Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af Feriehuse
Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 21-06-03 11:09

Hej gruppe

Håber i kan hjælpe mig med et par spørgmål.

Jeg arbejder hos et feriehus udlejnings bureau og skal tage indendørs og
udendørs billeder i alle vores feriehuse. Indtil videre har vi haft et Canon
Ixus (første udgave) og vi synes mange gange at billederne bliver meget
mørke. Samtidig bliver et i små rum, mange gange svært at få det hele med.
Desuden er det nok ikke den bedste optik der ligger i den første IXUS.

Jeg var derfor nede at snakke med min lokale Photocare forhandler (i
Ringkøbing). Han lød ikke helt sikker i sin sag, men foreslog dette:

Canon PowerShot G3
Canon WC DC58N - Adapter - vidvinkel
Canon LA DC58B - Objektivadapter
Canon Speedlite 420EX - Blitz hot-shoe-type med klemme (eller anden form for
ekstra blitz)

Jeg har ikke selv så meget forstand på det og vil derfor gerne høre jeres
mening om det og om der måske findes andre mærker, som er mere attraktivt
til sådan noget Semi-prof fotografering? Har haft lidt kig på et Nikon, men
ved ikke om det bliver for avanceret for mig og om der er de samme
muligheder for vidvinkel og blitz? Måske er der også billigere kameraer fra
Canon, som er et alternativ hvor vidvinkel og blitz er en mulighed?

Budgettet ligger under 10.000 kr og gerne omkring 8-9 stykker.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak

Mvh
Jacob Jørgensen
Danwest
www.danwest.dk (hvor billederne endnu ikke er for gode, men gerne skulle
blive det)

Fra : wisent

Dato : 21-06-03 11:09

re:

alt andet lige er G3 fint fint og fotocare i rjk har derfor også ydet dig
en god rådgivning .
Dog ligger en meget stor del af skylden på mørke billeder udentvivl i at du
ikke behersker billedbehandlingen efterfølgende.
digital fotografering uden kenskab til billedbehandling i fx photoshop giver
problemer.

Mvh
Jørgen kirk Ringkøbing

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 21-06-03 11:27

Jeg har prøvet at lege lidt med billedbehandling i PhotoShop og har da også
afhjulpet noget af problemet.

Men må indrømme at det skal være så nemt for dem at lave deres billeder om
til et format til hjemmesiden, da de ikke har så meget indsigt i computer og
sådan. Så avanceret behandling i PhotoShop er nok udelukket.
Da jeg kun er her i sommerferien, skal jeg bare hjælpe dem igang. Derfor
modtager jeg også gerne hjælpe til at komme ordentlig igang. Er der noget
ordentlig litteratur man kan læse, eller skal man prøve sig frem?

Så de vil nok gerne ofre lidt ekstra på kameraet, hvis de på den måde kan
slippe for billedbehandling på computeren.

Mvh
Jacob

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 21-06-03 11:19

Man kan starte med Digital fotografering fra Politikens forlag, og så måske
en bog om Adope Photoshop...

En anden mulighed, som jeg ikke synes er nævnt, er at købe Canon G2 og så en
extern blitz og en softbox, det burde give bedre billeder end jeres Ixus, de
skal også "ordnes" i Photoshop, men det er mindre justeringer...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 21-06-03 11:36

Nu er jeg ikke så meget inde i det. SÅ lige et par spørgemål mere.

Hvad er en Softbox?
Og vil du stadig mene af vidvinkel er nødvendigt, eller er det bare penge ud
af vinduet?

Mvh
Jacob

Fra : Flemming Joensson

Dato : 21-06-03 12:27

> Nu er jeg ikke så meget inde i det. SÅ lige et par spørgemål mere.
>
> Hvad er en Softbox?
> Og vil du stadig mene af vidvinkel er nødvendigt, eller er det bare
> penge ud af vinduet?

Uanset om du vælger G2, G3 eller G5 vil vidvinkel være en fordel til
fotografering af små (og egentlig også større) rum.

G3 og G5 anvender så vidt jeg ved samme størrelse adapter, G2 anvender en
lidt mindre adapterring.

Da G5 er for dyrt vil jeg råde dig til enten at vælge G2 eller G3. G1 er
selvfølgelig også en mulighed.

Flemming

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 21-06-03 22:14

> Hvad er en Softbox?

