Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forsinkelse af lukker
Fra : Bjarne

Dato : 12-06-03 22:17

Hej
Er der nogen som kan give mig en forklaring på hvorfor der er en forsinkelse
når man trykker på knappen for at tage et billede og til billedet er taget ?

Mvh
Bjarne

Fra : Doktoren

Dato : 12-06-03 22:21

Hej Bjarne.
Umiddelbart vil jeg skyde på at dit kamera er indstillet til
automatisk lukker, og at du tager billede uden blitz ved "ikke
optimal" belysning... Der var lige min første indskydelse

Ved ikke om det var det du mente?

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 12-06-03 22:22

Bjarne <dk8700@yahoo.dk> wrote:
> Hej
> Er der nogen som kan give mig en forklaring på hvorfor der er en forsinkelse
> når man trykker på knappen for at tage et billede og til billedet er taget ?

Det kommer helt og aldeles an på dit kamera. De fleste engangskameraer,
f.eks., har så vidt jeg ved ingen forsinkelse overhovedet...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 12-06-03 22:31

Bjarne wrote:
> Hej
> Er der nogen som kan give mig en forklaring på hvorfor der er en
> forsinkelse når man trykker på knappen for at tage et billede og til
> billedet er taget ?

Der er f.eks. check for at der er fokuseret rigtigt, der er måske endnu en
lysmåling og beregninger af eksponering, og der er sandsynligvis en blænde
der skal i korrekt hak før lukkeren aktiveres....

Digitalkameraer er de slemmeste, men måske er de begyndt at komme efter det.

/Mogens

Fra : Bjarne

Dato : 12-06-03 22:34

"Mogens Beltoft" <mogens.beltoft.remove@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ee8f115$0$15304$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> der skal i korrekt hak før lukkeren aktiveres....
>
> Digitalkameraer er de slemmeste, men måske er de begyndt at komme efter

Det er digital kamera jeg har - Pentax Optio GS330- og problemet er der både
med og uden blitz

Fra : Asle Bjerva

Dato : 12-06-03 22:57

"Bjarne" <dk8700@yahoo.dk> skrev i melding
> Det er digital kamera jeg har - Pentax Optio GS330- og problemet er der
både
> med og uden blitz

Hvis kameraet har manuell fokuseringsmulighet kan du forsøke med det, for å
se om det blir kortere forsinkelse.
Det er som regel autofokus og andre innstillinger i kameraet som det bruker
tid på.
På de fleste kameraer kan man trykke utløseren delvis ned, vente til
kameraet har stilt seg inn og så utløse lukkeren, det vil normalt gi en mye
kortere forsinkelseenn helautomat. Ellers er det stor forskjell mellom de
enkelte digitalkameramodeller hvor lang forsinkelesn er.
Dyrere kameraer er ofte raskere, men ikke ubetinget. Prof. kameraer har
ingen merkbar forsinkelse, men så koster de jo også....
Mitt Minolta D7 har lang forsinkelse hvis det brukes helautomatisk,spesielt
i lite lys, men kun 1/10 sek hvis det stilles inn manuelt.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Jeppesen

Dato : 13-06-03 22:18

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> skrev i en meddelelse
SNIP
> Mitt Minolta D7 har lang forsinkelse hvis det brukes
helautomatisk,spesielt
> i lite lys, men kun 1/10 sek hvis det stilles inn manuelt.

"Kun" 1/10 sek ? bob-bob......

Mvh Kim

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 13-06-03 07:02

> [...]
forsinkelse
> når man trykker på knappen for at tage et billede og til billedet er taget

http://www.acdsystems.com/English/Community/ColumnsArticles/TechTips/tech-2003-01-04.htm

Citat fra ovenstående side:

"With a film camera the process is mechanical, so there is no lag. But with
a digital camera, your commands have to be processed by the tiny onboard
computer that starts by wiping the CCD of the information from the previous
photo. (CCD stands for Charged Coupled Device; this is what captures the
light and converts it into a digital photo.)"

Der står en del mere, men ovenstående er den "korte" forklaring på
problemet...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen