Andet multimedie
bentjuul 3670
Profileringssoftware til scannnere.
Fra : Madsen

Dato : 17-06-03 11:56

Hej,

Jeg har en Epson Perfection 3200, men er ikke helt tilfreds med
farverne ifht. det jeg scanner og det jeg ser når det er scannet.
Min teori er at den farveprofil der følger med til scanneren er
ret så dårlig, men hvordan laver jeg en der er bedre?

Har kigget på en demo af basICColor scan+ fra
<http://www.colorblind.de>, men det tyder på at være den slags
programmer som ikke har det godt med store skrifttyper, så det
er boykottet. GretagMacBeth laver også noget, men jeg aner ikke
om det er godt eller skidt. Har I nogle erfaringer på området?

Madsen.

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-06-03 12:59

> [...]
> Min teori er at den farveprofil der følger med til scanneren er
> ret så dårlig, men hvordan laver jeg en der er bedre?

Som du er inde på, så er løsningen noget software, der kan lave en profil
for netop din scanner.

> Har kigget på en demo af basICColor scan+ fra
> <http://www.colorblind.de>, men det tyder på at være den slags
> programmer som ikke har det godt med store skrifttyper, så det
> er boykottet.

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med store skrifttyper!? - men ja,
basICColor softwaren er noget alternativ mht. brugergrænsefladerne. Dog
laver de (color solutions) noget af det bedste (kvalitetsmæssigt) software
på markedet.

> GretagMacBeth laver også noget, men jeg aner ikke
> om det er godt eller skidt. Har I nogle erfaringer på området?

Du kan også overveje at bruge SilverFast med IT8-option. Hvis du allerede
har SilverFast kan IT8-udvidelsen (inkl. target(s)) købes separat.

mvh
Kim Jensen (der arbejder hos distributøren af både SilverFast, basICColor
m.m.)

Fra : Madsen

Dato : 17-06-03 13:37

Kim Jensen skrev:

> Som du er inde på, så er løsningen noget software, der kan lave en
> profil for netop din scanner.

Ja, det er nok sådan noget jeg skal have fat i. Der følger vel
normalt nogle testark med man skal scanne, eller hvordan fungerer
det egentlig?

> [...]
> brugergrænsefladerne. Dog laver de (color solutions) noget af det
> bedste (kvalitetsmæssigt) software på markedet.

Det jeg mener med store skrifttyper er at Windows har to størrelser
hvad skrifter angår. Der er small fonts og large fonts. Small fonts
er standarden, men det er meget svært at nøjes med small fonts hvis
man som jeg kører med en stor skærm i en høj opløsning, så jeg
bruger large fonts i stedet. Problemet er bare at visse programmer
ikke kan kapere den skriftstørrelse og basICColor er en af den slags
programmer. Det er sjældent at jeg støder på dem efterhånden, men
det sker. (Acrobat 6 er faktisk også en af dem, men det er så lidt
at det er til at overleve for mit vedkommende).

> Du kan også overveje at bruge SilverFast med IT8-option. Hvis du
> allerede har SilverFast kan IT8-udvidelsen (inkl. target(s)) købes
> separat.

Silverfast fulgte med til min scanner, men kun i SE-udgaven og jeg
er ærlig talt ikke særlig imponeret over den udgave. Det er noget
ustabilt skrammel som jeg har valgt at afinstallere igen. Så kan
jeg langt bedre lidt Epsons 'Epson Scan'.

Jeg bruger Colorvisions Spyder med PreCal og OptiCAL til min skærm.
Det kunne være smart hvis Colorvision lavede et tilsvarende produkt
til at profilere scannere med, men jeg har svært ved at overskue
det marked hvis jeg skal være ærlig. Det er jo en jungle.

Madsen.

Fra : Kim Jensen

Dato : 17-06-03 15:01

> Ja, det er nok sådan noget jeg skal have fat i. Der følger vel
> normalt nogle testark med man skal scanne, eller hvordan fungerer
> det egentlig?

Lige præcis. Afhængig af hvilket produkt du vælger, følger der typisk et
10x15 cm reflekstarget med - evt. også et diastarget.
Har din scanner mulighed for diasscanning, er det væsentligt at du laver en
profil for hver del; refleksscanning og diasscanning.

> [...]
> ustabilt skrammel som jeg har valgt at afinstallere igen. Så kan
> jeg langt bedre lidt Epsons 'Epson Scan'.