En softbox er et filter du smider op foran din blitz så lyset bliver blødt
lidt op, du kan se hvordan resultaterne bliver ved at klikke her:
http://www.obt.dk/micro_softbokse_.htm
Ovenstående viser et portræt billede, men man vil få liggende effekt ved
billeder af rummene (altså en mere ligelig fordelt lysdækning, ikke så mange
hårde skygger)

> Og vil du stadig mene af vidvinkel er nødvendigt, eller er det bare penge
ud
> af vinduet?

Til jeres formål er en vidvinkel nærmest et krav...

Hvis alle husene skal fotograferes en gang pr. sæson, og dette kan gøres
samme weekend, vil jeg da også foreslå at i får fat i en fotograf, det giver
helt sikker bedre billeder end det i selv kommer til at lave, men sådan som
jeg forstod det, skulle i tage billeder løbene, som der kom nye huse til i
løbet af sæsonen...

En helt tredje mulighed, er at købe et analogt spejlrefleks kamera, og tage
billeder med dette, og så ellers få dem fremkaldt sammen med en fotocd,
dette er helt sikkert billigere, i vil få "bedre" kvalitet (man kan få bedre
linser, flere muligheder, og opløsningen er bedre på et analogt kamera, men
det betyder ikke noget når særligt, når det er til nettet, og i alligevel er
indstillet på at betale kassen for et godt digital kamera).

En sidste mulighed er at købe et brugt digitalt spejlrefleks kamera, men så
koster det kassen at komme ud og købe linser...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Ulrik Henneberg

Dato : 22-06-03 00:00

On Sat, 21 Jun 2003 12:27:03 +0200, "Jacob Jørgensen"
<isager@danwest.dk> wrote:

> [...]
>
>Så de vil nok gerne ofre lidt ekstra på kameraet, hvis de på den måde kan
>slippe for billedbehandling på computeren.

Dine billeder bliver formentlig for mørke pga. modlys fra de mange
vinduespartier der er i et sommerhus.
Du kan prøve flg. for at gøre de mørke partier i dine billeder lyse.

1) Du åbner billedet i photoshop
2) Vælg billede-dubler, og du får en kopi afbilledet
3) På kopien vælger du, Billede-tilstand-gråtoner, og du har nu en
kopi i s/h (du har nu 2 billeder. Et i farve og et i s/h)
4) Vælg filter-sløring-gausisk sløring. Sæt værdi til 4,5.
5) Gå tilbage til dit farvebillede
6) Vælg vælg-indlæs-indlæs det valgte. Der skal være hak i inverter
7) Vælg rediger-udfyld. I felterne skal stå
Brug: 50%grå
Tilstand: farveudtværing
Opasitet: 100%
Tast OK og du har fået lysnet skygger og modlys.

Du kan evt. optage det hele som en "action" i PS, så er det nemmere
for dem at finde ud af.

Mvh. Ulrik
www.ulrikhenneberg.dk

Fra : U. Pedersen

Dato : 22-06-03 02:09

Ulrik Henneberg skrev:

Hej Ulrik

> [...]
>Tast OK og du har fået lysnet skygger og modlys.
>
>Du kan evt. optage det hele som en "action" i PS, så er det nemmere

Hvordan får du lige det til at virke ?
Når jeg prøver samme fremgangsmåde, får jeg 2 grå billeder og ikke
noget farvefoto ??

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Ulrik Henneberg

Dato : 22-06-03 13:29

On Sun, 22 Jun 2003 03:08:41 +0200, U. Pedersen
<info@digifoto-nord.dk> wrote:

>Ulrik Henneberg skrev:
>
>Hej Ulrik

>Hvordan får du lige det til at virke ?
>Når jeg prøver samme fremgangsmåde, får jeg 2 grå billeder og ikke
>noget farvefoto ??

Det er fremgangsmåden som er beskrevet her jeg bruger .
http://www.fotokritik.dk/?x=/forumvis.html_id3=723&fid=7

Du kan se en demo her hvor extra-billedet er fixet og blevet en del
lysere.
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=14284

Du skal være opmæksom på efter trin 2 når du har 2 ens billeder at det
er det rigtige der er aktiv i PS når du arbejder videre, men hvis du
flg. beskrivelsen skulle det virke.
Det er kopien der skal laves grå.
Når du laver gausisk-sløring skal det være på det grå billede,
derefter skifter du så det er dit originale billede der er aktiv.
Det virker her i PS ver 7.0.
Er det den engelske udgave du bruger?
Farveudtværing = color-dodge

Mvh. Ulrik
www.ulrikhenneberg.dk

Fra : Ulrik Henneberg

Dato : 22-06-03 14:09

>Du kan se en demo her hvor extra-billedet er fixet og blevet en del
>lysere.
>http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=14284

Sludder, det er hovedbilledet der er fixet. Sorrry..

