Skt Hans mad...
Fra : Lisa

Dato : 18-06-03 19:38

Vi skal have nogle gæster til Skt. Hans på mandag...Vi bliver 10 voksne og 4
børn i alderen 1½ til 6 år.
Vi regner med at grille og har til formålet indtil videre
Antoniusnakkekoteletter og nogle gode pølser. Jeg kunne tænke mig noget
okse/lammekød derudover.
Som tilbehør regner jeg med grøn, bland-selv salat og tomatsalat.
Jeg kunne forestille mig at det ville være godt med noget kartoffel et eller
andet til...Er ikke den store tilhænger af kartofflesalat i nogen
afskygning, hverken varm elelr kold, men kunne en bradepande flødestuvede
kartofler gå til..og flutes selvfølgelig?
Mvh Lisa

Fra : hellesally

Dato : 18-06-03 20:27

Hej Lisa.

Selvom jeg selv er stor tilhænger af min egen kartoffelsalat (kold), så
er jeg af den absolutte overbevisning, at du sagtens kan servere en gang
flødestuvede kartofler til jeres Skt. Hans-grill-aften. Nu ved jeg
selvfølgelig ikke, om børnene kan klare "de stærke sager", men ellers to
fade. De ene gerne med hvidløg og/eller lidt chili. Guffe-guf.

God fornøjelse.

http://www.kandu.dk/

Fra : Frederiksen

Dato : 18-06-03 20:51

> Jeg kunne forestille mig at det ville være godt med noget kartoffel et
eller
> andet til...

Kogte kartofler, løg, salt, krydderi (jeg bruger provence) og en anlese olie
røres sammen i en skål. Deles i portioner, der pakkes i staniol og steges på
grillen. Pakkerne skal være så små, at der laves 2-3 stk til hver person.
Kræver en stor grill, hvis der også skal laves meget kød.

Mvh Maria

Fra : netper

Dato : 18-06-03 21:54

Salat af grillede nye kartofler med sennepsfrø og tabasco

4 pers

1 kg små nye kartofler
1 bundt grønne asparges (500 gram)
ca. 20 træspid af 25 cm der har ligget i vand
3 spsk. olivenolie
1/2 dl sennepsfrø
1 spsk. knust hvidløg
1 dl snittet kørvel
saften af 1/2 citron
tabasco efter smag

Klargør kartoflerne. Bring en gryde med letsaltet vand i
kog, kom kartoflerne i og kog dem i ca. 8 min. De skal være 'al dente'.
Hæld vandet fra og hæld koldt vand over.

Bræk den træede ende af aspargesene og del den spiselige del i tre
stykker. Halver kartoflerne og sæt dem på træspid skiftevis med
aspargesene. Skærefladerne på kartoflerne skal vende samme vej.

Pensl spiddene med lidt af olivenolien og krydr med salt og peber. Læg
dem på grillen og grill dem indtil de er gyldenbrune. Tag kartofler og
asparges af spiddene og lad dem køle lidt af. Rist sennepsfrøene på en
tør varm pande i 20 sek. Kom dem i en lille skål og rør med resten af
olien, hvidløg, kørvel, citronsaft og tabasco i. Vend marinaden med
kartofler og asparges. Retten kan serveres lun eller kold.

Dessert
Hyldeblomst-beignets
10 klaser hyldeblomster
lidt kanel
puddersukker eller honning
1 kop mel
2 æg
lidt mælk
salt

olie til friturestegning

Blomsterne vaskes og tørres forsigtigt og drysses med lidt kanel. Lad
bare stilkene blive siddende. Lav en dej af æg, mel, salt og lidt mælk.
Dyp blomsterne forsigtigt i dejen, og frituresteg dem til de er sprøde
og lysebrune. Lad dem dryppe af på fedtsugende papir. Drys med sukker
eller spis dem, mens de er varme, med flødeskum eller kvark.

http://www.kandu.dk/

Fra : Rikke & Brian

Dato : 19-06-03 17:08

Hej.

Når der kommer børn, må du endelig ikke glemme snobrød!! Det er bare det
bedste i hele verden, som jeg husker det fra min egen barndom

Hilsen Rikke.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 19-06-03 20:45

> [...]
> afskygning, hverken varm elelr kold, men kunne en bradepande
flødestuvede
> kartofler gå til..og flutes selvfølgelig?

Ikke for at være en lyseslukker, men det kan da godt være at selskabet
skal kunne rykke indendøre. I tv-avisen frygtede meteologen, at det
ville være et såkaldt "bålslukker" vejr Skt. Hans aften. Sankt Hans er
dagen efter.
mvh
Jørgen

Fra : Lisa

Dato : 19-06-03 22:34

Tak for alle svarene...
Mht. vejret er vi så heldigt stillet at vi har grill både inde og ude, og
fortrækker i læ hvis det bliver for koldt/blæsende/ regnvejr..
Mvh Lisa