Whaaat? SilverFast er (og det siger jeg som "privat-person") da et genialt
stykke software. Nu har jeg ikke prøvet SE udgaven, men Ai udgave (den
fulde) kan jo alt - og det kører super stærkt.

> Jeg bruger Colorvisions Spyder med PreCal og OptiCAL til min skærm.

Aldeles udemærket løsning.

> Det kunne være smart hvis Colorvision lavede et tilsvarende produkt
> til at profilere scannere med, men jeg har svært ved at overskue
> det marked hvis jeg skal være ærlig. Det er jo en jungle.

Nu kender jeg ikke dit budget, men når du allerede har monitordelen på
plads, så kunne en pakke som denne måske være interessant:
http://www.jmt.dk/cms_edit.asp?section=monacoezcolor

(nu bliver jeg nok lidt for salgsmindet, så jeg må hellere stoppe her

mvh
Kim Jensen

Fra : Storm

Dato : 18-06-03 20:53

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> til at profilere scannere med, men jeg har svært ved at overskue
> det marked hvis jeg skal være ærlig. Det er jo en jungle.

Hvor mange ansatte har du Madsen?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 17-06-03 15:53

Kim Jensen skrev:

> Har din scanner mulighed for diasscanning, er det væsentligt at du
> laver en profil for hver del; refleksscanning og diasscanning.

Aha. Det var et godt tip for det ville jeg nok ikke have tænkt over.
Scanneren har både mulighed for refleks- og diasscanning.

> Whaaat? SilverFast er (og det siger jeg som "privat-person") da et
> genialt stykke software. Nu har jeg ikke prøvet SE udgaven, men Ai
> udgave (den fulde) kan jo alt - og det kører super stærkt.

Det kører stærkt ja, men det er også den eneste fordel jeg kan få
øje på. Jeg kender så ikke den fulde udgave, men SE kan jeg ikke
se det smarte i og da slet ikke hvad scanning af dias angår. På det
område foretrækker jeg langt Epson Scan.

> Nu kender jeg ikke dit budget, men når du allerede har
> monitordelen på plads, så kunne en pakke som denne måske være
> interessant: http://www.jmt.dk/cms_edit.asp?section=monacoezcolor

Interessant ser den afgjort ud, men den vil vel nærmest gøre min
Monitor Spyder + software overflødig? Jeg vil vel ikke kunne bruge
colorimetret som følger med til Spyderen til den pakke også, vil
jeg?

> (nu bliver jeg nok lidt for salgsmindet, så jeg må hellere stoppe
> her

Ja, jeg kan godt se problemet, men i dette tilfælde har jeg jo selv
efterspurgt et produkt som du så tilfældigvis har erfaring med.
Det ville vel være værre hvis du sendte uopfordrede rekvalmer for
din arbejdsgiver ind i gruppen hele tiden og så igen. :)

Madsen.

Fra : Kim Jensen

Dato : 19-06-03 09:46

> [...]
> Monitor Spyder + software overflødig? Jeg vil vel ikke kunne bruge
> colorimetret som følger med til Spyderen til den pakke også, vil

Slet ikke. Monitor-delen af EZcolor er din Spyder langt underlegen, da den
(EZcolor) baserer sig på visuel kalibration, hvor din Spyder jo netop er en
hardware-kalibration.

mvh
Kim Jensen

Fra : Madsen

Dato : 18-06-03 21:20

Storm skrev:

> Hvor mange ansatte har du Madsen?

Nå, et par tusinde.

Nej, det passer nu ikke. Jeg er mig selv, men det udstyr jeg bruger
skal sgu fungere. Jeg gider ikke sådan noget halvfærdigt noget som
man ikke kan stole på. Min skærm og printer står perfekt og hvorfor
så ikke også scanneren? :)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 19-06-03 07:32

> [...]

> skal sgu fungere. Jeg gider ikke sådan noget halvfærdigt noget som
> man ikke kan stole på. Min skærm og printer står perfekt og hvorfor

Thats the spirit. Du _er_ en fuldblods prof.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 19-06-03 21:39

Kim Jensen skrev:

> Monitor-delen af EZcolor er din Spyder langt underlegen, da den
> (EZcolor) baserer sig på visuel kalibration, hvor din Spyder jo
> netop er en hardware-kalibration.

Okay. Så er jeg mere rolig. :)
Det lyder til at være i den retning man skal gå så.

Madsen.