Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Lån med sikkerhed i hus eller bil ?
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-06-03 08:26

Skal måske ud og rejse lidt flere penge ... og det er jo almindeligt med
tinglyst sikkerhed.

Men er der noget med at man kan genbruge en sådan hvis man skal
optage et lån igen senere. Hvis det er tilfældet er der bestemt en ide i
at
låne med sikkerhed i huset istedet for bil/mc da jeg regner med at have
huset længere ...

Fra : Knud Berggreen

Dato : 19-06-03 19:40

On Thu, 19 Jun 2003 09:25:56 +0200, "Anders Majland
\(Replace DOT with . in address for reply by email\)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

> [...]
>
>Men er der noget med at man kan genbruge en sådan hvis man skal
>optage et lån igen senere. Hvis det er tilfældet er der bestemt en ide i

Det du tænker på er at lave et såkaldt Ejerpantebrev hvor du
skylder dig selv et beløb. Dette pantebrev kan man så stille
som sikkerhed for et lån. Og det kan rigtignok genbruges til
et nyt lån eller en forhøjelse af eksisterende.

>låne med sikkerhed i huset istedet for bil/mc da jeg regner med at have
>huset længere ...

Fornuftigt. Bilens værdi falder drastisk så pantet er
hurtigt værdiløst mens huse stiger i værdi og friværdien
forøges....

/Knud

Fra : Martin

Dato : 19-06-03 19:40

Ved at ligge et ejerpantebrev i dit hus til sikkerhed for et banklån, har
banken sikkerhed pt. og ejerpantebrevet kan du "genbruge" og dermed spare
stempelomkostninger ved senere låneoptagelse.

Dog er der den hage, at ved omlægning af dit realkreditlån, skal der lyses
en påtegning på ejerpantebrevet - det koster pt. 1.400 kr. Da der betales 1½
% i stempel af hovedstolen på et ejerpantebrev, vil stempeludgiften være
2.300 kr. for et lån på 150.000 kr. og det er derfor begrænset hvor mange
gange du kan lægge dit realkreditlån om før end besparelsen ved et
ejerpantebrev "der bare ligger i skuffen" er spist op.

Håber ovenstående var til hjælp.

Mvh. Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-06-03 22:56

> Håber ovenstående var til hjælp.

Tak til jer begge - der er ikke nogen nem løsning.... Altså på at finde
den absolut billigste finansering.

Og hvis vi kan klare os med kassekreditten vil det klart være billigst
(når man medregner låneomkostinger) indtil der kan optages
kreditforeningslån.

Vi er ved at bygge om og bank/kreditforening ser gerne forbedringen af
boligen udført før de udlåner flere penge med sikkerhed i den. Vi købte
først hus sidste år og lånte der de 80%. De forbedringer vi har udført
har mest været på sekundære bygninger (der ikke rigtigt har nogen værdi
i forhold til kreditforeningens vurdering omend stor brugsværdi) men der
er da kommet nyt køkken og brændeovn i huset. Vi er igang med en
totalrenovering af 1.salen der kommer til udevide etagearelaet med ca.
80m2 og inkluderer et nyt badeværelse. Dette skulle nok kunne hæve
vurderingen nok til at der kan tages et større lån hjem*, men det skal
også bare lige finanseres undervejs

* og med lidt held kan det times med at der bliver ide i at omlægge de
nuværende 6%

/A

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-06-03 17:31

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" wrote:

> * og med lidt held kan det times med at der bliver ide i at omlægge de
> nuværende 6%

Du bør hurtigst muligt få et tilbud på både flex1 og 4% lån, 30 årig.

Og se de andre indlæg om dette,
så får du råd.
Ellers spørg igen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-06-03 19:48

> Du bør hurtigst muligt få et tilbud på både flex1 og 4% lån, 30 årig.

E.G.C. du plejer da at læse hvad du svarer på

Jeg har ikke nogen friværdi (af betydning) og kan derfor ikke optage lån
med større hovedstol før jeg får lavet ombygningen - Derfor tvivler jeg
stærkt på at det vil kunne betale sig at omlægge nu - med udsigt til at
omlægge til større hovedstol igen om måske 6 måneder. Men det afhænger
jo selvf. af renteudviklingen.

/A

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-06-03 01:22

> [...]

> stærkt på at det vil kunne betale sig at omlægge nu - med udsigt til at
> omlægge til større hovedstol igen om måske 6 måneder. Men det afhænger

Hm, har du spurgt nogen kreditforening ?

Det koster normalt ca 1,5% i garanti indtil du har afsluttet investeringen.
Og lånet gives (udbetales) op til ca 6 mdr før investering.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-06-03 08:51

> Det koster normalt ca 1,5% i garanti indtil du har afsluttet
investeringen.
> Og lånet gives (udbetales) op til ca 6 mdr før investering.

Mit problem er tildels at jeg end ikke har en byggetilladelse endnu ...

/A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-06-03 23:24

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Mit problem er tildels at jeg end ikke har en byggetilladelse endnu ...

Når du har en byggetilladelse, kan du så ikke få et forhåndslån
(realkreditlån) som udbetales løbende under byggeriet..? Det kan man når
man skal bygge nyt hus.

Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-06-03 09:10

> Når du har en byggetilladelse, kan du så ikke få et forhåndslån
> (realkreditlån) som udbetales løbende under byggeriet..? Det kan man
> når man skal bygge nyt hus.

Der undersøger jeg lige.

Men min murstensbank (sydbank) sælger helst et byggelån som de tager sig
ganske godt betalt for.
http://www.sydbank.dk/sydbank_privat/produkter/priser/udlaan.asp

/A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 24-06-03 10:25

> Men min murstensbank (sydbank) sælger helst et byggelån som de tager sig
> ganske godt betalt for.
> http://www.sydbank.dk/sydbank_privat/produkter/priser/udlaan.asp

Da jeg byggede mit hus i 2000-02 havde jeg mulighed for enten at lave et
byggelån eller hjemtage og fastlåse realkreditlånet med det samme (altså
inden byggeriet var påbegyndt), og så få det udbetalt løbende under
byggeriet. Nogle gange kræver det dog en garanti.

Prøv f.eks. at se på www.rd.dk --> Privat --> Hvad kan du låne til

Mvh - Martin

www.martinchristiansen.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-06-03 09:06

> Du bør hurtigst muligt få et tilbud på både flex1 og 4% lån, 30 årig.

Så har jeg fået på 4% (flex1 er for usikkert for min bedre halvdel, og
hun skal jo også kunne sove om natten

Forskellen i månedlig ydelse er en besparelse på kun 20kr (netto), men
til gengæld stiger restgælden jo ganske meget. Så vi holder os pt. nok
til de 6% vi har. Så må vi se på det igen når vi har fået
byggetilladelsen (som gør-det-selv'er arbejde tager det noget tid at
sætte sig ind i alle reglerne)

/A