HSCDS/High Speed Data - Nokia 7650
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 18-06-03 11:08

Hvordan "styrer" jeg HSCDS (High Speed Data) i Nokia 7650? Hvordan
vælger jeg hvor hurtigt jeg vil sende/modtage? Hvad er den størst
mulige hastighed?

- Telefonen skal bruges til at gå på nettet med en bærbar PC.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- låsesmeden til din mobiltelefon!

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 18-06-03 12:08

Hej Lasse!

Lasse Hedegaard wrote:
> [...]
> mulige hastighed?
>
> - Telefonen skal bruges til at gå på nettet med en bærbar PC.

Ved brug af andre Nokia mobiltelefoner skal en driver der kan hentes fra
http://www.nokia.com installeres. Dermed følger Nokia Modem Options i
systemstyringen hvor der kan indstilles hvilken protokol og kanalkonfiguration
skal anvendes.

Jeg mener at Nokia 7650 kan maksimalt håndtere fire kanaler (3 download/1 upload
eller 2/2).

Så kan du få maksimalt 43,2 kbit/s, medmindre din operatør eller dit indvalg
ikke unterstøtter protokollen v.120.

--
Rainer Schöbe (Germany)
using "E-Plus Online GPRS/HSCSD"

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-06-03 14:51

Rainer Schöbe skrev:

>Jeg mener at Nokia 7650 kan maksimalt håndtere fire kanaler (3 download/1 upload
>eller 2/2).

Hvad med Nokia 6210? Min 7650 har problemer med at holde den infrarøde
forbindelse... Men hvis 6210 har samme hastighed, så bruger jeg bare
den.

>Så kan du få maksimalt 43,2 kbit/s, medmindre din operatør eller dit indvalg
>ikke unterstøtter protokollen v.120.

Med mindre de IKKE understøtter den? Det må du lige forklare? Jeg kan
vælge "ISDN v110", "ISDN v120" og "modem", hvad foretrækkes - og
hvorfor?

Jeg ringer til TDCs mobilpulje (+4521210000), og kan fint få
forbindelse. Da jeg skal have SENDT så mange data som muligt (altså
ikke hentet), hvilken hastighed skal jeg så vælge?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-06-03 15:19

Lasse Hedegaard skrev:

>Hvad med Nokia 6210?

http://www.nokia.com/nokia/0,8764,2094,00.html siger:

- High-Speed Circuit-Switched Data (HSCSD) allowing up to 43.2
kilobits per second data rates (NT)
- Data support 9.6 and 14.4 kilobits per second single slot or HSCSD
(2+2, 3+1, non transparent) via IrDA or cable

Jeg skal som sagt have den højeste UPLOAD... Hvad kan jeg skrue den op
på?

Under "Nokia Modem Options" har jeg disse muligheder:

UP: 9.6      DOWN: 9.6
UP: 14.4   DOWN: 14.4
UP: 19.2   DOWN: 19.2
UP: 28.8/9.6   DOWN: 28.8
UP: 14.4   DOWN: 43.2

Det ser jo ud til, at max. upload er 28.8, men hvorfor står der 9.6
bagefter? Hvordan kan jeg sikre mig, at jeg ikke får 9.6 i upload. (Så
er det jo smartere at vælge 19.2/19.2).

Desuden har jeg muligheden for at vælge: "modem", "ISDN v110" og "ISDN
v120". Jeg kan koble op med de to første, ikke med v120.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 20-06-03 22:32

Hej Lasse!

Lasse Hedegaard wrote:
> [...]
>
> Det ser jo ud til, at max. upload er 28.8, men hvorfor står der 9.6
> bagefter? Hvordan kan jeg sikre mig, at jeg ikke får 9.6 i upload. (Så

Vælg 28,8/28,8, så får du en symetrisk konfiguration. Når nettets kapacitet er
udbyttet eller dækningen dårlig, kan nettet skrue ned til 1+1 fra 2+2 eller til
9,6 kbit/s per kanal fra 14,4 kbit/s per kanal, altså fra 28,8/28,8 til 9,6/9,6.

