Hvad er en jSnior?
Fra : Svend Tingleff

Dato : 14-06-03 10:00

Hvem har hørt om en "jSnior".
Der er åbenbart tale om en fejlskrivning eller fejllæsning, men kirkebogen
for Vester sogn 1777, begravelser, nr. 574, anfører ellers med sirlig og
tydelig skrift "Christen Jensen jSnior af Lindet" skrevet med latinske -
ikke gotiske - bogstaver.
Arkivaren kunne heller ikke tyde tilnavnet/bestillingen. Er der nogen i
gruppen, der kan? (Jeg har ingen fotokopi af indførelsen).
Venlig hilsen
Svend Tingleff

Fra : jensaxel

Dato : 14-06-03 12:17

mon ikke det er junior, kunne måske være et u med en eller anden krølle
over.
mvh
jensaxel

Fra : Hans Engmark

Dato : 14-06-03 14:04

On Sat, 14 Jun 2003 10:59:59 +0200, "Svend Tingleff"
<Tingleff@post1.tele.dk> wrote:

>Hvem har hørt om en "jSnior".
>Der er åbenbart tale om en fejlskrivning eller fejllæsning, men kirkebogen

Mon ikke det skulle være en forkortelse for Signeur eller Signoir

mvh
Hans Engmark

Fra : Annelise Brahtz

Dato : 15-06-03 01:16

"Hans Engmark" <hengmark@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse ...........

Jo, det er en "fordanskning" af Signeur el. Signoir. Jeg har flere faddere
der af præsten betegnes sådan.

Mvh.
Annelise Brahtz

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 14-06-03 16:43

Måske enten junior eller senior ???

Fra : Aage Møller-Nielsen

Dato : 14-06-03 22:54

Christen Jensen - Vester.
Tror du ikke, at det blot er en tilføjelse fra præstens side for at skelne
mellem 2 personer med samme navn.

En af mine ligeledes med navnet Christen Jensen bor på samme tid i Vester
og det er i hvert fald ikke ham, der død i 1777, for så måtte menneskeheden
undvære fam.Møller-Nielsen, hvilket vel heller ikke havde været så stor en
ulykke

Med venlig hilsen
AageMøller-Nielsen

Fra : Svend Tingleff

Dato : 17-06-03 14:45

Ved nærmere eftersyn viste det sig, at der (alligevel) stod junior med en
mægtig krølle over u'et, så det lignede et flot S, - præcis som jenaxel og
Lisbeth Skovgaard foreslog.

Mange tak for svarene.

Venlig hilsen
Svend Tingleff