Mascarpone ost?
Fra : Anja R.

Dato : 16-06-03 20:56

Hej!
Jeg ville blive meget glad, hvis der er nogen der kan fortælle mig hvad
mascarpone ost egentlig er, og hvor man kan købe det...

Venlig Hilsen
Anja

Fra : sune vuorela

Dato : 16-06-03 21:15

En der kalder sig "Anja R." <SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> skrev:

>Hej!
>Jeg ville blive meget glad, hvis der er nogen der kan fortælle mig hvad
>mascarpone ost egentlig er,

Jeg synes det smager som en mellemting mellem philadelphia, smør og
flødeskum. Præcis hvad det er ved jeg ikke.

>og hvor man kan købe det...

i hvert fald i føtex - og af og til i min lokale superbest

--
Sune

Fra : Anja R.

Dato : 16-06-03 21:19

Hej sune

Tusinde tak for svaret!

Fra : Anja R.

Dato : 16-06-03 21:19

Hej sune

Tusinde tak for svaret!

Fra : malertorben

Dato : 16-06-03 21:19

http://www.kandu.dk/

Fra : malertorben

Dato : 16-06-03 21:22

> [...]
hvad
> mascarpone ost egentlig er, og hvor man kan købe det...

Hej Anja
Mascarponeost er Italiensk og kan købes hos de fleste velassorterede
ostehandlere. Det er en blød ost med konsistens nærmest som flødeost.
Den anvendes bl.a. til en italiensk dessert kaldet Tiramisu.
Jeg selv blander den med Vanilje og bruger den til at lægge i bunden af
tærter med frugt.
hilsen
Malertorben

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-06-03 21:27

Anja R. skrev:

> Jeg ville blive meget glad, hvis der er nogen der kan fortælle
> mig hvad mascarpone ost egentlig er,

Hm, det er en fed (ca. 80%), italiensk friskost der smager noget i
retning af den fedeste, lækre piskefløde man kan tænke sig. Kræs,
kræs, kræs.

Mascarpone er hovedingrediensen i tiramisù¹, men man kan osse let
lave en slags fyldig chokolademousse ved at røre mascarpone op med
piskefløde (i forholdet 1:1) og så iblande kakaopulver, sukker og
en knivspids salt. Uhm!

> og hvor man kan købe det...

De fleste velassorterede supermarkeder fører mascarpone. Jeg har
købt det både i SuperBrugsen, Irma og Føtex. Mit yndligsmærke er
"Solo Italia", men jeg hører gerne hvis der er nogen der er bedre.

Det må snart være tid til tiramisù igen. :)

// Klaus

¹) <http://xrl.us/jph>
<http://groups.google.com/groups?selm=bav617%241nv%242%40sunsite.dk>

Fra : Anja R.

Dato : 17-06-03 08:09

Tak for svarene!

Det var lige præcist tiramisù jeg tænkte på... så tak for opskrifterne
også

Har aldrig selv lavet det før, men tænkte, at det da var et forsøg
værd...

Anja

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-06-03 10:11

Anja R. skrev:

> Har aldrig selv lavet det før, men tænkte, at det da var et
> forsøg værd...

Tiramisù er absolut et forsøg værd - det er bare en mums, mums,
mums dessert!

// Klaus

Fra : Martin Seebach

Dato : 17-06-03 17:36

Anja R. wrote:
> Hej!
> Jeg ville blive meget glad, hvis der er nogen der kan fortælle mig hvad
> mascarpone ost egentlig er, og hvor man kan købe det...

Hvad det er, har vi fået slået fast .. et andet tip er, at lave en kage
af en art, skære dem igennem på langs ( så du har to lag) og lægge et
lag af mascarpone ind på fyld og kontrast farve. Jeg har oplevet det som
chokoladekage, med mascarpone rørt med bitter appelsin (juice kogt med
skræl, evt. også af citron) - skåret ud i kvadratiske 'tårne'. Det var
omkring halloween og så kanon godt ud, sort mod orange.

Da jeg ikke selv lavede den, ved jeg dog ikke om mascarponen skal røres
med noget for at blive stiv nok til at bære kage.