Bytte leje lejlighed til andels ?
Fra : Joan

Dato : 15-06-03 23:05

Hej
Jeg er ved at bytte min lejede lejlighed (som jeg HAR bytteret til). Men nu
er der en med en andelslejlighed der vil bytte med mig, men må man dette ?

Er der nogen der gider forklare ALLE evt. fælder når/hvis jeg bytter med en
andelslejlighed ?

§§ ?

Jeg takker meget på forhånd til den venlige sjæl

MVH

Fra : sille

Dato : 15-06-03 23:09

Men nu
> [...]
>
> Er der nogen der gider forklare ALLE evt. fælder når/hvis jeg bytter med

Paragrafferne har jeg ikke lige på stående fod (men findes i lov om almene
boliger). Du må kun bytte din lejebolig til en anden lejebolig - og kun i DK
(der var noget bøvl med nogen der ville bytte til en lejlighed i Sverige.)

Prøver lige at finde paragrafferne......

/se

Fra : sille

Dato : 15-06-03 23:13

Kunne ikke lige finde det i den præcise paragraf, men her er et svar fra en
brevkasse, som siger det samme:

Må vi bytte lejligheden ud med en andelslejlighed?
Vi bor i en lejelejlighed og ønsker at bytte med nogen som bor i en
andelslejlighed.

Kan udlejer modsætte sig dette?

Svar:

Ja, det kan jeres udlejer, da I kun har ret til at bytte med lejere i
private udlejningsejendomme og almene boliger, se eventuelt lejelovens § 73
under denne linjes lovsamling.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

/se

Fra : Joan

Dato : 16-06-03 09:51

"sille" <sth77@blabla.dk> wrote in

> Prøver lige at finde paragrafferne......

Ja det er ret afgørende, eller domspraksis ville være langt bedre, for der
er mange forskellige udmeldinger herom.

Her angives at man GERNE MÅ BYTTE
http://www.ejdadm-ja.dk/bytte_lejlighed.htm

Hvad er domstolenes praksis, må jeg bytte leje til andel ?

Fra : Ole Andersen

Dato : 16-06-03 10:03

Joan wrote:
> Her angives at man GERNE MÅ BYTTE
> http://www.ejdadm-ja.dk/bytte_lejlighed.htm

Ikke helt - der står at to lejere må bytte.

Eksempel:

A har en andelslejlighed, som B lejer.
C ejer en ejendom, hvor D lejer en lejlighed.

B og D må bytte.
Havde A nu selv beboet sin andelslejlighed, kunne han ikke nødvendigvis
bytte med D.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
I believe a leaf of grass is no less than the journey-work of the stars.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 16-06-03 11:25

> A har en andelslejlighed, som B lejer.
> C ejer en ejendom, hvor D lejer en lejlighed.
>
> B og D må bytte.
> Havde A nu selv beboet sin andelslejlighed, kunne han ikke
> nødvendigvis bytte med D.

Eksemplet er lidt dårligt. Havde der været tale om en ejerlejlighed er
jeg
enig. Mht til andelsboliger er det mere speget. De fleste
andelsboligforeninger har nogle ret strikse regler for fremleje af
andelsboligen, og det vil ikke være givet at B & D må bytte

/A

Fra : Ole Andersen

Dato : 16-06-03 11:48

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> [...]
> andelsboligforeninger har nogle ret strikse regler for fremleje af
> andelsboligen, og det vil ikke være givet at B & D må bytte

Du kan sagtens have ret - jeg forholdt mig mest til læsningen af siden.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-06-03 12:01

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:bck60n$gba$3@sunsite.dk...

> [...]
> andelsboligforeninger har nogle ret strikse regler for fremleje af
> andelsboligen, og det vil ikke være givet at B & D må bytte

En grundregel for bytning er, at man skal have beboet lejemålet i mere end 3
år. Dette er i praksis ikke foreneligt med en fremleje.
Derfor vil der stort set ikke i praksis* kunne forekomme bytte fra en lejer
i en andelsbolig til en almindelig lejer.
Overvejelserne om bytte mellem B og D har derfor mest teoretisk betydning

Der vil kunne forekomme bytte fra en lejer, der bor til leje i en ejendom
ejet af en andelsboligforening (en der har boet til leje fra før ejendommen
blev konverteret til andelsforening), men her kan foreningen kræve at den
nye lejer indtræder som andelshaver.

/Per

* Der kan da være andelsboligforeninger der tillader udleje af
andelsboligen, men det må være uhyre sjældent.

Fra : David T. Metz

Dato : 17-06-03 14:02

Ole Andersen kalligraferede, i

> Ikke helt - der står at to lejere må bytte.
>
> Eksempel:
>
> A har en andelslejlighed, som B lejer.
> C ejer en ejendom, hvor D lejer en lejlighed.

Det er ikke der hentydes til i lejeloven. En andelslejlighed kan ikke
udlejes som lejebolig mig bekendt. Den situation der hentydes til er at den
ene lejebolig er et restlejemål i en andelsboligforenings ejendom.

Men du har ret i at linket derfor ikke er relevant for det aktuelle
spørgsmål i tråden.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : David T. Metz

Dato : 17-06-03 14:05

David T. Metz kalligraferede, i news:bcn3h0$5u4$1@sunsite.dk

> Men du har ret i at linket derfor ikke er relevant for det aktuelle
> spørgsmål i tråden.

Rettelse: linket er relevant, da der jo står: "Lejere har derfor ikke ret
til at bytte med andelshavere eller ejere" - Joan har bare misforstået
det/overset det.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : David T. Metz

Dato : 17-06-03 14:08

Joan kalligraferede, i news:bck0d8$kh0$1@sunsite.dk
> [...]
>
> Ja det er ret afgørende, eller domspraksis ville være langt bedre,
> for der er mange forskellige udmeldinger herom.

Ja, man må, men man har ikke en ret. Det afhænger af udlejers velvillighed
og andelsforeningens vedtægter.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-06-03 10:48

"Joan" <joan.andersen@poppopnospam.qu> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der gider forklare ALLE evt. fælder når/hvis jeg bytter med

1) Som andre forklarer senere i tråden, så skal din nuværende udlejer
godkende at du bytter med en andelshaver og ikke en anden lejer.

2) Andelsforeningen kan kræve, at du indtræder som andelshaver (og altså
ikke kun som lejer). Derfor er du nødt til at vurdere overtagelsen af
lejligheden, som om du er køber af den. (Pris, sorte penge, foreningens
økonomi, ejendommens stand, andre krav til medvirken i ejendommens
drift/fællesarbejder etc.).

Prsisætningen af en andelslejlighed er begrænset ved lov ud fra nogle
forskellige modeller. Det er sælger og foreningen der skal opsætte
prisberegningen, så du kan se hvrodan den er skruet sammen.
Herudover kan der blive betaling for evt. forbedringer. Også forbedringer er
underlagt lovbestemmelser, fordi de ikke må prissættes højere end deres
værdi. Mange steder anvendes et regelsæt fastlagt af ABF
(Andelsboligfoenringernes Fællesrepræsentation) til at regulere dette.

Der skal være en egentlig salgsaftale ved din overtagelse.
Der er også lovkrav til hvilke oplysninger sælger sakl give dig ved
overtagelsen. Det drejer sig om oplysning om lovbestemmelserne for
prissætning af andelslejligheder, foreningens vedtægter og seneste
generalforsamlingsreferat og regnskab.
Vedtægter og referat skal du læse igennem så du kan se hvilke
forpligtigelser du påtager dig som andelshaver. Det kan være i forbindelse
med vedligeholdelse eller i forbindelse med fællesarbejder.

Sorte penge giver sig selv. Det er forbudt, og du skal være opmærksom på det
i forhold til prissætningen på andel og forbedringer.

Der bør være en grundig gennemgang af lejligheden og dens stand ved
overtagelsen.

Hvad angår foreningens økonomi og ejendommens stand, så er det en konkret
vurdering du må anlægge, - det er svært at sige noget generelt.

Endelig skal du afgøre med dig selv, om du vil være med i en
andelsboligforening, hvor du bliver medansvarlig for ejendommens drift, både
i praksis og økonomisk.

/Per

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 16-06-03 11:00

> Endelig skal du afgøre med dig selv, om du vil være med i en
> andelsboligforening, hvor du bliver medansvarlig for ejendommens
> drift, både i praksis og økonomisk.

Og ikke mindst risikerer at "hæfte personligt og solidarisk" for
foreningens gæld. Det er sådan en fin lille formulering der betyder at
går foreningen ned, kan man i princippet stævne DIG for hele beløbet og
det er s¨efterfølgende dit problem at få dækket det ind fra de andre
andelshaverer. I praksis nok ikke det store problem, men der er noget
psykologisk i det ...

Fra : Thorbjørn

Dato : 17-06-03 10:04

Anders Majland skrev:
> [...]
> det er s¨efterfølgende dit problem at få dækket det ind fra de andre
> andelshaverer. I praksis nok ikke det store problem, men der er noget

I vores andelsboligforenings vedtægter finder man følgende:

"Andelshaverne hæfter ikke personligt for foreningens forpligtigelser, men
kun med andelsindskuddet."

Så er man vel ude over den bekymring. Eller den formulering holder måske
alligevel ikke i retten?

-Thorbjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-06-03 10:13

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> wrote in message

> [...]
> kun med andelsindskuddet."
>
> Så er man vel ude over den bekymring. Eller den formulering holder måske

Det er vidst den almindelige formulering, og den skulle da gerne holde i
retten.

Anders' indlæg går ud på at man skal checke efter, om man kan komme til at
hæfte for mere end indskuddet, feks. hvis der optræder formuleringer som han
nævner. De er ikke særligt almindelige, men kan optræde.

/Per

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-06-03 19:37

> [...]
> til at hæfte for mere end indskuddet, feks. hvis der optræder
> formuleringer som han nævner. De er ikke særligt almindelige, men kan

Yep - og den kreditforening som vi havde en "aftale" med ved oprettelse
af foreningen for 5år siden ville have haft den med, men efter at jeg
"gjorde vrøvl" på et møde blev den strøget.

/A

Fra : David T. Metz

Dato : 17-06-03 13:56

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
kalligraferede, i news:bck60m$gba$2@sunsite.dk

> Og ikke mindst risikerer at "hæfte personligt og solidarisk" for
> foreningens gæld.

Som andre skriver er det højst hypotetisk. Der kan være et solidarisk lån,
fx optaget ifm. forbedringsarbejde, men det undgår man ikke at opdage da man
så skal godkendes som debitor af kreditor.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : David T. Metz

Dato : 17-06-03 13:54

Per Christoffersen kalligraferede, i

> 2) Andelsforeningen kan kræve, at du indtræder som andelshaver (og
> altså ikke kun som lejer).

Ikke "kan", "vil". En andelslejlighed kan ikke sådan bare laves om til
lejelejlighed blot fordi den byttes væk.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : David T. Metz

Dato : 17-06-03 13:59

David T. Metz kalligraferede, i news:bcn329$m9$1@sunsite.dk
> Per Christoffersen kalligraferede, i

> Ikke "kan", "vil". En andelslejlighed kan ikke sådan bare laves om til
> lejelejlighed blot fordi den byttes væk.

Arh - du misforstår måske lejelovens formulering? Den vedrører et bytte,
hvor den ene lejelejlighed befinder sig i en ejendom der ejes af
andelsboligforening - i den situation /kan/ foreningen kræve at den nye
beboer indtræder som andelshaver.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-06-03 14:59

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message
> [...]
> hvor den ene lejelejlighed befinder sig i en ejendom der ejes af
> andelsboligforening - i den situation /kan/ foreningen kræve at den nye

Noget i den stil...
Jeg tror egentlig bare, jeg løb lidt sur i kombinatorikken*, for egentlig
kan jeg ikke forestille en reel situation, hvor en andelslejlighed er lejet
ud. Det er så vidt jeg kan se ikke egentlig forbudt i Andelsboligloven, men
som alt overvejende hovedregel er der vel en vedtægtsbestemt bopælspligt.

*Så jeg tabte hovedet, og overså, at der jo var tale om en andelsbolig, og
ikke en hidtidigt udlejet lejlighed i en andelsforening.

/Per

Fra : SoftMan Brian

Dato : 18-06-03 01:20

> Jeg er ved at bytte min lejede lejlighed (som jeg HAR bytteret til). Men
nu
> er der en med en andelslejlighed der vil bytte med mig, men må man dette ?

Lige et relateret spørgsmål:

Hvad hvis man bor i ungdomsbolig, må man så godt bytte lejlighed med nogle i
almindelig lejlighed (forudsat at de opfylder kravene til at bebo
ungdomsboliger) ?

Hvis ja, er der så nogen der mangler en ungdomsbolig i Birkerød ?

Mvh. Brian Høy

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-06-03 06:04

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev:

> Lige et relateret spørgsmål:
>
> Hvad hvis man bor i ungdomsbolig, må man så godt bytte lejlighed
> med nogle i almindelig lejlighed (forudsat at de opfylder kravene
> til at bebo ungdomsboliger) ?

Ja. Se lov om leje af almene boliger:

§ 69. Lejeren har ret til at bytte med en lejer af en anden bolig,
således at denne overtager den almene bolig.

Stk. 5. Ved bytning af almene ungdomsboliger og almene ældreboliger kan
lejeren kun bytte med personer, som ikke opfylder betingelserne for at
komme i betragtning til sådanne boliger, hvis kommunalbestyrelsens
samtykke foreligger.

> Hvis ja, er der så nogen der mangler en ungdomsbolig i Birkerød ?

Har du undersøgt mulighederne for at komme på den interne venteliste
hos det boligselskab, der formentligt administrerer ungdomsboligerne.

Ventetiderne på interne ventelister er *meget* kortere end på de
eksterne.

I det boligselskab, der administerer det kollegie jeg boede på er den
eksterne venteliste i omegnen af +20 års ventetid på en bolig. Via den
interne venteliste fik jeg en lejlighed i løbet af 7 måneder.

--
Morten http://miljokemi.dk