Flere faste IPadresser på tele2adsl ?
Fra : Martin Damberg

Dato : 12-06-03 23:11

Hello,

Nogen der ved/har erfaring med at om det er muligt at tilkøbe
sig flere faste IPadresser på Tele2Adsl opkobling (deres tilbud ) ?

Jeg kan se at de tilbyder ekstra dynamisk IPadresser, men
skal _helst_ være faste pga. vores lidt specielle lan-setup.

mvh

Martin Damberg

Fra : Erikofan

Dato : 13-06-03 13:57

On Fri, 13 Jun 2003 00:11:10 +0200, "Martin Damberg"
<martin-damberg@sletvejen-net.dk> wrote:

>Hello,
>
>Nogen der ved/har erfaring med at om det er muligt at tilkøbe
>sig flere faste IPadresser på Tele2Adsl opkobling (deres tilbud ) ?

Jeps!
For at købe yderligere IP adresser skal du blot kontakte Tele2adsl
Kundeservice pr. telefon. Så har du det ønskede antal IP adresser (så
vidt jeg erindrer kan du købe op til ialt 9 stk.) indenfor ganske kort
tid.

Vær venligst opmærksom på at der er meget "run" på telefonerne pt.
(Tilbudet slutter jo snart), så der kan godt være laaaang ventetid på
at komme igennem til en konsulent.

Hilsen
Morten
(Net-supporter, der i denne forbindelse kun repræsenterer sig selv!!)

Fra : Erikofan

Dato : 13-06-03 14:02

On Fri, 13 Jun 2003 00:11:10 +0200, "Martin Damberg"
<martin-damberg@sletvejen-net.dk> wrote:

Ups!
Undskyld, jeg læste ikke dit indlæg korrekt...

Hos Tele2adsl kan du kun få EN fast ip adresse pr. abonnement.
Så skal du blot selv installere en router efter modemet...

Hilsen
Morten
(Net-supporter, der i denne sammenhæng kun repræsenterer sig selv)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-06-03 14:48

Hej Erikofan, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Ups!
> Undskyld, jeg læste ikke dit indlæg korrekt...

Jeg sad også dybt forundret

> Hos Tele2adsl kan du kun få EN fast ip adresse pr. abonnement.

Men han vel via jer søge hos RIPE?

(Og ja, man skal selvfølgelig have en rigtig god grund, ligesom det
formentlig koster et rimeligt gebyr, uanset om man får dem eller ej).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-06-03 15:10

On Fri, 13 Jun 2003 15:48:03 +0200, Rudi Stegen wrote:

> Jeg sad også dybt forundret

> Men han vel via jer søge hos RIPE?

Hjaelper naeppe hvis de tildeles via DHCP ... for den tekniske
grund soeg paa indlaeg fra mig i denne gruppe, jeg vil tro ca.
6-12 maaneder tilbage ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-06-03 15:13

Hej Jesper Skriver, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Hjaelper naeppe hvis de tildeles via DHCP ...

Nej, dét gør det ikke. Det kræver selvfølgelig, at man selv kan slå
DHCP fra og manuelt via routeren knytte pc1's interne IP til en given
ekstern, pc2 til... etc. Hvilket igen forudsætter, at ISP'ens netværk
er bygget til det.

Så vidt jeg da har forstået. (Hvilket nemt kan være forkert, omend jeg
ikke tror det. Jeg har ikke selv anden fast IP end den, jeg låner hos
min ISP, hvorfor jeg kun har læst det overfladisk igennem omkring
opstarten på den større ADSL-udbredelse [sommeren 2000]).

> for den tekniske grund soeg paa indlaeg fra mig i denne gruppe,
> jeg vil tro ca. 6-12 maaneder tilbage ...

Jeg kunne ikke finde det (ca. medio juli til nu), men jeg tror, jeg
husker indholdet.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 26-06-03 22:25

On 13 Jun 2003 14:09:51 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

Hej Jesper.

(ja, jeg er bagud)

>grund soeg paa indlaeg fra mig i denne gruppe, jeg vil tro ca.
>6-12 maaneder tilbage ...

