Anne Larsen er god nok
Fra : Thomas

Dato : 17-06-03 12:37

Mange korsede sig jo godt nok dengang Anne Larsen skyllede det hakkede
kød under hanen, men jeg har alligevel fået en vis respekt for hende.

Senest har jeg læst hendes bog "150 fedtfattige favoritter", hvor der
er mange gode retter, blandt andet en grøn aspargessuppe, hvor man
blender det nederste af de nye grønne asparges.

Desuden er der en utraditionel Mulligatawny, og ikke mindst hendes
Casablanca-gryde, som hun allerede er blevet ret berømt på.

VH

Thomas

Fra : Jimmy

Dato : 17-06-03 18:13

"Thomas" <th63@ofir.dk> wrote in message
> Mange korsede sig jo godt nok dengang Anne Larsen skyllede det hakkede
> kød under hanen, men jeg har alligevel fået en vis respekt for hende.

Jeg kan ikke se noget problem i at skylle hakket kød under hanen.
hvis man ikke ønsker fedtet, men blot konsistensen fra kødet synes jeg det
er en suveræn løsning.
Folk der ikke bekymrer sig om fedme og fedt i det hele taget vil naturligvis
synes det er blasfemi.

Jeg hørte dog, at hun også skyllede færdigstegte bøffer.
Regner dog med det er en and.

> Senest har jeg læst hendes bog "150 fedtfattige favoritter", hvor der
> er mange gode retter,

Bestemt.

Mvh
Jimmy

Fra : Hauge

Dato : 17-06-03 19:59

Hejsa

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message
> Jeg kan ikke se noget problem i at skylle hakket kød under hanen.
> hvis man ikke ønsker fedtet, men blot konsistensen fra kødet synes jeg det
> er en suveræn løsning.

Hvorfor så ikke købe lidt bedre kød?
Jeg oplever nu ret tit, at når jeg tager 2 pakker kød med 2 forskellige
fedt %, og regner ud hvor meget reelt kød der er i pakken, når jeg "fjerner"
fedtet, så er kg-prisen for reel kød næsten den samme for begge pakker kød.

6-10% koster ret ofte 26 kr. for ½ kg. hvor jeg handler :
dvs. max 50 gram fedt, reelt kød 450 gram = 57,78 kr./kg reelt kød

14-19% koster på samme tid 22 kr. for ½ kg. :
dvs. max 95 gram fedt, reelt kød 405 gram = 54,32 kr./kg reelt kød.

Altså ikke nogen grund til at købe 14-19% fedt, når fx. kg-prisen for 6-10%
næsten er den samme, og 6-10% er også bedre kvalitet, ikke så meget
"affald", og heller ikke nogen reel grund til at skylle smagen ud af kødet,
når der kun er 50 gram fedt pr. 500 gram "kød", andet end hvis man har brugt
en hel pakke margarine til stegningen..

> Folk der ikke bekymrer sig om fedme og fedt i det hele taget vil
naturligvis
> synes det er blasfemi.

Ja, men det er nu også dyrt at skylle fedt ud til en pris på 60 kr./kg.

> Jeg hørte dog, at hun også skyllede færdigstegte bøffer.
> Regner dog med det er en and.

Ja, ænder skyller hun nok også

Mvh Hauge

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 17-06-03 20:43

> [...]
"fjerner"
> fedtet, så er kg-prisen for reel kød næsten den samme for begge pakker

Det kan jeg kun tilslutte mig... At skylle hakkekød under den varme hane
anser jeg for fuldstændig vanvittigt.

/Jeppe

Fra : Jimmy

Dato : 17-06-03 20:52

"Hauge" <678411.hauge@spamfree.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message
>
> Hvorfor så ikke købe lidt bedre kød?

Det kan man sige, men hvis ens dikteringer/prioriteter er:
- SU
- Lavt fedtindhold

Det er - for mig - oplagt at købe 3 kilo 10% hakket kød for 100 kr, stege
det og skylle det.

