100% Garanti i 6 mdr????
Fra : Vagn

Dato : 15-06-03 21:44

Jeg står og skal købe ny bil og ved denne nye (brugte) er der 6mdr 100% Garanti
mit ? er nu hvordan skal dette nemmest skrives på slutseddel.....
F.eks: Sælger forpligter sig til at afholde udgifter til forbedring af fejl og
mangler der kan dateres tilbage til før købsdatoen i 6mdr fra købsdato.

Eller hvad kan man skrive????

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.79.41.48)

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 16-06-03 14:51

"Vagn" <anjajensen@kyniker.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fejl og
> mangler der kan dateres tilbage til før købsdatoen i 6mdr fra købsdato.

Som udgangspunkt kan du skrive hvad du vil - der er aftalefrihed i
Danmark. I et simpelt løsørekøb som det du beskriver vil jeg mene, at ordet
"garanti" har et forholdsvist velafgrænset indhold. Man kunne så f.eks.
skrive: "Sælger garanterer mod alle fejl og mangler indenfor de første 6
måneder fra [dato]".
Hvis du vil undgå senere fortolkningsproblemer kan du bare bruge mere
plads på i aftalen præcist at beskrive den retsvirkning du tilsigter (f.eks.
mindstebeløb, tidsbegrænsning m.v.), hvilket til gengæld går ud over
overskueligheden...

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-06-03 15:10

Scripsit "Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk>

> Man kunne så f.eks. skrive: "Sælger garanterer mod alle fejl og
> mangler indenfor de første 6 måneder fra [dato]".

Idet jeg formoder at der er tale om et civilkøb (sælgeren er ikke
bilhandler af erhverv) vil det nok være en god ide udtrykkeligt at
aftale at købelovens §47 ikke finder anvendelse:

§47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller
uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til
at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham
lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han
ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være
opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Derudover vil det eleganteste vel være at henvise direkte til
forbrugerkøbsreglerne i købelovens §§ 75a-86 i aftalen, evt med
en bestemmelse om at reklamationsfristen sættes kortere end de
normale 2 år.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 16-06-03 16:02

> [...]
> bilhandler af erhverv) vil det nok være en god ide udtrykkeligt at
> aftale at købelovens §47 ikke finder anvendelse:

Det kan man da godt gøre, men uanset om man skriver sig ud af kbl § 47,
så er bestemmelsen bare et udtryk for den almindelige obligationsretlige
caveat emptor-grundsætning, der stadig gælder ved siden af, så effekten vil
nok ikke være så stor. Der ud over virker det ikke særligt jævnbyrdigt
mellem parterne at skrive sig ud af købers undersøgelsespligt...

[KLIP kbl § 47]

> [...]
> forbrugerkøbsreglerne i købelovens §§ 75a-86 i aftalen, evt med
> en bestemmelse om at reklamationsfristen sættes kortere end de

Nu er jeg ikke helt klar over, hvorfor du synes, at manden, der er
køber, skal indsætte en bestemmelse i aftalen om, at reklamationsfristen
skal være _kortere_ end 2 år...? Der er heller ikke nogen grund til at
aftale sig til mangelsbeføjelserne i kbl §§ 75a-76 da disse - ligesom kbl §
47 - blot er udtryk for almindelige mangelsbegreber, der også vil være
gældende uden henvisning til dem i aftalen.
Derudover er henvisningen til forbrugerkøbsreglerne jo fine nok, men så
skal man bare gøre sig klart, at det ikke er en garanti man opnår.
Almindeligvis er garanti et tilsagn om objektiv økonomisk hæftelse for et
bestemt forhold (her: enhver fejl og mangel); så når manden ønsker at aftale
sig til 6 måneders garanti hjælper det ikke noget, at man i stedet giver ham
beføjelsen omlevering eller udbedring.

Og altsammen er jo under den forudsætning, at der rent faktisk /er/ tale
om et civilkøb...

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen