Debat om fiktiv situation......
Fra : sille

Dato : 15-06-03 13:05

Herhjemme har vi lige i øjeblikket en diskussion kørende:

Vi antager at en person (N.N.) laver noget kriminelt (biltyveri, røveri,
overfald......). Vedkommende bliver taget på fersk gerning. Han har intet id
på sig, og nægter at oplyse hvem han er. Så er vi nogenlunde enige om, at
personen kan varetægtsfængsles i (24?) timer.

Hvis personen derefter stadigvæk nægter at oplyse identitet, hvad sker der
så?
En af os mener, at han så bliver sat for en dommer og har pligt til at
oplyse identitet. Ja, du må ikke lyve i retten, men man kan nu engang ikke
tvinge en person til at tale. (Vi har endnu ikke indført kinesisk vandtortur
i DK *GG*)

Hvor længe har politiet ret til at tilbageholde personen, hvis han stadig
ikke udtaler sig? Kan han i teorien (lidt langt ude måske...) risikere at
sidde i 16 år, hvis han er tilstrækkeligt stædig? Eller er de nødt til at
lade ham gå på et tidspunkt?

Jeg håber at nogen kan svare på det.

/se

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-06-03 14:10

sille wrote:

> [...]
> på sig, og nægter at oplyse hvem han er. Så er vi nogenlunde enige om, at
> personen kan varetægtsfængsles i (24?) timer.

varetægtsfængsling kræver, at det man laver giver noget frihedsstraf
eller at man kan ødelægge en undersøgelse mod en.
Varetægtsfængslingen afgøres af en dommer.

De 24 timer er opretholdelsen af en anholdelse, som politiet kan
foretage uden at man kan stilles foran en dommer. Der kan så i
princippet gå 23t59m før man kommer i grundlovsforhør (stilles foran en
dommer).

> Hvis personen derefter stadigvæk nægter at oplyse identitet, hvad sker der
> så?

Tja, så kan man blive tilbageholdt (opretholdt anholdelsen) indtil man
gør det.
Man bliver så fremstillet foran en dommer med jævne mellemrum. Dommeren
kan så fx give bøde for ikke at oplyse navn, fødselsdato og adresse.
Bøden gives igen igen (man fortsætter jo det ulovlige) indtil man har
oplyst dette.

> En af os mener, at han så bliver sat for en dommer og har pligt til at
> oplyse identitet.

Tja, man skal ikke engang for en dommer for at man skal oplyse navn,
fødselsdato og adresse.
Det skal man endda gøre, når en politibetjent beder om det.

> Ja, du må ikke lyve i retten, men man kan nu engang ikke
> tvinge en person til at tale. (Vi har endnu ikke indført kinesisk vandtortur
> i DK *GG*)

Næh, men tilgengæld kan retten iværksætte nogen sanktioner, som man vist
nok skal være mere end tilstrækkelig stædig for gide at holde ud.
Opretholdelsen af anholdelsen kan blive tilstrækkelig kedelig for den
anholdte. Ikke at jeg har prøvet det.

> [...]
> Kan han i teorien (lidt langt ude måske...) risikere at
> sidde i 16 år, hvis han er tilstrækkeligt stædig? Eller er de nødt til at

Tja, lad os se på retsplejelovens §750.

§ 750. Politiet kan foretage afhøringer, men kan ikke pålægge nogen at
afgive forklaring, og ingen tvang må anvendes for at få nogen til at
udtale sig. Enhver er dog pligtig på forlangende at opgive navn, adresse
og fødselsdato til politiet. Undladelse heraf straffes med bøde.

Det skægge er jo, at politiet jo skal have navn og adresse på personen,
som bøden skal udstikkes til gerningsmanden.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Claus E Beyer

Dato : 15-06-03 17:29

"sille" <sth77@blabla.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tvinge en person til at tale. (Vi har endnu ikke indført kinesisk vandtortur

Må man ikke lyve alt det man vil i retten, medmindre man er vidne? Som tiltalt
har man svjv lov til at lyve alt det man vil, såfremt at det drejer sig ens egen
straffesag.

Er det muligvis anderledes i USA? Jeg mener at have set i amerikanske film at
også tiltalte skal sværge ved Bibelen, at han vil "tell the truth, and nothing
but truth".

Hvilken retsstilling er man i, når man ikke vil oplyse sin identitet?

Claus
(der mindes at KC (majoren) ofte afhørte mig med en sigtets retsstilling, da jeg
var soldat)

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 15-06-03 18:01

Claus E Beyer skrev:

> Er det muligvis anderledes i USA?

Nej, kun hvis den tiltalte vælger at være vidne i sagen.

TT

Fra : Casper

Dato : 25-06-03 14:31

Det er noget sludder når du siger at man kan bliver tilbageholdt i over 24
timer!! Man skal ALTID stilles for en dommer inden 24 timer, ellers skal man
løslades!!!

se Grundloven § 71 stk. 3.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 25-06-03 14:36

Casper <@.> wrote:

> [...]
> timer!! Man skal ALTID stilles for en dommer inden 24 timer, ellers skal man

Og hvis den anholdte overfor dommeren nægter at oplyse sin identitet,
forlænges anholdelsen vel bare - jeg tror ikke der er nogen i denne tråd
der har påstået at man skulle kunne tilbageholde folk længere end 24
timer uden at stille dem for en dommer...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-06-03 15:45

Casper wrote:

> [...]
> timer!! Man skal ALTID stilles for en dommer inden 24 timer, ellers skal man

Hvem siger hvad? og hvorhenne?

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-06-03 17:14

> [...]
> timer!! Man skal ALTID stilles for en dommer inden 24 timer, ellers skal

- undtagen hvis man hedder Mohammed og sidder på cuba ...

ras

Fra : Jens

Dato : 25-06-03 17:28

"rasmus carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

> man
>
> - undtagen hvis man hedder Mohammed og sidder på cuba ...

....eller er anholdt udenfor Danmark, hvor den danske grundlov ikke
gælder...

/Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.