sådan tand skal hives ud (for at rydde
> munden til gebis), så kræver det langt større træk.end normalt

At de to påstande (velkendt og erfarne) er udtryk for begrebsforvirring. Du
har misforstået eller
fejlfortolket de oplysninger du har fået.
Men du kryber uden om: Du besvarer ikke mit spørgsmål, men kommer med en ny
påstand.

> Vedbæk-forskerne er enige om at den hårde mad hindrede tandtab.

Tandtab p. gr. a. approximal (=i mellemrummene)caries, ja. Man har siden
!950´erne ( eller før ) vidst at naturfolks hårde kost medførte at
nabotænder sled så
meget mod hinanden at berøringspunktet, der blev til en flade, blev holdt
rene på den
måde og at konsekvensen var, at der sjældent kom caries approximalt.
Men den med paradentosen vil jeg se dokumenteret før jeg tror på det.

> Alders-statistik har jeg ikke i hovedet, men har du? Det vil være
> interessant om Nationalmuseeet som så ofte lyver lodret?

Hvorfor skulle Nationmuseet dog lyve ? De har sikkert - eller er ved det -
at
aldersbestemme. Og jeg gætter på 30 - 35 år. Og i den alder er der ikke så
mange, der har udviklet paradentose

> alder_
>
> Fortæl hvad du ved?

Se ovenstående. Og er mit alders-gæt rigtigt, er der ikke grundlag for dit
forsøg på at drage en konklusion v. hj. a. den sammenligning, du gør.

> Jeg tror ikke at den stadig vigtigere folke- og civilisations-sygdom,
> paradentose kan stoppes eller mindskes væsentligt, at hård tygning - eller
> af tandrensning. Eller af tandbørstning.

Der findes ikke mange forhold inden for området menneskelig sygdom/sundhed,
der er så overvældende veldokumenteret som bakteriefloraens betydning for
opståen af tandkødsbetændelse og paradentose. Der er en meget lille %-del
af befolkningen hvor tilstrækkelig forbedret mundhygiejne tilsyneladende
ikke
kan forhindre tandtab. Vi taler om en en-cifret %-del. Hos disse få ser det
ud til,
at tobaksrygning har en påvirkning i negativ retning.

Mvh
Ole

Fra : Hans Paulin

Dato : 22-06-03 08:40

Ole Larsen wrote:
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

....dont feed the trolls...
Hans

Fra : Coffea ramosa

Dato : 22-06-03 16:52

> [...]

> måde og at konsekvensen var, at der sjældent kom caries approximalt.
> Men den med paradentosen vil jeg se dokumenteret før jeg tror på det.

Vil du diskutere tandhygiejne med Bo Warming, så besøg ham.. Hans adresse
står nederst i alle hans posts..

Tænker du over når du skriver om det du skriver er interessant for andre i
gruppen?

Bo Warming vil jo bare ha den opmærksomhed han ikke fik som barn..

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-06-03 17:51

"Coffea ramosa" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> gruppen?

> Bo Warming vil jo bare ha den opmærksomhed han ikke fik som barn..

Så længe man følger netiketten og sagen er on-topic - og dette, on-topic,
overvejede jeg så meget, at
jeg var inde at læse fundatsen inden jeg sendte svar til Bo - er gruppen
åben for indlæg.
Måske kunne du også have fornøjelse af et besøg på www.usenet.dk.

Fut til dk.admin.netikette
Mvh
Ole

Fra : Bo Warming

Dato : 22-06-03 18:20

"Coffea ramosa" <no@mail.com> wrote in message
> Bo Warming vil jo bare ha den opmærksomhed han ikke fik som barn..

Der findes ingen dårligere netikette end at GÅ EFTER MANDEN I STEDET FOR AT
GÅ EFTER BOLDEN.

"Coffea ramosa" og "Hans Paulin" tør ikke spille med åbne kort og oplyse
sand adresse - så hvem er
useriøs?

Killfiltret er opfundet, og endnu nemmere er ikke at åbne indlæg,
der udfra subject og/eller afsender ser uinteressante ud for pågældende
læser.Strømlining af ng pr gruppepres - nejtak.

Alle individualister kan man slynge det upræcise skældsord "trold" efter ,
men definer og begrund, hvis det overhovedet er væsentligt.

Iøvrigt mener jeg at madens konsistens og tyggearbejdets karakter er et
forsømt hjørne af gastronomien.Og bred baggrundsviden incl om gængse teorier
, skader ingen.

Venligste hilsener Bo Warming, Bjelkes Alle 46, 2200 N, 35861000

Fra : Bo Warming

Dato : 22-06-03 18:09

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
>
> Af anstændighedsgrunde må jeg hellere afsløre at jeg er tandlæge og at jeg
> anser mig for ret velorienteret.

Det samme her. Jeg er cand.scient i kemi og biokemi og har talt meget med
tandlægehøjskoleprofesorerne.Jørgen Hørmand bl.a.

> [...]
Du
> har misforstået eller
> fejlfortolket de oplysninger du har fået.

Nej

> Men du kryber uden om: Du besvarer ikke mit spørgsmål, men kommer med en
ny
> påstand.

Ring 35861000

> [...]
> måde og at konsekvensen var, at der sjældent kom caries approximalt.
> Men den med paradentosen vil jeg se dokumenteret før jeg tror på det.

De lærde strides.

> Hvorfor skulle Nationmuseet dog lyve ? De har sikkert - eller er ved det -

Ingen kan lide at indrømme hvor mangelfuld viden er

> at
> aldersbestemme. Og jeg gætter på 30 - 35 år. Og i den alder er der ikke så
> mange, der har udviklet paradentose

Vi aner ikke om gravfund er representative for kulturen

> Se ovenstående. Og er mit alders-gæt rigtigt, er der ikke grundlag for dit
> forsøg på at drage en konklusion v. hj. a. den sammenligning, du gør.

Hvis dit gæt er rigtigt, så ændrer det ikke på at der er belæg for de
foretagne formodninger. Som ikke præsenteres som bevisligheder.

> [...]
det
> ud til,
> at tobaksrygning har en påvirkning i negativ retning.

Der er enorme huller i den viden der meddeles studerende og medier.
Gavner halvårlige besøg? Gavner tandrensning mod gingivitis og paradentose
mere end det skaber tandslægejobs?

Langtids dobbelt blind tests er _ikke_ foretaget.
Dvs det eneste vi ved er at vi intet ved.

Hvorfor er caries faldet i hyppighed - af immunologiske grunde?
tandbørstning? fluor i tandpasta?
fissurforsegling? spyt og genetik og mange andre faktorer forvirrer
billedet, men når de halve sandheder har været gennem journalist-maskinen så
ser det smukkere ud end det er.
---------
Opreklameringen af smukke tænder er vigtig - vi kan jo let klare os med
halvt tandtal, men det skæmmer - siger nogle. "Rykker en social-klasse ned".
Men luksus-æstetik udelades i propagandaen for vort sundhedssystem - og
tandretning i skolerne er skandaløst spild med dybt uetiske løgne om
kariesforebyggelse som alibi.

At tygge groft incl ben er ihvertfald sjov afveksling - og hårdt fiberbrøds
popularitet er tankevækkende.