Vejgebyr i Schweiz
Fra : Peter

Dato : 15-06-03 12:54

Hejsa

Vi skal en tur til Nice, og vil i den forbindelse køre igennem Schweiz.
Hvordan er det nu med vejgebyr der? Så vidt jeg ved skal man købe en mærkat,
men gælder det kun hvis man ønsker at køre på motorvej, eller gælder det i
det hele taget hvis man ønsker at køre i Schweiz.
I givet fald hvor meget koster mærkaten, og hvor kan man købe den?

På forhånd tak

Peter J.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 15-06-03 13:41

"Peter" <guntergunter400@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> det hele taget hvis man ønsker at køre i Schweiz.
> I givet fald hvor meget koster mærkaten, og hvor kan man købe den?

Ja det er gebyr for å kjøre på motorveier. Hvis du ikke skal kjøre på
motovei i Sveits behøver du ikke dette. OBS Det er MEGET HØYE BØTER om man
blir tatt uten merkat !

FDM sier det slik:
Motorvejsmærkat: Man betaler en afgift i form af en mærkat for at køre på
motor- og motortrafikveje. Der skal bruges en mærkat pr. bil, pr.
campingvogn, pr. trailer og pr. motorcykel. Mærkaterne kan købes hos FDM for
205 DKK eller ved den schweiziske grænse for 40 CHF. Den gælder 14 mdr. fra
den 1. dec. og man kan betale kontakt eller med internatinale kreditkort ved
grænsen. Vejtunnelerne San Bernardino, St. Gotthard og Seelisberg er
inkluderet i CH-mærkaten.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-06-03 18:38

On Sun, 15 Jun 2003 13:54:27 +0200, "Peter"
<guntergunter400@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det hele taget hvis man ønsker at køre i Schweiz.
>I givet fald hvor meget koster mærkaten, og hvor kan man købe den?

Hej Peter.

Du kan nok lige så godt gå til biddet, og købe mærkaten, hvis du vil
igennem Schweiz. Det tager det meste af ferien, hvis du skal nøjes med
lokalvejene.

Mærkaten koster 225 kr., og det er efter min mening smartest at købe
den hjemmefra.

Tidligere på sommeren valgte vi at ville køre gennem CH på vej hjem
fra Nice, og havde et farligt bøvl med at få fat i mærkaten.

Vi prøvede de fleste tanke før Sct. Bernhard, vi prøvede på grænsen,
og vi prøvede på de første tanke i CH. Ingen mærkater!

Først efter ca. 45 km. kørsel fik vi købt mærket. På en tank der lå på
den side af vejen som fører ud af CH!!!

Køb hjemmefra.

God tur.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-06-03 19:09

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> writes:

> Mærkaten koster 225 kr., og det er efter min mening smartest at købe
> den hjemmefra.

De fire gange jeg har været i Schweiz har vi købt den ved grænsen uden
problemer, så det gør vi naturligvis også denne gang.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 15-06-03 23:07

Jeg har været gennem Schweiz en enkelt gang - og der blev den også købt ved
grænsen uden problemer, for 30 EURO mener jeg det var.. Dog gjorde de os
IKKE opmærksomme på at det var derfor de bad os parkere bilen.. Vi måtte
selv finde ud af at det var fordi mærkaten skulle købes - sådan er det at
være "uvidende" dansker :)

- Jesper

Fra : Lars Ehlers

Dato : 16-06-03 00:50

On Mon, 16 Jun 2003 00:07:29 +0200, "Jesper Christiansen"
<raze@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>selv finde ud af at det var fordi mærkaten skulle købes - sådan er det at

Jeg oplevede det samme for et par år siden, vi var overbeviste om, at
de ville checke min kones amerikanske pas, men de ville bare sælge os
motorvejsmærkaten Vi var gennem Schweiz igen for et par uger
siden, men denne gang var vi forberedt på at skulle parkere.

Prisen er ganske rigtig 30 Euro.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://ehlers.us/mustang