Harissa - arabisk chilisauce
Fra : P.Nielsen

Dato : 19-06-03 06:48

Hej

Jeg har set en opskrift hvori der indgår "harissa" som skulle være noget
arabisk chilisauce.

Nu bor jeg i Kolding og tvivler på at jeg kan fremskaffe det i en ruf, så
kan jeg evt. bruge et alternativ - hvis ja, hvilket ?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-03 07:21

P.Nielsen skrev:

> Nu bor jeg i Kolding og tvivler på at jeg kan fremskaffe det i
> en ruf, så [...]

Har I da ingen perker-grønthandlere i Kolding?

> kan jeg evt. bruge et alternativ - hvis ja, hvilket ?

Jeg vil tro at du uden problemer kan benytte sambal oelek i stedet.
Det burde du kunne få i ethvert større supermaked.

// Klaus

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 19-06-03 07:59

"Klaus Alexander Seistrup" foreslog

> Jeg vil tro at du uden problemer kan benytte sambal oelek i stedet.
> Det burde du kunne få i ethvert større supermaked.

Der skal som minimum spidskommen i. Jeg saksede denne fra www.altomkost.dk,
men er IKKE sikker på, at den holder.

125 g røde chilier uden kerner skåret i mindre stykker, 2-3 fed hvidløg, 1
tsk. hel spidskommen, 1 spsk. stødt koriander, 1/2 tsk. salt, ca. 3 spsk.
olie, 1 spsk. finthakket mynte
Blend/hak chili sammen med hvidløg, krydderier og salt. Spæd med olie til
det bliver en tyk pasta og tilsæt friskhakket mynte.
Hæld det i et lille glas og dæk overfladen med lidt olie. Skru låg på og
opbevar i køleskab. Holdbarhed i køleskab 2-3 dage.

Jeg har selv forsøgt mig med en lignende opskrift, og selv om resultatet
bestemt var spiseligt smagte det ikke det mindste tunesisk. Der en em af
kamel og truende løfter om snarligt medlemskab af RIF.

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-06-03 08:04

"P.Nielsen" <P.Nielsen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu bor jeg i Kolding og tvivler på at jeg kan fremskaffe det i en ruf, så
> kan jeg evt. bruge et alternativ - hvis ja, hvilket ?

Harissa er blot en HOT chili.
Måske Føtex har den, det har de i Odense,
Mvh
Ole

Fra : JHR

Dato : 20-06-03 03:06

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Harissa er blot en HOT chili.
-klip-
> Mvh
> Ole

Jeg er efterhånden lidt træt af at folk tror alle chili smager ens, for det
gør de altså IKKE!
Der er meget stor forskel på de forskellige sorter, du kan ikke sammenligne
smagen af Jalapeno og Habanero, blot for at nævne 2. Og det er altså ikke
kun "styrken" der er forskellig.

At harissa så også er tilsat andre ting end chili gør at du ikke bare kan
bruge en "hot chili" i stedet for harissa i opskrifterne.

Citat fra http://i-cias.com/e.o/harissa.htm :
Harissa is made from pepper fruits and tomatoes, and is produced in Tunisia,
and most of the time sold tinned.

Mvh
Jeppe.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-06-03 10:08

"P.Nielsen" <P.Nielsen@ofir.dk> writes:
> [...]
>
>Nu bor jeg i Kolding og tvivler på at jeg kan fremskaffe det i en ruf, så
>kan jeg evt. bruge et alternativ - hvis ja, hvilket ?
Prøv den afrikanske butik i Gråbrødregade eller den store
indvandrergrønthandel på Axeltorv.
De plejer at have det meste.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : P.Nielsen

Dato : 19-06-03 19:12

"Frank Løkkegaard"

> Prøv den afrikanske butik i Gråbrødregade eller den store
> indvandrergrønthandel på Axeltorv.
> De plejer at have det meste.

Tak for et præcist svar