Jeg har personligt intet imod det bliver skyllet, og ingen der nogensinde
har spist hos mig har kunnet smage forskellen, da jeg altid smider et brev
Knorr eller lignende i.

> naturligvis
>
> Ja, men det er nu også dyrt at skylle fedt ud til en pris på 60 kr./kg.

> Ja, ænder skyller hun nok også

Ganske givet

Et af problemerne med folk, der bekymrer sig om fedtprocent, er, at de får
dårlig samvittighed over at spise fedtholdig mad.
Denne samvittighed kan de rense ved at skylle kødet, og således få en super
mad-oplevelse.

Jeg hører allerede: "Jamen 10% regnes for fedtfattigt", "Jamen det er jo
hysteri" mv., men det ændrer ikke ved disse folks opfattelse.

Mvh
Jimmy

Fra : Hauge

Dato : 17-06-03 20:57

Hejsa

> Det kan man sige, men hvis ens dikteringer/prioriteter er:
> - SU

Regn igen, det er IKKE dyrere at købe ordenligt.

> - Lavt fedtindhold

Tjaeh..

> Jeg har personligt intet imod det bliver skyllet, og ingen der nogensinde
> har spist hos mig har kunnet smage forskellen, da jeg altid smider et brev
> Knorr eller lignende i.

Ja, men hvis man laver rigtig mad, og ikke industrimad, så vil du opleve at
mad smager af mad, og ikke af Knorr, du kan jo lige så godt tage en pose
rasp, brune det på panden og smide en pose Knorr deri = samme smag.

Mvh Hauge

Fra : Jimmy

Dato : 17-06-03 21:32

"Hauge" <854357.hauge@spamfree.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message

> Regn igen, det er IKKE dyrere at købe ordenligt.

Jeg har ikke udført beregninger, endsige læst din, da der er mange måder at
beregne på, som alle kan anfægtes på den ene eller anden måde.

Jeg gør således i praksis:
1 kilo kød deles i fire portioner uanset fedtprocent.
Det gør således ingen forskel for mig hvilken fedtprocent jeg køber, da jeg
får en fjerdedel uanset hvad.

Det er nok en overdrivelse.

Mvh
Jimmy

Fra : Hauge

Dato : 17-06-03 21:58

Hejsa

> Jeg har ikke udført beregninger, endsige læst din, da der er mange måder
at
> beregne på, som alle kan anfægtes på den ene eller anden måde.

Næeh, ikke når jeg snakker om andelen af reelt kød.

> [...]
> 1 kilo kød deles i fire portioner uanset fedtprocent.
> Det gør således ingen forskel for mig hvilken fedtprocent jeg køber, da

Jaeh, incl. fedt, som du jo ikke kan tåle, og bare smider væk..

> Det er nok en overdrivelse.

Næeh.

/Hauge

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 17-06-03 21:01

> Det er - for mig - oplagt at købe 3 kilo 10% hakket kød for 100 kr, stege
> det og skylle det.
[SNIP]
> [...]
> dårlig samvittighed over at spise fedtholdig mad.
> Denne samvittighed kan de rense ved at skylle kødet, og således få en

Nu tror jeg næppe, at folk bliver fede af at indtage en ret tilberedt med
10-prosents hakked kød hvis det blot indtages i moderate mængder. Derfor
synes jeg det er synd, at "mishandle" maden på denne måde i forhåbningen om,
at nu er det hele meget sundere og mindre fedende ... måske spiser man blot
lidt mere? Hvis folk har reelle vægtproblemer, så må de nok indse, at det
ikke skyldes hakket kød m. 10% fedt (igen, hvis det indtages i rimelige
mængder)

/Jeppe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-06-03 16:28

Jimmy wrote:

> [...]
> nogensinde har spist hos mig har kunnet smage forskellen, da jeg
> altid smider et brev Knorr eller lignende i.

....hvilket vel indikerer at du blot skal have hældt et eller andet i halsen,
hvorfor en diskussion, der tager udgangspunkt i noget så svært håndterligt
som madkvalitet, vel er meningsløs.

> [...]
> de får dårlig samvittighed over at spise fedtholdig mad.
> Denne samvittighed kan de rense ved at skylle kødet, og således få en

Tjae - 'super madoplevelse' og skyllet fars er vel nogenlunde det samme som
at tage en bedaget Lada og tale om køreglæde.

vh
Jan

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-03 19:10

On 17 Jun 2003 04:37:13 -0700, th63@ofir.dk (Thomas) wrote:

> [...]
>
>Desuden er der en utraditionel Mulligatawny, og ikke mindst hendes
>Casablanca-gryde, som hun allerede er blevet ret berømt på.

Hvad hedder opskriften med det skyllede kød - og skal det i øvrigt
skylles under den kolde eller den varme hane?

KS

Fra : Jimmy

Dato : 17-06-03 19:14

"kelds" <kelds snabela ofir dot dk> wrote in message
> On 17 Jun 2003 04:37:13 -0700, th63@ofir.dk (Thomas) wrote:
>

> Hvad hedder opskriften med det skyllede kød - og skal det i øvrigt
> skylles under den kolde eller den varme hane?

Det skal skylles under den varme hane.
Pointen er, at så længe kødet er varmt er fedtet flydende og kan skylles
væk.
Anvendes den kolde hane køles fedtet hurtigt ned og stivner igen.

Det er værd at bemærke, at kødet skal varmes grundigt igennem bagefter, da
der er bakterier i varmt vand.

Mvh
Jimmy

Fra : crema

Dato : 17-06-03 20:52

Problemet med det varme vand, er ikke bakterierne, men istedet de
aflejringer af metal, der skylles med det varme vand ud på kødet. Det er
selvfølgelig et problem, hvis der er patogene bakterier som Legionella eller
andre fækale bakterier i vandet, men som forbrugere bliver vi som regel
advaret over radio eller andet medie, og skal derfor koge vandet inden
anvendelse.
Anne Larsen og mange andre fedtforskrækkere er i mine øjne lidt for hellige.
Varieret kost og regelmæssig motion bør for normalmennesket en selvfølge.
For personer som er svært overvægtige har ofte en forkert indgangsvinkel til
deres føde og her kan kostændring være en hjælp.
"Fedtfattige" produkter er i mine øjne en trussel mod de produkter, der
stadig er produceret men hjertet uden overflødige aroma, farve og
konserveringsmidler.
Henrik

Fra : Jimmy

Dato : 17-06-03 21:30

"crema" <crema@mail.dk> wrote in message
> Problemet med det varme vand, er ikke bakterierne, men istedet de
> aflejringer af metal, der skylles med det varme vand ud på kødet.

Ikke helt korrekt.
Det varme vands temperatur er mange steder *ideelt* for bakterier at leve i.
Det gør, at der dannes en bakteriehinde på indersiden af rørene.

> Anne Larsen og mange andre fedtforskrækkere er i mine øjne lidt for
hellige.
> Varieret kost og regelmæssig motion bør for normalmennesket en selvfølge.

Naturligvis, men hvorfor ikke kombinere det stort set fedtfri kød med
motion?

> For personer som er svært overvægtige har ofte en forkert indgangsvinkel
til
> deres føde og her kan kostændring være en hjælp.

Enig.

Mvh
Jimmy

Fra : Lars

Dato : 18-06-03 10:39

> [...]
> hellige.
>
> Naturligvis, men hvorfor ikke kombinere det stort set fedtfri kød med

Er den bakteriekim der kommer ud med det varme vand fra vandhanen ikke
resistent overfor varme?

Jeg er altid blevet fortalt at man ikke engang må bruge varmt vand til at
hælde i elkedlen når man koger vand til te eller kaffe, fordi de bakterier
der var i det varme vand i hanen ikke døde eller blev gjort ukampdygtige af
kogning.