Jeg (og sikkert også andre) ville sikkert ikke have noget imod at du
fjernede den - du skriver ofte indlæg, man godt kunne tænke sig
dukkede op, når man googlede efter dem

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-06-03 00:18

On Thu, 26 Jun 2003 21:24:49 GMT, Daniel Stjernholm wrote:
> [...]
>
> Jeg (og sikkert også andre) ville sikkert ikke have noget imod at du
> fjernede den - du skriver ofte indlæg, man godt kunne tænke sig

Tja - det var nok vaerd at overveje, i praksis kan man ogsaa hente de
fleste jeg har skrevet fra news.tele.dk - da jeg i sin tid passede den
var retention tid for txt indlaeg i dk.* godt over et aar.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-06-03 02:25

> [...]
> de fleste jeg har skrevet fra news.tele.dk - da jeg i sin tid
> passede den var retention tid for txt indlaeg i dk.* godt over et

Og på dknews.tiscali.dk er det retentionstiden for samme grupper en
pænt stykke over 2 år, men det er jo ikke alle, der anvender den/de
server(e).

Den primære grund til at jeg fjernede "X-No-Archive: yes" for vist 1½-2
år siden var og er dog en helt anden:
Google respekterer et X-No-Archive: yes, men diverse opkomlingsarkiver
(plus vel stort set alle hjemmestrikkede arkiver) ignonerer det.
Anvender man det, "straffer" man dem, der respekterer denne headerlinje
og støtter indirekte dem, der ikke gør.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Damberg

Dato : 14-06-03 20:13

"Erikofan" <Erikofan@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hilsen
> Morten
> (Net-supporter, der i denne sammenhæng kun repræsenterer sig selv)

vi har installeret en router efter modemet men vi skal bruge nogle ekstra
faste IPadresser
til at lave portforwarding med da vores nuværende lan er sat sådan op

mvh

MD

Fra : jens

Dato : 14-06-03 22:52

"Martin Damberg" <martin-damberg@sletvejen-net.dk> skrev i en

> vi har installeret en router efter modemet men vi skal bruge nogle ekstra
> faste IPadresser
> til at lave portforwarding med da vores nuværende lan er sat sådan op

Æee...kan det ikke gøre det at forwarde porte frem for at route ipèr ?

Hvordan er det nuværende lan sat op ?

Det spørgsmål hører så til i netværks gruppen, ikke udbydder grupen som vi
er i nu.

Fut fra dk.edb.internet.udbydere til : dk.edb.netværk hvor svar herpå kan
læses.

Mvh Jens

Fra : Martin Damberg

Dato : 14-06-03 23:37

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

"klip"

> [...]
> er i nu.
>
> Fut fra dk.edb.internet.udbydere til : dk.edb.netværk hvor svar herpå kan

sådan som det er sat op nu her har har routeren flere IPadesser assignet på
sit wan-interface.
Den har sin primær adresse som bruges til alm. NATet trafik og derefter
portforwarder
den de ekstra IPadresser til forskellige interne adresser på forskellige
porte.

Efter som flere af portene i portforwardningerne er ens, eksterne, kræver
det jo forskellige
offentlige IPadresser, der af kommer mit spørgsmål omkring ekstra faste
IPadresser på
Tele2Adsl's tilbud.

mvh

Martin Damberg

Fra : jens

Dato : 15-06-03 02:36

"Martin Damberg" <martin-damberg@sletvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> den de ekstra IPadresser til forskellige interne adresser på forskellige
> porte.

Det havde jeg helt glemt nogle routere kunne jo.... (sorry)

Men ville det ikke være nemmere med nogle virtuelle hosts ?

Eller er det af nød det er lavet sådan ?

Mvh Jens

Fra : jens

Dato : 13-06-03 14:46

> Jeg kan se at de tilbyder ekstra dynamisk IPadresser, men
> skal _helst_ være faste pga. vores lidt specielle lan-setup.

Hvad er det specielle ?

