Forskel på Marcipan og Kranse XX ?
Fra : Jens Peter Jacobsen

Dato : 17-06-03 09:27

Hej

Hvad er egentlig forskellen på ren rå marcipan og Kranse XX ?

Jeg lavede for første gang en Mazarinbund i går og brugte marcipan i
stedet for XX. Det var lidt stift at røre sammen med sukkeret. Der var
også små marcipan klumper i da massen var klar til at blive bagt, er
det egentlig meningen der skal være det ? Hvor længe skal man
egentlig røre sukkeret med marcipanen ? Bare til det er blandet ?

Jeg glæder mig til at smage jordbær tærten i dag.

mvh Jens

Fra : Nette

Dato : 18-06-03 02:03

"Jens Peter Jacobsen" skrev i en meddelelse
> Jeg lavede for første gang en Mazarinbund i går og brugte marcipan i
> stedet for XX. Det var lidt stift at røre sammen med sukkeret.

Du kan sagtens bruge marcipan i stedet for Kranse XX. Både til kransekage og
mazarinmasse.
Hvis det føles stift, så riv det evt. på et råkostjern.

>Der var
> også små marcipan klumper i da massen var klar til at blive bagt, er
> det egentlig meningen der skal være det ?

Nej, det er nok fordi den var lidt stiv og derfor har du haft svært ved at
ælte klumperne ud

>Hvor længe skal man
> egentlig røre sukkeret med marcipanen ? Bare til det er blandet ?

Til det er blandet og uden klumper....Margarinen skal også tilsættes lidt
efter lidt og røres til der ikke er flere klumper, men endelig ikke mere,
med æggene gælder det samme og melet skal kun lige vendes i.

> Jeg glæder mig til at smage jordbær tærten i dag.

Håber den smagte godt

Nette