Pyramidespil
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-06-03 19:56

Hej

I dk.marked.privat er der lige blevet postet en off-topic posting om
noget telefoni og udover at man ikke kan tage en teleudbyder med en
hotmailadresse seriøst lugter det også lidt. En hurtig googling gav
denne side:
http://www.bijob.dk/showannonce.php?ID=3580
hvor der bl.a. står:

Hvordan bliver man aflønnet?
-Du får en kundebonus på 20 kr. pr. kunde samt 1 % af dennes
teleregning. Hvis din forhandler under dig opretter en kunde, så får
du 20 kr. og 2 % af dennes teleregning. Så alt efter din indsats kan
der altså blive tale om en god indtjening. Vi betaler helt op til 6.
forhandlerled.

Nu er jeg ikke helt klar over hvordan man definerer pyramidespil, men
det her ligner lidt min forestilling af det.

Oven i købet henvender han sig til skoleklasser og idrætsklubber,
hvilket må, igen efter min forestilling, være imod god
markedsføringsskik.

Senere fandt jeg så teleselskabets side og deres FAQ:
http://www.teletango.com/associate.aspx?mode=faq
Man skal altså også betale for at få lov til at blive forhandler.

Så nu er spørgsmålene:

Er det et ulovligt pyramidespil?
Hvis ja: Hvor kan man anmelde det?
Er det i strid med god markedsføringsskik?
Hvis ja: Hvor kan man anmelde det?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : insideout

Dato : 13-06-03 20:04

> Er det et ulovligt pyramidespil?
> Hvis ja: Hvor kan man anmelde det?

Nej det mener jeg ikke det er for der bliver jo handlet med en vare. Derimod
må det nærmere være Multi Level Marketing.

> Er det i strid med god markedsføringsskik?
> Hvis ja: Hvor kan man anmelde det?

Ved jeg ikke.

Mvh
Henrik
--
Projekt idealvægt start den 19-05-2003 Vægt 155.4 kg. Skal tabe mig 69.4 kg.
Vejning (uge03) den 09-06-2003 Vægt 148.7 kg.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-03 22:04

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> teleregning. Hvis din forhandler under dig opretter en kunde, så får
> du 20 kr. og 2 % af dennes teleregning. Så alt efter din indsats kan

Nej, det er kun pyramidespil i lovens forstand, hvis der ikke er et
produkt, eller hvis man betaler en uforholdsmæssig høj pris for et
produkt. Telefoni er et virkeligt produkt. Man kan så argumentere for,
at den pakke, man betaler for for at blive forhandler, sælges til en
opskruet pris, men da teleselskabet Transnet benyttede en lignende
salgsform tilbage i 1999/2000, vurderede politiet, at der ikke var tale
om pyramidespil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen