iChat træf
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-06-03 08:30

iChat under OS X er faktisk ret fedt. Specielt sjovt er det når mange er
på til en multichat.

Mange af jer står allerede i min Buddy List, men måske mangler der
nogen.

min er macnerd1965

Lad os lige prøve det af fx. i aften.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-06-03 08:36

> [...]
> på til en multichat.
>
> Mange af jer står allerede i min Buddy List, men måske mangler der

Jesper, jeg tror ikke, jeg kan komme i tanker om en aften for nylig,
hvor du ikke har prøvet det af. Er du ude på at se, hvor mange der kan
være i en chat på én gang?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-06-03 08:41

> Jesper, jeg tror ikke, jeg kan komme i tanker om en aften for nylig,
> hvor du ikke har prøvet det af. Er du ude på at se, hvor mange der kan
> være i en chat på én gang?

Ja

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-06-03 09:10

> Ja

Så er det nok ikke i aften der sættes rekord - halvdelen af gruppen
mødes jo i Parken, og der må man ikke have mac'er med.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-06-03 09:16

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Så er det nok ikke i aften der sættes rekord - halvdelen af gruppen
> mødes jo i Parken, og der må man ikke have mac'er med.

Fodbold eller koncert ?

Bor 3 kilometer fra Parken..................

Hvad er din aim eller mac konto ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-06-03 09:24

> Fodbold eller koncert ?
>
> Bor 3 kilometer fra Parken..................
>
> Hvad er din aim eller mac konto ?

Koncert - En fyr der hedder Springsteen...

Jeg har endnu ikke aim konto: de navne jeg har prøvet at registrere har
altid været optaget - og da jeg i forvejen mangler 10 timer i døgnet,
har jeg ikke gjort mig større umage for at finde på nogle andre.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-06-03 09:59

> [...]

> altid været optaget - og da jeg i forvejen mangler 10 timer i døgnet,
> har jeg ikke gjort mig større umage for at finde på nogle andre.

Hej Kaj.
Der er fatisk både sjovt og hyggeligt på ichat, i starten skal man lige
finde balancen (som dig mangler jeg også ekstra tid!), men man lade bare
chatten være åben mens man laver noget andet, eller sæt den på: Vil ikke
forstyrres. Aim navnet beøver som sådan ikke at være noget "navn", for
man ændrer det på ichat så det er folks rigtige navne der står. jeg kan
f.eks ikke huske hvem "Mariamafan" er, og så tilføjer jeg det rigtige
navn.
Håber vi ses på ichat snart
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-06-03 10:12

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> [...]
> man ændrer det på ichat så det er folks rigtige navne der står. jeg kan
> f.eks ikke huske hvem "Mariamafan" er, og så tilføjer jeg det rigtige

Har i formidagens løb fået registreret: kajc777
Så mangler jeg bare lige at få indført 35-timers døgnet

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-06-03 11:41

wrote:

> Har i formidagens løb fået registreret: kajc777
> Så mangler jeg bare lige at få indført 35-timers døgnet

Så skal vi to vist have en seriøs eksklusivaftale med GUD!

Vi ses på chatten lidt senere, skal lige skrive nogle sprg. om
digikamera og iphoto Du er nu indført i adressebogen under
Macnørder!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-06-03 12:28

> [...]

> Vi ses på chatten lidt senere, skal lige skrive nogle sprg. om
> digikamera og iphoto Du er nu indført i adressebogen under

Han har vist ikke tid nu...
I et diabolsk øjeblik overvejede jeg 666, men besluttede mig aligevel
for 777
Nu skal jeg så bare have samlet screennavnene på rsten af gruppen.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 14-06-03 13:36

"Kaj Christiansen" <kajc@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for 777
> Nu skal jeg så bare have samlet screennavnene på rsten af gruppen.

Skal desværre, afsted for at høre The Boss, men jeg er med en anden gang.
Tilføj mig blot med disse oplysninger:

Henry Lerche Madsen
maclerche
lerche@aarstiden.dk

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Storm

Dato : 14-06-03 19:05

> Fodbold eller koncert ?
>
> Bor 3 kilometer fra Parken..................
>
> Hvad er din aim eller mac konto ?

Jeg kender ikke iChat (eller andre chat-programmer) men jeg vil også
gerne prøve (jeg har nemlig ikke billet til parken). Jeg lavede en aim
konto, og listede de "buddies" her i tråden og bladrede lidt i
hjælpefilen - men øhh - der er nok også nogle der skal liste mig. Er der
nogen der vil det:

Nina Storm
ninaL8storm
Ninzen@ofir.dk

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-06-03 19:45

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> konto, og listede de "buddies" her i tråden og bladrede lidt i
> hjælpefilen - men øhh - der er nok også nogle der skal liste mig. Er der

Sådan.

macnerd1965

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 19:53

> Sådan.
>
> macnerd1965

Du er da ikke på, Nina?
Skabsfrøen
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-06-03 20:23

> Du er da ikke på, Nina?
> Skabsfrøen

Morten, kan jeg spore en snert af skuffelse over Ninas beslutning?
Strider det mod dine indre principper at være på ichat?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 20:31

> Morten, kan jeg spore en snert af skuffelse over Ninas beslutning?
> Strider det mod dine indre principper at være på ichat?

Der fik du mig fandenmig - jeg aner ikke, hvad du mener)))
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-06-03 20:36

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Der fik du mig fandenmig - jeg aner ikke, hvad du mener)))
> M.
Hvorfor er du ikke på ichat,Morten?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-03 20:42

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Hvorfor er du ikke på ichat,Morten?

Det er jeg da - men du er ikke
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-06-03 01:09

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Det er jeg da - men du er ikke
Morten jeg har een gang tidligere spurgt om du var på ichat hvor du ikke
svarede! Jeg er sgu´da på!
AIM: Maclonos
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Storm

Dato : 14-06-03 23:51

"Morten Lind" <mortenlind@mac.com> skrev

> Du er da ikke på, Nina?

Nej, undskyld - der kom noget bedre i vejen.
Jeg mangler også nogle timer i døgnet.

Jeg prøver en anden gang (i morgen).
Hvor mange kom på i aften?

- Der sprang ud som prins

--
Venlig hilsen Nina

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-06-03 08:02

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> "Morten Lind" <mortenlind@mac.com> skrev

> Nej, undskyld - der kom noget bedre i vejen.
> Jeg mangler også nogle timer i døgnet.

Det gør vi vist alle.

> Jeg prøver en anden gang (i morgen).
> Hvor mange kom på i aften?

På et tidspunkt var der vist 8 i en multichat.

Jeg har i øvrigt sendt dig en mail privat - kunne du ikke lige kigge i
mail boxen igen

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 15-06-03 08:56

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> "Morten Lind" <mortenlind@mac.com> skrev

> Nej, undskyld - der kom noget bedre i vejen.
> [...]

Jeg kan forstå på både Lone & dig, at mine AIMkontakter i iChat ikke
aktiveres.......?

Så må vi høre sjatxperterne, om jeg gør noget galt?

Morten
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-06-03 09:12

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Jeg kan forstå på både Lone & dig, at mine AIMkontakter i iChat ikke
> aktiveres.......?
>
> Så må vi høre sjatxperterne, om jeg gør noget galt?

Jeg tror ikke at du gør noget galt. Jeg har ca. 50 i min Buddy List og
alle disse står også i min Address Book.

iChat holder selv rede på hvem der er online eller ej.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-06-03 09:26

> [...]

> aktiveres.......?
>
> Så må vi høre sjatxperterne, om jeg gør noget galt?

Hej Morten, jeg var sgu´i tvivl om du var anti-chatter, men jeg mangler
altså dit AIM navn for at få ind på ichat Hit med det! ;+))))

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-06-03 10:01

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Hej Morten, jeg var sgu´i tvivl om du var anti-chatter, men jeg mangler
> altså dit AIM navn for at få ind på ichat Hit med det! ;+))))

Du kan roligt regne med, at folk der har købt et dyyyyyyyrt dotMac
abonnement bruger deres dotMacnavn i iChat.
Så Mortens er altså mortenlind@mac.com

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 15-06-03 17:35

> Du kan roligt regne med, at folk der har købt et dyyyyyyyrt dotMac
> abonnement bruger deres dotMacnavn i iChat.
> Så Mortens er altså mortenlind@mac.com
>
> /Preben

Hæ, hæ.....det var da på tilbud))))), men jeg skal jo heller ikke ha´
en PB))))))
M.
--
[2730]..når fantasien får luft, blæser nye vinde..(ML)

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 15-06-03 21:06

> Du kan roligt regne med, at folk der har købt et dyyyyyyyrt dotMac
> abonnement bruger deres dotMacnavn i iChat

Eller folk, der har haft iDisk. Mit brugernavn er stadig
lksorensen@mac.com, selvom jeg ikke har .Mac (mere). Det gamle navn
bliver ved med at virke.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-06-03 22:23

Lars Kristian Sørensen <lars@NOSPAMlarsonline.dk> wrote:

> Eller folk, der har haft iDisk. Mit brugernavn er stadig
> lksorensen@mac.com, selvom jeg ikke har .Mac (mere). Det gamle navn
> bliver ved med at virke.

Ææææææææævvvvvv. Gratister! Nassere!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Kristian Sørens~

Dato : 17-06-03 22:55

> Ææææææææævvvvvv. Gratister! Nassere!

Er det først nu, det for alvor går op for dig, at du har smidt dine
penge ud af vinduet, Henrik? )

Nej, seriøst: De håber vist, at vi gamle brugere vender tilbage til
folden. Indtil videre synes jeg godt nok, at håbet virker lidt
lysegrønt... Men jeg indrømmer da, at servicen på .Mac er blevet bedre.

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : David Blangstrup

Dato : 17-06-03 23:46

> [...]
> folden. Indtil videre synes jeg godt nok, at håbet virker lidt
> lysegrønt... Men jeg indrømmer da, at servicen på .Mac er blevet bedre.

..Mac er laaaangsom, og der har de virkelig et problem. Det tager jo
årevis ind imellem bare at få iDisken ned - og jeg sidder på BREBÅRN -
men jeg er vild med Backup!

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-03 08:37

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> [...]

Tro mig, jeg har lavet langt dårligere forretninger i min tid. Forleden
kørte vi f.eks. fra nogle hynder ude ved Bilka og Jyske Sengetøjslager.
Vi havde lagt dem på en bænk ved siden af, mens vi fyldte havestole og
andre indkøb ind i bilen. Da vi kom tilbage for at lede efter hynderne,
var de væk.

> .Mac er laaaangsom, og der har de virkelig et problem. Det tager jo
> årevis ind imellem bare at få iDisken ned - og jeg sidder på BREBÅRN -
> men jeg er vild med Backup!

..Mac er jo mange ting og ikke bare iDisk. Alene det flotte design på
hjemmesiderne, når man skal sende iCard eller lave noget andet er alle
penge værd. Det er altid flot at have stående fremme på computeren, hvis
man ikke lige bruger den. Og så kan man lave hjemmesider og alt muligt.
Endvidere får man Virex, som jeg i forvejen abonnerede på. Jeg sparer
altså mit abonnement på Virex. Det er naturligvis synd for den danske
importør, men det er der jo ikke noget at gøre ved.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 18-06-03 09:32

> [...]
> altså mit abonnement på Virex. Det er naturligvis synd for den danske
> importør, men det er der jo ikke noget at gøre ved.

Jeg kan skam godt lige .Mac - jeg ville bare ønske, det var gratis. Når
man nu endelig skal betale så meget for det, kunne det jo godt være lidt
hurtigere. Se på iTunes Store - den er lynhurtig! På .Mac skal man altid
sidde og vente, og det er jo ikke så smart. Hjemmesiden er fin, og
Webmail og det hele. Tænk, bruger du Virex? Til hvad dog? Jeg har
aldrig haft en virus - kun en Trojansk Hest der hed old et-eller-andet,
og det var meget meget længe siden. Hvis man kører et antivirus program
en gang hvert halve år er man vist meget godt sikret på en Mac.
Tillykke på forhånd med det nye kamera, hvad det nu end bliver. Håber
det bliver godt at holde i hånden i hvert fald! Det må være
mindstemålet! Og tag dig ikke af iChat fnisepigerne.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-03 10:52

> [...]

> længe siden. Hvis man kører et antivirus program en gang hvert halve år er

Jeg har heller ikke virus, hvilket vel bare viser, at Virex virker
Jeg har faktisk engang haft en orm. På computeren altså. Jeg købte Virex
for nogle år siden, da der var meget snak om virus. Der var da også en
grim virus, der hærgede den grafiske industri. Skal man forestille at
være lidt professionel, skal man jo være på den sikre side. Ellers er
der jo heller ingen grund til at lave backup. Jeg har haft mindst lige
så meget brug for mine backup som mit anti-virusprogram. Og det vil sige
stort set ikke.