Jeg har derfor en kraftig skepsis overfor forslaget om at skylle kødet
medmindre man koger koldt vand som man derefter hælder over kødet.

Desuden mener jeg at Hauges synspunkt om at købe bedre kvalitet i stedet har
betydelig mere reson.

Netop tendensen til at indkøb generelt kun overvejes økonomisk er virkelig
til skade for varekvaliteten og økologien i ordets egentlige betydning.

Det er denne holdning om billige konsumvarer og konformitet der gør at små
forretninger i lokalmiljøerne må dreje nøglen om og at embelage er blevet en
miljøbelastning blot for at nævne ganske få aspekter af problematiken.

Hilsen
Lars

Fra : Thomas

Dato : 20-06-03 19:17

> Hvad hedder opskriften med det skyllede kød - og skal det i øvrigt
> skylles under den kolde eller den varme hane?

Det var noget hun gjorde i fjernsynet engang, så vidt jeg husker var
det noget hakket oksekød til en gryderet.

VH

Thomas

Fra : Svend Andersen

Dato : 18-06-03 11:45

Nu må I sgu snart holde op med jeres blasfemi

Kun idioter kan finde på at stå og skylle fersk kød under vand - varmt
eller koldt.

hilsen Svend A

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-06-03 12:34

Svend Andersen skrev:

> Kun idioter kan finde på at stå og skylle fersk kød under vand
> - varmt eller koldt.

Jeg har ikke tv, så noget jeg godt kunne tænke mig at vide, er:
fungerer hendes uhyrligheder efter hensigten? Dvs., er Anne Larsen
slank som en mynde, og er hendes blodprofil flot?

// Klaus

Fra : Kim Jensen

Dato : 18-06-03 13:40

> Jeg har ikke tv, så noget jeg godt kunne tænke mig at vide, er:
> fungerer hendes uhyrligheder efter hensigten? Dvs., er Anne Larsen
> slank som en mynde, og er hendes blodprofil flot?

LOL! Hvis du ikke har set Anne Larsen, så har du noget at glæde dig til -
hun forveksles kun sjældent med de smukke og slanke fitness-piger.

mvh
Kim Jensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-06-03 23:15

Kim Jensen skrev:

> Hvis du ikke har set Anne Larsen, så har du noget at glæde dig til -
> hun forveksles kun sjældent med de smukke og slanke fitness-piger.

Efter at have besøgt hendes webside må jeg give dig ret.

// Klaus

Fra : Marco

Dato : 18-06-03 14:05

http://www.annelarsen.dk/

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-06-03 23:15

Marco skrev:

> http://www.annelarsen.dk/

Tak for urlen.

// Klaus

Fra : Thomas

Dato : 19-06-03 08:11

> Jeg har ikke tv, så noget jeg godt kunne tænke mig at vide, er:
> fungerer hendes uhyrligheder efter hensigten? Dvs., er Anne Larsen
> slank som en mynde, og er hendes blodprofil flot?

Læs dog hendes bøger. Hun fortæller netop indgående om hvordan hendes
vægt har svinget med pendulfart, alt efter hvordan hendes privatliv
har formet sig.

Så selv om man ikke er myndeslank, kan man vel godt forsøge at leve
sundt og prøve at overbevise andre om det rigtige i det.

Hendes datter er til gengæld myndeslank og smuk som en fotomodel.

VH

Thomas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-03 10:34

Thomas skrev:

> Læs dog [Anne Larsens] bøger.

Nej tak, jeg har bedre ting at bruge mine penge og min tid til.

> Så selv om man ikke er myndeslank, kan man vel godt forsøge at
> leve sundt og prøve at overbevise andre om det rigtige i det.

Ja, men i mine øjne ryger troværdigheden hvis man ikke selv lever
op til det man prædiker. Hvis Anne Larsen var småfed, hvilket jeg
ikke kan bedømme om hun er, så er hendes fedtforskrækkethed og kød-
skylleri åbenbart ikke besværet værd.