På deres hjemmeside fremgår det sikkert hvordan betingelserne er for faste
ipèr
Min udbydder vil feks. have en meget godt begrundelse for at man har behov
for flere public ipèr.

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-06-03 14:50

Hej jens, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Min udbydder vil feks. have en meget godt begrundelse for at man
> har behov for flere public ipèr.

Det er formentlig ikke din udbyder men RIPE, der skal overbevises (af
dig og med udbyderen som videresender)?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : jens

Dato : 14-06-03 01:42

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er formentlig ikke din udbyder men RIPE, der skal overbevises (af
> dig og med udbyderen som videresender)?

Det kan man mene men jeg er ikke helt overbevist.
Tdc feks. har ingen problemer med at sælge 6 ipèr til en abbonent.
Hvorfor har en anden udbydder som bruger 10 adresser til en hel forening ?

Her feks. er det et af de stedder udbyderen skal have en gyldig og god
grund, men når xxx abbonnter deler (i teorien) èn piblic ip må det jo være
muligt at få en "range" på xxx ipèr ligesåvel som tdc kan.

Det er klart det koster, men det var ikke spørgsmålet, jeg ville måske godt
betale (nej) for 5 public hvis jeg skulle bruge dem, men det kan jeg
sandsynligvis ikke få lov til. (alt efter hvor bogstaveligt den tekst skal
tages, jeg har ikke forsøgt)

Jeg tror nærmere det er et spørgsmål om at begrænse mængden af private
servere, og dermed trafikken at reglen er sat på.(ikke at det er et problem)

Udbydderen kan jo bede ripe om xx ipèr, og "sælge" dem til hvem og hvordan
de lyster, er det ikke det tdc gør ?

Tdc har formentligt en større range end antallet af abbonenter, da der er
optil flere public ip pcèr på mange hjemmelan har jeg erfaret.

Og altid mindst en public på et abbonement.

Ripe er vel nogenlunde ligeglad, de kansælge de ipèr de har og tager sikkert
penge for dem.
Der er sæføli det med at de skal slå til IPèrne, men det skal de vel og ved
tdc og stofa ?

Mvh Jens

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-06-03 06:59

In dk.edb.internet.udbydere, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
> Tdc feks. har ingen problemer med at sælge 6 ipèr til en abbonent.

De er jo ikke faste, vel?

Skal man have mere end én fast IP, så skal man have fat i TDC BB Prof.
samt RIPE.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : jens

Dato : 14-06-03 09:52

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse
> In dk.edb.internet.udbydere, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
>
> De er jo ikke faste, vel?

Nåe, nej, ikke mere faste end de _kan_ ændre sig hvis udbydderen negynder at
ændre på det, ellers ikke.

> Skal man have mere end én fast IP, så skal man have fat i TDC BB Prof.
> samt RIPE.

hmm, det væsentlige er så at det er en public, selvom den er fast er det jo
stadig en dhcp adresse, ihvertfald her.

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-06-03 15:23

Hej jens, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Nåe, nej, ikke mere faste end de _kan_ ændre sig hvis udbydderen
> negynder at ændre på det, ellers ikke.

Den faste, man får fra udbyderen, kan de selvfølgelig ændre. (Bruger NN
fast IP til noget, ville NN til gengæld sikkert med god grund blive
meget arrig, hvis de gjorde det. Nogle ISP'er har vist et mere
afslappet forhold end andre til "lånte faste IP'er").

Men får du dem via RIPE, er det (mig bekendt da) ikke ISP'ens, men
dine. Dvs. du tager dem med i lommen, hvis du skifter ISP.

Igen: Så vidt jeg da har forstået det. Måske nogen med indgående
kendskab til området kommer forbi. (Fx har APJ så mange i lommen, at
han går skævt, når han indimellem bruger benene

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : jens

Dato : 14-06-03 15:41

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> Men får du dem via RIPE, er det (mig bekendt da) ikke ISP'ens, men
> dine. Dvs. du tager dem med i lommen, hvis du skifter ISP.

Jeg overvejede ikke lige at man kunne gå direkte til ripe, men kan man det
hvis man er privat og ikke har SEnr. `?

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-06-03 16:17

Hej jens, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Jeg overvejede ikke lige at man kunne gå direkte til ripe

Du kan mig bekendt ikke gå direkte til dem, da det vist kræver et
"godkendt" mellemled (ligesom man ikke direkte kan købe et
domænenavn hos DK Hostmaster o.l.)

Er man kunde hos fx Tiscali, kan man via denne
<http://www.tiscali.dk/help/adslplus/services/article.jsp?content=104880>
Hvordan det ellers forholder sig rundt om, ved jeg ikke.
Formentlig kan man søge med alle ISP'er som mellemled, men du kan
da spørge din.

> men kan man det hvis man er privat og ikke har SEnr.?

Det er vist underordnet. Men de (RIPE) kigger meget nøje på
begrundelsen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : jens

Dato : 14-06-03 16:27

> Hej jens, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:
>
> Du kan mig bekendt ikke gå direkte til dem, da det vist kræver et
> "godkendt" mellemled (ligesom man ikke direkte kan købe et
> domænenavn hos DK Hostmaster o.l.)

Så er jeg ikke med igen.

> [...]
> Hvordan det ellers forholder sig rundt om, ved jeg ikke.
> Formentlig kan man søge med alle ISP'er som mellemled, men du kan

Ja, de vil have en for dem "gyldig grund" for at tildele mere end en public.

> Det er vist underordnet. Men de (RIPE) kigger meget nøje på
> begrundelsen.

Mener du dermed at tdc feks. sender en god grund til Ripe, hver gang en
kunde anmoder om lov til at betale for en familliepakke, hver måned oveni
den horrible abbonements pris ?

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-06-03 16:55

> Mener du dermed at tdc feks. sender en god grund til Ripe, hver
> gang en kunde anmoder om lov til at betale for en familliepakke,
> hver måned oveni den horrible abbonements pris ?

Kigger man på skemaet, der kan hives ned fra den opgivne Tiscaliside,
er deres rolle (tilsyneladende da) at tjekke oplysningerne, overføre
det til noget formular e.l. - og hvad man ellers gør - og sende til
RIPE. Det tager de så 500 kr. i engangsbeløb for (uanset antallet af
IP'er), og derefter er Tiscalis rolle væk.

Jeg antager, at noget lignende er gældende for andre.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : jens

Dato : 14-06-03 17:03

> [...]
> IP'er), og derefter er Tiscalis rolle væk.
>
> Jeg antager, at noget lignende er gældende for andre.

Jeg tvivler på det er sådan det foregår, sålænge vi snakker flere "faste"
ipèr til private abbonementer.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-06-03 18:22

In dk.edb.internet.udbydere, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
> Jeg tvivler på det er sådan det foregår, sålænge vi snakker flere "faste"
> ipèr til private abbonementer.

ISP'erne har en række IP-adresser til brug i forbindelse med de
kundeopkoblinger de udbyder. Til de fleste produkter forefindes max 1
fast (evt. DHCP-tildelt) IP-adresse. Skal man bruge flere end 1 IP-
adresse, er vi ovre i en TDC Erhvervsløsning, da ingen andre ISP'er mig
bekendt har mulighed for mere end 1 fast IP i deres produkt-portefølje.

IP-adresser udover den ene man kan få med sin opkobling skal
bestilles/tildeles via RIPE.

Det var iøvrigt den forklaring jeg fik da jeg ville have et par ekstra
IP-adresser til min P@-ISDN i sin tid.

Fra : jens

Dato : 14-06-03 18:55

> IP-adresser udover den ene man kan få med sin opkobling skal
> bestilles/tildeles via RIPE.

Det er da ellers et kendt problem med især tdckunder, i netværks gruppen, at
lan er en umulighed fordi de sidder med flere public ipèr på forskellige
net.

Jeg ser i tdc`s betingelser der står : standard er 2 dynamisk, der kan fås
op til 6 dynamiske og 1 fast.

