Twin Peaks - Rækkefølge?
Fra : Johannes Clausen

Dato : 15-06-03 11:40

Jeg er stor fan af Mulholland Drive, hvilket næsten er det eneste jeg
har set af Hr. Lynch. Nu har jeg tænkt mig at kaste mig over Twin
Peaks, men i hvilken rækkefølge skal serien ses, hvis man skal have
det fulde udbytte? Jeg har ladet mig høre at dette er det bedste:

Pilot
Season 1
Season 2
Fire Walk With Me

Jeg kan ikke rigtig find ud af det. Piloten og FWWM er ikke det samme
vel? Og der findes 2 udgaver af Piloten, den originale US version og
den "ødelagte" europæiske version. Hvordan ligger Piloten og FWWM i
forhold til hinanden på tidslinjen?

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Stefan Holm

Dato : 15-06-03 11:47

Johannes Clausen <johannes@jay.net> writes:

> Pilot
> Season 1
> Season 2
> Fire Walk With Me

Det er den rigtige rækkefølge, ja. Piloten, sæson1 og sæson 2 udgør
serien, og skal nødvendigvis ses i den rækkefølge. FWWM kommer godt
nok tidsmæssigt før serien, men skal absolut ses efter da den
indeholder en del spoilers for serien.

--
Stefan Holm
"Much to my dismay, my Klein Bottle unsuccessfully

Fra : Mads Groth

Dato : 15-06-03 12:01

"Johannes Clausen" <johannes@jay.net> wrote in message

>... men i hvilken rækkefølge skal serien ses, hvis man skal have
> det fulde udbytte? Jeg har ladet mig høre at dette er det bedste:

> [...]

Der kan vist ikke være nogen tvivl om at det er den rigtige rækkefølge at se
serien i.

> Jeg kan ikke rigtig find ud af det. Piloten og FWWM er ikke det samme
> vel?

Nej det er to forskellige "episoder".

>Og der findes 2 udgaver af Piloten, den originale US version og
> den "ødelagte" europæiske version.

Den var jeg ikke klar over.

>Hvordan ligger Piloten og FWWM i forhold til hinanden på tidslinjen?

Nu skal man jo altid passe på når man snakker om kronologien i Lynch
produktioner Men når det så er sagt, så kan der vist ikke være nogen
tvivl om at begivenhederne i FWWM ligger før hvad der beskrives i serien.
Jeg ved ikke hvor meget du kender til selve serien, men FWWM indeholder en
del spoilers hvis ikke du kender handlingsforløbet i serien på forhånd.

Jeg har selv lige haft støvet de gamle videobånd af og set hele herligheden
igennem, og jeg kan kun sige: God fornøjelse med.

Mvh
Mads

Fra : Thomas

Dato : 15-06-03 14:21

Jeg så "Fire Walk With Me" i en biograf i Paris i sommeren 1992, og
den var satme så uhyggelig, at jeg næsten ikke turde tage metroen hjem
til mit vandrerhjem i en af betonforstæderne.

VH

Thomas

Fra : Brian Nielsen

Dato : 15-06-03 12:32

> [...]
> vel? Og der findes 2 udgaver af Piloten, den originale US version og
> den "ødelagte" europæiske version. Hvordan ligger Piloten og FWWM i

Der findes to udgaver af Piloten, den som rent faktisk er seriens første
afsnit,
og så en biografudgave, som åbenbart indeholder en slutning hvor en mordgåde
opklares. Den skal man selvfølgelig holde sig langt væk fra, ellers er
serien jo ødelagt.

FWWM skal man vente med at se til efter et vist punkt i seriens anden sæson.
Jeg begik den fejl at se den først, hvorefter visse spændingsmomenter
i serien ligesom var ødelagte.

Et godt sted at starte, hvis du har DVD, er den danske DVD udgivelse,
som indeholder den rigtige pilot, samt hele første sæson.
Sæson 2 er vist kun ude som en tvivlsom "pirat"-udgave.

/Brian

Fra : Johannes Clausen

Dato : 15-06-03 14:19

On Sun, 15 Jun 2003 13:32:24 +0200, "Brian Nielsen"
<bn73@worldonline.dk> wrote:

>Et godt sted at starte, hvis du har DVD, er den danske DVD udgivelse,
>som indeholder den rigtige pilot, samt hele første sæson.
>Sæson 2 er vist kun ude som en tvivlsom "pirat"-udgave.

Nu du nævner den. Er den danske udgave den samme som den engelske? Den
amerikanske fra Artisan og den engelske fra Paramount skulle vist
begge være af rigtig god kvalitet. Jeg vil nemlig helst købe den
danske eller engelske, da pilotafsnittet følger med. Kender du en side
hvor der er uddybende tekniske detaljer om den danske udgave? Jeg
synes de forskellige DVD fohandlere er lidt sløsede med de tekniske
detaljer. F.eks. vil jeg meget gerne have et DD 2.1 lydspor da jeg
ikke har suround-setup.

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Kasper Bang

Dato : 15-06-03 20:51

Johannes Clausen <johannes@jay.net> wrote:
> Er den danske udgave den samme som den engelske? Den
> amerikanske fra Artisan og den engelske fra Paramount skulle vist
> begge være af rigtig god kvalitet.

Ja, den engelske og danske udgivelse er samme udgave byggende på
Paramounts transfer. Læs mere uddybende og seneste nyt om
Lynch-udgivelser på http://www.dugpa.com.

MVH/Kasper Bang