Adaptation (spoilers)
Fra : Kostas

Dato : 16-06-03 12:54

Nu fik jeg endelig set filmen - og jeg må sige den delte den lille familie
i 2 lejre. Jeg befinder mig i lejren der var yderst imponeret. En rigtig
god film som for en gangs skyld har fortjent oscar nomineringerne.

Men hvad med ham Donald Kaufmann som er krediteret som co-screenwriter -
han eksisterer jo ikke... ikke engang i filmen - eller hvad?

Jeg svæver lidt imellem om han i bare var Charlies fantasi eller om han
havde en bror i filmen.

Jeg kan forstå at han ingen bror har i virkeligheden og i filmen var han
den eneste der ikke var baseret på en rigtig person.

Hvad så med den film Donald skriver på i Adaptation - ifølge cast bios på
dvd'en så skulle den komme i 2004...

Confused - you woun't be after this weeks episode of....

mvh

Kostas

Fra : Sunnyboy

Dato : 16-06-03 14:57

> [...]
> han eksisterer jo ikke... ikke engang i filmen - eller hvad?

> Jeg svæver lidt imellem om han i bare var Charlies fantasi eller om han

The fictional brother of real-life screenwriter Charlie Kaufman, Donald
Kaufman was nonetheless nominated for a Best Screenwriting Oscar alongside
brother Charlie at the 75th Annual Academy Awards. The nomination of a
fictional screenwriter proved a first in the history of the Oscars.

Det er sgu da genialt - at få sin fiktionelle bror til måske at modtage en
Oscar! Nå men manuskriptet til Being John Malkovich var jo også spøjst og
lad os få noget mere af det!

Fra : Stefan Holm

Dato : 16-06-03 17:42

Kostas <næppe@jeppe.com> writes:

> Jeg svæver lidt imellem om han i bare var Charlies fantasi eller om han
> havde en bror i filmen.

Jeg mener egentlig ikke der var noget der antydede at han skulle være
Charlies fantasi i filmen. Handlingsforløbet var som sådan ganske
ligetil, selvom handlingen var dejligt krøllet.

> Jeg kan forstå at han ingen bror har i virkeligheden og i filmen var han
> den eneste der ikke var baseret på en rigtig person.

Nu er der jo i alle tilfælde taget en del kunstnerisk frihed, så at
indføre en tvillingebror virker ikke helt urimeligt.

> Hvad så med den film Donald skriver på i Adaptation - ifølge cast bios på
> dvd'en så skulle den komme i 2004...

Og det er jo så bare at lege med. Jeg morede mig også over det.

--
Stefan Holm
"Wait a minute! No, I'm wrong, Titian wouldn't eat me like this."

Fra : Peter Lind

Dato : 16-06-03 18:03

"Kostas" <næppe@jeppe.com> wrote in message
> Nu fik jeg endelig set filmen - og jeg må sige den delte den lille familie
> i 2 lejre. Jeg befinder mig i lejren der var yderst imponeret. En rigtig
> god film som for en gangs skyld har fortjent oscar nomineringerne.

Men desværre fik Charlie og Donald ikke nogen Oscar for manus... Det syntes
jeg nu ellers de fortjente...

> Men hvad med ham Donald Kaufmann som er krediteret som co-screenwriter -
> han eksisterer jo ikke... ikke engang i filmen - eller hvad?

Nej, han eksisterer ikke i virkeligheden, og har aldrig gjort.

> Jeg svæver lidt imellem om han i bare var Charlies fantasi eller om han
> havde en bror i filmen.

Jeg er af den opfattelse at han var virkelig nok i filmen, altså at filmens
Charlie Kaufmann havde en tvillingebror. Men på den anden side, så virkede
de to brødre som om de hver især repræsenterede virkelighedens Charlie,
splittet op i de to ekstremer. Vi har jo alle sammen en tendens til at
svinge fra et yderpunkt til et andet, og i filmen var det så blot splittet
op i to personer.
Da Donald 'forsvandt' måtte Charlig overtage hans kvaliteter, og blev dermed
et mere helt menneske... Jeg tror det er noget i den retning. Der er jo
masser af ting i filmen, der ikke var virkelige.

> [...]
> den eneste der ikke var baseret på en rigtig person.
>
> Hvad så med den film Donald skriver på i Adaptation - ifølge cast bios på

Det tror jeg nu er en joke - men en ganske god af slagsen... Den ville jo
heller ikke være noget ved, for vi kender alle slutningen "De er alle tre
den samme person!"

mvh
Peter Lind

Fra : Stefan Holm

Dato : 16-06-03 18:08

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> writes:

> Da Donald 'forsvandt' måtte Charlig overtage hans kvaliteter, og blev dermed
> et mere helt menneske...

Ja, men det er jo kun fordi det er en filmisk kliche med sådan en
slutning.

--
Stefan Holm
"Me fail English? That's unpossible!"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-06-03 18:46

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> writes:

> Jeg er af den opfattelse at han var virkelig nok i filmen

Det er jo som man tager det. Det med tvillingebroderen var jo netop en
af de ideer, som Kaufmann valgte at skrive ind i manuskriptet.

Han er lige så virkelig som narko-affære-historien...

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Per

Dato : 17-06-03 07:44

"Kostas" <næppe@jeppe.com> skrev i en meddelelse
> Nu fik jeg endelig set filmen - og jeg må sige den delte den lille familie
> i 2 lejre. Jeg befinder mig i lejren der var yderst imponeret. En rigtig
> god film som for en gangs skyld har fortjent oscar nomineringerne.

Ja, lidt langtrukken, men ganske god og anderledes film. Og imponerende
bil-uhelds-scener.