Hos min udbydder hedder det også en public fast statisk ip, der er ikke
noget at tage fejl af, bortset fra at hvis ikke routeren eller pcèn som skal
have den ip (den som har mac adressen), henter den via dhcp hver 4 time, ja
så ryger pc eller lan af internettet.

Jeg kan ikke køre med statisk ip på nettet, jeg kan heller ikke køre med
dhcp på min server......

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-06-03 17:53

> [...]
> lan er en umulighed fordi de sidder med flere public ipèr på forskellige

De er jo ikke faste, din tumling...

> Jeg ser i tdc`s betingelser der står : standard er 2 dynamisk, der kan fås
> op til 6 dynamiske og 1 fast.

Ja, _én_ FAST IP. Skal du bruge flere faste IP'er, så er proceduren som
beskrevet, nemlig via RIPE.

> Jeg kan ikke køre med statisk ip på nettet, jeg kan heller ikke køre med
> dhcp på min server......

Hvis du ikke kan køre med DHCP på din server, ja så ligger problemet i
din server.

At du ikke kan køre med statisk IP ligger i den metode som IP'en
tildeles på.

Fra : jens

Dato : 15-06-03 20:01

> De er jo ikke faste, din tumling...

Nej, men de er public.....

> Ja, _én_ FAST IP. Skal du bruge flere faste IP'er, så er proceduren som
> beskrevet, nemlig via RIPE.

Njae,, du kan ikke få faste ipèr fra tdc, det er vel stadig dhcptildelte,
blot betaler man 10kr/md, for noget spm man sandsynligvis ville have
alligevel.

> Hvis du ikke kan køre med DHCP på din server, ja så ligger problemet i
> din server.

Og dermed menes ?
En w2k server kan ikke blive DC hvis der ikke er en fast indtastet ip på
mindst et netkort i maskinen.

> At du ikke kan køre med statisk IP ligger i den metode som IP'en
> tildeles på.

Ja, og det bliver de ved med uanset de hedder faste eller ej, men det er jo,
sådan som den lokale router ser det, en dynanisk ip.

Mvh Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-06-03 14:34

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, men de er public.....

Det er fast/ikke-fast der er afgørende.

> Njae,, du kan ikke få faste ipèr fra tdc, det er vel stadig
dhcptildelte,

Den er fast OG DHCP-tildelt

> blot betaler man 10kr/md, for noget spm man sandsynligvis ville have
> alligevel.

Nej

> Og dermed menes ?

At serveren er defekt.

> En w2k server kan ikke blive DC hvis der ikke er en fast indtastet ip

> mindst et netkort i maskinen.

Hvilket er defekt. Man kan sagtens have fast IP tildelt med DHCP.
Der er ingen grund til at blande højere-lags funktionalitet sammen med
indstillingerne på netkortet.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-06-03 15:21

In dk.edb.internet.udbydere, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
> Nej, men de er public.....

Du blander noget sammen, her. Glem alt om public, det er irrelevant for
situationen.

> Njae,, du kan ikke få faste ipèr fra tdc, det er vel stadig dhcptildelte,

Jeg har _én_ FAST DHCP-tildelt IP på min BB|ADSL. Det er det jeg har
bestilt, det er det jeg har fået levet og det er det jeg betaler for.

> blot betaler man 10kr/md, for noget spm man sandsynligvis ville have
> alligevel.

Man får ikke en FAST IP, medmindre man bestiller det.

> En w2k server kan ikke blive DC hvis der ikke er en fast indtastet ip på
> mindst et netkort i maskinen.

Og dermed er serveren jo defekt. Længere er den ikke.

> Ja, og det bliver de ved med uanset de hedder faste eller ej, men det er jo,
> sådan som den lokale router ser det, en dynanisk ip.

Ja, men routeren er jo ligeglad. Det der er relevant er om man kan få
mere end én fast IP og det kan man ikke medmindre man hiver fat i det
store maskineri på en erhvervs-opkobling.

Fra : jens

Dato : 16-06-03 15:50

> Du blander noget sammen, her. Glem alt om public, det er irrelevant for
> situationen.

