Kirker / sogne
Fra : Bjarne Møller

Dato : 15-06-03 17:51

Findes der en liste eller lignende over hvilke kirker der hører til de
forskellige sogne i Danmark.
Evt. et link til et sted.

Venlig Hilsen

Bjarne Møller

bjarne_m@mail1.stofanet.dk

Fra : LisBJensen

Dato : 15-06-03 18:05

Hej Bjarne.
Det bedtse forslag jeg kan give dig er at kigge på
http://dis-danmark.dk/kirkeimg/
Så kan du der se hvilke amter m.m. der findes.

Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Varla

Dato : 15-06-03 18:20

"Bjarne Møller" skrev d. 15-06-03 17:51 dette indlæg :
> Findes der en liste eller lignende over hvilke kirker der hører til de
> forskellige sogne i Danmark.
> Evt. et link til et sted.

Hvis det har interesse, så har jeg lavet en Excel-database, som fylder
ca. 4 MB, men kan zippes til knap 1 MB, og hvor du med grundlag i
stednavnet kan finde såvel sogn som herred og amt til stednavnet.

Den er næppe komplet, men deet må være tæt på, idet den omfatter ca.
23-24.000 danske stednavne. Henvisningerne til amterne er de "gamle
amtsnavne", men den viser også de nye amtsnavne. Endvidere viser den dde
der nymodens EDB-numre på såvel sogne, som kommuner og amter.

De nye kommunenavne har jeg dog ikke indlagt, men edb-nummeret på
kommunenavnet er der og så kan du jo selv kontrollere med
slutopgørelsen.

Jeg har også lavet en excel-database med stednavne, men uden sogne navne
m.m.
Med denne database kan du finde koordinaterne til et opslag på geodætisk
instituts landkort. Så slipper du for at slide helt så meget på dine
landkort, og kan med et par stednavne hurtigt finde hvor i landet disse
kan være placeret, og til og med slå dem op på et kort og vurdere om det
nu også kan være rigtigt.

Det er da slet ikke så ringe endda - vel !

Også den fylder ca. 4 MB og kan zippes til knap 1 MB.

Jeg vil ikke henvende mig direkte, eller tilsende så meget mail
uopfordret, men hvis det har interesse, så skriv.
Dette gælder også andre.

mvh.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 15-06-03 20:35

On Sun, 15 Jun 2003 17:19:43 GMT, "Varla" <Varla.news@kandu.dk> wrote:

>Hvis det har interesse, så har jeg lavet en Excel-database, som fylder
>ca. 4 MB, men kan zippes til knap 1 MB, og hvor du med grundlag i
>stednavnet kan finde såvel sogn som herred og amt til stednavnet.

Hvorfor lægger du den/dem ikke på nettet, så interesserede kan
downloade den?

Hvis du ikke gør i hjemmesider, vil jeg gerne give plads for den. (Nu
har jeg adsl

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Varla

Dato : 15-06-03 22:06

"Kirsten Bjorneboe" skrev d. 15-06-03 20:35 dette indlæg :

> [...]
> downloade den?
>
> Hvis du ikke gør i hjemmesider, vil jeg gerne give plads for den. (Nu

Jeg er desværre meget dårlig til det der med hjemmesider, men hvis du
eller en anden kan/vil hjælpe, så kan jeg sende de zippede versioner så
de ikke fylder så meget.

mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 16-06-03 08:00

On Sun, 15 Jun 2003 21:06:26 GMT, "Varla" <Varla.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg er desværre meget dårlig til det der med hjemmesider, men hvis du
>eller en anden kan/vil hjælpe, så kan jeg sende de zippede versioner så
>de ikke fylder så meget.

Jeg har svaret direkte pr.mail

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-06-03 11:14

Kirsten Bjorneboe <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev Sun, 15 Jun 2003
21:35:14 +0200

>Hvorfor lægger du den/dem ikke på nettet, så interesserede kan
>downloade den?

