Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvorfor kan man ikke gemme JPG som transpa~
Fra : Michael Nielsen

Dato : 18-06-03 22:25

Hej NG

Hvad er den tekniske og evt. den logisk forklaring på, hvorfor man ikke kan
gemme et JPG image som transparent billede?
Er det kun GIF formatet der kan klare det og hvorfor?

På forhånd tak for hjælpen.
Vh\Michael

Fra : emj

Dato : 18-06-03 22:30

On Wed, 18 Jun 2003 23:24:40 +0200, "Michael Nielsen"
<christiansbro@hotmail.com> wrote:

>Hvad er den tekniske og evt. den logisk forklaring på, hvorfor man ikke kan
>gemme et JPG image som transparent billede?

Den skal jeg ikke have mig rodet ind i, for det er sgu for teknisk

>Er det kun GIF formatet der kan klare det og hvorfor?
PNG og BMP kan også.
Eksempelvis er ikoner ofte BMPfiler.
Hilsen emj

Fra : Thomas²°°³

Dato : 18-06-03 22:56

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> PNG og BMP kan også.
> Eksempelvis er ikoner ofte BMPfiler.

Desuden kan psd filer også gemmes med transparent baggrund.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : emj

Dato : 19-06-03 03:17

On Wed, 18 Jun 2003 23:55:48 +0200, "Thomas²°°³" <flash4@it.invalid>
wrote:

>Desuden kan psd filer også gemmes med transparent baggrund.

Mon ikke alle billedbehandlingsprogrammer kan gemme med transparent
baggrund i deres eget arbejdsformat?
Hilsen emj

Fra : Thomas²°°³

Dato : 19-06-03 07:57

> Mon ikke alle billedbehandlingsprogrammer kan gemme med transparent
> baggrund i deres eget arbejdsformat?

Det er muligt, kender ikke alle billedbehandlingsprogrammer, så det ville
blive rent gætværk fra min side hvis jeg påstod det ...

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-06-03 11:05

Michael Nielsen wrote:

> Hvad er den tekniske og evt. den logisk forklaring på, hvorfor man
> ikke kan gemme et JPG image som transparent billede?

Det skyldes at JPEG er tabsgivende.

I et format som GIF er det en bestemt farve, der udråbes til at være
"gennemsigtig". Med JPEG kan man ikke være sikker på at f.eks. hvis
repræsenteres som rgb(255, 255, 255): Den kan lige så godt være
rgb(254, 255, 253) eller lignende.

Noget lignende gør sig gældende for brug af alpha-channel (flere grader
af gennemsigtighed). Formatet kan ikke garantere den pixelafgrænsning,
der er nødvendig for en ordentlig håndtering af gennemsigtighed.

Tag et kig på http://www.faqs.org/faqs/jpeg-faq/part1/section-12.html

JPEG 2000 kan benytte alpha-channel, men jeg ved ikke hvordan den
konkret er implementeret.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-06-03 12:50

Michael Nielsen" <christiansbro@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:sM4Ia.24243$Jp3.1043454@news010.worldonline.dk...
> Hej NG
>
> Hvad er den tekniske og evt. den logisk forklaring på, hvorfor man ikke kan
> gemme et JPG image som transparent billede?
> Er det kun GIF formatet der kan klare det og hvorfor?

JPG, er et 24bit(3x8bit) RGB format ligesom
eks. BMP bare med compression

for at kunne opnå gennemsigtighed i RGB skal
formatet være i 32bit 24bit(3x8bit) til RGB og
1x8bit til gennemsigtighed, da 8bit giver 256(0-255) mulige
indstillinger af gennemsigtighed,

Gif er et 8bit(256 forskellige farver) format med en palette header, der fortæller
at farve 0-255 er = (R=0-255,G=0-255,B=0-255)

gennemsigtig i tryksager er ingen problem
med fil formater som psd,tiff,png, m.fl.

skal man arbejde med gennemsigtig på websider
er der vist stadig kun gif som mulighed, indtil
Bill Gates syntes at det åbne format PNG
er værdig til IE,, men åbne standarter og microsoft
går ikke godt sammmen, det er ligesom når man forsøger
at sætte 2 nordpols magneter sammen, der skal
et stort ydre press til.

Jan Rasmussen