"misse-mordere"
Fra : Hrönn Samsonardóttir

Dato : 17-06-03 21:50

Det måtte jo ské, begge mine katte har i dag fanget fugle ! Først kom
Furby hjem med en mejse-unge, den var så fin og blød og desværre også
stendød. Her tidligere på aftenen kommer Tarzan så med en voksen spurv i
munden, den var helt stille men da det lykkedes mig at få katten til at
slippe den så jeg at den var altså levende. Tarzan blev ret sur på mig
men det kunne jeg ikke rigtig ta´mig af, har sagt til begge katte at de
gerne må jage mus men ikke fugle! ( Hvis Furby fik lov til at overtage
tasteturet kunne hun fortælle om alle de levende mus hun slæbte med hjem
til "mor" sidste sommer, hvorefter "mor" stjal hendes mus og gav dem lov
til at komme sig i en gammel boljsekrukke med savsmuld i, for så at
slippe dem fri igen ud i haven!) Jeg ved godt at katte er "født til at
jage" men jeg bliver bare så ked af det når de kommer hjem med "byttet".

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 17-06-03 23:19

Hrönn Samsonardóttir <bamseKATTE@BAKKEcool.dk> writes:

snip en smule...
> [...]
> slippe dem fri igen ud i haven!) Jeg ved godt at katte er "født til at
> jage" men jeg bliver bare så ked af det når de kommer hjem med "byttet".

Piv-klynk *S* Melissa kom da ofte hjem med en død mus, så var det bare
rose og give hende noget guf mens jeg bortskaffede musen...
Men en gang fangede hun en under køkkenvasken og gemte den i min seng,
den var ret flad næste morgen da jeg vågnede...;-/

--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa

Fra : Frederiksen

Dato : 17-06-03 23:24

> Piv-klynk *S* Melissa kom da ofte hjem med en død mus, så var det bare
> rose og give hende noget guf mens jeg bortskaffede musen...

Ha. Her i huset bliver mus leveret i madskålen, hvor den så bliver fortæret.
Når Boris har hentet sådan en 3-4 stykker, så bliver de pænt lagt i skålen,
så de andre også kan spise af dem - undtagen de par stykker, som far får op
i sengen. Far er nu godt nok ikke særlig begejstret for sådan en død mus til
morgenmad, men det er da trods alt bedre end de levende ude i skoene.

Mvh Maria

Fra : Ann K

Dato : 17-06-03 23:44

Ha! For lige at bevise sin totale foragt overfor den slags uinteressant
småkryb, har Saga nu de sidste 4 dage (!!!) ladet en lille mus bo i vores
anneks (også kaldet soveværelset eller Sagas hus)... Møgkræet (musen ikke
katten) gemmer sig inde bag klædeskabene, når jeg forsøger at være
musefænger ;-(
Derimod fandt vi en halvtfortæret tyrkerdue udenfor kattelemmen i morges...
hun kan nemlig sagtens jage... der skal åbenbart bare være noget "sport" i
det
Tror at jeg i morgen vil lukke Saga af vejen... og så give smådrengene fri
adgang... er lidt træt af musens puslen om natten

Mvh Ann

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-06-03 08:49

Hej Ann

Tror du ikke din kat ville tage musen i annekset hvis du 'glemte' at fodre ham?

/Kim

Fra : Thïngmand

Dato : 18-06-03 08:55

> Tror du ikke din kat ville tage musen i annekset hvis du 'glemte' at fodre
ham?

Du kan ikke sulte en kat til at fange mus - den gør det af lyst/træning og
er den hundesulten ryger den tålmodighed den skal hve for at fange kræet...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-06-03 09:12

Hej Thïngmand

Vi kan meget klart styre vore kattes generelle aktivitetsniveau med mad. Det
spiller muligvis en ikke ubetydelig rolle at de alle har fået snittet.

/Kim

Fra : Ann K

Dato : 18-06-03 17:12

Hej Kim

>Tror du ikke din kat ville tage musen i annekset hvis du 'glemte' at fodre
ham?

