12V strømforsyning?
Fra : Jan Jensen

Dato : 17-06-03 19:25

Hej,

Jeg vil gerne ha` min sejlbåd indrettet med en computer, men
her er kun 12 V DC tilstede.
Er her nogen der ved hvordan jeg modificerer en std. ATX
strømforsyning til 12V, eller hvor der evt. kan købes en sådan?

Jeg er ikke interesseret i en 220V converter, da strømtabene
vil blive for store. Ligeledes vil en bærebar ikke være "smart"
i dette tilfælde.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 17-06-03 19:42

Jan Jensen wrote:
> Hej,
>
> Jeg vil gerne ha` min sejlbåd indrettet med en computer, men
> her er kun 12 V DC tilstede.

Hvor mange ampere kan du bruge?
min nye strømforsyning på 400W siger den kan give følgende:
+3,3V 28A
+5V 30A
+12V 11A
+5VSB 2A
-5V 0,5A
-12V 0,5A

Men det afhænger jo også af hvilken maskine du vil bruge.
Husk lige på hvad en CRT-skærm spiser, hvis du ikke har en TFT

> Er her nogen der ved hvordan jeg modificerer en std. ATX
> strømforsyning til 12V, eller hvor der evt. kan købes en sådan?

Mener det har været diskuteret i news:dk.teknik.elektronik

> Jeg er ikke interesseret i en 220V converter, da strømtabene
> vil blive for store. Ligeledes vil en bærebar ikke være "smart"
> i dette tilfælde.

Hvorfor ikke?

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Jan Jensen

Dato : 17-06-03 20:05

Hej,

Det er med TFT samt laveffekt dele det hele samles af, så
jeg regner med at det nok skal gå
Jeg forventer et forbrug på ca. 5-6A når det hele snurrer.

Kan du lave en sådan strømforsyning?

PS: Husk også at de tal du disker op med er peak max. effekter,
hvad der kan afgives i de forskellige spændingsforskelle

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 17-06-03 20:40

Jan Jensen wrote:
> [...]
> jeg regner med at det nok skal gå
> Jeg forventer et forbrug på ca. 5-6A når det hele snurrer.

Nej.

Prøv evt i news:dk.tknik.elektronik
De kan mange ting, helt sikkert sige om det er muligt, og hvís det er måske
give et link du kan bruge

> PS: Husk også at de tal du disker op med er peak max. effekter,
> hvad der kan afgives i de forskellige spændingsforskelle

Jep det er lidt som med små højtalere til 89,- på 100W LOL

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 17-06-03 20:41

Soeren Nielsen wrote:
> Prøv evt i news:dk.tknik.elektronik

kan se du har postet

Fra : Jan Jensen

Dato : 17-06-03 20:45

> kan se du har postet

Ja, tak for tippet
Jeg har kontaktet min elektronik ven, som ikke mener det vil virke.
Løsningen bliver nok en Converter fra 12Vdc til 220Vac, desværre.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Bach|DK|

Dato : 17-06-03 21:11

Soeren Nielsen wrote:

> Hvor mange ampere kan du bruge?
> min nye strømforsyning på 400W siger den kan give følgende:
> [...]

Har selv en 340 Watt PSU og jeg undrede mig lidt over dine tal, som
faktisk er lavere end mine:

+3,3V 28A
+5V 35A
+12V 17A
+5VSB 2A
-5V 0,3A
-12V 0,8A

Skulle din 400 watts ikke kun trække flere ampere den min 340?
--
Michael Bach

OE Quotefix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 17-06-03 21:41

Bach|DK| wrote:
> Skulle din 400 watts ikke kun trække flere ampere den min 340?

tror det er fordi det er spidsbelastninger der opgives, men ved det ikke,

Det vigtige er vist at købe kvalitet, om jeg har gjort det ved jeg ikke
det er en ThermalTake LC-400 ATX er det skidt?

Fra : Bach|DK|

Dato : 17-06-03 21:49

Soeren Nielsen wrote:

> [...]
>
> Det vigtige er vist at købe kvalitet, om jeg har gjort det ved jeg
> ikke det er en ThermalTake LC-400 ATX er det skidt?

Nej bestemt ikke; jeg undrede mig bare over talene. Men hvem siger de
passer anyway :)

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 17-06-03 21:57

Bach|DK| wrote:

> Nej bestemt ikke
Det er da jeg da glad for at høre

> jeg undrede mig bare over talene. Men hvem siger de
> passer anyway :)

Det kan jeg da godt forstå, virker da lidt mærkeligt, men så længe maskinen
er stabil klager jeg ikke (det gør du vel heller ikke?)

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-06-03 10:01

On Tue, 17 Jun 2003 22:10:48 +0200, "Bach|DK|"
<m_bach_fFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>-5V 0,3A
>-12V 0,8A
>
>Skulle din 400 watts ikke kun trække flere ampere den min 340?

Den stikker min 353W

+3,3V 32A
+5V 32A
+12V 26A
+5VSB 2,2A
-5V 1A
-12V 1A

De 400/340/353W er max samlet belastning (på alle udtag)

En anden vigtig oplysning er max belastning på +3,3V og +5V samtidig
og den er på min 185W.

--
Jens

Is it difficult? Danagerous? Slim chance to survive? Sounds like fun!

Fra : complex@pc.dk

Dato : 18-06-03 05:49

On Tue, 17 Jun 2003 20:24:47 +0200, "Jan Jensen" <blaaberg@image.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg er ikke interesseret i en 220V converter, da strømtabene
>vil blive for store. Ligeledes vil en bærebar ikke være "smart"

en moderne 12-220v converter af GOD kvalitet
taber kun ca 10% pris ca 1000 brugt

jeg har selv kørt med en
en normal pc trækker ca 80-100w når den kører incl skærm 17"
noget mere når den starter.

d.v.s. drift ca 8A 12v hvis du ikke skal have en monster maskine
med en 17" skærm

og så kan du jo også lade batterier og andet 220v udstyr

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Jens Petersen

Dato : 18-06-03 10:11

wrote:

> [...]
>
>Jeg er ikke interesseret i en 220V converter, da strømtabene
>vil blive for store. Ligeledes vil en bærebar ikke være "smart"

Så er dette måske noget for dig:
http://www.zantech.com.au/apowertech/PSU-12vdc250w.html

Prisen er omregnet 1262,58 kr + transport og afgifter, men når du har
en båd kan du jo lave en tur ud af det og hente den selv

--
Jens

Often wrong ... but NEVER in doubt.

Fra : Jan Jensen

Dato : 18-06-03 19:44

Hej alle,

Tak for inspirationen og linkene, der er lidt at gå i gang med

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 19-06-03 17:12

On Wed, 18 Jun 2003 11:11:17 +0200, Jens Petersen wrote:

> Så er dette måske noget for dig:
> http://www.zantech.com.au/apowertech/PSU-12vdc250w.html
>
> Prisen er omregnet 1262,58 kr + transport og afgifter, men når du har
> en båd kan du jo lave en tur ud af det og hente den selv

Danbit har også nogen:
http://www.danbit.dk/produkter/2005.phtml
/hjj

Fra : Jens Petersen

Dato : 19-06-03 19:35

On 19 Jun 2003 16:11:37 GMT, Hans Jørgen Jakobsen <hjj@wheel.dk>
wrote:

>Danbit har også nogen:
>http://www.danbit.dk/produkter/2005.phtml

Og den koster kun lidt over det dobbelte.

Jeg tror ikke det koster 2000,- at få sendt en fra Australien.

--
Jens

Oh, the humanity...