Opslag i sall sogn og vinding sogn
Fra : Jette Jørgensen

Dato : 15-06-03 20:24

Hej Gruppe.

Jeg søger oplysninger om mine farmor og farfar, jeg har meget få oplysninger
på dem:

Fra Vielsesattest:
Ungkarl Landmand Arne Jørgensen, Karlslunde, født d. 24/11-1918, Vinding
Sogn
ugift Clara Ingeborg Jensen, Greve, født d. 13/5-1917 i Sall sogn
ægteviede i Taksigelseskirken, Aldersro sogn d. 14/1/1940.

Min farmor led vist under en meget omflakkende barndom, noget med 7-10
skoler, - men jeg mener at 'Sall' sogn, er den Sall der ligger i Viborg. Hun
havde endvidere en søster 'Alvilda' og en lillebror 'Egon'. Der var vist
også noget med en mølle..., - men måske er det længere tilbage i tiden...

Lidt værre står det til med Vinding Sogn (der er ret mange af dem...), - og
nu kommer alle rygterne...(han døde tilbage 1945). Min farfar blev vist født
uden for ægteskab. Muligvis var hans fars efternavn Graversen, da en af
historierne var at han IKKE kunne få dette efternavn, hvorefter hans søn
(min far) blev døbt Gravers til mellemnavn. Han opvoksede hos sin mors
forældre, som en del af en større børneflok. Det vides ikke om han siden
selv har fået halvsøskende.

Som skrevet døde min farfar i 1945. Han blev skudt d. 25/4-1945 i Lyngby.
Historierne om dette er meget forskellige (måske lidt tilpassede efter hvem
der har fortalt...), så det vides ikke rigtigt om han er skudt af danskere
eller tyskere, eller evt. om hvad grunden kunne være. Er der nogen steder
man kan få oplyst sådan noget ? Jeg har hans dødsattest, - men der står jo
ikke andet end datoer og steder.

Jeg har desværre ingen kendte familiemedlemmer tilbage på min fars side, -
så det meste er rygter... men jeg vil være meget taknemmelig, hvis nogen
evt. vil foretage opslag for mig.

med venlig hilsen

Jette Gravers Jørgensen

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 15-06-03 23:03

Hej Jette!

Jeg har en ane der er blevet skudt på samme tidspunkt i lufthavnen i
Kastrup. Han blev begravet i en københavnsk kirke, så derfor kunne jeg finde
ham i døds- og begravelsessprotokollerne på Stadsarkivet på Københavns
Rådhus. Det blev oplyst, at han var tysk vagtmester, så der fik jeg mit
spørgsmål besvaret.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 16-06-03 21:39

Hej Ulla.

På hans dødsattest står, at han var arbejdsmand. Det er jo "desværre" meget
neutralt.... men ellers tak for forslaget!

venlig hilsen Jette

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 16-06-03 23:53

Hej Jette!

Jeg har ikke min anes dødsattest, så jeg kan ikke se, hvad præsten har
skrevet. Jeg vidste kun, at han var blevet skudt lige før befrielsen. Derfor
ledte jeg efter ham i begravelsesprotokollerne, også fordi man der mange
gange får flere oplysninger end i kirkebogen.