2*56K - på én tlf.linie?
Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 09:44

Et spørgsmål fra en newbee:

....jeg har en pc med et 56K i, og har nu anskaffet endnu en pc; kan jeg
bare sætte et 56K i den nye og så gå på nettet med den osse? (har ringet
til CC, der siger det er i orden)

....der hvor jeg køber computerstumper siger man, at de ikke har en
telefonledning, der kan gå til to modemmer på én gang - men det er måske
i værste fald et spørgsmål om at lodde to ledninger sammen?

(...jeg kender godt muligheden for at lave et net mellem de to pcer, så
den éne kan køre gennem den anden - men det her er formentlig lidt
nemmere / hurtigere...)

Hans

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 20-06-03 10:03

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> (...jeg kender godt muligheden for at lave et net mellem de to pcer, så
> den éne kan køre gennem den anden - men det her er formentlig lidt

Du vil ikke kunne gå på nettet med dem samtidig, akkurat lige som du ikke
kan ringe to steder hen samtidig med én telefonlinie.

Jeg gætter på at CC har ment at den anden PC også vil kunne koble på deres
net, ikke at du kunne gøre det samtidig med den første.

Du vil skulle lave noget netværk for at de begge kan være på nettet på samme
tid.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 10:16

Henrik Stavnshøj wrote:

> Du vil ikke kunne gå på nettet med dem samtidig, akkurat lige som du
> ikke kan ringe to steder hen samtidig med én telefonlinie.

....dét er jeg klar over - det var heller ikke dét, der var meningen...

....meningen var at gå på nettet med dem én af gangen...

> Jeg gætter på at CC har ment at den anden PC også vil kunne koble på
> deres net, ikke at du kunne gøre det samtidig med den første.

....som sagt...

> Du vil skulle lave noget netværk for at de begge kan være på nettet
> på samme tid.

....nå, okay: jeg var ikke klar over, at *begge* ville kunne være på
*samtidig* - på dén måde...

....har osse remedierne til netværk - men har bl.a. fået at vide, at det
ikke skulle køre så godt i min situation, hvor XP skal køre gennem
98SE - udover at jeg har bøvl med at få 98 til at læse driveren ind til
mit netværkskort...

Hans

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 20-06-03 11:08

> ...dét er jeg klar over - det var heller ikke dét, der var meningen...
>
> ...meningen var at gå på nettet med dem én af gangen...

OK. Det fremgik bare ikke så tydeligt.

> ...som sagt...

> ...nå, okay: jeg var ikke klar over, at *begge* ville kunne være på
> *samtidig* - på dén måde...

Jo. Du skal bruge noget der hedder ICS: Internet Connection Sharing.

> [...]
> ikke skulle køre så godt i min situation, hvor XP skal køre gennem
> 98SE - udover at jeg har bøvl med at få 98 til at læse driveren ind til

Jamen ku' du ikke bare køre gennem XP-maskinen så?

Venlig hlsen
Henrik

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 11:18

Henrik Stavnshøj wrote:

> Jo. Du skal bruge noget der hedder ICS: Internet Connection Sharing.

....okay...

> Jamen ku' du ikke bare køre gennem XP-maskinen så?

....muligvis - er som sagt newbee - fik blot at vide i min computerbutik,
at 98SE ikke var det bedst egnede på dét område...

....foretrækker dog 2 adskilte enheder, der lejlighedsvis kan "snakke"
sammen via netværk...

Hans

Fra : Esben

Dato : 20-06-03 19:00

> ...muligvis - er som sagt newbee - fik blot at vide i min computerbutik,
> at 98SE ikke var det bedst egnede på dét område...

Man kan sikkert være uheldig, men jeg har nu brugt metoden i langt tiden
uden problemer.

--
Esben

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 21:11

Esben wrote:

> Man kan sikkert være uheldig, men jeg har nu brugt metoden i langt
> tiden uden problemer.

....rart at høre - er noteret!

Hans

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-06-03 11:26

Hans Paulin wrote:
[98SE som server i ICS]

> ...rart at høre - er noteret!

Jeg brugte det også før i tiden, dog mest til ISDN.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-06-03 11:46

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-06-03 13:00

Henrik Stavnshøj wrote:
[Begge PCer på Internet gennem 1 modem]
> Du skal bruge noget der hedder ICS: Internet Connection Sharing.

Modemet tilsluttet Windows XP maskinen:
http://danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm

Modemet tilsluttet Windows 98 maskinen:
(NB! Det _skal_ være en 98SE version af Windows!)
http://danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

Denne form for delt Internet kan nemt dræbe forbindelsen
på et 56K modem, da denne forbindelsestype jo ikke
er særlig hurtig.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-06-03 10:14

Hans Paulin (hans_fjernes_@it.dk) skrev følgende:
> [...]
>
> (...jeg kender godt muligheden for at lave et net mellem de to pcer,
> så den éne kan køre gennem den anden - men det her er formentlig lidt

Hvis du får isdn kan det lade sig gøre.

