Mail vises som HTML/webside
Fra : CamChicks.dk

Dato : 18-06-03 15:16

Hej i gruppen

Jeg får sommetider nogle mail som vises som en webside i outlook
Er der nogen der ved hvordan man selv laver sådan en mail, da jeg godt kunne
tænke mig at bruge det til udsendelse af nyhedsbreve.

På forhånd tak
Lars

Fra : Thore Sorensen

Dato : 18-06-03 15:31

On Wed, 18 Jun 2003 16:16:21 +0200, "CamChicks.dk" <mail@camchicks.dk>
wrote:

> [...]
>Er der nogen der ved hvordan man selv laver sådan en mail, da jeg godt kunne
>tænke mig at bruge det til udsendelse af nyhedsbreve.

Ja ...hvorfor lave noget småt, når det kan laves stort...:(

Ascii/klar text i emails er at foretrække...og ikke alt det flimmer, der
tager opmærksomhed fra budskabet...

Mit mailprg er sådan indrettet, at jeg ikke kan se html-mails...der står
bare en firkant med et "e"...
....men jeg er jo heller ikke på din mailingliste...:)

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 60SX 1997 - Adria Unica 502 LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-06-03 18:15

"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ja ...hvorfor lave noget småt, når det kan laves stort...:(

Det kan der være m,ange gode grunde til.
Eksempelvis hvis man vil præsentere noget i tabeller.

> Ascii/klar text i emails er at foretrække...og ikke alt det flimmer, der
> tager opmærksomhed fra budskabet...

Der behøver ikke være "alt det flimmer" bare fordi man laver en HTML-mail
*S*

Men eller vil jeg give dig ret. Hvis teksten/indholdet kan præsenteres lige
så godt i almindeligt tekstformat, så gør det.

Nå.. men så lidt hjælp til den, der spørger, hvordan man laver mail i
HTML-format....

Allerførst vil det være rart at vide, hvilket e-mailprogram du bruger. Det
gør det lidt nemmere at hjælpe dig.

Det vil også være rart at vide, om du har forstand på HTML. Om du har og
bruger et program til at lave hjemmesider.

Mvh. Lisbeth

Fra : CamChicks.dk

Dato : 18-06-03 22:32

Hej Lisbeth

Jeg bruger Microsoft Outlook, jeg kender til HTML og bruger Dreamweaver til
fremstilling af hjemmesider.

Mvh
Lars

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-06-03 17:04

"CamChicks.dk" <mail@camchicks.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger Microsoft Outlook, jeg kender til HTML og bruger Dreamweaver
til
> fremstilling af hjemmesider.

Så vil jeg anbefale dig at prøve denne metode:

Lav dit nyhedsbrev som en HTML-side i Dreamweaver og gem dem.

Sørg så for at følgende er valgt:

1) browseren skal være sat op til at bruge det rigtige emailprogram.
(FUNKTIONER | INDSTILLINGER | PROGRAMMER)

2) emailprogrammet er sat op til at sende i HTML-format.
((FUNKTIONER | INDSTILLINGER | POSTFORMAT)

Klik så på filen/nyhedsbrevet, så det vises i browseren.
Klik derefter på FILER | SEND | SIDE MED EMAIL

Det er bare én af måderne at gøre det på. Og nok den nemmeste og stærkeste,
hvis man kan lave HTML-sider.

Sig til, hvis det driller dig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Britt Malka

Dato : 19-06-03 08:47

On Wed, 18 Jun 2003 16:31:14 +0200, Thore Sorensen <dinotec@pc.dk>
wrote:

>Ascii/klar text i emails er at foretrække...og ikke alt det flimmer, der
>tager opmærksomhed fra budskabet...

Hørt!

Hvis man vil sige noget med billeder, kan man evt. linke til en
hjemmeside, man har lavet og UPLOADET, ikke sendt via e-mail.

De fleste, der bruger HTML i deres mail, gør det blindt og uden at
være bevidst om det, fordi Outlook og Outlook Express automatisk
skriver i dette format - og i øvrigt med sort tekst på hvid baggrund,
hvorfor der ingen verdens grund er til at bruge HTML.
Britt Malka

Tilmeld dig gratis Tips & Tricks, og vind Stone's SummaSummarum - www.malka.it/tips/tilmeld.html

Fra : Kim Nielsen

Dato : 19-06-03 00:02

> [...]
kunne
> tænke mig at bruge det til udsendelse af nyhedsbreve.

Bland de mange råd i diverse sikkerhed fora er bl.a. at slå visning af
htlm fra - det har jeg selv gjort, og er yderst tilfreds med det.

Så din "ide" er ikke populær i vide kredse.

Forøvrigt har de fleste html "artister" en tilbøjelighed til at lave
""overkill" - for mange farver, ting der blinker eller bevæger sig
m.m. - jeg sletter/forlader dem øjeblikkeligt.

- § - Kim Nielsen - § -

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-06-03 08:59

Kim Nielsen wrote :

> Bland de mange råd i diverse sikkerhed fora er bl.a. at slå visning af
> htlm fra - det har jeg selv gjort, og er yderst tilfreds med det.
>
> Så din "ide" er ikke populær i vide kredse.

---------------------------------^^^^

Hvad mener du med det? Hvordan kan du konkludere at HTML-emails ikke er
populære i vide kredse? Jeg kender fx mange, der gerne vil have emails i
HTML-format, da "der er så mange pæne farver i". Berettiger det så mig til
at konkludere at "idéen er populær i vide kredse" ?

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Svar til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Morten Bøgeholm Niel~

Dato : 23-06-03 15:28

"Kim Nielsen" <please@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Bland de mange råd i diverse sikkerhed fora er bl.a. at slå visning af
> htlm fra - det har jeg selv gjort, og er yderst tilfreds med det.
[snip]

Hvordan slår man visning af html fra i Outlook (Outlook 2000)

Mvh Morten

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-06-03 09:03

CamChicks.dk wrote :

> Jeg får sommetider nogle mail som vises som en webside i outlook
> Er der nogen der ved hvordan man selv laver sådan en mail, da jeg godt
> kunne tænke mig at bruge det til udsendelse af nyhedsbreve.

Jeg kender desværre ikke nogen programmer, der kan sende nyhedsbreve ud
(i enten HTML eller noget andet). Du kan dog relativt let lave et lille
system på en hjemmeside, hvor data fra en database flettes sammen med en
html-email. Hvis du vil have hjælp til dette, så skal du dog spørge i en
af serverside-grupperne under dk.edb.internet.webdesign.serverside.*

[Surt opstød]
Og til de fleste af jer andre, der har svaret i denne tråd: hvad med at
hjælpe manden med hans udfordring i stedet for at antage at han vil gøre
det på den værst tænkelige måde? Der er MASSER af gode grunde til at
bruge HTML-formatterede emails - og har I overhovedet overvejet, at det
er muligt at tilbyde kunder et valg imellem tekst-emails og html-emails ?
Så kan de der ønsker det få tekst-emails og resten kan vælge af få HTML-
emails.

Forstå mig ret, når man spørger på usenet må man forvente at svarerne
kommer med egne personligt holdninger til spørgsmålet - men bortset fra
Lisbeth er der ingen af jer, der har hjulpet - I har kun siddet og
brokket jer over at der er nogen, der bruger HTML-emails på en forkert
måde og hvorfor HTML-emails er fandens yngel.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-06-03 10:31

Jesper Stocholm skrev:

> [Surt opstød]
> Og til de fleste af jer andre, der har svaret i denne tråd:
> hvad med at hjælpe manden med hans udfordring i stedet for at
> antage at han vil gøre det på den værst tænkelige måde?

Enig. Der er mange der tilsyneladende hopper et par meter i vejret
hver gang de hører om html-mails. Det skal de selvfølgelig have lov
til, men man behøver ikke at komme med hvasse kommentarer som det
første i et svar.

Det er fint nok at fortælle at der er folk der ikke vil modtage
html-mails. Men når man antyder at html-mails generelt er ildeset,
så er det en påstand der ikke holder vand.

