Har nogen købt hund hos Carste
Fra : Bettina

Dato : 15-06-03 22:12

Hej alle

Jeg vil gerne høre, om der er nogle af jer, der har købt hund hos
ovenstående, og hvad jeres erfaringerne er??

Her kan I læse mine erfaringer:

Freja, som hun er døbt er nu 6½måned. Vi købte hende som 9 uger
gammel.

Allerede 3 dage efter vi havde fået hende, måtte vi til dyrelægen med
hende, fordi hun havde blod i afføringen, og det var ikke lidt.
Samtidig
havde hun øjenbetændelse i det ene øje, og øremidder.

Først efter 3 måneder med forskellig behandling, kom vi blodet i
afføringen
til livs. Det var en masse forskellige bakterier hun havde i tarmene,
der
gjorde det.
Vi har været til dyrelæge med hende p.g.a. det 4-6 gange.

I morgen skal jeg så for 3. gang til dyrelægen med hende p.g.a.
øjenbetændelse.
og hver gang har det været i samme øje, så derfor skal det undersøges
om
der ligger noget alvorligere bag.

Og opdrætteren vil selvfølgelig ikke betale dyrelægeregningerne,
selvom vores
hund var syg, da vi købte hende, så derfor har vi klaget til
Forbrugernævnet,
og venter på afgørelse.

Men opdrætteren er denne:
Baltzer og Rahbek

(Carsten Baltzer og Inge Rahbek
http://www.nask.dk/westichihuahua.dk/ )

Jeg har så forleden fundet ud af, at jeg ikke er den eneste, der har
købt
en syg hvalp hos pågældende, men også en anden familie har været udsat
for
dette.
Dette fandt jeg ud af, da Inge Rahbek har skrevet et indlæg i den
stambogsførende klub's (DRC) medlemsblad (det sidst udkomne)

Men vi elsker jo Freja, så vi vil ikke af med hende, selvom
dyrelægeregningerne
har været dyre, så vi håber på, at Forbrugernævnet giver os medhold,
men
det er vi næsten sikre på at de gøre.

Jeg kan forresten anbefale følgende sider, som jeg selv ville have
ønsket,
at jeg havde læst, inden jeg købte Freja, som er min første hund.
http://www.dr.dk/reneord/artikler/2003/170303klagehund.htm
http://www.dr.dk/reneord/artikler/2003/170303klagehund2.htm

Og lov mig så at I IKKE køber hund hos Baltzer og Rahbek.

Hilsen Bettina

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 16-06-03 09:07

"Bettina" <BettinaFS@sol.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> Jeg vil gerne høre, om der er nogle af jer, der har købt hund hos
> ovenstående, og hvad jeres erfaringerne er??

Det er ikke særlig pænt eller seriøst at hænge navngivne mennesker ud på
denne måde!
Heller ikke selv om det lyder som om, du har haft en meget uheldig start med
din hund.

> [...]
> Samtidig
> havde hun øjenbetændelse i det ene øje, og øremidder.

Det er så derfor DKK (blandt andet på deres før du køber hund kurser) altid
opfordrer til, at man får en sundhedsattest på hvalpen. Denne vil de fleste
seriøse opdrættere i øvrigt selv give med. Den bør ikke være over 7 dage
gammel.

> [...]
> der
> gjorde det.
> Vi har været til dyrelæge med hende p.g.a. det 4-6 gange.

Var der ikke blod i afføringen, da I tjekkede den hos opdrætteren? Hvad med
øjenbetændelsen og øremiderne? Det må da også have været temmelig tydeligt
at se, de gange I besøgte hende hos opdrætteren. Øremider kan i hvert fald
lugtes....

> [...]
> selvom vores
> hund var syg, da vi købte hende, så derfor har vi klaget til

Jeg tror altså ikke, der er tale om skjulte mangler her - beklager
Selvfølgelig, hvis der ligger noget alvorligere bag øjenbetændelsen er det
en skjult mangel, men de andre ting er da til at se, når man undersøger
hvalpen før købet.

> Men opdrætteren er denne:
> Baltzer og Rahbek
>
> (Carsten Baltzer og Inge Rahbek
> http://www.nask.dk/westichihuahua.dk/ )

Jep, må da give dig medhold i, at jeg ikke ville købe hund der - de har en
formular man kan udfylde, og så har man forudbestilt en hvalp - i øvrigt kan
man vælge mellem 4 forskellige racer....

Jeg kan også godt lide svarene på spørgsmål om westier.... meget lærenem,
børnevenlig, aldrig arrig, ingen forskel på han og tæve hos terriere.....
NOT! En westie er stadig en terrier og de er s.. ikke lette at opdrage!

> [...]
> købt
> en syg hvalp hos pågældende, men også en anden familie har været udsat

Ja, derfor kan det være en god idé at tale med tidligere hvalpekøbere før
man køber hund.....

> [...]
> dyrelægeregningerne
> har været dyre, så vi håber på, at Forbrugernævnet giver os medhold,

Ja, jeg krydser da fingre for jer, men.... ville nok ikke håbe for meget

Held og lykke med Freja fremover!

-Trine

P.S. Jeg er ikke så negativ som jeg lyder, men ville bare ønske, at folk tog
sig lidt mere tid til at undersøge tingene, før de bare køber en hvalp.

Fra : Karina og Christian

Dato : 16-06-03 09:47

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> wrote in message
[klip]>
> [...]
> en skjult mangel, men de andre ting er da til at se, når man undersøger

Bare lige for en god ordens skyld - en mangel behøver altså ikke være
skjult, for at man kan gøre den gældende. Manglen skal dog være væsentlig,
hvilket den nok - for en umiddelbar betragtning - må siges at være her (uden
i øvrigt at kende nærmere til historien).

Det er klart, at en køber skal se sig for, men den pligt fratager nu ikke
nødvendigvis en sælger for enhvert mangelsansvar.

> Ja, jeg krydser da fingre for jer, men.... ville nok ikke håbe for meget

Det er jeg ikke sikker på, jeg er enig i.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 17-06-03 12:42

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er klart, at en køber skal se sig for, men den pligt fratager nu ikke
> nødvendigvis en sælger for enhvert mangelsansvar.

Nej, vi er enige om, at sælger ikke har opfyldt sin oplysningspligt, men
køber har heller ikke opfyldt sin undersøgelsespligt - ved ikke, hvordan
sagen vil ende i praksis, men DKK skriver på deres sider:

"Ligeledes skal køber udvise påpasselighed ved købet. De fejl, som er
åbenlyse hos hvalpen - og som dermed bør kunne ses af enhver fornuftig
køber - kan køber ikke efterfølgende klage over."

-Trine

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-06-03 12:38

> [...]
> åbenlyse hos hvalpen - og som dermed bør kunne ses af enhver fornuftig
> køber - kan køber ikke efterfølgende klage over."

Jeg tror ikke det kan forventes at en måske helt ukyndig hvalpekøber vil
opdage blod i afføringen, øjenbetændelse i det ene øje eller øremider.

Jeg vil mene at den generelle sundhedstilstand på hvalpen lyder til at være
så dårlig at der er rimelig begrundelse til at reklamere og væsentlige
mangler ved hvalpen.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-03 12:50

> [...]
> åbenlyse hos hvalpen - og som dermed bør kunne ses af enhver fornuftig
> køber - kan køber ikke efterfølgende klage over."

Nu er det jo ikke DKK, der fastslår, hvad der er gældende ret her til lands

Når det så er sagt udtrykker det, der står på DKK's hjemmeside ganske
rigtigt det, der med en juridisk betegnelse kaldes for caveat
emptor-grundsætningen.

