Apache og filrettigheder
Fra : Jimmy

Dato : 15-06-03 09:25

Hej

Jeg har lige installeret Apache med php, men jeg har nogle problemer med at
få sat rettighederne på mappen /var/www/html så både Apache kan bruge den og
bruger(e) kan tilgå den via ProFTPd.

Med følgende rettigheder:

drwxrwxrwx 2 root root 4096 Jun 14 16:50 html

kan Apache anvende filerne, der kan FTP's til dem, men de kan ikke
overskrives pga. Permission Denied.

Med følgende rettigheder:

drwx--x--x 2 root root 4096 Jun 14 16:50 html

kan Apache anvende filerne, men man kan ikke FTP's til dem pga. Permission
Denied.

Er der nogen der kan fortælle mig, som ikke ved ret meget om Linux, hvilke
kommandoer man på RedHat 9.0 textmode angiver for at få det til at virke?

Jeg formoder jeg skal have skifter gruppen væk fra root til en anden, hvori
jeg tilføjer apache og mine FTP-brugere?

Mvh
Jimmy

Fra : Jan Larsen

Dato : 15-06-03 10:04

Jimmy wrote:

> [...]
>
> Jeg formoder jeg skal have skifter gruppen væk fra root til en anden,
> hvori jeg tilføjer apache og mine FTP-brugere?

Hvis du vil skifte gruppen så kig på 'chgrp'

/Jan

Fra : Jimmy

Dato : 15-06-03 10:22

"Jan Larsen" <jan@snubi.dk> wrote in message news:bchco3$4lv$1@sunsite.dk...

> Hvis du vil skifte gruppen så kig på 'chgrp'

Jamen er det løsningen?
Det er blot min formodning uden at vide noget om det.

Mvh
Jimmy

Fra : Jacob Atzen

Dato : 15-06-03 10:53

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

[snip rettighedsproblemer]

> Med følgende rettigheder:
>
> drwxrwxrwx 2 root root 4096 Jun 14 16:50 html
>
> kan Apache anvende filerne, der kan FTP's til dem, men de kan ikke
> overskrives pga. Permission Denied.

1. Dette siger kun, at biblioteket html er læsbart, skrivbart og
muligt at tilgå for alle brugere. Altså kan apache og proftpd også
tilgå biblioteket.

> Med følgende rettigheder:
>
> drwx--x--x 2 root root 4096 Jun 14 16:50 html
>
> kan Apache anvende filerne, men man kan ikke FTP's til dem pga. Permission
> Denied.

2. Disse rettigheder betyder, at root kan læse, skrive og tilgå
biblioteket. Andre brugere kan kun tilgå biblioteket (de kan ikke
skrive i det eller læse indholdet, altså få en liste over filer i
det).

> Er der nogen der kan fortælle mig, som ikke ved ret meget om Linux, hvilke
> kommandoer man på RedHat 9.0 textmode angiver for at få det til at virke?

Først og fremmest skal du forstå, at i tilfælde 1. har du kun sagt, at
alle brugere kan tilgå biblioteket. Du har ikke sagt noget om, hvilke
rettigheder der er på filerne i biblioteket. For at finde ud af,
hvilke brugere, der har mulighed for at læse og rette i filerne i
biblioteket skal du 'ls -l' inde i biblioteket.

For det andet så er det forskelligt, hvilken bruger de forskellige
programmer kører som. Dvs. din apache server kan både tage root's
identitet når den kører eller en anden identitet. Hvis den har root's
identitet så kan den tilgå alle filer som root kan tilgå. Ligeledes
med proftpd.

> Jeg formoder jeg skal have skifter gruppen væk fra root til en anden, hvori
> jeg tilføjer apache og mine FTP-brugere?

Det kommer an på, hvilke brugere apache og proftpd kører som, jvf. det
ovenstående. Du kan finde ud af, hvilke brugere de kører som ved at
lave en 'ps aux'.

Når alt dette er sagt, så har du ikke nævnt PHP en eneste gang i dit
indlæg, hvorfor det undrer mig lidt du spørger i en PHP gruppe

- Jacob Atzen

Fra : Jimmy

Dato : 15-06-03 11:41

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> wrote in message

> [...]
> hvilke brugere, der har mulighed for at læse og rette i filerne i
> biblioteket skal du 'ls -l' inde i biblioteket.

Ja, men hvordan kan jeg i text-mode tilføje brugeren "jimmy" til biblioteket
"html"?

> Det kommer an på, hvilke brugere apache og proftpd kører som, jvf. det
> ovenstående.

Apache kører som "nobody".

> Når alt dette er sagt, så har du ikke nævnt PHP en eneste gang i dit
> indlæg, hvorfor det undrer mig lidt du spørger i en PHP gruppe

Det har du helt ret i.
Det var også i mangel af bedre, da jeg har siddet fra kl 21 til 03.30 i nat
og forsøgt at få det til at fungere og fordi tråden i dk.edb.system.unix
ikke længere gav så meget resultat.
Skulle have skrevet OT i subject eller undladet at poste her.

Tak for svaret.

Mvh
Jimmy

Fra : Jacob Atzen

Dato : 15-06-03 15:57

> Ja, men hvordan kan jeg i text-mode tilføje brugeren "jimmy" til biblioteket
> "html"?

Man tilføjer ikke en bruger til et bibliotek. Læs lidt om, hvordan fil-
og biblioteksrettigheder fungerer på Linux/Unix. Jeg har ikke lige en
reference i hovedet, men du kan garanteret finde en forklaring på
sslug.dk.

> Apache kører som "nobody".

Så skal du sætte rettighederne på dine filer og biblioteker, så de
matcher dette.

> [...]
> ikke længere gav så meget resultat.
> Skulle have skrevet OT i subject eller undladet at poste her.

Det er altid en god ide at skrive, hvad man ellers har gjort for at få
tingene til at virke (f.eks. spurgt i andre nyhedsgrupper).

- Jacob Atzen