> [...]
> kunder et valg imellem tekst-emails og html-emails ? Så kan de
> der ønsker det få tekst-emails og resten kan vælge af få HTML-

Glimrende ide - som også benyttes mange steder. Jeg står selv for
teknikken bag et nyhedsbrev som sendes til godt 5000 hver fjortende
dag. Der er 48 der modtager tekst-udgaven - resten får HTML-
versionen. Selv om hovedparten af modtagerne blev tilmeldt af
udgiveren[1] (og denne tilmelding gik på html- udgaven), er tendensen
blandt dem der selv har tilmeldt sig også at de fleste vælger
HTML-udgaven. Man har lige siden starten for 1½ år siden kunnet vælge
mellem tekst og html - og det er altså html- udgaven der er mest
populær.

Jeg er helt enig i at html-mails kan bruges (og bliver brugt)
forkert på mange måder. Men det ændrer ikke ved at en fornuftigt
formateret html-mail kan være bedre end en ren tekst-mail.

Noter:
======

[1] Der er tale om en mail til medlemmer af et fagforbund - ikke om
spamhøstede adresser
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Velkommen hen til Paris International!

Fra : Thore Sorensen

Dato : 19-06-03 11:42

On Thu, 19 Jun 2003 08:02:53 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<jespers@stocholm.invalid> wrote:

> [...]
>brokket jer over at der er nogen, der bruger HTML-emails på en forkert
>måde og hvorfor HTML-emails er fandens yngel.

Rigtigt Jesper...

Jeg hjalp ikke med hans forespørgsel af denne simple grund:

1) Når 6-7 svarer på indlægget, er der muligvis 600-700 der læser
det.(Faktor 100?) Hvis vi antager, at 25% synes det er en fantastisk
ide' (ca 162) og begynder at sende html-emails, kan internettets
"merforbrug" stige med adskillige procent. Der er (efter min ringe
mening) alt, alt for meget flimmer i forvejen. Hvis alle konsekvent
sendte emails i klar ascii ville "forbruget" falde med flere faktorer.
Og det er ikke nogen undskyldning, at "alle jo har flatrate, så det kan
jo være ligemeget". Internet er generelt blevet så eventyrlig langsomt
så det er en nødvendighed med en hurtig ADSL-forbindelse nu om dage,
blot for at opnå nogenlunde den hastighed man have med et 14.400-modem
for 6-7 år siden...

Jeg får dagligt 6-8 emails fra forskellige foretagender i *.pdf-format.
Jeg har diskuteret det med afsenderne, hvorfor de ikke bare kan sende
tilbudene i ren ascii...der blev svaret, at "så kan vi jo ikke sende
logo'er med".... Tro mig, jeg ved godt hvordan Canon's - Toyota' - osv
logoer ser ud...

Det er ikke kun på mail-siden, også website's med
flash-java-og-jeg-skal-komme-efter-dig er ved at være alarmerende...
For at hente en sk*** driver til et grafikkort/lydkort skal man absolut
gennem en hel stribe sider med alt muligt flimmer...:( for derefter at
finde ud af, at for at få et Nvidia grafikkort til at virke, skal man
dl'e 16MB...

Det eneste, der efterhånden er tilbage efter "den gamle målestok" er
usenet, hvor alt det flimmer er bandlyst (undtaget de meget
omdiskuterede binære grupper - som ikke er på dtext-serveren..:) )

Og nu vi er ved det... SMS på mobiltelefoner har kørt helt fint i
årevis...nu er det heller ikke nok...nu skal der billeder til...:(

Det var bare mine sure opstød..:)
Jeg er ikke en nedgroet negl, nej jeg er ikke...:)

Nu er jeg vist OT i denne NG...:)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-06-03 17:12

> [...]
> så det er en nødvendighed med en hurtig ADSL-forbindelse nu om dage,
> blot for at opnå nogenlunde den hastighed man have med et 14.400-modem

Og siden TV begyndte at sende i farver er det blevet kanondyrt at købe
fjernsyn.
Aviserne er heller ikke blevet billigere, siden man begyndte at kunne trykke
i farver.

> Og nu vi er ved det... SMS på mobiltelefoner har kørt helt fint i
> årevis...nu er det heller ikke nok...nu skal der billeder til...:(

Jeg synes også det er pisseirriterende, at de har sat billeder på
radioudsendelser.
Det koster i udstyr! Hvad var der i vejen med de gode gamle sportsreportager
med Gunnar Nu? Hvad skal det til med alle de billeder?

