Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Ixus 400 vs. Canon Powershot S45 vs.~
Fra : Zach

Dato : 18-06-03 10:29

Jeg beklager meget, men jeg er endnu en i rækken af usikre digikamerakøbere.

Jeg har indsnævret feltet til de tre følgende:

Canon Ixus 400 - Canon Powershot S45 - Konica KD 500 Z

Umiddelbart er jeg mest fascineret af Ixus pga. størrelsen og designet. Men
går jeg glip af en masse features og billedekvalitet, hvis jeg vælge de to
andre fra?
Jeg har været på dpreview og andre sites. Det jeg leder efter er primært
andre brugere/ejere/fotografers mening om billedkvaliteten og brugen af de
tre apperater.

mvh.

Zach

Fra : DigiCam

Dato : 18-06-03 15:46

On Wed, 18 Jun 2003 11:29:22 +0200, "Zach" <zach(nospam)@privat.dk>
wrote:

>Canon Ixus 400 - Canon Powershot S45 - Konica KD 500 Z
>
> Umiddelbart er jeg mest fascineret af Ixus pga. størrelsen og designet.

Årsager til at vælge Ixus, kan jeg kun se ulemper ved størrelsen. Jeg
valgte S45'eren og har ikke fortrudt. Ixus'en virker forkert på mig.
Den er lavet for at være mindst mulig. S++ serien er håndværk (bare en
følelse).

Jeg har ikke prøve Ixus 400, men en tidligere Ixus model, og den havde
problemer med blits og generelt med kornede indendørsbilleder.

Held og lykke - uanset.

Fra : *gavtyven*

Dato : 18-06-03 16:20

Ixus 400 er bare for fed :
Læs mere her:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s400.html

http://www.akam.no/tester/canon_digital_ixus_400/index.html

http://www.canon.co.jp/Imaging/IXUS400/index-e.html

Fra : Lindes

Dato : 18-06-03 16:35

> [...]

digikamerakøbere.
> Jeg har indsnævret feltet til de tre følgende:
> Canon Ixus 400 - Canon Powershot S45 - Konica KD 500 Z

Hej Zach

Jeg har netop de samme overvejelser (med køb af kamera), og har besluttet
mig for Canon S45 eller Canon S50..
Eneste forskel på disse to er vist nok Mpixel; S45 4 Mpixel og S50 5
Mpixel - og naturligvis prisen

Mvh Charlotte

Fra : .J.S...

Dato : 18-06-03 19:00

> [...]
> andre brugere/ejere/fotografers mening om billedkvaliteten og brugen af de

Det er nok svært at finde folk som har personlig erfaring med flere
forskellige apparater, man må jo vælge et eller andet..

Med hensyn til features så har dpreview jo en buyerguide - side by side,
hvor man kan se specifikationer for flere modeller samtidigt.

I forhold til Ixus har s45/s50 :
Manual focus
Flere exposure modes ( Blænder prioriteret, lukker prioriteret, fuld
manuel )
Lidt længere blitz rækkevidde
Større lcd.
Gemme billeder i RAW format.

Har selv valgt en S50 pga af de ekstra features. Da jeg er vandt til at
bruge f.eks blænder-prioritet fra mit spejlrefleks, tror jeg at jeg ville
savne det hvis man kun havde fuld-automatik.
Hvilken størrelse der er bedst er et svært spørgsmål. I brug mener jeg ikke
der er tvivl, til mine hænder er den lille Ixus simpelthen for lille. Jeg
synes også displayet er for lille. Omvendt er kun Ixus et rigtigt lomme
kamera, som man kan ha i en skjortelomme, der er S50 lige lidt for stor og
tung.
På billedkvalitet tror jeg ikke der er den store forskel, s50 har jo
5Mpixel, men man kan så også begynde at se at det er en smule mindre skarpt
i hjørnerne. Måske et sted mellem 4 og 5 M pixels er grænsen for hvad
objectivet reelt kan udnytte helt ud i hjørnerne.

mvh/JS

Fra : KJ

Dato : 18-06-03 19:52

Det er da godt at læse, at jeg ikke er den eneste, der er i tvivl... Mit
valg er lidt mellem S45, Ixus 400 og så Olympus my 300.

Sidstnævnte er mere et "automatisk" kamera, men finishen er simpelthen
så lækker, og olympus har vist aldrig lavet dårlige kameraer.

Det fornuftige valg er vel Ixus 400 eller S45, men jeg er ikke 100% fan
af Ixus serien (de gamle havde i mine øjne en dårlig billedkvalitet) og
S45 virker lige lidt for stor til en jakkelomme (selv det bedste kamera
er jo som bekendt intet værd, hvis det ligger hjemme i skuffen).

Hvis man ser S45 og Ixus 400 ved siden af hinanden, så ser det ud som om
optikken er mere eller mindre den samme. Er det tilfældet mon?

> I forhold til Ixus har s45/s50 :
> Manual focus
> Flere exposure modes ( Blænder prioriteret, lukker prioriteret, fuld
> [...]

Jeg har i hvert fald aldrig rigtig brugt RAW formatet på mit hidtidige
G2 (kameraet i skuffen .

Godt nok er det træls, at man mister information ved redigering af jpeg
billeder, men omvendt er RAW formatet tungt at arbejde med og man er i
praksis nødt til at konvertere det til tiff for at få et format, som
programmerne understøtter.

Længere blitz rækkevidde og flere exposure modes taler da relativt
kraftigt for S45, men det er jo også noget større...

Jeg er i hvert fald også meget i tvivl, og alle gode råd modtages med
tak!

KJ

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 18-06-03 23:36

Af de fotohandlere jeg talte med blev jeg hurtigt talt fra Olympus mju - den
skulle være udstyret med for ringe optik.

Selv har jeg lige købt et S45. Det er jeg vældig godt tilfreds med. Det er
nemt at bruge og giver samtidig adgang til en masse indstillinger, som man
dog ikke generes af, hvis man ikke ønsker at benytte dem. Jeg er dog stadig
en af dem, der er lidt misundelig på det smarte lille finish som IXUS og mju
serirne har, men jeg landede alligevel på S45 af 2 årsager (som jeg dog ikke
kan bekræfte, da jeg kun har prøvet S45):
- optikken i S45 skulle være bedre (ved dog ikke, om det er den samme som i
IXUS, men det må da være til at finde ud af)
- S45 skulle være overordentlig hurtigt til at tage billeder. Det er ganske
enkelt for irreterende at vente på at kameraet bliver klar. Man kan dog
stadig ikke bare trykke på et S45 og så tager det billedet med det samme,
men det virker rimelog hurtigt og skulle være hurtigere end de andre to.

VH
Jakob
-

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 19-06-03 10:11

Zach wrote:

> Canon Ixus 400 - Canon Powershot S45 - Konica KD 500 Z

Jeg har sat mig for at give mig selv et digitalkamera i julegave - eller
i løbet af efteråret, hvis der bliver luft i økonomien ;) så jeg er
begyndt at undersøge markedet lidt.

Jeg må indrømme at der skal *meget* til at overvevise mig om at det
_ikke_ skal være et Canon (jeg synes generelt det er lækre kamerare (af
høj mekanisk kvalitet), de får pæne anmeldelser og de Canons jeg har
arbejdet med, har taget gode billeder på "autopilot").

Jeg vil give dig ret i at Ixus er tiltalende pga størrelsen, netop fordi
(som en anden har skrevet) at kameraet ikke er noget værd hjemme i
skuffen. Mit gamle analog-kamera kan godt være i en jakkelomme, men så
må det heller ikke være større, så jeg har sat den størrelse som
maksimum; 11,8 x 6,6 x 5,3 cm. Ixus 400 er klart mindre, og S45 er lidt
mindre, så der falder ingen af dem igennem - i modsætning til G-serien,
der imo. simpelthen er for stor til "lommebrug".

Mit største "problem" med Ixux 400 (og en del andre kameraere) er at
linsen ikke er beskyttet (som på S45), jeg vil umiddelbart være lidt ked
af at putte sådan et "åbent" kamera i lommen. Det er måske en lille
ting, men værd at tage med i den samlede vurdering.

Mvh
Thomas

Fra : .J.S...

Dato : 19-06-03 11:40

"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> wrote in message
> [...]
> af at putte sådan et "åbent" kamera i lommen. Det er måske en lille
> ting, men værd at tage med i den samlede vurdering.

Der er indbygget objectiv-dæksel i linsen.

http://www.dpreview.com/reviews/canons400/page3.asp

mvh/JS

Fra : KJ

Dato : 19-06-03 15:35

..J.S... <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

> "Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> wrote in message
> >

> Der er indbygget objectiv-dæksel i linsen.

Ja, og det ser ikke ud som om, det er meget værd. Mit gæt er at selv et
blødt puf kan bøje de spinkle lameller.

Men ud fra blandt andet dine kommentarer i en anden gren af denne tråd
har jeg netop været ude og hente et Canon S45 (jubii).