Ikke for at forklejne noget, men det ligner altså lidt at gå over åen
efter vand. Tilsvarende filer har ligget til download i flere år, og var
i sin tid grundlaget for Gert Krabsens stednavne-database.

Fremfor at sprede aktiviterne vil jeg gerne opfordre til at man benytter
Krabsens database, som vel idag omfatter mere end 70.000 stednavne med
deres tilknytning til gammel amt, ny amt, herred, sogn og kommune.

Og sidst - men ikke mindst - indsender oplysninger til Gert om 'nye'
stednavne mv., samt evt. rettelser til de eksisterende.

Efterhånden som flere og flere får ADSL er det egentlig ikke flere filer
til download vi har brug for, men derimod hurtige og effektive on-line
søgedatabaser. Og her har Gert allerede for flere år siden vist hvordan
det kan gøres - et eksempel til efterfølgelse for bla. DDA og andre der
arbejder med store datamængder.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 16-06-03 13:05

On Mon, 16 Jun 2003 12:14:07 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Ikke for at forklejne noget, men det ligner altså lidt at gå over åen
>efter vand. Tilsvarende filer har ligget til download i flere år, og var
>i sin tid grundlaget for Gert Krabsens stednavne-database.

Det har du så ganske ret i. Står der også de oplysninger, som Bjarne
oprindelig efterlyste:

"Findes der en liste eller lignende over hvilke kirker der hører til
de forskellige sogne i Danmark."

Og er disse oplysninger i Varla's database?

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Varla

Dato : 16-06-03 13:54

"Kirsten Bjorneboe" skrev d. 16-06-03 13:05 dette indlæg :

> [...]
> de forskellige sogne i Danmark."
>
> Og er disse oplysninger i Varla's database?

Jeg ved ikke hvilke kirker der hører til hvilke sogne i Danmark, men
hvis du tager "Sogn, Herred, Amt" så skriver man intet herom. Jeg
antager derfor der er en kirke i hvert sogn.

Ifølge "Sogn, Herred, Amt" er der da sogne hvortil der hører flere
"kirker". Disse "extra" kirker kalder man så kirkedistrikter eksempelvis
således Gedseer* (kd.)

Eller eksempelvis
Nykøbing F.
Nykøbing F. Kat. men.*
Nykøbing F. Mos. tros.*

hvor de to sidstnævnte altså er kirkedistrikter.

ved et opslag på DIS-Danmarks side:

http://www.dis-danmark.dk/sogne_n.htm

finder man også:
Nykøbing F Kat.Men. Falsters Sønder herred Maribo Amt 44
Nykøbing F Mos.tros. Falsters Sønder herred Maribo Amt 44
Nykøbing F Falsters Sønder herred Maribo Amt 44

mvh Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Varla

Dato : 16-06-03 13:16

"Arne Feldborg" skrev d. 16-06-03 11:14 dette indlæg :
> [...]
>

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum

Bortset fra at jeg tror det hedder Hammerum og Bølling herreder, så vil
jeg kun bemærke at jeg ikke var bekendt med Krabsens side i sin
nuværende form, MEN MEN
således som han har opsat sin side bliver det dog en farlig masse bøvl
for at kunne anvende oplysningerne.
Jeg ved godt det kan gøres med flere museoperationer og derefter kan man
så selv samle oplysningerne til et hele, men når man som jeg døjer med
dårlige virkninger af mange års musebrug, så vil man værdsætte at kunne
minimere antallet af museoperationer.

Men Krabsens side er da så absolut brugbar og den giver da også noget
som "min" database ikke kan. I hvert fald den ene af databaserne, som så
til gengæld giver den af mig foretrukne oplysning med få museoperationer
og direkte sammensat til at kunne overføre til slægtsdatabasen.

Til min anden database har jeg ikke set nogen tilsvarende. Den giver
koordinaterne til Geodætisk Instituts landkort således at man på et
landkort kan forvisse sig om sandsynligheden, og hvor der er flere
stednavne, men uden præcis stedangivelse, der kan man hurtigt "skyde"
sig ind på beliggenheden i rigtigt mange tilfælde endda uden at bruge
landkortet. Så undgår man også at opslide sit landkort således som jeg
gjorde med den første kortbog.

I øvrigt kan jeg kun tilslutte mig at der skal være så få opslagssteder
som muligt. Der er så kun spørgsmålet om hvem der vedligeholder, både
her og nu og på sigt.

Afsluttende kan kun bemærkes at jeg er forbløffet over hvor mange
stednavne Krabsen mener at have fundet. Det går langt ud over hvad
Geodætisk Institut oplyser til sine kortmapper.

NB På min ene database er der da både de nye EDB-sognenumre,
EDB-kommunenumre, EDB-amtsnumre, samt henvisninger til om det er
begyggelser, dele af oprindelige herregårde eller godser m.m.- der er
også angivet de nuværende "nye" amtsnavne, altsammen i en overskuelig
form, og søger man eksempelvis Haunstrup, så får man intet i min
database, idet jeg anvender Geodætisk Instituts officielle skrivemåde
"Havnstrup", men kan bruge een eller flere jokere og finde det alligevel
"Havnstrup Sogn (Havnstrup) Hammerum herred, Ringkøbing amt".

Man kan også søge på ordets første bogstav eller bogstaver og samtidigt
søge på ordkombinationer i den resterende del af stednavnet, eksempelvis
Ha?nst?up og så får man Havnstrup.

Den kan altså også bruges hvor man skal ud at søge noget ikke helt
sikkert kendt stednavn.

Så er man også i overensstemmelse med oplysningerne i hæftet "Sogn,
Herred, Amt" udgivet af DIS-Danmark som et særnummer i 1998.

Det er mit håb at Krabsen med tiden kan få indarbejdet også disse
muligheder. Så bliver hans side endda rigtig god.

Mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Krabsen

Dato : 16-06-03 14:20

"Varla" <Varla.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> nuværende form, MEN MEN
> således som han har opsat sin side bliver det dog en farlig masse bøvl

Tja, hvis nogen har forslag til /ønsker om andre søgemuligheder, svarlister
m.v. så har jeg da et forslag: Man kunne jo spørge mig, om det kan lade sig
gøre
Jeg laver gerne nye faciliteter, men nogen skal jo lige komme med behovet..

> [...]
> sig ind på beliggenheden i rigtigt mange tilfælde endda uden at bruge
> landkortet. Så undgår man også at opslide sit landkort således som jeg

Koordinater har man naturligvis kun på de stednavne, der er fundet hos KMS.
Med mindre nogen gider indtaste resten. Men i så fald har jeg et par andre
forslag, der vil give mere for pengene

> [...]
> stednavne Krabsen mener at have fundet. Det går langt ud over hvad
> Geodætisk Institut oplyser til sine kortmapper.

Helt korrekt. Som det fremgår af vejledningen, stammer navnene fra mange
forskellige kilder. Derfor er nogle navne kun lokaliseret på kommuneniveau.

Men jeg kan ikke lide vendingen 'mener at have fundet'. Jeg mener ikke at
have fundet et eneste stednavn. Jeg har derimod samlet navne, der kan findes
fra forskellige kilder, til een database.
At KMS ikke har alle disse har jo noget at gøre med, hvad formålet er med
basen. (Noget helt andet er, at KMS formentlig _har_ alle navne, der fremgår
af deres kort, i en eller anden mægtig base, som jeg unægtelig gerne ville
have fingre i. Men den koster nok _mange_ penge)

> [...]
>
> Det er mit håb at Krabsen med tiden kan få indarbejdet også disse
> muligheder. Så bliver hans side endda rigtig god.

Gerne - hvilke muligheder snakker du om lige nu?

Søgning med joker? Det er der allerede
Gammel/nyt amtsnavn? Det er der allerede
Automatisk link til Sogn-herred-amt? Det er der sørme osse..

