Andet multimedie
psd-filer i PageMaker
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 29-03-01 22:24

Kan man ikke sætte billeder lavet i Photoshop 6.0 direkte ind i et
PageMaker 6.5-dokument?

Min PageMaker påstår, at den ikke kender formatet - eller er det mig,
der ikke har set lyset endnu? Jeg er i fuld gang med at lære
PageMaker, og kan ikke forstå, at PM ikke kan genkende en psd-fil.
Hvis jeg derimod konverterer psd-filen til tif, så er der ikke noget i
vejen. Men det kan da ikke passe...
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Thomas

Dato : 29-03-01 22:39

Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> skrev i en
> [...]
> PageMaker, og kan ikke forstå, at PM ikke kan genkende en psd-fil.
> Hvis jeg derimod konverterer psd-filen til tif, så er der ikke noget i

Det kan det godt, PageMaker kan ikke placere en psd fil, så du er nødt til
at spilde diskplads til en tif eller eps

En løsning er InDesign, som kan håndtere psd'ere og du kan tilmed rette i
dine paths inde i InDesign.

--
MVH

Thomas
http://home8.inet.tele.dk/bcp/tj/ - følg med på vores webcam...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial
No job is so simple, that it can't be done vrong.

Fra : Kurt Lund

Dato : 29-03-01 22:40

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev:
> Kan man ikke sætte billeder lavet i Photoshop 6.0 direkte ind i et
> PageMaker 6.5-dokument?

Den er go' nok. Formatet understøttes ikke af Pagemaker.
Jeg har nu aldrig ment det var noget problem. Hvis din publikation
skal firefarvetrykkes, så skal du alligevel bruge TIFF eller EPS, som
er de eneste formater der understøtter separationer.

Desuden vil det nok være lidt for meget at forlange, at Adobe tilbage
i 1996, hvor PM6.5 så dagens lys skulle kunne forudse, hvordan
PSD-formatet så ud i år 2000 ...

Kurt Lund

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 29-03-01 22:47

On Thu, 29 Mar 2001 23:40:02 +0200, "Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:

> [...]
>skal firefarvetrykkes, så skal du alligevel bruge TIFF eller EPS, som
>er de eneste formater der understøtter separationer.

Ok - jamen så er det jo rigtig nok. Jeg troede bare, at der var noget,
jeg helt havde overset. Lidt ærgerligt, når nu alle billederne
allerede var lavet i psd.

>Desuden vil det nok være lidt for meget at forlange, at Adobe tilbage
>i 1996, hvor PM6.5 så dagens lys skulle kunne forudse, hvordan
>PSD-formatet så ud i år 2000 ...

Naturligvis

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Kurt Lund

Dato : 29-03-01 22:57

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev:

> Ok - jamen så er det jo rigtig nok. Jeg troede bare, at der var noget,
> jeg helt havde overset. Lidt ærgerligt, når nu alle billederne
> allerede var lavet i psd.

Du kunne jo lave et batchjob i Photoshop, der konverterer dine
PSD-filer til TIFF.

--
Kurt Lund

Fra : Madsen

Dato : 30-03-01 00:58

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev:

> Du kunne jo lave et batchjob i Photoshop, der konverterer dine
> PSD-filer til TIFF.

Ja det var jo meget nærliggende.
Man kunne vel også lave en droplet, men uanset hvad jeg gør
når jeg prøver at oprette en droplet i Photoshop 6.0, så får jeg
følgende fejl: "Kunne ikke oprette droplet da dokumentet ikke
findes" Jeg forstår ikke denne fejlmelding når handlingen fungerer
når jeg kører den som en batch.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Thomas

Dato : 30-03-01 09:11

> [...]
> skal firefarvetrykkes, så skal du alligevel bruge TIFF eller EPS, som
> er de eneste formater der understøtter separationer.

Vil det sige, at hvis jeg sender en psd til tryk i et InDesign dokument, så
kan de ikke køre film ud eller CTP...?!?

Fra : Kurt Lund

Dato : 30-03-01 09:26

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev

> Vil det sige, at hvis jeg sender en psd til tryk i et InDesign dokument, så
> kan de ikke køre film ud eller CTP...?!?

Ja og nej. Dejligt oplysende, ikke?
Spøg til side, jeg mener at InDesign er i stand til, on the fly, at
konvertere CMYK-PSDfiler til CMYK-separationer i tiff eller
eps-format, som fotosætteren kan spise, men her er jeg på
gyngende grund - jeg har ikke firefarveerfaring med InDesign.

--
Kurt Lund

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 30-03-01 12:05

On Fri, 30 Mar 2001 09:26:02 +0100, "Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:

> [...]
>eps-format, som fotosætteren kan spise, men her er jeg på
>gyngende grund - jeg har ikke firefarveerfaring med InDesign.

Ja, jeg troede også ganske naivt, at psd filer var guf for en trykker.
Men naturligvis: Man sender nogle prøvefiler til trykkeren og
forhandler sig frem til, hvad han kan bruge. Det er jo ikke så nemt at
teste firfarvetryk på en lille sølle HP DeskJet 720c <g>

Jeg vil prøve det med batch'en - det har jeg godt nok aldrig prøvet at
lave før, men det bider vel ikke...

Jeg har nemlig en hulens masse psd-filer, der skal bruges i bogen. Det
er en bog om alverdens mahjong, et kinesisk spil. Bogen er skrevet på
hollandsk, trykkeren og forfatteren er hollændere og bor i Holland, og
alle brikkerne (136 styks) er afbildet i alle mulige kombinationer, så
det skal nok blive et skægt job. Behøver jeg at tilføje, at jeg *ikke*
snakker hollandsk? <g>

Og jeg har såmænd ikke engang lagt mig fast på, om jeg skal bruge
PageMaker, FrameMaker eller InDesign.
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Thomas

Dato : 30-03-01 14:02

> Ja og nej. Dejligt oplysende, ikke?

Jo, det er skønt...

> [...]
> eps-format, som fotosætteren kan spise, men her er jeg på
> gyngende grund - jeg har ikke firefarveerfaring med InDesign.

Jeg har hørt Adobe fortælle, at en af de smarte ting ved InDesign er at den
kan bruge psd filer, og man dermed slipper for at have tif'er og eps'er
liggende sammen med sine psd'ere. Jeg tror, at den så også kan lave et eller
andet smart, når det sendes til en rip, så man ikke får problemer med et
trykkeri. Jeg har ikke selv prøvet det, bruger altid tif'er til tryk, men
mon ikke man skulle prøve at sende en enkelt psd'er med næste gang. Det
kunne være rart at spare lidt diskplads...