> Tillykke på forhånd med det nye kamera, hvad det nu end bliver. Håber
> det bliver godt at holde i hånden i hvert fald! Det må være
> mindstemålet!

Det bliver nok Canon PowerShot A70, men desværre har jeg jo set det
billigt på nettet, og så kan jeg ikke få mig selv til at give fuld pris
hos en fotohandler. Desværre har netbutikkerne det ikke på lager for
tiden, og de har svært ved at skaffe det. Et af de billigste steder er
<www.kamerahuset.dk>, og det er endda en fysisk butik i København.
Alternativet er et Nikon Coolpix 3100, og det ligger enormt godt i
hånden. Det er nemlig ikke alle små kameraer, der gør det.

> Og tag dig ikke af iChat fnisepigerne.

Det er lidt svært, når det kommer springende ind på ens computer hver
aften.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 18-06-03 11:53

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Tillykke på forhånd med det nye kamera, hvad det nu end bliver. Håber
> det bliver godt at holde i hånden i hvert fald! Det må være
> mindstemålet!

Ville det være helt bøvlet og uinteressant at gøre et forsøg på at samle
et fælles (ned i pris) bunke-køb af digitalt-kamera?

?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 18-06-03 13:04

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ville det være helt bøvlet og uinteressant at gøre et forsøg på at samle
> et fælles (ned i pris) bunke-køb af digitalt-kamera?

> ?

Go´ idé, Nina......hvis det ka´ batte
(Ta´ dig ikke af drilledrengene)
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-03 21:51

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Go´ idé, Nina......hvis det ka´ batte

Helt fint med mig. Jeg vil have et Canon PowerShot A70 NU! Jeg er ved at
være så langt ude, at jeg faktisk overvejer, om det virkelig kan svare
sig med alt det bøvl for at spare et par hundrede kr. Jeg kan bare købe
det i Merlin. Måske kan jeg handle lidt med dem, hvis jeg også køber et
hukommelseskort og en taske.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-06-03 22:00

> [...]
> sig med alt det bøvl for at spare et par hundrede kr. Jeg kan bare købe
> det i Merlin. Måske kan jeg handle lidt med dem, hvis jeg også køber et

Du kan jo starte med at vise dit COOPkort

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-03 22:32

> Du kan jo starte med at vise dit COOPkort

Men er det ikke kun 2 %, det giver? Det er jo 60,- kr. ud af kr.
3.000,-. Selvfølgelig værd at tage med, men hvis jeg kan få kameraet
800,- kr. billigere andre steder, så er det jo en smule bedre. Pokkers
med de varierende priser!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 20-06-03 22:24

> [...]
> sig med alt det bøvl for at spare et par hundrede kr. Jeg kan bare købe
> det i Merlin. Måske kan jeg handle lidt med dem, hvis jeg også køber et

Nu har jeg søgt og læst så jeg er helt rundtosset. Jeg har længe
smuglæst på dk.fritid.foto og der tør jeg ihvertfald ikke spørge, men
læse blandt de mange spørgsmål der ligner ens egne kan man jo altid
gøre.

www.pricerunner.com og www.dpreview.com og lignende steder har jeg
kigget og læst og for og imod.

Mine 3 udkiggede modeller er:
Canon IXUS 400 - 4.190,- (Pricerunner)
Canon IXUS V3 - 3.099,- (Pricerunner)
Canon PowerShot A70 - 2.865,- (Pricerunner)

Det er nok for bøvlet/urealistisk at gå ned til den lokale og spørge
hvad salg af 5 eller 3 eller 2 (Morten og mig) ville kunne give af
rabatter (Idé droppet).
Har du købt Henrik?
Mit analoge er brændt sammen (det græder jeg ikke over) så jeg har også
mest lyst til at købe et NU

Jeg synes godt nok hele Danmark køber digitale kameraer i øjeblikket.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 21-06-03 09:21

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er nok for bøvlet/urealistisk at gå ned til den lokale og spørge
> hvad salg af 5 eller 3 eller 2 (Morten og mig) ville kunne give af

OK))....

M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-03 19:06

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Mine 3 udkiggede modeller er:
> Canon IXUS 400 - 4.190,- (Pricerunner)
> Canon IXUS V3 - 3.099,- (Pricerunner)
> Canon PowerShot A70 - 2.865,- (Pricerunner)

Hvad med Nikon Coolpix 3100? Det er rigtig godt og lidt mere
begyndervenligt i ordets positive forstan. Man skal trods alt være noget
avanceret for ikke at kunne bruge det. Det er meget lille, men i
modsætning til andre små som f.eks. Ixus er det meget ergonomisk
udformet. Prøv at se på det.

> Det er nok for bøvlet/urealistisk at gå ned til den lokale og spørge
> hvad salg af 5 eller 3 eller 2 (Morten og mig) ville kunne give af
> rabatter (Idé droppet).
> Har du købt Henrik?

Ikke endnu. Jeg vejrer mellem at turde købe på nettet og så at ofre
nogle hundrede mere og så købe i en rigtig butik. Lige nu har jeg nu
mest lyst til at finde en pålideligt udseende netbutik, hvor jeg kan få
et Canon PowerShot A70 med original taske og hukommelseskort. Der er
f.eks. <http://www.photoshop.dk>. Det er da også et passende navn, når
man bruger Mac
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Madsen

Dato : 22-06-03 16:19

> [...]
> sig med alt det bøvl for at spare et par hundrede kr. Jeg kan bare købe
> det i Merlin. Måske kan jeg handle lidt med dem, hvis jeg også køber et

Personligt boykotter jeg Merlin. Min søster, der er udviklingshæmmet,
købte for nogle år siden en VHS-maskine hos dem. Maskinen begyndte
hurtigt at gøre knuder (dårligt billede osv), så den blev afleveret igen
til reparation hvilket ikke hjalp. Efter at min søster havde bikset med
det i laaang tid, tog min far og jeg affære. Det viste sig at de havde
solgt hende en tidligere udlejningsmaskine som værende en ny maskine, -
uden at gøre hende opmærksom på det. Det stod heller ikke nogen steder i
de papirer hun havde fået med. Det er for mildt at sige, at min far og
jeg fik et anfald i Merlinbutikken da vi fandt ud af det.....