Som sagt: Jeg forsøger at samle så mange stednavne som muligt og modtager
gerne tilføjelser og rettelser både til navne og søgemuligheder (men
erkender, at responstiden på rettelser kan være _lang_ )

mange hilsner

Krabsen

Fra : Bent Fleron

Dato : 16-06-03 17:26

Krabsen wrote:

> [...]
Det behøver du ikke at være, det er der en rimelig forklaring på.

> Men jeg kan ikke lide vendingen 'mener at have fundet'. Jeg mener
> ikke at have fundet et eneste stednavn. Jeg har derimod samlet navne,
> der kan findes fra forskellige kilder, til een database.

En af forklaringerne på de mange stednavne i forhold til Geodætisk
Institut kan ligge i at Geodætisk Institut til kortbrug ikke registrerer
navne på mindre befolkede områder, hvilket vil sige med et
befolkningsantal under 200.
Vi har den pudsighed her på Fyn at en midtfynsk by (jeg mener det var
Trunderup) netop har flyttet byskiltet ca. 100 meter så man atter kan
komme på landkortet ) (Fyns Amts Avis for godt en uge siden)
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 17-06-03 07:14

On Mon, 16 Jun 2003 15:19:32 +0200, "Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote:

>Tja, hvis nogen har forslag til /ønsker om andre søgemuligheder, svarlister
>m.v. så har jeg da et forslag: Man kunne jo spørge mig, om det kan lade sig
>gøre

For lige at runde af, sådan rent bogstaveligt:

Kære Krabsen, uden din stednavnedatabase havde jeg haft meget svært
ved at indtaste de 12 sogne i Hammer herred 1834, jeg har stavet mig
igennem. Jeg fandt og printede ud alle stednavnene for de respektive
sogne. Det var en stor hjælp! Og jeg sendte dig mange venlige tanker
undervejs.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Krabsen

Dato : 17-06-03 17:52

Tak for det, jeg har godt kunnet mærke nogle lune bølger derovrefra, men
vidste ikke fra hvem

mvh
Krabsen

som et kuriosum kan jeg nævne, at basen bruges af andre end slægtsforskere.
Jeg har fået henvendelser fra mange kanter - fra net-jobbureauer til
TeleDanmarks oplysning!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-06-03 18:57

"Varla" <Varla.news@kandu.dk> skrev Mon, 16 Jun 2003 12:16:19 GMT

> [...]
>så selv samle oplysningerne til et hele, men når man som jeg døjer med
>dårlige virkninger af mange års musebrug, så vil man værdsætte at kunne

De oprindelige oplysninger ligger jo på stednavneudvalgets hjemmeside.
Og allerede for ca. 4 år siden sammenskrev jeg dem til een fil:
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/stednavn.html

>Til min anden database har jeg ikke set nogen tilsvarende. Den giver
>koordinaterne til Geodætisk Instituts landkort således at man på et
>landkort kan forvisse sig om sandsynligheden, og hvor der er flere

For de af navnene der indgår i KMS' materiale indgik koordinater skam da
også i det oprindelige arbejde. De blev bla. brugt til at finde
sansynlige placeringer (og dermed et muligt sognenavn) af stednavne man
ikke havde alle oplysninger om.

Disse stednavne er i databasen tilføjet en bemærkning om at dette er
sket og at man selv bør efterkontrolere.

Da både nyt amt og kommune indgår i det nuværende materiale (og for
langt langt flere steder end dem der indgår i KMS' materiale) ser jeg
ikke rigtig formålet med at koordinater skulle indgå i selve de data der
præsenteres.

>Afsluttende kan kun bemærkes at jeg er forbløffet over hvor mange
>stednavne Krabsen mener at have fundet. Det går langt ud over hvad
>Geodætisk Institut oplyser til sine kortmapper.

Det er fordi navnene stammer fra mange forskellige kilder bla. Trap
Danmark, Bøger om danske stednavne, folketællinger, osv. Og altså både
indeholder mange stednavne der ikke i KMS' og Stednavneudvalget
materiale og også i mange tilfædle de gamle stavemåder.

Fra : Varla

Dato : 16-06-03 13:25

> [...]
hvordan
> det kan gøres - et eksempel til efterfølgelse for bla. DDA og andre

Jeg har kikket lidt yderligere på Krabsen, og mener at hvis han laver en
kombination hvor der fremkommer yderligere et enkelt punkt, nemlig
sognenavn (stednavn) herredsnavn og amtsnavn, som vist i eksemplet
herunder med en søgning på "Stenderup":

Eltang Sogn (Nørre Stenderup) Brusk herred, Vejle amt
Føvling Sogn (Stenderup Bæk) Malt herred, Ribe amt
Føvling Sogn (Stenderup) Malt herred, Ribe amt
Grarup Sogn (Stenderup Ris) Haderslev herred, Haderslev amt
Grarup Sogn (Stenderup) Haderslev herred, Haderslev amt
Mosbjerg Sogn (Stenderup) Horns herred, Hjørring amt
Nybøl Sogn (Stenderup Mose) Nybøl herred, Sønderborg amt
Nybøl Sogn (Stenderup Skov) Nybøl herred, Sønderborg amt
Nybøl Sogn (Stenderup) Nybøl herred, Sønderborg amt
Stenderup Sogn (Stenderup) Hatting herred, Vejle amt
Stenderup Sogn (Stenderup) Øster Horne herred, Ribe amt
Sønder Stenderup Sogn (Stenderupskov) Nørre Tyrstrup herred, Vejle amt
Sønder Stenderup Sogn (Sønder Stenderup) Nørre Tyrstrup herred, Vejle
amt
Toftlund Sogn (Stenderup Gaarde) Nørre Rangstrup herred, Haderslev amt
Toftlund Sogn (Stenderup) Nørre Rangstrup herred, Haderslev amt
Vester Hæsinge Sogn (Gammel Stenderup) Sallinge herred, Svendborg amt
Vester Hæsinge Sogn (Ny Stenderup) Sallinge herred, Svendborg amt
Øster Lindet Sogn (Stenderup Fælled) Frøs herred, Haderslev amt
Øster Lindet Sogn (Stenderup Mark) Frøs herred, Haderslev amt
Øster Lindet Sogn (Stenderup) Frøs herred, Haderslev amt

Så man han da gerne få min exceldatabase således at han kan minimere sit
arbejde.
Han kan for den sags skyld endda godt få den alligevel, hvilket alle
andre også kan.

mvh Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 16-06-03 16:18

> [...]

>søgedatabaser. Og her har Gert allerede for flere år siden vist hvordan
>det kan gøres - et eksempel til efterfølgelse for bla. DDA og andre der

Efter at have været ude at gå med hunden er jeg blevet enig med mig
selv om, at jeg altså ikke vil tie stille, som jeg ellers havde tænkt
mig:

Hvorfor må vi partout allesammen kun bidrage til den samme database?
Vi bruger jo heller ikke samme slægtsforskningsprogram, vel? Hvis fx
jeg har lyst til at lægge mine folketællinger på min egen hjemmeside
med mine egne formater, ja så gør jeg det altså.

Det kan oven i købet være, at jeg ikke rigtig har lyst til gemme dem i
et helt særligt format, så de passer til en bestemt database (bortset
fra kildeindtastningsprojektet i DDA). Jeg er nemlig lidt bange for de
dygtige databasemagere, der bare kan det der, og det kan jeg altså
ikke. Put med det, så kan jeg nok så meget andet

Jeg husker nemlig meget tydeligt den allerførste store diskussion jeg
læste her i gruppen (januar/februar 2003), hvor en eller anden skældte
ud over, hvor mange fejl indtastere lavede og hvor meget sjusk de
leverede. Jamen, jeg var selv lige akkurat begyndt at taste ind for
DDA, og efter at have læst de svadaer var jeg egentlig mest stemt for
at returnere det lånte materiale til DDA.