Det nærmere indhold af denne grundsætning er dog ikke entydigt. Her må det
særligt tages i betragtning, at der er tale om et forbrugerkøb, ligesom
manglernes nærmere omfang på en eller anden måde kræver en særlig
sagkundskab at kunne klarlægge. Man kan måske se, at der er et eller andet i
vejen med hvalpen, fordi øjenene løber - men /hvad/ der er i vejen, hvad
dette vil betyde og lignende er det nok de færreste, der har en eksakt viden
om, før man har konsulteret en dyrlæge.

Det er klart, at man som køber ikke efterfølgende vil kunne klage over, at
hunden kun har tre ben, hvis denne tilstand også foreslå før købet, hvilket
man ved selvsyn havde kunnet konstatere.

Grænsen er svær at drage, hvilket den omfangsrige juridiske litteratur om
emnet da også vidner om.

Min umiddelbare vurdering vil dog stadig være, at køber har en fornuftig
chance for at få medhold ved Forbrugerklagenævnet, selv om dette ikke i sig
selv er garanti for, at køber så får sine penge i det tilfælde, hvor sælger
vælger at lade være med at efterkomme afgørelsen.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Verner

Dato : 16-06-03 19:23

>Det er ikke særlig pænt eller seriøst at hænge navngivne mennesker ud på
>denne måde!

Hvorfor dog ikke det ?

Enig hvis de er uskyldige - men hvis ikke så er det da fint at advare
andre !

Verner

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 17-06-03 12:37

"Verner" <vv@mail.tele.dk> wrote in message

> Hvorfor dog ikke det ?
>
> Enig hvis de er uskyldige - men hvis ikke så er det da fint at advare
> andre !

Hvordan vil du vurdere, om de er uskyldige eller ej, når de ikke får
mulighed for at forsvare sig? Kan godt være det bare er mig, der er lidt for
præget af mit studie (journalist), hvor modparten altid skal have mulighed
for at udtale sig, før noget kommer på skrift - ellers vurderes påstanden
simpelthen som uholdbar....

-Trine

Fra : NEWS

Dato : 17-06-03 07:33

"Bettina" <BettinaFS@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Betina, Jeg ved godt mit svar er en dårlig hjælp, Jeg har en personlig
ven der er dyrlæge og tidligere snakkede vi om helt privat, hvilken
hunderacer, der var størst problemer med.
Denne lille hvide West Higland Terrier som er afbildet på deres hjemmeside,
er faktisk den race der er med til at holde liv i rigtig mange dyrlæger. Det
er simpelt hen den hund der får flest sygdomme, det være sig maveproblemer
og øjenproblemer med mere.
Nu er der nok nogen der vil skrive til mig og sige at de har en både sund og
rask hund og det betvivler jeg ikke, men jeg har min dyrlæges ord på at for
at den race her er noget skralderværk.
Det er ikke opdrætterens problem, men køberen der ikke har sat sig nok ind i
racen og evt. snakket med en dyrlæge om racen problemer.
Jeg beklager det skrevne, men det er fakta.

Mvh
Tau

Fra : Ann K

Dato : 17-06-03 16:41

Hejsa.

Tau Skrev ang Westie-racens helbredsproblemer:
>Det er ikke opdrætterens problem, men køberen der ikke har sat sig nok ind
i racen og evt. snakket med en dyrlæge om racen problemer.
Jeg beklager det skrevne, men det er fakta.

<> Jo - gu' er det opdrætterens problem at en race som helhed har så mange
helbredsproblemer!!!
En hvalpekøber bør altid kunne være sikker på at den racehund, han/hun køber
er avlet udfra et etisk syn hos opdrætteren! Dette betyder at en opdrætter
til enhver tid (!) bør forsøge at eliminere og udelukke _alle_
helbredsproblemer ved at tilrettelægge sin avl med udelukkende sunde og
raske avlsdyr (og deres forfædre)!!! Dette har, så vidt jeg er orienteret,
ikke været tilfældet med westien før det var for sent og racen stod med
alvorlige fejl og mangler
Det kan man _ikke_ forvente at en almindelig hvalpekøber har styr på!