Og når det så er sagt (med et sarkastisk blink i øjet) vil jeg lige tilføje:
Jeg synes det er pisseirriterende at få HTML-maili fra folk, der ikke
forstår at bruge det og som stort set kun sender kulørt tekst og ligegyldig
flimmer.

Så er JEG også helst fri for skidtet.

Endnu værre er dog at få det som vedhæftede filer - og jeg er i den
forbindelse hamrende ligeglad med formatet. Det tager tid at åbne vedhæftede
filer og de er sjældent produceret til at være overskuelige på skærm. Tvært
imod produceres de oftest af folk, der ikke har fattet, at ikke alt behøver
bliver printet ud på papir og derfor gerne må produceres til en skærmvenlig
størrelse og med en skærmvenlig skrift.

Tilbage til HMTL-format.
Det er ikke i sig selv et problem! Det er forkert brug af formatet, der er
problemet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-06-03 11:55

Thore Sorensen skrev:

> Jeg hjalp ikke med hans forespørgsel af denne simple grund:
>
> 1) Når 6-7 svarer på indlægget, er der muligvis 600-700 der
> læser det.(Faktor 100?)

Svært at vide, men det kan sagtens være korrekt.

> Hvis vi antager, at 25% synes det er
> en fantastisk ide' (ca 162) og begynder at sende html-emails,

Der kan være god grund til at spørge folk om der er grund til at
sende i html. Problemet med dit (og flere andres) indlæg er at der
ikke spørges - der konstateres blot:

,--------
`--------

> kan internettets "merforbrug" stige med adskillige procent.

Selvom de 25 % du nævner så skulle skifte til html-mails, er
usenetbrugernes (og i dette tilfælde, brugerne af mail+news-
gruppen) andel af hvad der sendes pr. mail forsvindende lille.

Der hvor det kan gøre en forskel, er når store udbydere af
nyhedsbreve beslutter sig for format x eller y. Spam-udsendere kan
man ikke gøre meget ved - de sender i det format der passer dem.
Resten vil normalt være udbydere hvor kunderne selv skal tilmelde
sig. Her kan man give valgmuligheden til kunderne.

> Der er (efter min ringe mening) alt, alt for meget flimmer i
> forvejen. Hvis alle konsekvent sendte emails i klar ascii
> ville "forbruget" falde med flere faktorer.

Hovedparten af den html-mail jeg modtager kommer som spam.
Udsenderne af spam er ikke sådan at overtale.

Som modtræk mod spam (og i et vist omfang virus) vælger nogle at
blokere totalt for html-mails. Det har de naturligvis ret til, men
det er ikke den eneste måde at slippe for spam på. Og det er på
ingen måde et bevis for at html-mails ikke kan bruges fornuftigt.

> Jeg får dagligt 6-8 emails fra forskellige foretagender i
> *.pdf-format.

PDF? Ikke HTML? Det har jeg aldrig set.

> [...]
> svaret, at "så kan vi jo ikke sende logo'er med".... Tro mig,
> jeg ved godt hvordan Canon's - Toyota' - osv logoer ser ud...

Så må du jo fortælle dem at du ikke gider modtage deres tilbud. Det
er dit valg.

> Det er ikke kun på mail-siden, også website's med
> flash-java-og-jeg-skal-komme-efter-dig er ved at være
> alarmerende...

Bestemt. Min browser har en knap med teksten "kill flash". Hvis en
teknologi bliver misbrugt, kommer der også redskaber til at
håndtere misbruget. Personligt er jeg fx kisteglad for at min
browser kan afvise uønskede pop op-vinduer.

> Nu er jeg vist OT i denne NG...:)

Nja - jeg synes nu at diskussion om brugen af html-mails godt kan
forsvares her. Hvis der er nogle der har et bud på en mere passende
gruppe, hører jeg gerne om det.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-06-03 17:01

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kender desværre ikke nogen programmer, der kan sende nyhedsbreve ud
> (i enten HTML eller noget andet).

Det kan både Outlook og Outlook Express

Begge programmer kan man bruge til at LAVE mail i HTML-format - eller til at
sende HTML-sider som mail.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-06-03 10:30

Lisbeth Jacobsen <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev:
> [...]