Ja, åbenbart.

> Og dermed er serveren jo defekt. Længere er den ikke.

Den må jeg have lavet på garantien inden den udløber så....
Hvor skal man sende den w2kserver cd hen ?

(

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-06-03 19:52

In dk.edb.internet.udbydere, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
> Den må jeg have lavet på garantien inden den udløber så....
> Hvor skal man sende den w2kserver cd hen ?

Lossepladsen ville være et godt bud...

Sidder serveren som router også eller har du en router foran serveren?

Fra : jens

Dato : 16-06-03 20:14

> Lossepladsen ville være et godt bud...

Nope, det tager ikke mod miljøfarligt affald.

> Sidder serveren som router også eller har du en router foran serveren?

Der er en router foran, serveren kører¨på en 192 168 adresse.

Mvh jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-06-03 07:07

In dk.edb.internet.udbydere, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
> Der er en router foran, serveren kører¨på en 192 168 adresse.

Så sæt serveren på en statisk Private IP. Det kan routeren nemlig godt
sættes op til. Serveren er ligeglad med den offenlige IP på WAN-siden af
routeren.

Fra : jens

Dato : 20-06-03 07:15

> [...]

> Så sæt serveren på en statisk Private IP. Det kan routeren nemlig godt
> sættes op til. Serveren er ligeglad med den offenlige IP på WAN-siden af

Jaja, det er længe siden det er gjort.
Men det giver nogle begrænsninger for en w2k server at have en private ip.

Ikke at jeg har brug for de mulighedder som kan fås med en public, derfor
kan man jo godt rode lidt med dem.

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-06-03 17:58

In dk.edb.internet.udbydere, jens <mkg@jellingnet.dk> says...
> Men det giver nogle begrænsninger for en w2k server at have en private ip.

Hvilke?

Begrænsningerne findes vel i routeren, så?

Fra : jens

Dato : 25-06-03 19:58

> Hvilke?

Nogle bagateller med at få den til at virke som "global katalog server"
Altså "enterprise server"

> Begrænsningerne findes vel i routeren, så?

Nej, i OSèt, den giver en fejl i retning af :
"the ip is not global, and the server cannot be a global katalog"
Og det giver jo god mening. med en 192 168 1 15

Mvh Jens

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 15-06-03 16:33

It seems Jesper G Poulsen wrote:
> Skal man bruge flere end 1 IP-
> adresse, er vi ovre i en TDC Erhvervsløsning, da ingen andre ISP'er mig
> bekendt har mulighed for mere end 1 fast IP i deres produkt-portefølje.

Sludder og vrøvl. Dette tilbydes også af Cybercity og svjv. også af
Tiscali.

> IP-adresser udover den ene man kan få med sin opkobling skal
> bestilles/tildeles via RIPE.

Nej.

> Det var iøvrigt den forklaring jeg fik da jeg ville have et par ekstra
> IP-adresser til min P@-ISDN i sin tid.

Men den var ikke rigtig.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 14-06-03 19:04

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote:

> Men får du dem via RIPE, er det (mig bekendt da) ikke ISP'ens, men
> dine. Dvs. du tager dem med i lommen, hvis du skifter ISP.

Når du siger "får dem af RIPE" hvad mener du så?

Jeg har eksempelvis otte IP-adresser der er mine ifølge RIPE, men de er
ikke mere mine end at min ISP stadig ejer dem. Provider Independent
IP-adresser er en anden sag, men de er, svjv, ekstremt svære at få.

Allan Joergensen

"If I told you the truth I'd be a hypocrite." Michael Curtiz

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-06-03 19:16

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> writes:

>Når du siger "får dem af RIPE" hvad mener du så?

Der er vist mange misforståelser omkring den slags. RIPE er faktisk
slet ikke involveret, når ISPerne deler mindre adresserum ud til
kunder. Men tildelingen skal følge de regler, som RIPE udstikker for
den slags (og ISPen skal kunne dokumentere, at de er fulgt). Det er
den behandling af ansøgningen, man betaler for.