Mange almindelige købere (dvs folk, der ikke er opdrættere eller "seriøse
hundesportsmennesker", som ved hvad de vil med hunden og derfor helst køber
fra bestemte linier o.lign) _aner_ ikke at der kan ligge alvorlige
helbredsproblemer i en given race... Og nogle gange er racens opdrættere
ikke særlig oplysende om det!! Fx fik jeg at vide at Cavalier king charles
_ikke_ havde arvelige hjerteproblemer... ligesom en opdrætter af Pommeranier
ikke mente at det var et større problem at det efterhånden ikke var
usædvanligt at en tæve skulle have kejsersnit ved fødsel Jeg har også
oplevet en sheltieopdrætter, som fortalte mig at det ikke var nødvendigt med
øjenlysning af racen!!! I hendes avlshunde ligger der ellers en _kendt_
bærer af PRA :-/

Alt dette er vel ikke noget man kan forvente at almindelige hvalpekøbere
skal vide??? og hvordan skulle de dog kunne vide det... når opdrætterne af
racerne er temmelig "lukkede" med hensyn til at give disse oplysninger???

Mvh Ann

Fra : Charlotte Pedersen

Dato : 18-06-03 13:52

Hej

Problemet er at westien omkring 1990 blev så utrolig populær, at der
simpelthen blev avlet på ravl og krat, fordi hvalpene var nemme at
sælge.
Heldigvis blev der i 1990 i DKK indført krav om avlsgodkendelse med 2.
præmie, hvilket i årene efter medførte at de opdrættere, som
eksteriørmæssigt ikke kunne opnå 2. præmie, fordi deres hunde
simpelthen var for dårlige eksteriørmæssigt, begyndte at stambogsføre
i andre klubber.

Så vidt jeg husker stambogsførte Inge Rahbek tidligere hendes hunde i
DRU og jeg mener også, at hun har været formand for DRU eller
Terrierklubben under DRU, men hun må jo så åbenbart være flyttet over
til DRC.
Idag er langt de fleste opdrættere i DKK meget seriøse og går meget op
i sundheden. Westien er stadig meget populær og efterspørgslen er
større end udbuddet, så DKK opdrættere kan ikke mætte markedet,
hvilket medfører at der også bliver solgt hvalpe i Sønder- og
Midtjylland med tyske stambøger (ikke FCI) og hundehandlerne
importerer hvalpe fra Irland, Polen, Ungarn, Tjekkiet o.s.v.

Alle disse hunde er med til at give racen et utroligt dårlig ry, for
alle bliver jo dømt over en kam, hvilket er utroligt ærgerligt. Jeg
opdrætter selv westier under DKK og jeg selv og mine
opdrætterkollegaer er meget uforstående overfor, at racen skulle være
så usund, som man af og til hører. Selvfølgelig kan man være uheldig -
det kan man indenfor alle racer og også indenfor "menneskeverdenen",
men det lyder jo nærmest som om alle westier er syge og sådan er det
altså ikke.

Hvis man vil købe en westie, vil jeg da absolut anbefale at man, som
Trine skriver, undersøger tingene grundigt og ikke bare køber den
første og bedste hvalp, som man f.eks. finder i Den Blå Avis. DKK
opdrættere sætter iøvrigt MEGET sjældent hvalpe til salg andre steder
end DKK hvalpeliste.

mvh
Charlotte Pedersen

Fra : Bettina

Dato : 17-06-03 18:56

Hej Tau

Jeg har sat mig meget ind i racen, inden jeg valgte denne.
Jeg har læst et hav af bøger, sider på Internettet, og talt lidt med
min dyrelæge. Men alle steder fik jeg at vide, at den var en lille
stærk hund.
Ikke noget med, at den skulle have mange sundhedsproblemer!

Hilsen Bettina