Jeg opfattede spørgsmålet som at han ville have mulighed for at
udsende (massevis af unikke, tilpassede) nyhedsbreve. Dette kan
Outlook eller Outlook Express ikke - med mindre man som du selv
skriver bruger det i kombination med andre værktøjer. Principielt
set kan man blot lege lidt med koden til fx ILY-virussen, men så
skal det jo ske i kombination med Outlook.

--
* Jesper Stocholm *
* *

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-06-03 21:57

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Det kan både Outlook og Outlook Express

Nja - begge programmer kan selvfølgelig sende mails. Sådan en mail
kan man så kalde et nyhedsbrev, og den kan også sendes til en række
abonnenter.

Det man _ikke_ kan med Outlook eller Outlook Express, er at
håndtere udsendelsen af nyhedsbreve, med mulighed for maskinelt
håndteret til- og afmelding til nyhedsbrevet.

Hvis man arbejder med forholdsvis få abonnenter, kan
vedligeholdelsen af en liste nok klares manuelt - man beder bare
folk sende en mail hvis de vil af eller på listen. Men store lister
er ikke til at håndtere på den måde. Ved at bruge et værktøj til at
sende mails med kan man også gøre dem personlige - dvs. få navn og
mailadressen i TO-feltet i stedet for BCC-feltet, og give mulighed
for et direkte afmeldingslink.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-06-03 07:26

> Det man _ikke_ kan med Outlook eller Outlook Express, er at
> håndtere udsendelsen af nyhedsbreve, med mulighed for maskinelt
> håndteret til- og afmelding til nyhedsbrevet.

Mit indtryk er, at mange - når de vil bruge et email-program til at
lave/sende nyhedsbreve - bruger det i kombination med en mailingliste.

Så sender man - gerne via Outlook, Outlook Express eller et andet
emailprogram - mailen/nyhedsbrevet til én adresse hvorfra mail så bliver
udsendt til alle tilmeldte. Og i det format de tilmeldte selv har ønsket,
altså plain text eller HTML.

> Hvis man arbejder med forholdsvis få abonnenter, kan
> vedligeholdelsen af en liste nok klares manuelt

Eller man kan oprette en mailingliste og overlade det til folk selv at melde
sig til og fra.
Er der bare 25-30 tilmeldte, bliver det hurtigt forbandet surt at melde folk
til/fra, skifte deres adresse etc.

Mvh. Lisbeth

Fra : Britt Malka

Dato : 20-06-03 11:13

On Fri, 20 Jun 2003 08:26:20 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote:

>Er der bare 25-30 tilmeldte, bliver det hurtigt forbandet surt at melde folk
>til/fra, skifte deres adresse etc.

Men det er let nok med et godt mail-program, og så er man uafhængig af
andre tjenester.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-03 11:17

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Mit indtryk er, at mange - når de vil bruge et email-program
> til at lave/sende nyhedsbreve - bruger det i kombination med
> en mailingliste. Eksempelvis oprettet hos Yahoo Groups -
> http://groups.yahoo.com/

O.k. - jeg har aldrig benyttet den type mailinglister, men jeg kan
godt se at det kan fungere fint.

Fra : CamChicks.dk

Dato : 21-06-03 00:16

Jeg vil bare sige tak til alle der har svaret og/eller deltaget i
diskutionen.

Jeg er til dels enig med dem der ikke kan fordrage HTML mail, jeg få også en
masse spammail i HTML med en masse der "blinker", og prøver at fange min
opmærksomhed.

Grunden til jeg vil bruge HTML i emails er fordi jeg syntes det ser flot ud
hvis man bruger designet fra sin hjemmeside når man udsender nyhedsmail. Et
godt eks. er madgal.dk, jeg modtage deres nyhedsmail, og den ser rigtig godt
ud.

Mvh
Lars

Fra : CamChicks.dk

Dato : 21-06-03 12:09

Jeg har nu fundet ud af at gøre det i Outloook express:
Ny meddelse > ny meddelse ved hjælp af > webside

Men hvorfor kan kan man ikke gøre så'en i outlook..?

Lars