Min kammerat købte derudover en pc hos dem for små 2 år siden. Da han
kom hjem med den lå der et word-dokument på den nye maskine. Dokumentet
var et brev fra maskinens tidligere ejer til Forbrugerstyrelsen hvori
han klagede over, at den maskine han havde købt hos Merlin, tidligere
havde tilhørt en anden!! Dvs. min kammerat var altså minimum den 3. ejer
af den maskine som Merlin havde solgt som værende ny...

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-03 17:55

Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> [...]
> havde tilhørt en anden!! Dvs. min kammerat var altså minimum den 3. ejer
> af den maskine som Merlin havde solgt som værende ny...

Det lyder bestemt ikke godt. Men det sidste er da så komisk, at det
nærmest er morsomt. Jeg har ofte undret mig over, hvad butikkerne gør
med de varer, der kommer retur. Mange skriver, at det har returneret
noget, de er utilfredse med. Måske er det ikke i stykker, men de vil
alligevel hellere have en anden model. Jeg læste om en amerikaner, der
købte fire digitale kameraer. Han afprøvede dem nogle dage, og
returnerede så de tre, han ikke brød sig om. Hvad gør forretningen så
med dem? Vi vil jo alle sammen have nye varer, når vi køber noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 23-06-03 16:46

Henrik Münster wrote:

> [...]
> returnerede så de tre, han ikke brød sig om. Hvad gør forretningen så
> med dem? Vi vil jo alle sammen have nye varer, når vi køber noget.

Det er ikke længe siden tv programmet kontant på DR1 havde et indslag om
problemet, det omhandlede bare mobiltelefoner der havde nummer og
aftaler fra de tidligere ejere indkodet.

Jeg har selv prøvet et digitalt videokamera i 10 dage og derefter
retuneret det, efter aftale med butikken.

Det er bestemt en fordel at kunne afprøve varen hjemme hos en selv, men
så skal man også være villig til at købe en "brugt" vare som ny, eller
alternativt betale mere for varen hvis butikken skal sælge deres
"testmodeller" billigere.

Hmm, ikke let, nå men jeg _SKAL_ jo heller ikke have et nyt
digitalkamera lige nu, men hvis der blev enighed om stor indkøb er det
ikke umuligt at jeg også snupper et

IXUS 400 er min farvorit

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Morten Lind

Dato : 15-06-03 17:35

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> Hej Morten, jeg var sgu´i tvivl om du var anti-chatter, men jeg mangler
> altså dit AIM navn for at få ind på ichat Hit med det! ;+))))

"same procedure as last year, miss Jenny?" mortenlind@mac.com
M.
--
[2730]..når fantasien får luft, blæser nye vinde..(ML)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-06-03 19:24

Morten Lind <mortenlind@mail.tele.dk> wrote:
> "same procedure as last year, miss Jenny?" mortenlind@mac.com
> M.
Så Morten så er du tonet frem i både min adressebog, og i ichatten hvor
du godt nok er lidt gråmeleret lige nu! )
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Morten Lind

Dato : 15-06-03 17:35

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> "Morten Lind" <mortenlind@mac.com> skrev

> Nej, undskyld - der kom noget bedre i vejen.
> [...]

Føler mig smigret, tak))
M.
--
[2730]..når fantasien får luft, blæser nye vinde..(ML)

Fra : phineas 

Dato : 16-06-03 16:25

i think that's a great idea, as i'm really happy about iChat, but don't
have too many people on my buddy list...

my id is "hanslerrr" (...'rrr' on purpose - no typo!)

greetinx

--
Phineas
PowerBook G3 500 (pismo)

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-06-03 18:57

> Mange af jer står allerede i min Buddy List, men måske mangler der
> nogen.

Hvad med at lave en liste over screennames her fra gruppen?

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-06-03 21:07

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Hvad med at lave en liste over screennames her fra gruppen?

Som f.eks.:
<www.ravnekrogen.dk/ichat.html>

Ved sgu ikke om det er lovligt!

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Jens

Dato : 16-06-03 22:02

> Som f.eks.:
> <www.ravnekrogen.dk/ichat.html>
>
> Ved sgu ikke om det er lovligt!

Det er det næppe.

Nu du har den, kan du gerne tilføje mig:

Jens Find jensfind@mac.com spam@finds.dk
(man kan også bruge "jens" i stedet for "spam" i mailadr.)

Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-06-03 22:25

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Det er det næppe.

Så sover jeg roligt

> Nu du har den, kan du gerne tilføje mig:

Done it.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-06-03 23:00

Også mig: muenster@mac.com og henrik@muenster.dk
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-06-03 23:26

> Også mig

Der bliver trængsel i forbryderalbummet

ttvegaard

ttvegaard@yahoo.dk

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 17-06-03 01:02

Thomas Tvegaard wrote:

> Der bliver trængsel i forbryderalbummet
>
> ttvegaard
>
> ttvegaard@yahoo.dk

Så snuppede jeg lige en registrering også
AIM: sydjyde1967

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 11:37

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Så snuppede jeg lige en registrering også
> AIM: sydjyde1967

Done

Fandens til projekt, jeg har rodet mig ud i

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-06-03 11:56

> Fandens til projekt, jeg har rodet mig ud i

Hvordan får man vennelisten til at vise to spalter?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 12:01

> Hvordan får man vennelisten til at vise to spalter?

Øøøø®, ikke forstået!

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-06-03 18:17

> Øøøø®, ikke forstået!
>
> /Preben
Jeg tror at jeg har forstået, det er ved at blive aktuelt for os
allesammen!!!!
2 spalter, jeg vil gerne vide det fordi man snart skal "rulle" et 100
meter løb for at finde Buddy!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 19:26

> [...]

> allesammen!!!!
> 2 spalter, jeg vil gerne vide det fordi man snart skal "rulle" et 100

Man kan jo starte med at fjerne krydset i "Vis venner der er offline"

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 17-06-03 20:34

> Man kan jo starte med at fjerne krydset i "Vis venner der er offline"
>
> /Preben

ja, det er en god pointe, som hjælper et godt stykke af vejen
Jeg har ikke så mange på Buddylist endnu, men det går stærkt!
Lone.
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 23:46

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> ja, det er en god pointe, som hjælper et godt stykke af vejen
> Jeg har ikke så mange på Buddylist endnu, men det går stærkt!
> Lone.

Nu finder du dem ikke på websider, vel

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 18-06-03 07:00

> Nu finder du dem ikke på websider, vel
Nææ, jeg regner da med at I introducerer mig for de forskellige når vi
chatter! Sådan er det da gået indtil nu! ))

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge!)