IP-adresserne, kunder får tildelt, tilhører en større blok, der af
RIPE er tildelt ISPen. Derfor kan man ikke tage adresserne med,
hvis man flytter udbyder.

ISP'en ejer i øvrigt heller ikke den større blok. Den er også kun
til låns fra RIPE. RIPE ejer heller ikke de "europæiske" adresser.
De er tildelt af IANA.

>Provider Independent IP-adresser er en anden sag, men de er,
>svjv, ekstremt svære at få.

Du kan godt få dem, hvis du har en god forklaring. Men der vil
være meget store dele af nettet, du ikke rigtig kan få fat på,
hvis dine PI'er ikke kan aggregeres.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-06-03 22:31

Hej Klaus Ellegaard, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Der er vist mange misforståelser omkring den slags.

Klaus, min ven! Endelig en der véd noget konkret om det. Godt jeg lige
tjekkede news

(Ja, Allan er selvfølgelig også fint inde i emnet, men han fortæller
knapt så meget).

> [...]
> adresserum ud til kunder. Men tildelingen skal følge de regler,
> som RIPE udstikker for den slags (og ISPen skal kunne dokumentere,

Det var så en af flere ting, jeg havde fået galt i halsen.

> ISP'en ejer i øvrigt heller ikke den større blok. Den er også kun
> til låns fra RIPE. RIPE ejer heller ikke de "europæiske" adresser.
> De er tildelt af IANA.

Ja til syvende og sidst er det meste af den slags selvfølgelig til låns
med IANA i toppen, hvilket da er betryggende. Mange skrækscenarier
kunne nemt blive realistiske, hvis dette ikke var tilfældet.

Tak for den som sædvanligt grundige _og_ letforståelige forklaring.

--
Hygge fra Århus - Rudi
(som daglig begræder at Klaus blev træt af billige burgere, hvorfor han

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 15-06-03 04:15

On Sat, 14 Jun 2003 18:16:11 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

>hvis dine PI'er ikke kan aggregeres.

Hvad betyder "aggregeres" ?

--
Morten!

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-06-03 09:22

Morten Kjaer Nielsen <nospam.19maj2003.dk@gummiand.dk> writes:

>Hvad betyder "aggregeres" ?

Samles.

Man samler en hel flok routes i én annoncering. Hvis hver kundes
adresserum skulle annonceres hver for sig, ville routerne skulle
have rigtigt mange gigabytes RAM - og ekstremt hurtige CPUer.

Hvis man får "Provider Independent"-adresser (dvs. adresser man
kan tage med fra én udbyder til en anden), skal ens adresser
annonceres separat. Medmindre man flytter sammen med mange andre
på én gang, bliver ens måske 8 adresser annonceret som selvstændig
enhed til alverdens ISPer. Det vil blive filtreret fra næsten alle
steder, fordi ingen gider spilde router-RAM på en så lille route.

Jeg har ikke fulgt nævneværdigt med de sidste par år, men den
mindste, generelt accepterede route er vistnok en /20, hvilket
svarer til 4096 adresser. Annoncerer man mindre end det, kan
man ikke kunne regne med at få adgang til hele nettet.

Dog er der nogle undtagelser, bl.a. "sumpen" 192/7, hvor der er
mere afslappede retningslinjer. Men det går stadig ikke at få
8 adresser routed separat.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-06-03 11:56

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Du kan godt få dem, hvis du har en god forklaring.

Faktisk har jeg oplevet at RIPE ligefrem insisterede på, at jeg skulle
have en /20 PI til et projekt i stedet for PA.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I cannot allow in front of
The RockBear. ((^)) the king with so many arms."

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 15-06-03 16:30

It seems Rudi Stegen wrote:
> Det er formentlig ikke din udbyder men RIPE, der skal overbevises (af
> dig og med udbyderen som videresender)?

De større udbydere kan uden RIPE's indblanding uddele større klumper (på
RIPE's vegne dig), så hvis det blot er 8-16 stykker så er det slet ikke
sikkert der skal snakkes med Holland.