Kirkeklokker
Fra : Benny Nissen

Dato : 14-06-03 14:09

Hejsa.

Findes der faste retningslinier/love for, hvornår og hvor længe kirkeklokker
må spille (bimle-bamle) ?

Jeg mener: Det kan vel komme under en eller anden form for støjforurening ?

/Benny

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 14-06-03 15:55

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Findes der faste retningslinier/love for, hvornår og hvor længe
kirkeklokker
> må spille (bimle-bamle) ?

Ja, ikke blot hvor længe, men også hvornår og hvor ofte. Der skal ringes
ved solopgang og solnedgang, men der er oftest fastsat bestemte klokkeslæt,
så præcis ved solop- og nedgang er det ikke. Derudover ringes der
forskelligt ved bl.a vielser, begravelser, alm. gudstjenester o.s.v.
Spørg evt. graveren eller klokkeren ved den pågældende kirke.

VH Birgitte

Fra : Benny Nissen

Dato : 14-06-03 16:28

> [...]
> så præcis ved solop- og nedgang er det ikke. Derudover ringes der
> forskelligt ved bl.a vielser, begravelser, alm. gudstjenester o.s.v.

Tak for det.
Jeg tænkte nu nok mere på om der er tidspunkter, hvor de IKKE må spille.
F.eks. kl. 3 om natten eller lignende.
Jeg mener, at jeg må jo ikke sætte mit kæmpe-mega store musikanlæg op i
haven og spille meget højt i nogle få minutter kl. 3 om natten, vel ? Må
kirkeklokker ?

--
Benny

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 14-06-03 18:18

> [...]
> Jeg mener, at jeg må jo ikke sætte mit kæmpe-mega store musikanlæg op i
> haven og spille meget højt i nogle få minutter kl. 3 om natten, vel ? Må

Det lyder usandsynligt, at der skulle ringes om natten. Måske i en eller
anden meget speciel situation ( i gamle dage ved brand, krig eller andre
ulykker). Måske har et par fulderikker forvildet sig op i tårnet og ringet
med klokkerne.

VH Birgitte

Fra : Klaus Kjærgaard

Dato : 14-06-03 23:27

Jeg har kendskab til en kirke, der slår timeslag, hele natten igennem.
Vh Klaus

Fra : Lars

Dato : 20-06-03 01:41

"Klaus Kjærgaard" <kok@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kendskab til en kirke, der slår timeslag, hele natten igennem.
> Vh Klaus

Det har jeg også og jeg bor lige ved siden af den.
Jeg må så indrømme at jeg, efter have boet her i 1½ år, har vænnet mig til
det som noget hyggeligt.

Klokkerne spiller langt fra så højt om natten som om dagen.

Hilsen
Lars