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-03 08:42

> Fandens til projekt, jeg har rodet mig ud i

Jeg har sendt dig et par pæne billeder til iChat-siden. Det var enormt
besværligt. Jeg fik hele tiden en fejlmeddelelse, som jeg vil tolke
sådan, at din server ikke ville godkende min afsenderadresse. Kan det
passe? Er der afsenderadresser, din server ikke godkender? Mit domæne
skulle i hvert fald meget nødig være blacklistet. Det er aldrig blevet
bevist, at vi har noget med børne-porno at gøre. Da jeg fandt på at
sende med min .Mac adresse som afsender, gik e-mailen fint igennem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-06-03 14:20

> [...]
> bevist, at vi har noget med børne-porno at gøre. Da jeg fandt på at
> sende med min .Mac adresse som afsender, gik e-mailen fint igennem.

Min leverandør af navneservice Buydomains.dk er nede - helt nede.
Ingen af deres IPnr. kan pinges.
Ingen af websider kan tilgås:
(NetFree Company)
http://www.netfreeinc.com
http://www.netfree.dk
http://www.buydomains.dk
http://www.coolnames.dk
http://www.awh.dk
Deres tlf. melder optaget - naturligvis

Klokken har lige rundet 9 i Florida, så de knokler
formedentlig/forhåbentlig med problemet p.t.

Min faste IP er 80.196.244.213.
Man kan altså skrive http://80.196.244.213, hvis man vil se siden,
maildelen kan jeg sgu ette lige huske.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 11:37

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> Der bliver trængsel i forbryderalbummet

Det er alle dem uden foto eller

Hvis I vil have foto på, må nogen fortælle mig hvordan man hiver dem ud
af iChat.

> ttvegaard
>
> ttvegaard@yahoo.dk

done

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 11:37

> Også mig: muenster@mac.com og henrik@muenster.dk

Selføli, ku bare ikke finde dig.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 16-06-03 23:58

> Som f.eks.:
> <www.ravnekrogen.dk/ichat.html>
>
> Ved sgu ikke om det er lovligt!
>
> /Preben

Aaarghhhh det må du sgu ikke! Nu har jeg lige fået en spamfri mail
adresse og så putter du den på nettet! Vil du være sød og rar at fjerne
den inden botterne kommer? Du kan bare lade resten være, det er fint,
men jeg er altså så glad for min nye spamfrie adresse!
--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 11:37

> [...]

> den inden botterne kommer? Du kan bare lade resten være, det er fint,
> men jeg er altså så glad for min nye spamfrie adresse!

Sorry. Det var egentlig bare min interne side, jeg publicerede.

Har retttet til:
firstname@home.lastname.dk

OK!

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : David Blangstrup

Dato : 17-06-03 11:43

> Sorry. Det var egentlig bare min interne side, jeg publicerede.
>
> Har retttet til:
> firstname@home.lastname.dk
>
> OK!
>
> /Preben

Mange tak! Pyh - interne sider der kan tilgås fra nettet kan også
tilgås af spamrobotter.
Min panik skyldes at jeg absolut ingen spam får for øjeblikket. Ret
rart!

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 17-06-03 11:52

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Mange tak! Pyh - interne sider der kan tilgås fra nettet kan også
> tilgås af spamrobotter.

Med intern, mener jeg, placeret uden for directory med ekstern tilgang.
Defor ingen robotter der.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-06-03 22:21

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Hvad med at lave en liste over screennames her fra gruppen?

Den kunne jo ligge i den FAQ, vi altid har talt om.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 18-06-03 22:17

henrik@muenster.dk (henrik münster) writes:

> [...]
>sig med alt det bøvl for at spare et par hundrede kr. Jeg kan bare købe
>det i Merlin. Måske kan jeg handle lidt med dem, hvis jeg også køber et

Du som bor så tæt ved Tyskland, kan måske med fordel købe dit
ynglingskamera i Tyskland. Evt. søge priser på ebay. Jeg har lige købet et
lækkert videokamera og sparet
3.300,-kr Også film til kameraet, batteri og SD kort, samt kort til mit
Olympuskamera sparede jeg en del på, så alt i alt et godt stk over 4.000,-
Det er da værd at bøje sig efter
Hilsen Hanne
som var heldig at der var tilbud på netop det videokamera, jeg havde udset
mig. Canon MVX2i

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-03 22:33

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Du som bor så tæt ved Tyskland, kan måske med fordel købe dit
> ynglingskamera i Tyskland. Evt. søge priser på ebay. Jeg har lige købet et
> lækkert videokamera og sparet

Det havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg kan bedst lide at købe i Danmark
gennem den danske importør a.h.t. garanti og den slags. Nogle af de
billige steder får deres varer fra den danske importør. Men Tyskland er
jo et EU-land, og garantien skulle da gerne dække også her i landet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 20-06-03 23:34

Ninzen@ofir.dk (storm) writes:

> [...]
>Canon IXUS 400 - 4.190,- (Pricerunner)
>Canon IXUS V3 - 3.099,- (Pricerunner)
>Canon PowerShot A70 - 2.865,- (Pricerunner)

Det er udemærkede kameraer, men godt kan være glad for at eje. Men Olumpus
350Z vinder altså. Det kan du så vist jeg er orienteret få for:
>Olympus Camedia C-350ZOOM er nede i 2295,- nu
og det har vundet i test, som det du får mest for pengene.
Du kan læse om det her:
>http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324677966
Også i det nye blad Digital Foto vinder det. Jeg har også set det vinde i
et Tysk blad.

hilsen Hanne

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-06-03 19:06

> [...]

>http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324677966
> Også i det nye blad Digital Foto vinder det. Jeg har også set det vinde i

Men hvis man gerne vil give op til kr. 4.000,-, så kan man måske få et
bedre kamera end det bedste køb til kr. 2.295,-. Jeg kender ikke det
Olympus, og jeg kan ikke lige finde ud af, hvad det hedder i USA, så jeg
kan se en test.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 22-06-03 09:49

> [...]
> bedre kamera end det bedste køb til kr. 2.295,-. Jeg kender ikke det
> Olympus, og jeg kan ikke lige finde ud af, hvad det hedder i USA, så jeg

Jeg har udvidet min liste lidt - men kan man blindt tro at det dyrere er
bedre. På edbpriser.dk har Olympus 350 (2.295,-) 5 stjerner og Olympus
C4000 (3.590,-) kun 4 stjerner, men det er vel en test af hvad man får
for pengene.

Jeg kigger også på Nikin Coolpix 3100, Coolpix har jeg brugt/lånt før,
og det kunne jeg rigtigt godt lide.
Nu må det afhænge af et fotoforretning besøg og hvad der passer hånd og
øje bedst. Det jeg absolut ikke vil have er for store forsinkelser i
udløser - billede taget, som jeg har læst for visse apparaters
vedkommende. Jeg har mulighed for at låne et Ixus 400 og prøve det af
(jeg har en ide om at det næsten er for lille).

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-03 12:33

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg har udvidet min liste lidt - men kan man blindt tro at det dyrere er
> bedre.

Bestemt ikke. Men her er der jo tale om næsten en fordobling af prisen.
Når forskellen er så stor, så vil du nok få et bedre kamera.

> På edbpriser.dk har Olympus 350 (2.295,-) 5 stjerner og Olympus C4000
> (3.590,-) kun 4 stjerner, men det er vel en test af hvad man får for
> pengene.

Al respekt for EDBpriser, men jeg vil nok læse nogle af de mere serøse
test, der findes på nettet. Det er også en god idé at læse flere test,
da anmeldere ikke kan undgå at være subjektive. Det er ikke for at få en
samlet karakter for kameraet, men mere for at lære om dets gode og
dårlige sider. Ingen kameraer er perfekte. Som alt andet er de et
kompromis.

> Jeg kigger også på Nikin Coolpix 3100, Coolpix har jeg brugt/lånt før,
> og det kunne jeg rigtigt godt lide.

Det er også rigtig lækkert og nemt at bruge. Det er et af de mindste
kameraer, som jeg samtidig synes er gode at holde på. Jeg elsker små
kameraer, men min Minox spionkamera har lært mig, at de også kan blive
for små. Så er de svære at holde stille, når man tager billedet.

> [...]
> vedkommende. Jeg har mulighed for at låne et Ixus 400 og prøve det af
> (jeg har en ide om at det næsten er for lille).

Så er det jo heldigt, at Canon laver tre kameraer med stort set samme
indmad: Det lille og elegante Ixus 400, der til gengæld ikke har så
mange funktioner som de større. Det store, halvprofessionelle G3, der
kan alt, men er noget klodset. Og så PowerShot S45, der kan næsten lige
så meget som G3 og er næsten lige så lille som Ixus 400. Jeg er egentlig
blevet lidt vild med et S45, efter jeg så nogle billeder på nettet. Jeg
kan godt lide Canons billeder. De har ikke meget støj og virker derfor
lidt bløde. Andre virker mere skarpe og kontrastrige, men så er der mere
støj. Og spørgsmålet er, om virkeligheden er så skarp.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 22-06-03 13:19

> [...]
> samlet karakter for kameraet, men mere for at lære om dets gode og
> dårlige sider. Ingen kameraer er perfekte. Som alt andet er de et

Jeg kan ikke klage over mangel på informationer - jeg mangler snarere
det kølige overblik over de informationer jeg har efter at have syltet
rundt i diverse anbefalede sider f.eks.

www.dpreview.com
http://kanal.jubii.dk/klogeskolen/ks43.asp
http://www.megapixel.net/reviews/nikon-cp3100/cp3100-review.html
http://www.computeruniverse.net
http://www.dcresource.com/reviews/cameraList.php
http://dk.pricerunner.com/photography/digital-cameras

- Ja det bugner jo med informationer. Jeg ved du ikke køber før du nøje
har undersøgt og vurderet - og det bliver jeg også tvunget til hvis jeg
skal have "frigivet et beløb i husholdningspengene". Var det bare et
greb i inderlommen havde jeg bare styrtet ned for at købe.
Men sådan lidt småsnak her hjælper også på det - så tak for det.

[SNIP]

> [...]
> så meget som G3 og er næsten lige så lille som Ixus 400. Jeg er egentlig
> blevet lidt vild med et S45, efter jeg så nogle billeder på nettet.

Det har jeg også hørt/læst i dk.fritid.foto skulle være rigtig godt.

> Jeg kan godt lide Canons billeder. De har ikke meget støj og virker derfor
> lidt bløde. Andre virker mere skarpe og kontrastrige, men så er der mere
> støj. Og spørgsmålet er, om virkeligheden er så skarp.

Det har du nemlig helt ret i, jeg har lige siddet og set på nogle
billeder der umiddelbart var rigtig flotte (Sony DSC P71), men alligevel
virkede forkerte, jeg blev enig med mig selv om at det var fordi
baggrund og forgrund virkede lige skarpe. Det er sikkert noget vrøvl,
men det er ikke sådan jeg ser virkeligheden. Selvfølgelig er det så
lettere at sløre bagefter end at gøre skarpt bagefter, og måske kunne
det være indstillet anderledes.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-03 13:47

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg kan ikke klage over mangel på informationer - jeg mangler snarere
> det kølige overblik over de informationer jeg har efter at have syltet
> [...]

Du mangler:

<http://www.dpreview.com/>
<http://www.imaging-resource.com/>
<http://www.megapixel.net/>

> [...]
> greb i inderlommen havde jeg bare styrtet ned for at købe.
> Men sådan lidt småsnak her hjælper også på det - så tak for det.

Jeg er forfærdelig med at overveje tingene. Det er nok fordi, jeg trods
alt er lidt nærig. Og så er forventningens glæde jo den største. Jeg
synes, det er spændende at læse om tingene og sætte sig ind i det hele.
Men med digitale kameraer er det nødvendigt at udvælge sig nogle få
modeller og så koncentrere sig om dem. Ellers er det slet ikke til at
finde ud af.

> Det har jeg også hørt/læst i dk.fritid.foto skulle være rigtig godt.

Men som med alt andet, så er skribenterne subjektive som alle andre
mennesker. Husk derfor at læse flere synspunkter om det samme. Så kan du
bedre danne dig din egen mening.

> Det har du nemlig helt ret i, jeg har lige siddet og set på nogle
> billeder der umiddelbart var rigtig flotte (Sony DSC P71),...

Det er en gammel model. Den nye hedder DSC P72. Den kan jeg sådan set
også godt lide. Og Sony er jo vores venner, siger Steve Jobs. Men for
hunde, har du set billederne fra et Canon PowerShot S45?

> ...men alligevel virkede forkerte, jeg blev enig med mig selv om at det
> var fordi baggrund og forgrund virkede lige skarpe. Det er sikkert noget
> vrøvl, men det er ikke sådan jeg ser virkeligheden.

Den digitale sensor er meget mindre end negativet på et almindeligt
kamera. Derfor har objektiverne på digitale kameraer meget kortere
brændvidder end på film-kameraer. Når brændvidden bliver kortere, stiger
skarphedsdybden. På digitale kameraer er det altså et langt større
område, der er skarpt end på film-kameraer.

> Selvfølgelig er det så lettere at sløre bagefter end at gøre skarpt
> bagefter, og måske kunne det være indstillet anderledes.

Jeg har faktisk hørt nogle sige det modsatter. Man kan sagtens gøre
billederne skarpere ved manipulation. Men det er nu ikke noget, jeg har
forstand på.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-03 13:56

> Det er en gammel model. Den nye hedder DSC P72. Den kan jeg sådan set
> også godt lide. Og Sony er jo vores venner, siger Steve Jobs. Men for
> hunde, har du set billederne fra et Canon PowerShot S45?

Prøv at se barometret ude til højre på dette billede af Sony DSC P72:
<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/sony_p72/samples/DSC00144.J

Og sammenlign så med Canon PowerShot S45:
<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s45/samples/IMG_1511.JPG>

Min hidtidige favorit Canon PowerShot A70:
<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a70/samples/IMG_8579.JPG>

Og min runner-up Nikon Coolpix 3100:
<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/nikon3100/samples/DSCN0065.

Vi er jo helt nede i detaljen med stort forstørrede billeder. Det er
spørgsmålet, hvor meget det betyder i praksis.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 22-06-03 15:56

> [...]
> <http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s45/samples/IMG_1511.JPG>
>
> Min hidtidige favorit Canon PowerShot A70:

Mærkeligt hvis Sony P72 er den nyeste - bedste og billigste i
sammenligning med P71?

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324708039
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324707894

Det er da det mindst gode af de fire testbilleder som jeg lige har
kigget efter. Ja det ser rigtig godt ud det PowerShot S45 eller rettere
det ser ud til at det tager de bedste af de 4 billeder. Men selve
kameraet er ikke særlig kønt. Jeg må ned og holde i hånd.

> Vi er jo helt nede i detaljen med stort forstørrede billeder. Det er
> spørgsmålet, hvor meget det betyder i praksis.

Selvfølgelig er det et spørgsmål hvad resultaterne skal bruges til. Det
er her jeg skal skærpe argumentationen

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-03 16:10

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Mærkeligt hvis Sony P72 er den nyeste - bedste og billigste i
> sammenligning med P71?

Bliver computere ikke også bedre og billigere?

> [...]
> det ser ud til at det tager de bedste af de 4 billeder. Men selve
> kameraet er ikke særlig kønt. Jeg må ned og holde i hånd.

Det er nu meget lækkert og gedigent med en del metal i stedet for
plastic.

> Selvfølgelig er det et spørgsmål hvad resultaterne skal bruges til. Det
> er her jeg skal skærpe argumentationen

Her synes jeg, Powershot S45 er et godt kompromis mellem lille størrelse
og mange faciliteter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 22-06-03 15:06

> Du mangler:
>
> <http://www.dpreview.com/>
> <http://www.imaging-resource.com/>
> <http://www.megapixel.net/>

Kig igen jeg havde ikke nr. 2 med - men den nævnes som et af flere link
i klogeskolens link

> Jeg er forfærdelig med at overveje tingene. Det er nok fordi, jeg trods
> alt er lidt nærig.

Jeg er til gengæld _for lidt_ nærig - men min "nærige mand" kræver jeg
kommer med fact og foredrag for og imod inden jeg bruger penge...

> [...]
> Men med digitale kameraer er det nødvendigt at udvælge sig nogle få
> modeller og så koncentrere sig om dem. Ellers er det slet ikke til at

Der er her jeg befinder mig nu. Har du været igang med undersøgelser i
månedsvis?

[KLIP]

> [...]
> skarphedsdybden. På digitale kameraer er det altså et langt større
> område, der er skarpt end på film-kameraer.

Så det er altså det der giver en helt anden fornemmelse ved at se på et
digitalt billede.

> Jeg har faktisk hørt nogle sige det modsatter. Man kan sagtens gøre
> billederne skarpere ved manipulation. Men det er nu ikke noget, jeg har
> forstand på.

Nej jeg er heller ikke fotograf. Men fra reproverdenen har jeg da
lært/erfaret at du lettere kan sløre digitale billedoplysninger end du
kan fremkalde nogle billedooplysninger der ikke er der, ved at tilføje
sharpness. Der findes nemme filtre hvor man hurtigt kan tilføje
sharpness, men det er immervæk en kunstig skarphed.
Grundlæggende vil vi vel gerne tage billeder der ikke _behøver_ den
store efterbehandling, men som, hvis man gerne vil lege lidt med dem,
egner sig til det også.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-03 16:07

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Kig igen jeg havde ikke nr. 2 med - men den nævnes som et af flere link
> i klogeskolens link

Det er jo til at blive helt blind af alle de link. Hvad så med:

<http://www.steves-digicams.com/>
<http://www.akam.no/>
<http://www.digit.no/>

> Jeg er til gengæld _for lidt_ nærig - men min "nærige mand" kræver jeg
> kommer med fact og foredrag for og imod inden jeg bruger penge...

Min kone er nok mere nærig end mig. Så vi passer godt sammen. Men når vi
så skal have noget, så er hun slem til at slå sig til tåls med den,
butikken lige har på laget. Også selv om størrelse, farve eller model
ikke lige er, som man havde tænkt sig. Hvis det f.eks. er en ny cykel,
man skal se på de næste ti år, så synes jeg da, det er vigtigt, man får
den rigtige. Også selv om man skal vente lidt på den eller betale en
smule mere.

> Der er her jeg befinder mig nu. Har du været igang med undersøgelser i
> månedsvis?

Joeh, men ikke rigtigt seriøst. Jeg har altid interesseret mig lidt for
foto, så jeg har jævnligt kigget lidt på test af digitale kameraer på
nettet i et par år. Det er først nu, jeg har besluttet mig for (fået lov
til) at købe et. Jeg fik ny computer i december og ny cykel i maj. Vi
har også købt en del nye møbler i foråret. Sidste år byggede vi nyt hus.
Det har foruden selve huset medført en jævn strøm af udgifte til have,
indretning etc. Min kone bliver lidt tosset, hvis der er for mange
udgifter på én gang. Det skal helst spredes lidt.

> Så det er altså det der giver en helt anden fornemmelse ved at se på et
> digitalt billede.

Sandsynligvis. De små Minox kameraer har lige så små negativer, så deres
objektiver ligger også omkring 5 mm. Nogle siger, at det passer med
øjets brændvidde, så det giver i virkeligheden et mere naturligt
perspektiv.

<http://www.minoxlab.com/PZ051897/peterd.htm>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 22-06-03 19:37

> Det er jo til at blive helt blind af alle de link. Hvad så med:
>
> <http://www.steves-digicams.com/>
> <http://www.akam.no/>
> <http://www.digit.no/>

Stop - stop jeg har vist rigeligt.

[Klip diverse overvejelser om nærighed og taktik for camouflering af
"nødvendige" udgifter]

> [...]
> objektiver ligger også omkring 5 mm. Nogle siger, at det passer med
> øjets brændvidde, så det giver i virkeligheden et mere naturligt

Sjov læsning - men én ting er at fungere mere eller mindre som det
menneskelige øje - én anden at gengive det øjet har set.

- Kunne man lave en handel med Powershot S45: "Tag 10 betal for 5" kunne
vi nok samle 10 interesserede

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-03 19:45

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> - Kunne man lave en handel med Powershot S45: "Tag 10 betal for 5" kunne
> vi nok samle 10 interesserede

Helle for at være en af de 5, der ikke skal betale.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Storm

Dato : 22-06-03 19:58

> Helle for at være en af de 5, der ikke skal betale.

LOL - det er selvfølgelig en aftale - en økonomisk solidarisk løsning
med hensyntagen til betrængte småbørnsfamilier!
Godt du fremturer på fritid.foto - jeg læser over skulderen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 22-06-03 22:22

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> - Kunne man lave en handel med Powershot S45: "Tag 10 betal for 5" kunne
> vi nok samle 10 interesserede

Jeg er helt med på et fælleskøb, hvis I kan blive enige om, hvad vi skal
købe.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-03 23:25

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Jeg er helt med på et fælleskøb, hvis I kan blive enige om, hvad vi skal
> købe.

Men er det ikke bare pjat? Er der nogen, der arbejder seriøst på det?
Man kan få et PowerShot S45 for kr. 4.200,- på nettet. Endda lidt
billigere, hvis man går udenlands. Butiksprisen i Danmark er vel kr.
5.000,-. Jeg tvivler på, at vi vil kunne opnå noget billigere end prisen
på nettet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KJ

Dato : 23-06-03 07:14

> [...]
> billigere, hvis man går udenlands. Butiksprisen i Danmark er vel kr.
> 5.000,-. Jeg tvivler på, at vi vil kunne opnå noget billigere end prisen

Jeg gætter på, at i ikke får nogen nævneværdig rabat ved køb af 10 stk.

Jeg udnyttede en butikskædes prisgaranti og købte mit S45 for 4130 kr. i
sidste uge. Sælgeren mumlede noget om, at de snart blev nødt til enten
at droppe prisgarantien eller kamera salget, for hver gang folk
forlangte prisgaranti i forhold til edbpriser, måtte de under
indkøbsprisen.

Nu var han som nævnt sælger, men efter hans ansigtsudtryk at dømme, var
den god nok, og der var jo ikke tale om en forhandlingssituation.

Man kan vel godt forestille sig, at prissammenligninger som edbpriser.dk
er med til at prissætte enkelte varer tæt på eller i nogle tilfælde
endda under indkøbsprisen. Så er det kun parallel importørerne, der kan
klare sig.

Jeg ved ikke, om det forholder sig sådan med prisen på 4130 for S45, men
det lyder da meget sandsynligt, at prisen er på smertegrænsen.

KJ

Fra : Lone Koefoed

Dato : 07-07-03 14:13

Ja, nedenstående handler jo ikke så meget om Mac, men mit kamera bruges
da med min mac ;)

In article <1fwyii1.1oq8waw3net85N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> så meget som G3 og er næsten lige så lille som Ixus 400. Jeg er egentlig
> blevet lidt vild med et S45, efter jeg så nogle billeder på nettet.

Netop hjemvendt fra ferie med en Canon Ixus 400 i bagagen kan jeg sige,
at jeg er yderst tilfreds med mit indkøb.
Der er sjældent problemer med fokuseringen (det kan der tit være på små
kameraer), udløseren er hurtig, kameraet er lille (smart når man er på
tur) og man kan næsten alt.

Jeg har også fotograferet et par hundrede billeder med et S45 fornylig
og det er også fremragende. Holdt ved siden af hinanden, er der tydelig
forskel på størrelsen af de to. Jeg valgte Ixus 400 fordi det er vigtigt
for mig, at det fylder og vejer mindst muligt.
Begge kameraer tager billeder af det jeg vil kalde identisk kvalitet. Så
valget må især skulle gå på følelsen af at holde kameraet i hånden.

Jeg overvejede for øvrigt et Olympus [mju]400 fordi det er 'vejrtæt'.
Det er smart, at det kan holde til lidt stænk med våde varer. Men jeg
kunne ikke finde en test og jeg har ikke været andet end glad for Canon
som spejlrefleks, så derfor valgte jeg det mærke igen.

Jeg købte mit kamera hos Befro (netbutik). Fik det en halv dag efter,
det var bestilt.

Jeg kan kun anbefale begge canon'er. De er altså gode.

Held og lykke med købet,
Lone

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-03 17:45

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> [...]
> forskel på størrelsen af de to. Jeg valgte Ixus 400 fordi det er vigtigt
> for mig, at det fylder og vejer mindst muligt.

Og jeg har lige købt et S45. For os mænd er det vigtigt, at tingene har
lidt pondus og ser ud af noget.

> Begge kameraer tager billeder af det jeg vil kalde identisk kvalitet. Så
> valget må især skulle gå på følelsen af at holde kameraet i hånden.

Indmaden er også stort set den samme. Det er blot de manuelle
muligheder, der er skåret ned på i Ixus 400.

> [...]
> kunne ikke finde en test og jeg har ikke været andet end glad for Canon
> som spejlrefleks, så derfor valgte jeg det mærke igen.

Det hedder noget andet i Kamerika, og det gør Ixus 400 også:

<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/stylus400.html>
<http://www.dcresource.com/reviews/olympus/stylus_400-review/index.shtml

Men som han siger: "For those caught between the Canon S400 and the
Stylus 400, I'd probably go for the S400 for its AF-assist lamp and
superior movie mode and photo quality. But the Stylus 400 is no slouch
either, so be sure to consider it! "
--
Henrik Münster
Esbjerg