Købe eller vente
Fra : Lars Jacobsen

Dato : 30-03-01 08:37

Hey NG,

Nu er det jo lønningsdag i dag og jeg har i den forløbne uge forelsket mig
ret meget i OperationFlashpoint demoen (for sej!) ...imidlertid har jeg et
ældre Asus v3400 (TNT1) kort som ikke længere helt lever op til kravene fra
sådanne 3D-spil som jeg holder af.

Derfor er jeg interesseret i at købe nyt grafikkort. Indtil for 14 dage
siden var jeg ikke i tvivl: Asus V7100 (GeForce 2MX) evt. med TV-out. Nu har
jeg imidlertid kigget lidt her i gruppen og på Tomshardware og er blevet i
tvivl - derfor beder jeg om jeres vurdering:

1) Skal jeg købe nu eller vente til at GeForce3 presser GeForce2 ned i pris?
2) Skal jeg købe et traditionelt GeForce2MX som Asus V7100 (IKKE creative)
eller skal jeg vente til de nye GeForce2MX 200 & 400 dukker op?
3) Er der andet jeg skal vente på? - ellers er jeg på vej ud og bruge lidt
over en tudse på et nyt kort.

En anden ting er hvordan kortene har det med at blive clocket, jeg har i en
periode kørt 112 på FSB´en men har skiftet ned til de originale 700 da W2K
blev voldsomt ustabilt og jeg ikke havde brug for den ekstra cpu-kraft i
øjeblikket - men det er jo aldrig rart at fraskrive sig muligheden.

Mit system er i øvrigt i hovedtræk:
* W2K
* Athlon classic 700 på et Asus K7V (bios 1007)
* Asus V3400 med en blue orb-blæser og clocket ca. 20%
* Adaptec 2940UW + 2 x Quantum SCSI-disks
* 256Mb PC133 6ns 1. part RAM
* Soundblaster Live, TerraTec TV-kort etc. etc.

Ser frem til at høre jeres vurdering.

Lars J

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 30-03-01 11:05

> Ser frem til at høre jeres vurdering.

Glem GeForceNN og købe et Kyro II kort i stedet.

Se her: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1435

Mvh

Bruno

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 30-03-01 13:01

Kan du uddybe lidt mht. hvad der er den forventede pris? Anandtech siger
omkring $150 hvilket er ca. 50% mere end GeForce2MX. Har du desuden hørt
noget om hvornår kortene dukker op ?

Lars

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 30-03-01 13:36

Lars Jacobsen wrote:

> Kan du uddybe lidt mht. hvad der er den forventede pris? Anandtech siger
> omkring $150 hvilket er ca. 50% mere end GeForce2MX. Har du desuden hørt
> noget om hvornår kortene dukker op ?

Du kan købe dem hos http://www.midtdata.dk/ hvor det uden TV-ud koster
1395.- og står til levering i midten af april og det med TV-ud koster 1595.-
og er til levering den 4 april.

Mvh

Bruno

Fra : Nitros

Dato : 30-03-01 14:15

>Du kan købe dem hos http://www.midtdata.dk/ hvor det uden TV-ud koster
>1395.- og står til levering i midten af april og det med TV-ud koster 1595.-
>og er til levering den 4 april.

Prisen vil nok også falde, når der først er flere en Hercules 4500,
der benytter chipppen!

Nitros

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 30-03-01 16:20

Ok, det er jo ikke så voldsomt meget mere end f.eks. V7100, men jeg er lidt
i tvivl om fordelen ved det - ved I f.eks. om det kan clockes lige så meget
som GeForce og hvad fordelen helt præcist er ift. den nye MX chip der skulle
være ca. 15% hurtigere end den eksisterende?

Jeg fandt et lille link
http://www.chip-online.com/products_tests/products_tests_301.html der
beskriver hvordan man får GeForce MX op på 230 Mhz RAM på en nem og billig
måde...det er jo også værd at overveje.

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-03-01 18:09

> 1) Skal jeg købe nu eller vente til at GeForce3 presser GeForce2 ned i
pris?

Prisen på geforce 1 er ikke faldet synderligt meget efter Geforce 2 er
kommet ud. Og geforce 1 (fx asus v6800) rykker sq stadig. Så vent på geforce
3 og køb et geforce 1.
Det ville jeg nok gøre, hvis jeg ville spare penge. Men ellers køb et
Geforce 2 GTS - av av av av

Mvh. Peter Jensen

Fra : Lars Krag

Dato : 30-03-01 19:11

"Lars Jacobsen" <lj@gunbak.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> ældre Asus v3400 (TNT1) kort som ikke længere helt lever op til kravene

Jeg har næsten samme setup på min 2. pc, en PIII700 med et Creative TNT1, så
det hedder max 1024x768x16 :(

> [...]
> jeg imidlertid kigget lidt her i gruppen og på Tomshardware og er blevet i
> tvivl - derfor beder jeg om jeres vurdering:

Jeg har selv tænkt over et MX, MEN (nu véd jeg selvfølgelig ikke hvad
opløsning du gerne vil spille i) allerede ved 1024x768x32 halter det
gevaldigt efter 128bit DDR kortene (GF 256 DDR og GF2 GTS)

> 1) Skal jeg købe nu eller vente til at GeForce3 presser GeForce2 ned i
pris?

Jeg tror ikke de falder ret meget, hvem skulle presse dem ned?

> 2) Skal jeg købe et traditionelt GeForce2MX som Asus V7100 (IKKE creative)
> eller skal jeg vente til de nye GeForce2MX 200 & 400 dukker op?

Jeg ville i stedet købe et Asus v7700pure til 1758,- hos itbutikken, eller
et Radeon DDR, jeg tror de sidste 5-600 kr. er givet rigtig godt ud.

> 3) Er der andet jeg skal vente på? - ellers er jeg på vej ud og bruge lidt
> over en tudse på et nyt kort.

Jeg overvejer også selv det nye Kyro II kort, bl.a. Hercules 4500 til 1395,-
hos midtdata. Det skulle have meget god billedkvalitet, men uanset hvad du
vælger så bliver det MEGET bedre end dit TNT kort.

> [...]
> blev voldsomt ustabilt og jeg ikke havde brug for den ekstra cpu-kraft i
> øjeblikket - men det er jo aldrig rart at fraskrive sig muligheden.

Har personligt kørt flere GF1 DDR kort, GF2GTS og Ultra kort, og alle kunne
klare min. 93 Mhz agp, så 112 fsb er no problem. Jeg har ikke prøvet et
Radeon hjemme hos mig selv, men jeg er ret sikker på det sagtens kan klare
112 fsb.
[SNIP]

Lars