Andet multimedie
bentjuul 3670
"Update textlayers?"
Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 16-06-03 21:57

Hej.

Jeg har modtaget nogle .psd-filer (fra en anden mac-bruger).
Når jeg åbner dem kommer følgende besked:

"Some text layers might need to be updated before they can be used for
vector based output. Do you want to update these layers now?"

Jeg kan så vælge "Update" eller "No".

Jeg har bemærket at teksten ændrer størrelse alt efter hvad jeg vælger
og derfor har jeg til at starte med valgt "No", for ikke at ændre på
designerens arbejde, men nu er jeg nødt til at ændre på teksten og det
har samme virkning" som at vælge "Update".

Hvad skyldes det, og hvad kan jeg gøre for at redigere i teksten uden at
ændre på skriftens udseende?

På forhånd tak!

PS. Jeg bruger PS 7 på Mac OS X

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Madsen

Dato : 16-06-03 23:29

Henrik Rasmussen skrev:

> Hvad skyldes det, og hvad kan jeg gøre for at redigere i teksten
> uden at ændre på skriftens udseende?

Det skyldes at filen temmelig sikkert er lavet i en ældre udgave af
Photoshop end version 7 og mig bekendt så kan du ikke undgå at teksten
ændrer sig når du klikker på "Update". PS7 håndterer tekst anderledes
end tidligere versioner. Den har fået nogle InDesign-funktioner som
ikke findes i tidligere versioner og det er årsagen til at PS7 vil
opdatere tekstlagene og at teksten ændrer sig en smule når du klikker
på 'Update'. Hvor meget den ændrer sig er forskelligt fra font til
font har jeg erfaret.

Prøv evt. at læse dette indlæg:
<http://www.google.com/groups?ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_umsgid=BA03CD8887199B2F577F1494F95A9177@in.WebX.aaQKaf7vad4&lr=&hl=da>

Bemærk at Scott Byer står på Photoshops splash screen så han må vide
hvad han snakker om.

Jeg kan fortælle at det også sker her på WinXP hvis jeg laver en fil
i Photoshop 6 med et tekstlag og åbner den i Photoshop 7, men kun hvis
fonten er en Type1-font. Det sker ikke hvis jeg laver teksten med en
TrueType, OpenType TrueType eller OpenType Type1. Det er udelukkende
Type1-fonte Photoshop 7 brokker sig over.

Madsen.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 17-06-03 13:49

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Det skyldes at filen temmelig sikkert er lavet i en ældre udgave af
> Photoshop end version 7 og mig bekendt så kan du ikke undgå at teksten
> ændrer sig når du klikker på "Update".

Mange tak for dit svar Madsen.
Jeg åbner filerne i PS6 istedet.
--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Madsen

Dato : 17-06-03 13:56

Henrik Rasmussen skrev:

> Jeg åbner filerne i PS6 istedet.

Det er nok den bedste løsning. Så burde du ikke få dialogboksen med
tekstlag der skal opdateres i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-06-03 14:13

Madsen skrev:

> [...]
> teksten med en TrueType, OpenType TrueType eller OpenType Type1.
> Det er udelukkende Type1-fonte Photoshop 7 brokker sig over.

Nå. Jeg har fået at vide i en anden gruppe fra pålidelig kilde at
det ikke passer, men den er altså sikker her hver gang. Hvis jeg
bruger en Type1-font i Photoshop 6.01 så vil Photoshop 7.01 opdatere
tekstlaget. Ellers ikke. Jeg melder tilbage hvis der kommer nyt
i sagen.

Madsen.