Det var virkelig close race mellem Ixus 400 og ovennævnte, men det
endelige valg faldt på, at S45 faktisk ikke er så meget større og
tungere end Ixus 400, har den nævnte bedre beskyttelse af linsen, at det
har et væsentligt bedre menu system, bedre blitz, flere amatørfotograf
features samt de vedholdende rygter om en bedre optik.

Jeg har lovet mig selv, at skuffen er forbudt adgang for kameraet
fremover, og det får fast opholdssted i min taske

KJ

Fra : Lindes

Dato : 19-06-03 16:02

"KJ" <news@bifrostnet.dk> skrev:
> [...]
>
> Jeg har lovet mig selv, at skuffen er forbudt adgang for kameraet
> fremover, og det får fast opholdssted i min taske

Jeg har også taget det endelige endelige valg - efter maaange og laange
overvejelser..
Så nu har jeg bestilt et Canon S50, 256 MB CF-kort og en Lovepro taske til
en samlet pris på 5909,-kr.
Hele molevitten skulle komme med posten i morgen - så nu glæder jeg mig til
at komme hjem fra arb. i morgen )

Mvh Charlotte

Fra : .J.S...

Dato : 19-06-03 19:39

"Lindes" <charlote@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en samlet pris på 5909,-kr.
> Hele molevitten skulle komme med posten i morgen - så nu glæder jeg mig

Tillykke med det

Jeg har kun fået taget nogle få billeder med min S50 endnu, men har dog fået
lavet et mini galleri :
http://home5.inet.tele.dk/joska

Sjove effekter i øvrigt man kan opnå ved konvertering til sort/hvid, hvis
man justerer på vægtningen af farverne (channel mixer) inden konvertering
til gråskale. Eksempel er blomsten i mit mini galleri.

mvh/JS

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 20-06-03 09:11

..J.S... wrote:

> Der er indbygget objectiv-dæksel i linsen.
>
> http://www.dpreview.com/reviews/canons400/page3.asp

Det er der da sørme også... Jeg må indrømme at jeg ikke har undersøgt
det nærmere (læste teknisk information om kameraet), men jeg har kigget
efter det på div billeder af kameraet, og der har jeg ikke set det før
nu. Tak for oplysningen

Mvh
Thomas

Fra : Thore Sorensen

Dato : 20-06-03 15:02

On Thu, 19 Jun 2003 12:40:26 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

>"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> wrote in message
>>

>Der er indbygget objectiv-dæksel i linsen.
>
>http://www.dpreview.com/reviews/canons400/page3.asp

Hej...fortæl mig lige...:):

Når kameraet ikke er i brug, "forsvinder" linsen så ind i kameraet,
eller får man en extra "bule" i lommern?...tænker på sådan et...kunne
selvfølgelig gå til en fotohandler....men det regner lige nu..:)
....så jeg spørger i supportforum'et her...:)

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj
Croma 2.0 'ie' 1993 - Pluto 1.2 60SX 1997 - Adria Unica 502 LH 1996

(fjern 'Z'-erne hvis du mailer direkte)

Fra : Peter T.

Dato : 19-06-03 17:36

Zach wrote:

> Umiddelbart er jeg mest fascineret af Ixus pga. størrelsen og
> designet.

Jeg kender til bla. Ixus-modellen og et andet kamera i samme størrelse, og
det er igennem to piger i min bekendtskabskreds. Og selv i deres små
hænder "forsvinder" kameraet, hvilket de er temmeligt irriterede over,
selvom de oprindeligt købte kameraerne pga. størrelsen. Så småt kan også
blive FOR småt.

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Zach

Dato : 19-06-03 22:07

Tusind tak for alle erfaringer, meninger og råd.

Jeg har efter gennemlæsning, yderligere besøg på diverse hjemmesider, et
besøg hos fotohandleren og endelig grundige overvejelser besluttet mig:
Det bliver Canon S 50.
Jeg besluttede mig til at billedkvalitet og funktionalitet trods alt må veje
tungere end designet på kameraet. Så medmindre jeg drømme noget særligt
skummelt i nat går turen til fotohandleren for at indkøbe et S 50 + 256 Mb
CF-kort.

Endnu en gang tak for deltagelsen i mine overvejelser.

Zach

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 20-06-03 09:06

Zach wrote:

> [...]
> skummelt i nat går turen til fotohandleren for at indkøbe et S 50 + 256 Mb

Hvad har du drømt ;) ?

/Thomas

Fra : Zach

Dato : 20-06-03 20:12

"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse

Mb

> Hvad har du drømt ;) ?
>
> /Thomas

Ikke noget skummelt. Så nu har jeg investeret og allerede fotograferet.