<> Det er jeg helt sikker på at _hun_ ;) ikke vil gøre!!!
For ca 4 år siden besluttede Saga, at hun da i hvert fald ikke gad at jage
"smådyr"... Siden da er hun ikke blevet set med bytte mindre end fx en skade
eller rotte!
Edderkopper, natsværmere, fluer, mus osv osv er hun totalt ligeglad med...
Hun nyder _jagten_ (og til dels drabet)... men der skal altså åbenbart være
en vis udfordring i det!
Og jeg ville aldrig lade være med at fodre en kat... der alt for store
ricisi forbundet med det!
Jagtinstinktet er desuden så veludviklet hos katte, at de ofte jager "for
sjov"... dvs at selv den bedst fodrede misser vil jage - og nok endda være
heldigere jægere end de sultne, da en velfodret kat _ikke_ behøver at skulle
administrere sit energiforbrug på samme måde som en "selvforsynende"

Men problemet er løst... og nu ved jeg at Kludetæppet _også_ kan drabsbiddet
Hun snuppede musen lige for næsen af mine to garvede "jagtkatte" Tjalfe
og Aske.... Og overlod pænt byttet til Aske - for mus smager i hvert fald
_ikke_ godt!

Mvh Ann

Fra : Kate

Dato : 20-06-03 21:40

"Ann K" <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in

> Men problemet er løst... og nu ved jeg at Kludetæppet _også_ kan
> drabsbiddet

Nej, Ann, nu kan du aldrig ikke være bekendt at kalde hende kludetæppet
mere. Hun har jo bevist sig gang på gang overfor dig, så nu må du
overgi' dig og lade være med at mobbe stakkels Tia. Hun neder jo med at
skulle til psykolog den stakkels pige

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Ann K

Dato : 21-06-03 00:05

Hej Kate.

> Hun har jo bevist sig gang på gang overfor dig, så nu må du
overgi' dig og lade være med at mobbe stakkels Tia. Hun neder jo med at
skulle til psykolog den stakkels pige

<> Så længe hun er så grim og så længe Jan kalder _min_ hund for MuffeDise,
RaDise, Spidsmus, Strit O'Malley (pgr hendes stritøre), Bløddyr (hun er i
løbetid), Pivedyr, osv osv, så.... Nej! ;-D
Tia's forrige Madmor har endda forsøgt at fortælle mig at _min_ SMUKKE
tricolor sheltie, kan sammenlignes med en tortiekat!!! *Hrrffm*
Men jeg vil da indrømme hende (og har vist endda gjort det hele tiden!) at
hun _er_ en sød missepige og en rigtig pæn skovkattetype... med visse
*ahemm* "problemer" - der i blandt at hun er tortie

Mvh Ann

Fra : Hrönn Samsonardóttir

Dato : 18-06-03 07:53

> Det måtte jo ské, begge mine katte har i dag fanget fugle ! Først kom
> Furby hjem med en mejse-unge, den var så fin og blød og desværre også
> stendød.
Her kl.8.30 kommer Furby hjem til "mor" med endnu en mejse-unge, denne
gang var den levende og peb noget så ynkeligt efter sin mor. Det
lykkedes mig at redde den uskadt og den er fløjet væk igen. Hvad kan jeg
gøre for at forhindre kattene i at tage alle de små fugleunge, jeg vil
altså ikke gi´ dem en ringeklokke på halsbåndet da det ville gøre dem
helt "bimmelim" i hovedet. Jeg har joket med at de penge jeg bruger på
mejse-kugler kunne jeg trække fra på "kattemadkontoen", men jeg mener
det jo ikke når det kommer til stykket !

Fra : Pia J

Dato : 18-06-03 07:56

"Hrönn Samsonardóttir" <bamseKATTE@BAKKEcool.dk> wrote in message

> lykkedes mig at redde den uskadt og den er fløjet væk igen. Hvad kan jeg
> gøre for at forhindre kattene i at tage alle de små fugleunge, jeg vil

Ingen verdens ting - udover at holde dem inde. Du kan ikke træne
jagtinstinktet ud af en kat.

:Pia

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-06-03 08:53

> Hvad kan jeg
> gøre for at forhindre kattene i at tage alle de små fugleunge

Ingenting, om end en sulten kat er mere aktiv end en mæt (og en forædt tyksak
er decideret doven, men det er jo heller ikke en god løsning) - det er i hvert
fald min erfaring.

/Kim