Red bull, cult og lignende...
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-06-03 09:12

i går i føtex faldt jeg over et produkt der går under navnet X-ray.....
dåsen ligner i skræmmene grad Red-bull, ligesom smagen også er den samme....
det udløste en snak om hvorfor det egentlig er at Red-bull ikke måtte sælges
herhjemme....
en af teorierne var feks at der var for meget guarana og koffein i Red-bull
i forhold til både cult og nu X-ray, og de andre energidrikke....

er der nogen herinde der kan hæve mysteriet for os?

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Hauge

Dato : 18-06-03 09:23

Hejsa

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message
> er der nogen herinde der kan hæve mysteriet for os?

Mysteriet kan jeg ikke løse, men kan da lige give et lille fif (Det' Leth):

I diverse supermarkeder lige syd for grænsen, ikke grænseboder, kan man købe
RedBull-lignende drikke, og efter deklarationen indeholder de næsten det
samme, smager 100% som Bull, men koster kun ca. 1.50 - 2 kr./stk..

Mvh Hauge

Fra : Ib

Dato : 18-06-03 11:24

Red Bull samt diverse andre drikke er ulovlige pga af flg:

1. For højt indhold af koffein (mener at det max tilladte er 150mg/L)
2. Indholdet af stoffet "Taurin" - som er en aminosyre (essentiel for bl.a.
katte, men ej for mennesker)

Mvh

Ib

Fra : Felix

Dato : 18-06-03 11:27

On Wed, 18 Jun 2003 10:11:55 +0200, Sabina Hertzum wrote:

>det udløste en snak om hvorfor det egentlig er at Red-bull ikke måtte sælges
>herhjemme....
>er der nogen herinde der kan hæve mysteriet for os?

En fyldig beskrivelse:
http://www.spruthandler.subnet.dk/753076.htm

Snippet fra:
http://www.reneresultater.dk/tekster/artikler/gr%C3%A5zonen-redbull.htm

Ekstra tilsætning af næringsstoffet taurinaminosyre og diverse
vitaminer indebærer en risiko for overdosering af det dagligt
nødvendige vitaminindtag

Derudover er koffeinindholdet for højt i forhold til, hvad der er
tilladt i Danmark.

m. v. h.

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 23:24

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> wrote in message
> Derudover er koffeinindholdet for højt i forhold til, hvad der er
> tilladt i Danmark.

SVInSK over ALLe gRÆNSER er ,at danske sundhedsmyndighederne pr 1998 forbød
salg af koffeinpiller

Det skete kun for at øge interesse for forbudte, receptpligtige og især
kommercielt dyre nydelses-RUS-midler med og uden koffein.

Heldigvis sælger apoteker i Malmø og Flensborg års forbrug af koffeinpiller
uden at spørge om noget - men i Hamburg oplevede jeg at de kun havde få
pakker på lager i hvert apotek - de arbejdsnarkomane tyskere er åbenbart så
fantasiforladt-hæmmede, fantasi-overlegne eller tyndskid-fobiske, at de ikke
gider hyggebrug af kaffe-narkoen i ren form, så efterspørgslen er ringe hos
dem.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-06-03 06:30

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> wrote in message
> On Wed, 18 Jun 2003 10:11:55 +0200, Sabina Hertzum wrote:
> En fyldig beskrivelse:
> http://www.spruthandler.subnet.dk/753076.htm

tusind tak for svarene... det var jo som vi formodede ;)

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 19-06-03 22:29

Det aktive stof Taurin som findes i energidrikken har jeg fundet noget om
her:

Kilde: http://www.doping.dk/1024/sideforloeb.asp?artikelID=215

Mange hilsner
Peter