Ang. Ungarn
Fra : soc

Dato : 15-06-03 17:35

Hej NG

Je skal snart tre uger til ungarn med min kæreste og har nogle spørgsmål:

Er der nogen der kender et rart campingsted? Det skal gerne være med en
lille by og gerne med en sø og smuk natur.

Nogen der kender priserne på henholdsvis camping og vandrehjem?

Er der nogen der ved hvor meget tog transport koster? Hvad koster det f.eks.
hvis man vil til Bulgarien eller Rumænien.

MVH
Simon

Fra : Henrik

Dato : 17-06-03 20:10

soc wrote:

> Hej NG
>
> Je skal snart tre uger til ungarn med min k�este og har nogle sprgsm�:
>
> Er der nogen der kender et rart campingsted? Det skal gerne v�e med en
> lille by og gerne med en s og smuk natur.
>
> Nogen der kender priserne p�henholdsvis camping og vandrehjem?
>
> Er der nogen der ved hvor meget tog transport koster? Hvad koster det
> f.eks. hvis man vil til Bulgarien eller Rum�ien.
>
> MVH
> Simon

Jeg har boet og studeret 4 måneder i Ungarn og det er et vidunderligt land.
Dog kender jeg ikke så meget til at campere i landet.

De klassiske feriemål er omkring Balatonsøen, hvilket er et dejligt sted,
men også en smule turistet og overrendt.

Jeg kan ikke huske de eksakte priser for togrejser, men offentlig
transportmidler er ekstremt billige (for et par år siden i hvert fald).

Jeg vil især anbefale en tur omkring det sydlige Ungarn med Mecsek bjergene
og en flot natur kombineret med middelhavsklima. I øvrigt også glimrende
vindistrikter... Præcis hvad en "lille" by er, ved jeg ikke, men byen Pécs
er i hvert fald dejlig (meget gammel og flot by). Den er vist den 4. eller
5. største by i landet...

Hvis i skal en tur til Rumænien skal i være opmærksomme på, at der skal
ansøges om visum. Jeg mener det kan gøres hurtigt på den rumænske ambassade
i Budapest, eller måske herhjemmefra?

mvh
Henrik

Fra : soc

Dato : 18-06-03 09:52

Mange tak for hjælpen!

Fra : John K

Dato : 18-06-03 11:40

> [...]

> Jeg kan ikke huske de eksakte priser for togrejser, men offentlig
> transportmidler er ekstremt billige (for et par år siden i hvert fald).

Det er stadig billigt.

> Hvis i skal en tur til Rumænien skal i være opmærksomme på, at der skal
> ansøges om visum. Jeg mener det kan gøres hurtigt på den rumænske
ambassade
> i Budapest, eller måske herhjemmefra?

Nej man skal ikke.

Mvh

John

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 21-06-03 04:44

"soc" <ozer@worldonline.dk> skrev...

> Je skal snart tre uger til ungarn med min kæreste og har nogle
spørgsmål:

Jeg er dybt misundelig!

> Er der nogen der kender et rart campingsted? Det skal gerne være med
en
> lille by og gerne med en sø og smuk natur.

Jeg vil varmt anbefale Kecskemét, der ligger 70 km. (tror jeg nok, det
er) sydøst for Budapest. Der er en udmærket campingplads (med mulighed
for at leje hytter) på Sport Utca (igen: tror jeg nok, det er) lige
udenfor byens centrum. Der er gåafstand til centrum i den ene retning og
til en kunstig sø med vandfald, sandstrand, vandrutchebane mm. i den
anden retning. Campingpladsen ligger lige ved siden af et kæmpe udendørs
"vandland" med thermalbade, motionshalløj, massage og alt det der. Skønt
sted!
Selv byen er helt fantastisk efter min mening. Da jeg var der første
gang i 80'erne, virkede det som den eneste by i Ungarn, der ikke var
totalt faldefærdig, idet kommunen havde valgt at bruge samtlige penge i
kassen på renovering af de smukke gamle bygninger. Dengang var der stort
set ingen turister, men de er kommet til siden. Fra byens rådhus
arrangeres ture ud på pusztaen (staves det mon sådan?), hvor man kan se
de ungarske "cowboys" lave vanvittige stunts på hesteryg mm.

Skulle jeg til Ungarn igen (og det skal jeg forhåbentlig engang), er det
helt klart stedet, jeg ville vælge. Alternativt er der Sarvar, der vist
ligger i det nordlige Ungarn. Mine forældre skifter lidt mellem Sarvar
og Kecskemét på deres ferier, men jeg har aldrig været i Sarvar. (Der
skulle dog være nogle helt suveræne thermalbade deroppe...)

> Nogen der kender priserne på henholdsvis camping og vandrehjem?

Desværre. Men Kecskemét camping plejer at være meget overkommelig i
pris, også for leje af hytter.

Christina

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-06-03 13:44

Christina Puhakka Egholm <find.adressen@andetsteds.dk> wrote:

> [...]
> anden retning. Campingpladsen ligger lige ved siden af et kæmpe udendørs
> "vandland" med thermalbade, motionshalløj, massage og alt det der. Skønt

Det er (var) en dejlig campingplads. Det er en del år siden, at vi var
der sidst, desværre. Dengang var der en lille jernbane ved den nordlige
(?) grænse af campingpladsen, den var larmende og kørte fragt (?) om
natten. Mon den er der endnu?

> [...]
> kassen på renovering af de smukke gamle bygninger. Dengang var der stort
> set ingen turister, men de er kommet til siden

Kecskemét er en helt igennem dejlig by, og det er (var på samme tid i
firserne) nogle dejlige indbyggere. Arkitekturen er meget særpræget og
af høj kvalitet !

Ungarn (udenfor Balaton søen, undskyld til beundrere af netop det sted)
er et rigtig dejligt rejseland. God tur (til den oprindelige spørger)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen