Er der stadig salmonella i æg
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 19-06-03 20:17

Da jeg var lille (for 20-30 år siden) fik jeg da ofte æggesnaps
og lov til at slikke skålen med kagedej, men det er jo nærmest
bandlyst idag. Er der virkelig stadig så mange problemer med
salmonella i æg som man hører om i medierne? Jeg køber
udelukkende økologiske æg eller æg fra fritgående høns. Burde det
ikke være det bedste, også på det punkt?

mvh

Lars Thomsen Nielsen

Fra : crema

Dato : 19-06-03 21:37

Jeg kan også godt huske æggesnaps. Æggene blev mixet med sukker, kakao eller
kokokmel og man var for en kort klistret stund i himmerige.
Desværre konstateres der stadig salmonella i æg, hvilket efter min
overbevisning skyldes stressede dyr under trange pladsforhold m.m. Selvom du
køber æg fra fritgående eller skrabehøns, køber du øjensynligt æggene fra
æggeproducenter, der akkurat lige ikke bryder reglerne for økologi eller
skrabehøns. Så derfor er der stadig chance for at en syg høne smitter andre.
På et tidspunkt købte jeg æg et sted, hvor de var lagt inden for samme døgn.
De blev brugt til fremstilling af is, mousse eller andre ting med rå æg, dog
sørgede jeg for en god køkkenhygiejne og hurtig nedkøling. Desuden skyllede
jeg æggene under kogende vand for at fjerne en salmonellatrussel fra
skalden. Men høns kan godt være raske smittebærere og ægget kan derfor godt
være inficeret med salmonella indeni ægget. Så der er en risiko. Nu laver
jeg en creme anglaise som basis for ovenstående,og det er uden risiko for
salmonella:
6 æggeblommer
½l mælk
100 g sukker
1 vaniliestang
æggeblommer røres ud i en skål, tilsæt sukker og rør godt.
vaniliestangen flækkes og kommes i mælken, der bringes i kog.
Den varme mælk tilsættes æggemassen. Først en lille dråbe og der piskes med
håndpisker, derefter lidt mere mælk, piskning osv, indtil al mælken er
pisket ned i æggemassen. Æggemassen hældes tilbage i gryden på laveste blus,
hvor der røres konstant indtil blandingen når ca 80° eller indtil den holder
op med at skumme. Bliver det for varmt får du sød røræg, der ikke kan
anvendes til noget.
Henrik

Fra : Coffea ramosa

Dato : 19-06-03 22:59

> [...]
> æggeproducenter, der akkurat lige ikke bryder reglerne for økologi eller

Jeg købte "det nemme æg" (æggeblommer) for nyligt, og de lugter altså ikke
særligt godt når man åbner dem.

Hvad hvis man køber 2-3 høns, og får dem testet for salmonella, kan man så
ikke være sikker på at der ikke er salmonella i deres æg efterfølgende (hvis
ikke man kommer flere høns ind i flokken)?

> Nu laver jeg en creme anglaise som basis for ovenstående,og det er uden
risiko for salmonella:

Du bruger den til æggesnaps? hvad ellers bruger du den til? Jeg troede
proteinerne i æg ville "størkne" ved så høje temperaturer, så jeg kan forstå
man skal røre godt til..

Fra : crema

Dato : 20-06-03 16:43

"Coffea ramosa" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
Selvom
> du
>
> Jeg købte "det nemme æg" (æggeblommer) for nyligt, og de lugter altså ikke
> særligt godt når man åbner dem.
Hvis jeg endelig køber pasteuriserede æg, køber jeg de frosne økologiske. De
andre er der tilsat forskellige stabilisatorer, så de kan klare
pasteuriseringsprocessen. Denne proces er en tid/temperatur varmebehandling.
De økologiske opvarmes til en lavere temperatur, men under længere tid.

> [...]
(hvis
> ikke man kommer flere høns ind i flokken)?
Hvis du tester dine høns for salmonella og testen er negativ dvs. no
salmonella vil jeg tro, de kan erklæres salmonellafri, men fritgående høns
på friland kan inficeres fra andre fugle eks. måger.

> risiko for salmonella:
>
> Du bruger den til æggesnaps? hvad ellers bruger du den til? Jeg troede
Koldskål, men så skal man tilsætte reven cirtonskal i mælken før opvarmning.
Chokolademousse. Smelt chokolade og rør cremen i lidt ad gangen, vend
tilsids letpisket flødeskum i og lad massen hvile et par timer på køl.

> proteinerne i æg ville "størkne" ved så høje temperaturer, så jeg kan
forstå.
Æg stivner normalt ved 65°, men når du tilsætter den varme mælk lidt efter
lidt, beskytter du æggeproteinerne for varmen.
> man skal røre godt til..Jeg bruger en dejskraber og rører langsomt men
konstant.

Fra : -V-

Dato : 24-06-03 17:05

crema wrote:
> De økologiske opvarmes til en lavere temperatur, men
> under længere tid.

Den skal jeg lige have igen... Kilde? Nærmere temp./tid-angivelse?

-V-

Fra : Frederiksen

Dato : 20-06-03 19:49

> [...]
(hvis
> ikke man kommer flere høns ind i flokken)?

Jeg har en flok høns, som aldrig formelt er testet for salmonella. Det
koster nemlig en middelstro jysk bondegård. Men jeg har lavet koldskål af
æggene, og ladet det stå i køleskabet i flere dage inden det sidste var
spist, og det uden ubehagelige konsvenser. Så det kan lade sig gøre at have
salmonalla-fri æg.

Men jeg tror, at vi i stedet skal tænke på rå æg som noget, man spiser inden
for ganske få timer efter at de er slået ud Ikke noget med at lave fromage,
koldskål eller is af rå æg flere dage før det spises. Og altid lige give
ægget et dyb i kogende vand inden man slår det ud.

Mvh Maria

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-06-03 21:47

> [...]
> udelukkende økologiske æg eller æg fra fritgående høns. Burde det
> ikke være det bedste, også på det punkt?

Du kunne jo starte med at lære at vaske æggene før du slår dem ud. Det har
jeg altid gjort, det er fordi jeg ved hvor æggene kommer fra! Dernæst kan du
kassere alle æg med revner i og ikke gemme dem for længe. Det er yderst
sjældent at der er salmonella inden i et friskt æg.
Jeg tvivler meget på at der er mindre salmonella i øko æg, salmonella kommer
jo fra naturen og har altid været der, før kaldte man det blot andre ting,og
var måske mere omhyggelig med renligheden, min mor var i hvertfald.

Hilsen, Steen Jakobsen.

Fra : Felix

Dato : 19-06-03 22:36

On Thu, 19 Jun 2003 22:46:48 +0200, Steen Jakobsen wrote:

>Du kunne jo starte med at lære at vaske æggene før du slår dem ud. Det har
>jeg altid gjort, det er fordi jeg ved hvor æggene kommer fra!

De kommer vel fra kloarken?

Problemet med salmonella (tyfus?) er ikke nyt.
Jeg har den opfattelse, at det kun er svækkede personer (sygdom),
småbørn og gamle mennesker som egentligt er i farezonen for
infektionen.

Men det må vi hellere spørge om i sundhedsgruppen.

m. v. h.

Fra : Rømer

Dato : 20-06-03 14:42

Problemet med salmonella er vel ikkeden smule, der overføres umiddelbart,
men problemet, hvis der er betingelser for vækst?
Altså - jeg spiser rå æggeblommer på min tatar og min pariserbøf - jeg ville
ikke have problemer med æggesnapsen, hvis den skal spises med det samme. Jeg
anvender også friske øg i koldskål og råcreme - ingen problemer - men jeg
laver det naturligvis også lige inden det skal serveres. Jeg ville ikke
drømme om at gemme koldskål eller lignende med rå æg.
Og jo, det gør jeg så i fromage - men på køl og ikke så længe at det betyder
noget.
Det vigtigste er vel at bruge hovedet når man laver mad.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-06-03 15:41

Rømer wrote:

> Jeg anvender også friske øg i koldskål og råcreme -

Det må dælme være en speciel oplevelse )

vh
Jan

Fra : Rømer

Dato : 21-06-03 10:55

Yes! Død krikke i råcreme er husets specialitet!