I den aktuelle sag har Ejvind en database (jeg kender den ikke endnu),
som han gerne vil tilbyde interesserede. Med streg under
interesserede. De, der ikke vil vide af den, kan jo bare lade den
være. Og jeg har så foreslået ham, at man skulle kunne downloade den
fra nettet, hvis man var interesseret. Herregud, i hvert fald jeg
downloader jo alverdens ting og sager, nogle ting viser sig at være
guldgruber, andre ryger ud igen.

Jeg har også lavet en liste over præsterne i Varpelev sogn. Det måtte
jeg vel egentlig ikke, for der sidder en pige på en svensk adresse og
bakser med at taste Wiberg ind. Og også hun får på puklen af
forskellige her i gruppen, fordi hun laver den som html og ikke som en
database.

Puha - det hjalp lidt at få luft. Og jeg gider skrive så meget, fordi
det er alletiders gruppe, denne her. Men lutter søde rare hjælpsomme
og kloge mennesker.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Krabsen

Dato : 16-06-03 16:48

> [...]
> bakser med at taste Wiberg ind. Og også hun får på puklen af
> forskellige her i gruppen, fordi hun laver den som html og ikke som en

Nja, på puklen er vel så meget sagt.

Vi er blot nogle, der tilfældigvis arbejder med data til daglig - og derfor
har en vis erfaring for, hvad det betyder fra starten at vælge det rette
redskab.
Og måske har nogle erfaringer, hvor man senere fortrød, at man ikke fra
starten havde valgt en anden løsning. Fordi data, indsamlet til eet formål,
pludselig viste sig at kunne gøre gavn på et helt andet område, hvis de
havde været struktureret anderledes.

Og som derfor i den bedste mening kom med et hjertesuk (som vist ovenikøbet
var ordet, jeg brugte) over, at al den gode arbejdskraft (efter min ringe
mening) kunne benyttes bedre.

mvh
Krabsen

Fra : Varla

Dato : 16-06-03 20:44

"Krabsen" skrev d. 16-06-03 16:48 dette indlæg :

> [...]
derfor
> har en vis erfaring for, hvad det betyder fra starten at vælge det

Jeg har i forskellige former arbejdet med data siden 1965, og de første
eksamener med såkaldt EDB blev taget omkring 1968-1969, senere lettere
udvidet i 1974 og et par gange derefter en nyere eksamen. Siden på
handelsskolen, men altsammen i det jeg kalder småtingsgruppen, og jeg
har efterhånden glemt at programmere i Comal, Basic, Kobol, Fortran og
hvad det alt sammen hed. Jeg fik det da heller aldrig ordentligt indlært
for min hovedbeskæftigelse var indtil sidst i 80erne skat, en del af
årene som revisor og souschef, og det blev først derefter min
hovedbeskæftigelse var at holde et stadigt større netværk i luften, og
senere udvidet med yderligere et par netværker samt 3 telefoncentraler.

Så jeg erkender blankt at jeg næppe er den rigtige til at kunne bedømme
omfanget af Krabsens arbejdsindsats, men nøjes med at konstatere at det
er godt at der er nogen som vil gøre noget, og ikke bare snakke om hvad
andre gør og har gjort.

At jeg så uafhængigt også gør noget, og på min måde til mit behov er vel
næppe grund til at der skal nedkaldes diverse bandbuller over mit
syndige hoved.

mvh Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 16-06-03 17:09

Kirsten Bjorneboe skrev:

>det er alletiders gruppe, denne her. Men lutter søde rare hjælpsomme
>og kloge mennesker.

Naaa Kirsten. Jeg er her jo også, og jeg er nu ikke for klog.

www.aner.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-06-03 18:57

Kirsten Bjorneboe <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev Mon, 16 Jun 2003
17:18:29 +0200

>Hvorfor må vi partout allesammen kun bidrage til den samme database?

