Er det multebær??
Fra : Martin Andersen

Dato : 13-06-03 20:38

Hey

Lige et fråga fra en dansker i Sverige.

Jeg smagte noget rigtig godt syltetøj, med gule bær. Smagen mindede ikke om
nogle af de kendte danske bær. Det var nogle meget gule bær, på størrelse
med hindbær.

Fra : Martin Andersen

Dato : 13-06-03 20:39

Skal også sige at de var friskplukkede, så de må være plukkemodne i Juni

Fra : Krabsen

Dato : 13-06-03 21:01

Kan også være gule hindbær. Hindbær findes flere steder, bl.a. i
sydVendsyssel, i en gul variant. Smagen er ikke så kraftig som i de røde
hindbær.

Men er det fra Norge/Sverige, er det nu nok Multer. Multebær har størrelse
som hindbær, men de enkelte 'småbær' er større, hvis du forstår hvad jeg
mener. Gror på fugtige områder med 'mosejord', typisk på højfjeldet.

I Danmark har vi dem så vidt jeg ved kun et enkelt sted; ved Lille Vildmose
i Østhimmerland. Desværre når de aldrig at blive modne. Multebær er nemlig
røde som umodne, så der er altid nogle, der plukker dem for tidligt.

mvh
Krabsen

Fra : Coffea ramosa

Dato : 13-06-03 21:35

> [...]
> i Østhimmerland. Desværre når de aldrig at blive modne. Multebær er nemlig
> røde som umodne, så der er altid nogle, der plukker dem for tidligt.

Gror de vildt i Danmark? nice.. Jeg ville gerne have fingre i et par
stykker, formere dem, og dyrke dem i drivhus.

Fra : Deleuran

Dato : 15-06-03 18:56

> [...]
> som hindbær, men de enkelte 'småbær' er større, hvis du forstår hvad jeg
> mener. Gror på fugtige områder med 'mosejord', typisk på højfjeldet.

Til din orientering hedder multebær hjortron på svensk og man kan købe
hjortronsylt i supermarkederne derovre, det er dyrt og sikkert i kke så
lækkert som det hjemmelavde du fik.

Lone