Myten om "Sprutblandingerne"
Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 15-06-03 21:57

Medierne er fulde af indslag og indlæg om den nye 'trussel imod teenagerne'.
Jeg tænker her på alle de færdigblandede 'drinks' såsom Smirnoff Ice,
Barcadi Breezer osv der er kommet ind på markedet. Det er en almindelig
misforståelse at der er tale om sprut og sodavand blandet sammen. Er i
urolige for jeres teenagebørns drikkevaner kan I se hvordan de reagerer, når
I fortæller dem, at disse drinks i USA går under betegnelsen 'Malternatives'
og at de faktisk har meget mere tilfælles med øl end med sprut. De brygges
på malt og råfrugt, hvorefter de filtreres til ukendelighed. Det eneste man
er interesseret i er en smule fylde og alkohol. Derefter tilsætter man
diverse 'booze flavours' og et 'brand'. Vola... en færdig og salgbar
'teenagekiller' ;)

Er jeres teenagere lidt genstridige kan i jo evt. udpensle det lidt, ved at
sige at det består af affaldsprodukter fra gærceller tilsat smags- og
farvestoffer. ;)

Bjarke

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-06-03 23:45

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er interesseret i er en smule fylde og alkohol. Derefter tilsætter man
> diverse 'booze flavours' og et 'brand'. Vola... en færdig og salgbar

Folk der drikker lige netop disse typer drikke er vel totalt ligeglade med
hvordan det er lavet, så længe det bare smager godt og indeholder alkohol.

> Er jeres teenagere lidt genstridige kan i jo evt. udpensle det lidt, ved
at
> sige at det består af affaldsprodukter fra gærceller tilsat smags- og
> farvestoffer. ;)

Uha.. hvis man tænkte på den måde kom man ikke langt :)...
I flæng kan nævnes:
franske kartofler / chips (kartoflerne som de bliver lavet af er nærmest dem
som bliver kasseret)
mælk (ja jeg har været ude og malke - kig på hjemmesiden for billeder :) ost
osv.
Pizza fra pizzariaet....
Leverpostej

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 16-06-03 00:44

> Folk der drikker lige netop disse typer drikke er vel totalt ligeglade med
> hvordan det er lavet, så længe det bare smager godt og indeholder alkohol.

Er de det? Du er tydeligvis - men jeg kender da et par piger i målgruppen,
der synes det var snyd da jeg fortalte dem 'sandheden'. Om de har ændret
adfærd? Aner det ikke og jeg er sådan set ligeglad. Vi lever i et frit land.
Min mening var sådan set bare at oplyse... Det er hermed gjort!

Bjarke.

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-06-03 21:32

> Er de det?

Dem jeg har mødt har jeg i starten spurgt hvorfor de drak sådan nogen, når
øl både er billigere og smager bedre.. og det typiske svar var at folk synes
det smagte bedre end øl.

> [...]
land.
> Min mening var sådan set bare at oplyse... Det er hermed gjort!

Helt fint, jeg synes det er iorden at du vidergiver informationen, og det
var da heller fordi det ikke var spændende, jeg vidste faktisk ikke det blev
lavet på den måde.. Om det bliver "ulækkert" af den grund ved jeg ikke helt,
men jeg drikker dem ikke så det kan sådan set være ligemeget for mit
vedkommende .-)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 16-06-03 23:15

> Dem jeg har mødt har jeg i starten spurgt hvorfor de drak sådan nogen, når
> øl både er billigere og smager bedre.. og det typiske svar var at folk
synes
> det smagte bedre end øl.

Ja, jeg er enig i at øl smager bedre ;) I øvrigt vil jeg påstå at øl er
noget man skal lære at sætte pris på... Det er de færreste nybegyndere der
synes øl er vidunderligt - men det kommer heldigvis med tiden.. Så der er
håb forud for 'malternative-generationen' :)

> [...]
helt,
> men jeg drikker dem ikke så det kan sådan set være ligemeget for mit

Nej jeg synes da heller ikke ligefrem de kvalificere sig til titlen
'ulækre'. Jeg har det med malternatives som jeg har det med tørrede
termitter fra Uganda: det er sjovt at prøve én enkelt gang - men det er ikke
noget jeg ligefrem vil opsøge igen.

Bjarke

Fra : Thïngmand

Dato : 16-06-03 08:22

> franske kartofler / chips (kartoflerne som de bliver lavet af er nærmest
dem
> som bliver kasseret)

Ja og te i teposer er det der bliver fejet op fra gulvet når man laver
rigtig te! Med den mængde kartoffelchips og teposer der bliver lavet, er der
hverken nok gamle kartofler eller gulvsmulder til at understøtte disse
myter!

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-06-03 16:11

Thïngmand wrote:

> [...]
> rigtig te! Med den mængde kartoffelchips og teposer der bliver lavet,
> er der hverken nok gamle kartofler eller gulvsmulder til at

LOL!
....og på en af de fabrikker, der producerer chips, laves der ikke andet - så
hvordan kartoflerne er blevet til affald må guderne vide!

vh
Jan

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-06-03 21:36

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse

> LOL!
> ...og på en af de fabrikker, der producerer chips, laves der ikke andet -

> hvordan kartoflerne er blevet til affald må guderne vide!

OK, jeg havde godt på fornemmelsen at der ville komme lidt opråb omkring
dette.. Men det er bare hvad en af mine venner, som er landmand har fortalt
mig..
Det er alle melede, "smattede" og "mindre gode" kartofler som kommer afsted
til chipsfabrikkerne, pga. de er billigere end konsum kartoflerne.. altså
dem som havner ude i supermarkederne osv. Det kan da godt være der også
kommer nogen fine nogen afsted, men efter hvad jeg forstod så fik
chipsfabrikkerne bare alle de frasorterede og kunne så selv rodde med dem..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-06-03 18:10

Anders Houmark wrote:

> [...]
> kan da godt være der også kommer nogen fine nogen afsted, men efter
> hvad jeg forstod så fik chipsfabrikkerne bare alle de frasorterede og

Hmm - jeg er ellers ret så sikker på at der er landmænd, der dyrker
kartofler, der allerede før de sættes, er beregnet på chipsproduktion.
Akkurat som kartofler til stivelse dyrkes med dette formål for øje - og ikke
bare er frasorterede.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-06-03 18:10

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-03 19:07

On Mon, 16 Jun 2003 22:36:24 +0200, "Anders Houmark"
<anders@andersh.dk> wrote:

> [...]
>kommer nogen fine nogen afsted, men efter hvad jeg forstod så fik
>chipsfabrikkerne bare alle de frasorterede og kunne så selv rodde med dem..

Den landmand må være en meget gammel mand for hans viden har været
forældet i mange.
Chips bliver ikke lavet af spisekartofler, men af kartofler specielt
avlet til formålet. De er mere hårdføre mht stød o.lign., da
chipsfabrikkerne ikke vil have brune pletter på deres produkter.

KS

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-06-03 18:10

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 17-06-03 07:37

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> writes:
>Er jeres teenagere lidt genstridige kan i jo evt. udpensle det lidt, ved
>at
>sige at det består af affaldsprodukter fra gærceller tilsat smags- og
>farvestoffer. ;)

He he... jeg var engang ude og cykle en tur med min lille nevø, der
dengang var omkring 5 år og rigtigt by-barn. Vi kommer forbi en mark med
køer og jeg peger på yveret (i ved, den der strømfordeler, der hænger
nedenunder...) og fortæller at det er der mælken kommer fra.
Kommentaren?
Adrrrrr, det tror jeg ikke på. Mælk kommer fra papæsker )

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : Martin Seebach

Dato : 17-06-03 17:31

Bjarke Bundgaard wrote:

> I fortæller dem, at disse drinks i USA går under betegnelsen 'Malternatives'
> og at de faktisk har meget mere tilfælles med øl end med sprut. De brygges

Smirnoff Ice i Danmark og USA er ikke samme produkt. Det amerikanske er
ganske rigtigt en øl-agtig ting med mal, mens den europæiske er en
blanding af vodka og (smagen af!) lemon. Og der har jeg slet intet imod
at drikke. (kilde: www.smirnoff.com / Agree / Range / Ice hhv. inside og
outside US)

Barcardi Breezer er i fgl. www.barcardi.com (low speed / drink /
Breezer) en blanding af Barcadi rom (sjovt nok), frugt juice, eksotisk
smag (der var den igen) og vand.

Og det er i øvrigt sjovt som alt kan lægges ud klamt...

Vin: Gamle (ofte MEGET gamle) vindruer der har ligget så længe at de er
begyndt at gære .. Uhm

Ost: Mælk og fløde der er så gammelt at det er blevet stift og der er
kommer forskellige slags mug i og på det.

Svampe: Fungi (den samme slags plante som trives mellem svedige
menneskers tære) der vokser på de mørkeste og fugtigste steder i skoven.
De meste eksklusive, trøfler, er så langt nede i snavset, at man skal
bruge en gris til at finde dem (I ved, det dyr der er så renligt, at vi
har opkaldt adskillige bandeord og kraftudtryk efter det.. der står
tilmed i biblen at man ikke må røre ved et dødt eksemplars hud. Det har
muslimerne så tolket til at man er decideret uren hvis man spiser et)

..... Husk det næste gang du er på restaurant. Du kan evt vinke til mig -
jeg sidder i baren men min klinisk rene Smirnoff Ice.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-06-03 18:13

Martin Seebach wrote:

> [...]
> tilmed i biblen at man ikke må røre ved et dødt eksemplars hud. Det
> har muslimerne så tolket til at man er decideret uren hvis man spiser

Så er det slut med flæskesvær til de bibeltroende!

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-06-03 19:09

Martin Seebach skrev:

> der står tilmed i biblen at man ikke må røre ved et dødt
> eksemplars hud.

Indirekte står der måske at man ikke må røre ved huden, men mere
nøjagtigt står der »[...] og I må ikke røre ved [svinets] døde
krop« (5 Mos 14:8)¹.

// Klaus

¹) <http://xrl.us/jrx>
<http://www.blueletterbible.org/tmp_dir/c/1055873181-1817.html#8>

Fra : Martin Seebach

Dato : 17-06-03 19:27

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Indirekte står der måske at man ikke må røre ved huden, men mere
> nøjagtigt står der »[...] og I må ikke røre ved [svinets] døde
> krop« (5 Mos 14:8)¹.

Så kan jeg måske lære at læse min bibel i stedet for at citere fra
Præsidentens Mænd