--
Martin Petersen

Fjern "FJERN" ved privat svar...

Fra : Christian Mygind

Dato : 20-06-03 13:55

Martin Petersen wrote:

> Hvis du får isdn kan det lade sig gøre.

Ja - og hvis han ikke har :) - det kan sagtens lade sig gøre med en
almindelig "analog" linie.

/Chr

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-06-03 14:26

Christian Mygind (mygind@FJERNc.dk) skrev følgende:

> Ja - og hvis han ikke har :) - det kan sagtens lade sig gøre med en
> almindelig "analog" linie.

Ja, men ikke med 2 * 56K..... Medmindre vi snakker 2 * analog.

--
Martin Petersen

Fjern "FJERN" ved privat svar...

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 21:13

Christian Mygind wrote:
> det kan sagtens lade sig gøre med en
> almindelig "analog" linie.

....jeps - var nede og købe et ekstra modem i dag, og har en ledning i
forvejen som passer - no problems

Hans

Fra : Thomas²°°³

Dato : 20-06-03 10:57

> ...der hvor jeg køber computerstumper siger man, at de ikke har en
> telefonledning, der kan gå til to modemmer på én gang - men det er måske
> i værste fald et spørgsmål om at lodde to ledninger sammen?

Tror du skal over i dk.teknik.telefoni da dit spørgsmål mere er telefonisk
betonet, og chancerne for et svar vil nok være større derovre

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 11:06

Thomas²°°³ wrote:

> Tror du skal over i dk.teknik.telefoni da dit spørgsmål mere er
> telefonisk betonet, og chancerne for et svar vil nok være større
> derovre

....de får chancen

Hans

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 20-06-03 10:50

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skriver:
>...dét er jeg klar over - det var heller ikke dét, der var meningen...
>
>...meningen var at gå på nettet med dem én af gangen...

Så skal du da bare sætte flere telefonstik "oveni" hinanden - det er jo
fordelen ved de danske tlf. stik. Langt de fleste modems leveres med
sådanne stik, så man kan sætte flere modems eller telefoner i samme stik.

Mange hilsner

Kasper Hyllested

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-06-03 11:13

Kasper Hyllested wrote:

> [...]
> jo fordelen ved de danske tlf. stik. Langt de fleste modems leveres
> med sådanne stik, så man kan sætte flere modems eller telefoner i

....okay - men på min nuværende ledning fra modemmet sidder der ikke
sådan et rundt stik med tre ben på - derimod er der et firkantet stik
næsten mage til det, der går ind i pcen...

....det går så ind i et dobbeltstik, som fører videre til telefonen...

Hans

Fra : taina

Dato : 20-06-03 17:05

"Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Så skal du da bare sætte flere telefonstik "oveni" hinanden - det er jo
> fordelen ved de danske tlf. stik. Langt de fleste modems leveres med
> sådanne stik, så man kan sætte flere modems eller telefoner i samme stik.

Her hos mig er det sådan, at jo flere stik, jeg har tilsluttet, jo
langsommere forbindelse får jeg. Så er ovennævnte vel ikke den mest super
løsning? (Et 56k modem er altså i forvejen ikke ret hurtigt

mvh. tina

Fra : Leony

Dato : 21-06-03 14:56

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Her hos mig er det sådan, at jo flere stik, jeg har tilsluttet, jo
> langsommere forbindelse får jeg. Så er ovennævnte vel ikke den mest
> super løsning? (Et 56k modem er altså i forvejen ikke ret hurtigt

Jo flere tilslutninger der er i et stik, des mere støj vil der være -
specielt gamle B&O telefoner og telefonsvarere skulle være de helt store
støjsyndere.
Den optimale løsning vil være at skifte stikke manuelt, men er man doven
er det jo langt fra en optimal løsning (så hellere surfe noget
langsommere).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-06-03 16:11

Leony wrote:

> Jo flere tilslutninger der er i et stik, des mere støj vil der være -
> specielt gamle B&O telefoner og telefonsvarere skulle være de helt
> store støjsyndere.

....via et elektronisk kontaktur, en trafo og et relæ kobler jeg de
værste (Kirk) af mine telefoner fra, når jeg går på...

....på det nye Sandberg 56K-modem, jeg købte i går, er der dog to stik på
(modsat mit gamle Jensen-modem) - ét til en telefon og ét til modemmet -
så det er muligt, at dét har den samme funktion, som jeg selv som nævnt
har lavet - og som eksterne modemmer sagdes at skulle ha haft før i
tiden...

> Den optimale løsning vil være at skifte stikke manuelt, men er man
> doven er det jo langt fra en optimal løsning (så hellere surfe noget
> langsommere).

....man *er* "doven"!

Hans