// Klaus

Fra : Nette

Dato : 19-06-03 14:07

"Klaus Alexander Seistrup" skrev i en meddelelse
> [...]
> op til det man prædiker. Hvis Anne Larsen var småfed, hvilket jeg
> ikke kan bedømme om hun er, så er hendes fedtforskrækkethed og kød-

Bryder mig ikke selv ret meget om kvinden og hendes principper, men ret skal
være ret, ..... Så længe du ikke aner noget om, hvordan hun har set ud,
inden hun startede med at leve efter sine principper, så ryger
troværdigheden i dine ord også en tur.

Nette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-06-03 23:19

Nette skrev:

> Så længe du ikke aner noget om, hvordan hun har set ud,
> inden hun startede med at leve efter sine principper,
> så ryger troværdigheden i dine ord også en tur.

Sludder og vrøvl. Jeg har ikke engang udtalt om at jeg synes
at Anne Larsen er utroværdig - tværtimod har jeg fortalt at jeg
ikke kan bedømme ud fra den ene billede på www.annelarsen.dk om
hun er fed eller ej. Og jeg har spurgt her hvordan hun ser ud.

Hvad jeg skrev, var at *hvis* hun er fed, så har hun et problem
med troværdigheden.

// Klaus

Fra : Nette

Dato : 20-06-03 06:19

> [...]
> ikke kan bedømme ud fra den ene billede på www.annelarsen.dk om
> hun er fed eller ej. Og jeg har spurgt her hvordan hun ser ud.

Ja, men nu var det ikke det indlæg, jeg hentydede til.

> Hvad jeg skrev, var at *hvis* hun er fed, så har hun et problem
> med troværdigheden.

Jeps, og det var netop det jeg hentydede til.....

Du skrev også: "Ja, men i mine øjne ryger troværdigheden hvis man ikke selv
lever
op til det man prædiker."

Jeg skrev, at så længe, man ikke vidste, hordan hun så ud, inden hun
startede, så ville ens udtalelser også falde til jorden.... For det kan rent
faktisk være, hun har været ret så meget overvægtig. Man behøver ikke være
åleslank, fordi man har tabt f.eks. 30 kg.

Problemet her, ligger nok i, at jeg i det indlæg, du lige har besvaret,
skrev "du" og ikke "man"...Så virker det lidt hårdere

Nette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-06-03 06:40

Nette skrev:

> Problemet her, ligger nok i, at jeg i det indlæg, du lige har
> besvaret, skrev "du" og ikke "man"...Så virker det lidt hårdere

Det virker såmænd ikke hårdere, men det virker som om du taler direkte
til mig. Hvis man taler direkte til en anden person, siger man "du".
Hvis man taler generelt, siger man "man". At bruge "du" i betydningen
"man" er en grim fejl.

// Klaus

FUT <news:dk.kultur.sprog>

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-06-03 15:46

Nette wrote:

> Problemet her, ligger nok i, at jeg i det indlæg, du lige har
> besvaret, skrev "du" og ikke "man"...Så virker det lidt hårdere

Det er en styg meningsforvirrende anglicisme som burde udryddes prompte.

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-06-03 16:14

Jan Bøgh skrev:

> Det er en styg meningsforvirrende anglicisme som burde udryddes
> prompte.

Enig, men jeg tror desværre at løbet er kørt.

// Klaus

FUT <news:dk.kultur.sprog>

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 18-06-03 13:07

> Mange korsede sig jo godt nok dengang Anne Larsen skyllede det hakkede
> kød under hanen, men jeg har alligevel fået en vis respekt for hende.

Jeg er enig med mange, man skyller ikke kødet under vandhanen. Da jeg er på
kur, og derfor skal undgå al fedt, giver jeg mit oksekød et opkog. Herved
frigives det overflødige fedt, der også findes i hakket oksekød med en fedt
procent på 3-6 %. På den måde kan jeg fuldstændig kontrollere mit
fedtindtag.

Mvh.
Mette