Det skal vi så sandelig da heller ikke. Det er da fint hvis nogen vil
lave tingene på en anden og evt. bedre måde.

Men at lave nøjagtig det samme som allerede er lavet - det kalder jeg
altså spild af arbejde.

Og dertil kommer, at hvis folk i højere grad *bidrog* til Krabsens base,
fremfor bare at trække på den, så kunne den blive endnu bedre.

> [...]
>læste her i gruppen (januar/februar 2003), hvor en eller anden skældte
>ud over, hvor mange fejl indtastere lavede og hvor meget sjusk de

Nej det gjorde han netop ikke.! Han nævnte at der var *enkelte*
indtastere, der i nogle tilfælde kom lidt for let om ved det.

Hvorefter en indtaster følte sig kaldet til at svare på hele standens
vegne og hævdede at det var et anbreb på såvel samtlige indtastere som
hele kip-projektet, - hvilket det faktisk ikke var.

Fra : Bent Fleron

Dato : 16-06-03 20:01

Arne Feldborg wrote:
> Kirsten Bjorneboe skrev

> Nej det gjorde han netop ikke.! Han nævnte at der var *enkelte*
> indtastere, der i nogle tilfælde kom lidt for let om ved det.

Du vinder præmien for dagens underdrivelse )
Her var hvad han skrev den 17-02-03 14:56

Citat
Jeg har kun korrekturlæst Vognserup. Men lad mig komme med et hjertesuk.
Det
er ikke nok at have entusiasme. Jeg synes, der er gået for meget
sportsånd i
indtastningerne. Der er alt for mange inkompetente indtastere.
Citat slut

Vi snakker altså ikke blot om 'enkelte', men 'alt for mange'.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-06-03 20:55

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev Mon, 16 Jun 2003 21:00:44 +0200

>Du vinder præmien for dagens underdrivelse )
>Her var hvad han skrev den 17-02-03 14:56

Det var faktisk ikke engang den diskussion jeg tænkte på, men een der
fandt sted på et tidligere tidspunkt.

Men også i den her situation så vi folk som egentlig slet ikke behøvede
at føle sig berørte af kritikken fare i blækhuset og hævde at det
skrevne var en generel nedrakning af hele kip-projektet og alle dets
deltagere - hvilket det faktisk ikke var.

Fra : Varla

Dato : 15-06-03 18:22

"Bjarne Møller" skrev d. 15-06-03 17:51 dette indlæg :
> Findes der en liste eller lignende over hvilke kirker der hører til de
> forskellige sogne i Danmark.
> Evt. et link til et sted.

PS: Du kan måske også bruge dette link til at løse dit problem:

http://www.dis-danmark.dk/sogne_ix.htm

mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Varla

Dato : 16-06-03 20:33

Jeg synes diskusisonen med fornuft kan afsluttes med en enkelt
bemærkning.

En god gammel grovsmed kunne alt med en håndhammer og en esse, men
tiderne er skiftet og en smed skal i dag kunne mange ting.

Han har derfor en værktøjskasse med mange forskellige værktøjer. Nogle
af dem kan egentligt i høj grad det samme, men til nogle formål er det
ene værktøj altså lidt bedre end det andet.

Dertil kommer at smede er forskellige, nogle endda venstrehåndede, så
hvad der er godt for den ene kan være mindre godt for den anden..

Den er min personlige opfattelse at samme forhold gælder i alle livets
forhold, også i EDB, databaser og lignende.

Men for entusiaster og fanatikere kan det være svært at acceptere, og
når man nu lige har lavet alle tiders forkromede database, så kan det
være svært at acceptere at andre måske foretrækker en anden løsning,
eller endda ligefrem synes den er bedre.

Hvis nogen har afprøvet Microsofts officeløsning, så vil de også opdage
at hovedparten af alle de mange fine faciliteter er noget man aldrig får
brug. Faktisk kunne de fleste nøjes med Wordpad, men for Microsoft er
det en af hovedindtægtskilderne, så der skal nødvendigvis hele tiden
opfindes forbedringer.

Man kunne jo i stedet vælge et andet tilsvarende mindre program til sine
andre problemer. Alle ved jo at det i sig selv giver flere problemer
hvis man forsøger at løse alt med et og samme universalværktøj. Jeg tror
det også kan kaldes "samspilsproblemer" og skulle nogle ikke forstå
dette, så bare tænk på Statens "Amanda-projekt" hvor man ville løse alt
for mange og alt for komplicerede problemer i en og samme løsning.

Jeg tror derfor at flertallet efter at have tænkt sig lidt om vil kunne
være enige med mig i at universalløsninger ikke altid er det alle
ønsker, og..... det var altså bare et gratis tilbud, som nemt kan
downloades og bruges af også dem med et 56K modem, ja selv med et
gammelt 33K modem kan det gøres, men indrømmet det er en Excel-fil. Men
den kan da også anvendes i Staroffice - og det er et gratis program.

mvh

Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Varla

Dato : 16-06-03 21:03

Jeg har som et forsøg lavet et udtræk på Agersted i Krabsens database,
og får følgende oplysninger:

Agerstedmark Agersted Nordjyllands Dronninglund Hjørring Manuelt/NJA
Agersted Fælled Agersted Nordjyllands Dronninglund Dronninglund Hjørring
Tidl. Voer sogn. Bebyggelse.
Agersted Bakker Agersted Nordjyllands Dronninglund Hjørring Sogn
beregnet - bør kontrolleres inden brug
Agersted Bakker Agersted Nordjyllands Dronninglund Dronninglund Hjørring
Tidl. Voer sogn. Areal, f.eks. bakke, pynt, skov,
Agersted Bakker 58m Agersted Nordjyllands Dronninglund Hjørring
Manuelt/NJA
Agerstedskov Agersted Nordjyllands Dronninglund Dronninglund Hjørring
Tidl. Voer sogn. Bebyggelse.
Agersted Agersted Nordjyllands Dronninglund Dronninglund Hjørring Sogn
Tidl. Voer sogn. Bebyggelse.
Agersted Voer Nordjyllands Dronninglund Hjørring FT 1801

og det samme udtræk i min excel-database, giver følgende:

Agersted Sogn (Agersted Bakker) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Agersted Fælled) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Agersted) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Agerstedskov) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Bymose) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Baandhagen) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Enodden) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Gammel Agersted) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Kæret) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Overgaard) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Skellet) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Søndergaard) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Togaarde) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Vestergaarde) Dronninglund herred, Hjørring amt
Agersted Sogn (Østerenge) Dronninglund herred, Hjørring amt

Jeg vil overlade det til læseren selv at afgøre hvad der er mest
overskueligt for nu ikke at anvende et grimt udtryk.

I øvrigt er der flere oplysninger i min excel-database, men dem har man
normalt kun sjældent brug for, men de er der da og kan i nogle
situationer være en hjælp til at afgøre om man har fundet det rigtige
sted.

mvh Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 17-06-03 20:54

On Sun, 15 Jun 2003 18:51:28 +0200, "Bjarne Møller"
<bjarne_m@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Findes der en liste eller lignende over hvilke kirker der hører til de
>forskellige sogne i Danmark.
>Evt. et link til et sted.

Prøv Poul Reitofts side: http://www.reitoft.dk/

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Henning Christensen

Dato : 20-06-03 21:13

Bjarne Møller wrote:
> Findes der en liste eller lignende over hvilke kirker der hører til de
> [...]

Et logisk sted at søge kunne også være www.folkekirken.dk/

Den bør i hvert fald være aktuel med sine oplysninger, selv om
det ifølge sagens natur kun vil være om de folkekirkelige kirker.

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : Joan Jensen

Dato : 23-06-03 20:51