Mvh. Ulrik
www.ulrikhenneberg.dk

Fra : U. Pedersen

Dato : 23-06-03 12:26

Ulrik Henneberg skrev:

> [...]
>Når du laver gausisk-sløring skal det være på det grå billede,
>derefter skifter du så det er dit originale billede der er aktiv.

Hej igen

Vi skal lige være eninge, om at det er Photoshop vi taler om ?

For uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke få et gråt og et farvebillede.

Når jeg vælger Tilstand - Gråtoner

Får jeg følgende fejl på skærmen.

Tilstandsændring vil påvirke lagkompositionen. Vil du sammenkopiere
billedet inden tilstandsændringen ?

Så kommer der 3 valgmuligheder:

Sammenflæt - Annuler - Sammenflæt ikke

og når jeg så vælger den ikke sakl sammenflætte, ja så får jeg _2_ grå
billeder og ikke 1 gråt og 1 farve.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 23-06-03 16:08

U. Pedersen <info@digifoto-nord.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>For uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke få et gråt og et farvebillede.

>Når jeg vælger Tilstand - Gråtoner

[...]

>og når jeg så vælger den ikke sakl sammenflætte, ja så får jeg _2_ grå
>billeder og ikke 1 gråt og 1 farve.

Er du sikker på, at det ikke skyldes du har fejlfortolket beskrivelsen
af, hvad du skal gøre? Dér står:

>2) Vælg billede-dubler, og du får en kopi afbilledet
>3) På kopien vælger du, Billede-tilstand-gråtoner, og du har nu en
>kopi i s/h (du har nu 2 billeder. Et i farve og et i s/h)

Med andre ord: Du laver en kopi af billedet og denne kopi laver du til
sorthvid. Derved vil du have to billeder på skærmen: Ét i sorth/hvid,
ét i farve.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : U. Pedersen

Dato : 23-06-03 23:47

Jens Tønnesen skrev:

Hej Jens
>[...]
>
>Er du sikker på, at det ikke skyldes du har fejlfortolket beskrivelsen
>af, hvad du skal gøre? Dér står:

Ja, det går jeg da ud fra ?
Jeg højreklikker og vælger dubler lag, men uanset hvad, får jeg denne
fejl frem på skærmen, hvor jeg enten kan vælge om jeg skal
sammenflætte eller ej.

>Med andre ord: Du laver en kopi af billedet og denne kopi laver du til
>sorthvid. Derved vil du have to billeder på skærmen: Ét i sorth/hvid,
>ét i farve.

Ja tak, men hvordan ?

Fra : Ulrik Henneberg

Dato : 24-06-03 06:04

On Tue, 24 Jun 2003 00:47:14 +0200, U. Pedersen
<info@digifoto-nord.dk> wrote:

>Ja, det går jeg da ud fra ?
>Jeg højreklikker og vælger dubler lag, men uanset hvad, får jeg denne
>fejl frem på skærmen, hvor jeg enten kan vælge om jeg skal
>sammenflætte eller ej.

Det er nok der det er galt Ulf. Det er ikke laget du skal kopiere men
selve billedet.
Jeg gør det ved at vælge "image - duplicate".
Det er så den engelske udgave af PhotoShop jeg har.
Så får du et nyt billede med tilføjelsen "copy", det er denne du laver
til gråtoner.

Nu tror jeg det virker for dig.

Mvh. Ulrik

Fra : U. Pedersen

Dato : 24-06-03 11:23

Ulrik Henneberg skrev:

> [...]
>Det er så den engelske udgave af PhotoShop jeg har.
>Så får du et nyt billede med tilføjelsen "copy", det er denne du laver

Hej Ulrik

Jo

Tak for hjælpen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 24-06-03 08:33

U. Pedersen <info@digifoto-nord.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Ja tak, men hvordan ?

I dansk Photoshop: Vælg Billede > Dubler fra menuen.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 22-06-03 16:12

Det kan jeg heller ikke lige få til at virke. Men har også en Engelsk
version af PS.

Mvh
Jacob

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 22-06-03 17:03

en nemmere måde at gøre en sådan rettelse på, er at fange det man vil gøre
lysere med lassoværktøjet, så gå ind under "Image", derefter "Adjustments",
og så under "levels", der kan du ændre dine midttoner, det er den midterste
grå pil du skal skubbe mod venstre, så får du et noget bedre resultat...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Axel Søgaard

Dato : 21-06-03 13:20

Hvis nu du begyndte med at anskaffe et stativ,så kunne du gå ned i lukkertid
og dermed udnytte det forhåndenværende lys og der udover kan du putte blitz
på efter behov.Omht optikken i en Ixus,ja så overstiger ydeevnen langt det
som du kan se på skærmen.
mvh
Axel Søgaard

Fra : Michael Holm

Dato : 21-06-03 14:06

Ansæt dog i fotograf, så billederne får et professionelt tilsnit.

--M

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 21-06-03 14:24

Det var også en mulighed.

Men hvad vil prisen ca. være, hvis man skal have en fotograf til at tage
sådan nogle billeder?

Der skal altid fotograferes lørdag mellem 10 og 15, da det er der husene er
fri.

Mvh
Jacob

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 22-06-03 11:13

> Det var også en mulighed.

Meningen er vel at husene skal fremstå bedst muligt, så ja det var faktisk
en ret god mulighed.*S*

> Men hvad vil prisen ca. være, hvis man skal have en fotograf til at tage
> sådan nogle billeder?

Burg lidt tid på at bladre en telefon bog igennem, ring til nogle
fotografer, og hør evt med dem hvis det er en fast aftale, da I så sikkert
ville kunne opnå en god pris, frem for hvis du kun høre på pris på en enkelt
opgave.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Lars Møller

Dato : 21-06-03 17:37

Hej Jacob

Overvej Nikon Coolpix 4500 som er et nemt betjent kamera og som åbner adgang
til Nikons forsatsobjektiver helt ned 21mm vidvinkel eller endda fiskeøje.
Mange af vores ejendomsmæglere bruger netop dette kamera fordi tilbehøret
passer perfekt til fotos af interiør. Går du lidt videre i din investering
kan du se på iPix programmet som 'syer' to 180 graders fiskeøjebilleder
sammen til en hel 'kugle'. Du kan se billedeksempler på www.360x360.dk eller
http://www.koegeejendomskontor.dk/sag.asp?sagsnr=4635&mgl=1494 som er en af
vores kunder.

Er du stadigvæk i tvivl må du gerne kontakte mig for yderligere info.

MVH
Lars Møller
Renholt Foto
www.renholt.dk

Fra : Bohn

Dato : 21-06-03 22:01

Hej der

måske skulle du/i kigge på et Minolta Dimage 7i, det har en vidvinkel ned
til 28mm (jeg mener at Canon "kun" går til 35mm). så du vil slippe for at
skulle købe tilbehør i form af adaptere m.m., optikken på Minolta er meget
fin (hvis du spøger mig).
den "køre" iso 100, 200, 400, og 800, og kan indstille faktisk som et SLR.

kig evt. på den. jeg ville mene at den vil dække jeres behov.

Surfs Up...
Bohn

Fra : Henrik Torp

Dato : 22-06-03 02:17

Jacob Jørgensen skrev
> [...]
> Canon WC DC58N - Adapter - vidvinkel
> Canon LA DC58B - Objektivadapter
> Canon Speedlite 420EX - Blitz hot-shoe-type med klemme (eller anden form

Blitz og vidvinkel er god ide til dit formål, men er ikke helt nok.

Når billeder bliver for mørke, kan det også skyldes lysmålingen og den
såkaldte hvidbalance, som digi-kameraer bruger. F.eks. kræver forskellig
indendørs belysning forskellig indstilling af hvidbalancen for at gengive
farverne korrekt.

Lysmålingen kompliceres af, at der ofte er tale om en kombination af lamper
og lys udefra. Det kan evt. også give et stort kontrast forhold. Derfor er
det en meget god ide at bruge flash til at opbløde lyset. Flash har i øvrigt
en farvetemperatur (hvidbalance) som dagslys - dvs. 5500K. Foretag
lysmålingen på dele af motivet som ikke er tæt på hvidt eller sort.

Det kan du f.eks. læse mere om i Politikens bøger om foto (også en om
digitalfoto).

Venlig hilsen
Henrik