Når du bruger bruger N6210 kan du aktivere netmonitorens side 8. Der kan du i
den øverste linie se hastigheden per kanal. I den tredje linie kan der ses de
kanaler der bruges til download, og i den fjerde linie de kanaler der bruges til
upload.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-06-03 23:28

Rainer Schöbe skrev:

>Vælg 28,8/28,8, så får du en symetrisk konfiguration.

Men kan jeg være sikker på, at jeg FÅR 28.8/28.8 og ikke 9.6/28.8? Jeg
lavede lidt målinger, men nogle af forbindelserne var ret ustabile,
umiddelbart var den bedste 19.2/19.2.

Fornemt!

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 20-06-03 23:39

Hej igen!

Lasse Hedegaard wrote:

> Men kan jeg være sikker på, at jeg FÅR 28.8/28.8 og ikke 9.6/28.8?

Mine observationer er at jeg altid får 2+2 når jeg har valgt 28,8 i download.

> Jeg lavede lidt målinger, men nogle af forbindelserne var ret ustabile,
> umiddelbart var den bedste 19.2/19.2.

N6210 er meget ustabile - sammenlignet med N6310i.

En god mulighed til kontrol.

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 20-06-03 22:23

Hej Lasse!

Lasse Hedegaard wrote:

> Hvad med Nokia 6210? Min 7650 har problemer med at holde den infrarøde
> forbindelse... Men hvis 6210 har samme hastighed, så bruger jeg bare
> den.

Der er ingen foreskel mellem N6210 og N7650 i henblik til HSCSD.

> Med mindre de IKKE understøtter den? Det må du lige forklare? Jeg kan
> vælge "ISDN v110", "ISDN v120" og "modem", hvad foretrækkes - og
> hvorfor?

TDC Mobil synes ikke at understøtte v.120. Derfor skulle der vælges v.110.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-06-03 15:02

Rainer Schöbe skrev:

>unterstøtter protokollen v.120.

Jeg kan koble op med "modem" og "v110" - hvad er bedst? Ved "v120" får
jeg treklangstone, og kan altså IKKE koble op.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : JMo.

Dato : 20-06-03 17:01

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote in

> Jeg kan koble op med "modem" og "v110" - hvad er bedst? Ved "v120" får
> jeg treklangstone, og kan altså IKKE koble op.

V.110 har hurtigere opkoblingstid end alm "modem".

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-06-03 17:23

JMo. skrev:

>V.110 har hurtigere opkoblingstid end alm "modem".

Ja, det har jeg nu erfaret. Er det eneste forskel? Hvad med v.120? Jeg
kan ikke bruge det, men er da lidt nysgerrig.

Kender du noget til hvilken hastighed jeg skal vælge? Jeg vil som sagt
have bedst mulige UPload.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 20-06-03 22:23

Hej Lasse!

Lasse Hedegaard wrote:

> Ja, det har jeg nu erfaret. Er det eneste forskel? Hvad med v.120? Jeg
> kan ikke bruge det, men er da lidt nysgerrig.

Protokollen v.120 er begrænset til 56 kbit/s, v.110 til 38,4 kbit/s.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-06-03 23:29

Rainer Schöbe skrev:

>Protokollen v.120 er begrænset til 56 kbit/s, v.110 til 38,4 kbit/s.

OK, ærgerligt TDC ikke understøtter v.120. Men hvad med "modem" og
"v.110" - er den eneste forskel opkoblingstiden?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 20-06-03 23:33

Hej Lasse!

Lasse Hedegaard wrote:

> OK, ærgerligt TDC ikke understøtter v.120. Men hvad med "modem" og
> "v.110" - er den eneste forskel opkoblingstiden?

Det er en stor forskel: ca. fem sekunder eller ca. 40 sekunder.

"modem" er begrænset til 28,8 kbit/s.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-06-03 09:30

Rainer Schöbe skrev:

>Det er en stor forskel: ca. fem sekunder eller ca. 40 sekunder.
>"modem" er begrænset til 28,8 kbit/s.

OK - nu er jeg blevet klogere. Tusind tak for din hjælp!

Venligst,
Lasse Hedegaard