Spadens opfinder
Fra : Peter Buch

Dato : 15-06-03 20:57

Hej N.G.

Mads Johan Buch Linnemann levede ugift fra 1830-1883. Han var militærmand og
benævnt kaptajn i fodfolket. Da han døde blev der oprettet et familielegat.
Heri har jeg set ham nævnt som "Spadens opfinder". Ligeså i biografisk
leksikon kan man finde ham med titlen "Spadens opfinder". Jeg har aldrig
forstået dette, da jeg mener at en spade må være et gammelt redkab. Et
opslag i Dansk Etymologisk Ordbog fortæller om spaden: "senoldnordisk.....,
fladt stykke træ, åreblad...". Det kan altså ikke være en spade i gængs
forstand, han har opfundet. Eller hvordan pokker skal dette forståes?

Mad Johan Buch Linnemanns morfar boede på Kjølholt. Så vidt skønnes, boede
Mads Johan Buch Linnemann på et tidspunkt med sine forældre i Vingsted. Tæt
på begge steder ligger Haraldskær. Her havde man smedie og startede vist en
fabrikation af redskaber som senere blev flyttet ud til Grejsdalen. Herom
kan læses mere i den meget spændende roman "Den sorte rose". Måske er der en
forbindelse. Men hvad er det for en slags spade han har opfundet ?

Mvh

Peter Buch

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 15-06-03 21:35

On Sun, 15 Jun 2003 21:56:39 +0200, "Peter Buch" <p.buch@mail.dk>
wrote:

> [...]
>kan læses mere i den meget spændende roman "Den sorte rose". Måske er der en
>forbindelse. Men hvad er det for en slags spade han har opfundet ?

Det kan du læse om her:

http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfbp/0385.html
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 16-06-03 00:46

"Peter Buch" <p.buch@mail.dk> wrote in message news:f94Ha.21966$Jp3.912205@news010.worldonline.dk...
> [...]
> leksikon kan man finde ham med titlen "Spadens opfinder". Jeg har aldrig
> forstået dette, da jeg mener at en spade må være et gammelt redkab.

Military expression
entrenching tool

http://images.google.com/images?hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=entrenching&btnG=Google+Search

ask Tøjhuset if they have some examples

otherwise Kastellets bibliotek

Hugh W

Fra : Peter Buch

Dato : 17-06-03 10:48

Mange tak for de fine henvisninger.

mvh

Peter Buch

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-07-03 11:08

Peter Buch skrev:
> [...]
> militærmand og benævnt kaptajn i fodfolket. Da han døde blev der
> oprettet et familielegat. Heri har jeg set ham nævnt som "Spadens

Hej.
I dag kl. 1055 i DRP1 var Linnemann og hans opfindelse,
en "infanterispade" med flere funktioner, temaet i det lille
program "Danmark Kort". Du kan genhøre det i aften ca.
2105 eller online via:

<http://www.dr.dk/p1/danmarkkort/>
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Buch

Dato : 11-07-03 14:51

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
>
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Hej

Jeg har lige hørt udsendelsen. Det var meget interessant. Tak til Herluf for
det perfekte link

Mvh

Peter Buch

Fra : B. Mathias Askholm

Dato : 11-07-03 19:24

> [...]
> en "infanterispade" med flere funktioner, temaet i det lille
> program "Danmark Kort". Du kan genhøre det i aften ca.

Det der link til "Danmark kort" er meget fint - og der kan man høre en
masse, d.v.s. næsten alle tidligere udsendelser. Dem der ikke kan høres kan
man s.v.j.v. læse på samme link. Alt hvad de sender for tiden er i øvrigt
genudsendelser. For os der har været soldater er der mindelser om vor
militærtid i den lille spade.
--
Vindskibelig hvislen

Børge

Èt bat i hånden er bedre end 10 kugler i pungen!

One bat at hand is better than 10 balls in scrotum!