Gnister i mikrobølgeovn
Fra : Kasper Hyllested

Dato : 18-06-03 19:53

Vores mikrobølgeovn (der er sådan en kombi-fætter med grill og
varmluft-mulighed) er begyndt at afgive gnister og sige høje lyde.

Gnisterne bliver inde i selve ovnen - men de kan anes gennem frontpladen.

De kommer fra et bestemt punkt, som vi har forsøgt at gøre rent (ikke
selve bølge-generatoren).

Er der nogen, der har en idé om 1) det er farligt 2) hvad jeg skal gøre?

Mange hilsner

Kasper Hyllested
hyllested@net.dialog.dk

Fra : Kathrine

Dato : 18-06-03 21:43

"Kasper Hyllested" skrev:

> Er der nogen, der har en idé om 1) det er farligt 2) hvad jeg skal
gøre?

Det skete også her for ca. ½ år siden.
Det endte med en mindre brand i ovnen Efter et par gange med
gnister og lyde.
Heldigvis var der garanti på ovnen endnu, så jeg fik den ombyttet.
Dog var de noget ubehøvlede og småindikerede, at jeg ikke rengjorde
min ovn godt nok, da selv de mindste partikler kan få ovnen til at
opføre sig sådan....Hmmm, det har jeg nu aldrig hørt/prøvet før i min
20 år lange mikroovnstid.
Men jeg ville nok ikke bruge ovnen mere, hvis jeg var dig, ellers KUN
under skarpt opsyn!
--
Kathrine
---

Fra : Jimmy

Dato : 18-06-03 22:09

"Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> wrote in message
> [...]
>
> Gnisterne bliver inde i selve ovnen - men de kan anes gennem frontpladen.
>
> De kommer fra et bestemt punkt, som vi har forsøgt at gøre rent (ikke

Det gjorde min også.
Det var fødderne på metalristen derinde, som pludseligt begyndte at reagere
på strålerne og brænde igennem plastikdutterne.

Jeg fik sat nogle nye plasticdutter på, hvorefter problemet ophørte.

Mvh
Jimmy

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 23:12

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> på strålerne og brænde igennem plastikdutterne.
>
> Jeg fik sat nogle nye plasticdutter på, hvorefter problemet ophørte.

Men plastdutterne rør glasplade, der ikke er ledende.

At en metalrist funker, når al staniol eller klips i pap gir gnist, fatter
jeg ikke.

Der er ingen risiko andet end at ovnen en dag skal til reparation - og at
forhandleren forbyder gnister er nok garanti-overforsigtighed

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 23:16

> [...]
> selve bølge-generatoren).
>
> Er der nogen, der har en idé om 1) det er farligt 2) hvad jeg skal gøre?

1) Der er ingen fare for andet end ovnens ødelæggelse - der er metalnet der
hindrer at elektromagnetisk stråler kommer uden for ovnen

2) Ignorer, håb og evt køb ny ovn når den ikke vil mere.
Reparation er dyrere end ovn på tilbud

Nyd det gratis fyrværkeri, så længe det varer. Og sørg for at have 10 A
sikringer i huset hvis ovnen en dag kortslutter af det.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 18-06-03 23:32

"Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selve bølge-generatoren).
>
> Er der nogen, der har en idé om 1) det er farligt 2) hvad jeg skal

Fra før det blev rigtig moderne med en micro hed det - ALDRIG metal i en
micro - ingen gang en metal kant på tallerken m.m.

I den Kenwood jeg har nu har, hedder det sig at en (og kun en) af de 3
gril riste er "afstem" til at kunne bruges med gril+varmluft+micro,
eller hvad man nu har behov for.

Mon ikke Jeres er tilsvarende - og I bruger den forkerte rist ????

Hvordan skulle gnisterne kunne komme ud af oven når døren er lukket -
eller mangler jeg fantasi ??

- § - Kim Nielsen - § -

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-06-03 23:50

Kim Nielsen wrote:

> Hvordan skulle gnisterne kunne komme ud af oven når døren er lukket -
> eller mangler jeg fantasi ??

....du har snarere for meget - citat: "Gnisterne bliver inde i selve
ovnen "

--
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Mirian

Dato : 19-06-03 10:30

> [...]
> selve bølge-generatoren).
>
> Er der nogen, der har en idé om 1) det er farligt 2) hvad jeg skal gøre?

Vi har også oplevet det og det var altså fordi der sad skidt på selve
mikrobølgehovedet. der sidder et filter foran og ved os hjalp det bare at
gøre dette rent!
Held og lykke
Mvh Mirian